کد خبر: 76792

سینا اسدبیگی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: فلسفه پرسپولیس فوتبال مالکانه است

باز هم از این گل‌ها می‌زنم تا نشان دهم اتفاقی نبود

آقاکریم بعد از شوت من یاد گل‌های خودش افتاد تمرکز ما فعلا روی قهرمانی نیم‌فصل است می‌خواهم از پرسپولیس به پیراهن تیم ملی برسم

پرسپولیس در هفته چهاردهم لیگ درحالی‌که خطر از دست دادن صدر جدول را بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌کرد در یک بازی سخت و سنگین موفق به شکست دو بر صفر گل‌گهر سیرجان شد تا هم فاصله‌اش را با یکی از رقبای خود بیشتر کند و هم اینکه جایگاه خود را در صدر جدول بهبود ببخشد.

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:پرسپولیس در هفته چهاردهم لیگ درحالی‌که خطر از دست دادن صدر جدول را بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌کرد در یک بازی سخت و سنگین موفق به شکست دو بر صفر گل‌گهر سیرجان شد تا هم فاصله‌اش را با یکی از رقبای خود بیشتر کند و هم اینکه جایگاه خود را در صدر جدول بهبود ببخشد. نکته جالب اینکه استقلال و سپاهان دیگر رقبای پرسپولیس برای رسیدن به صدر، درحالی‌که بازی به‌مراتب راحت‌تری نسبت به این تیم داشتند در کسب پیروزی ناکام ماندند. اما یکی از دلایلی که باعث شد پرسپولیس نسبت به دو بازی قبل خود عملکرد به مراتب بهتری را ارائه داده و بازی را نیز ببرد دو تغییری بود که یحیی گل‌محمدی در ترکیب تیمش ایجاد کرد. اضافه شدن سینا اسدبیگی و محمد عمری به خط هافبک و حمله سرخپوشان جان تازه‌ای را به فاز تهاجمی این تیم بخشیده بود. نکته قابل توجه اینکه هر دو بازیکن در این مسابقه موفق به گلزنی شدند تا به‌خوبی جواب اعتماد یحیی گل‌محمدی را داده باشند. با توجه به همین مساله گفت‌وگویی با سینا اسدبیگی ترتیب دادیم. هافبک جوان پرسپولیس به سوالات «فرهیختگان» این‌گونه پاسخ داد. 

در دو بازی قبل پرسپولیس در ترکیب پرسپولیس غیبت داشتی، دلیلش چه بود؟
در جریان هستید که دو سه روز قبل از دربی دچار آنفلوآنزا شدم و این بازی را از دست دادم. برای بازی دوم به تمرینات برگشتم اما صلاح کادرفنی این بود که به میدان نروم. تا اینکه در بازی با گل‌گهر تصمیم آقایحیی ایجاد دو تغییر در ترکیب بود که قسمت شد و بازی کردم. 

دو تغییری که در ترکیب پرسپولیس در سیرجان انجام شد خیلی خوب جواب داد، این‌طور نیست؟
به‌هر‌حال وقتی در یک بازی کار گره می‌خورد کادرفنی تصمیم می‌گیرد تغییر در ارنجش ایجاد کند. در بازی با پیکان این شرایط پیش آمد و نتوانستیم نتیجه‌ای که می‌خواستیم را بگیریم و همین مساله باعث شد در مقابل گل‌گهر با ترکیب جدید به میدان رویم که خوشبختانه تیم به هدفش رسید. 

به نظر می‌آمد در بازی با گل‌گهر جنگ اصلی در میانه میدان بود و شما توانستید این جنگ را به سود خودتان به پایان برسانید. 
گل‌گهر تیمی است که روی توپ‌های مستقیم و استفاده از توپ‌های سوم و ضربات ایستگاهی برای گلزنی برنامه‌ریزی می‌کند و به همین خاطر هم در این بازی با صلاحدید آقایحیی در میانه زمین بیشتر تراکم داشتیم. انصافا هم هافبک‌های خوبی دارند و در آنالیز مربیان ما تاکید داشتند که آنها خط میانی قدرتمندی دارند و خیلی باید حواس‌مان به توپ‌های سوم باشد. آقایحیی قبل از بازی باز هم تاکید داشت که اگر توپ‌های سوم را برای خود کنیم بازی را بردیم که این اتفاق هم رخ داد و من یکی از همین توپ‌های برگشتی را به گل تبدیل کردم. 

روی این ضربات کار کرده بودید یا اتفاقی بود؟
نه، در تمرینات روی توپ‌های ریباند کار می‌کنیم و از این گل‌ها در تمرینات و حتی دو فصل پیش به نفت مسجد سلیمان زده بودم. 

کریم باقری زمانی در زدن این گل‌ها تبحر داشت، آیا با او روی این ضربات کار می‌کنید؟
آقاکریم از این گل‌ها خیلی دوست دارد و اگر دقت کرده باشید از گل من هم خیلی خوشحال شد و مرا تشویق کرد. فکر کنم در آن لحظه آقاکریم یاد گل‌های خودش افتاد!

اما فرشاد فرجی گفته که سینا 100 سال دیگر هم از این گل‌ها نمی‌تواند بزند!
آره به خودم هم گفت. اتفاقا شک نکنید از این گل‌ها در بازی‌های آینده پرسپولیس هم خواهم زد تا نگویند شانسی زده است. 

وقتی قرار شد به ترکیب اصلی برگردی بیشتر برای کمک به دفاع بود یا حمله؟
ما هر دو هافبک دفاعی‌های تیم باید به اصطلاح فوتبالی هم در حمله و هم در دفاع رو دست هم باشیم. درواقع هم باید به عقب کمک می‌کردیم و هم نفرات جلو. البته در این بازی من نسبتا جلوتر بازی می‌کردم. 

وقتی یورگن لوکادیا از جمع‌تان رفت در دو بازی هنوز در شوک بودید، این‌طور نیست؟
به هر صورت وقتی تیمی مهاجم طراز اول خود را به یک‌باره و اینچنین از دست می‌دهد طبیعی است که ضربه خورده و تمرکز خودش را از دست بدهد. شما درنظر بگیرید که شیخ دیاباته هم مصدوم بود و نمی‌توانست جایگزین لوکادیا شود. حامد پاکدل و مهدی عبدی هم مدت زیادی در ترکیب اصلی نبودند. همه اینها باعث شد کار تیم برای دربی خیلی سخت شود. در همین بازی با گل‌گهر هم آقایحیی با تراکم خط هافبک وظیفه گلزنی را روی دوش هافبک‌ها گذاشت. خدا را شکر که توانستیم در سیرجان برنده شویم و شرایط تیم بهتر شد. 

در سه دیدار اخیر بازیکنان زیادی در ترکیب پرسپولیس برای گلزنی تلاش می‌کردند تا به نوعی ثابت کنند که تیم‌شان وابسته به لوکادیا و کلا یکی دو بازیکن نیست، قبول داری؟
بله خب وقتی تیم بدون مهاجم تخصصی وارد زمین می‌شود همه نفرات باید سعی کنند از کوچک‌ترین موقعیت گلزنی استفاده کنند. در سیرجان موقعیت گل داشتیم اما هیچ‌کدام بالای 80 درصد نبود و خوشبختانه روی دو شوت خوب به گل رسیدیم. ما با تیم سرسختی بازی داشتیم و شوت زدن هم یکی از راه‌های خوب برای گلزنی در این بازی‌های نزدیک و سخت است. شاید در نیمه اول نه ما و نه گل‌گهر آن‌طور که باید خوب بازی نکردیم اما در نیمه دوم دیدید که توپ و میدان را در دست داشتیم و برد حق‌مان بود. 

در جام‌جهانی قطر مساله‌ای که خیلی به چشم آمد این بود که برای گلزنی صرفا نباید روی ضربات ایستگاهی و ارسال از جناحین به گل رسید و راه‌های زیادی برای گلزنی است. ازجمله فینال مسابقات که پرگل هم از آب درآمد. 
با نظرت موافقم. نمی‌خواهم از تیمی نام ببرم اما شما می‌بینید که خیلی از تیم‌های لیگ برای گلزنی فقط روی ضربات ایستگاهی برنامه‌ریزی می‌کنند اما تیم ما این‌طوری نیست. آقایحیی روش‌های مختلف را برای رسیدن به گل در تمرینات اجرا می‌کند و اگر دقت کرده باشید ما به روش‌های مختلف ایجاد موقعیت می‌کنیم. 
برای نیم‌فصل بازیکنی در سطح لوکادیا پیدا خواهید کرد که مشکل گلزنی‌تان حل شود؟
در حال حاضر تمرکز ما این است که بازی با نساجی را هم ببریم تا با صدرنشینی نیم‌فصل اول را به پایان برسانیم. در مورد جذب بازیکن هم قطعا کادرفنی حواس‌شان به همه‌چیز است و ان‌شاء‌الله که بهترین تصمیمات را خواهند گرفت. 

تیم با جدایی لوکادیا کنار آمده است؟
چاره‌ای جز این کار نداریم. درست است که بازیکن خوبی را از دست دادیم اما بازی‌ها ادامه دارد و باید از همه توان‌مان برای ادامه این مسیر بهره ببریم. 

در رفتار لوکادیا این حس را داشتید که او همین روزهاست که از ایران رفته و پشت سرش را نگاه نکند؟!
نه زیاد. او ناگهانی این تصمیم را گرفت. البته قبلش مدام می‌گفت که چرا اینجا همه‌چیز فیلتر است و نمی‌تواند با خارج از کشور ارتباط بگیرد. اما با این حال او منظم در تمرینات حاضر می‌شد. راستش خودم فکر نمی‌کردم لوکادیا برود و دیگر برنگردد. شاید شرایطش در اینجا به گفته خودش سخت بود اما حرف از جدایی نمی‌زد. اما خب قبل از دربی شرایط سختی را با رفتنش در تیم ایجاد کرد. مصدومیت دیاباته و بیماری من هم در همان مقطع اتفاق افتاد و تاثیر منفی روی تیم گذاشته شد. همه ما انتظار داشتیم که لوکادیا دربی را بازی می‌کرد و بعد می‌رفت. به‌هرحال آقایحیی روی او در دربی حساب باز کرده بود و وقتی رفت به نظر تصمیمات خیلی خوب و به‌موقعی گرفت که شرایط تیم در دربی حفظ شود. 

پرسپولیس از معدود تیم‌هایی در لیگ است که فوتبال نسبتا خوبی را ارائه می‌دهد، تو هم همین عقیده را داری؟
فلسفه فوتبال تیم ما بازی مالکانه است. آقایحیی بارها در تمرینات تاکید می‌کند که دوست دارد در زمین مالک توپ باشیم تا اینکه بخواهیم الکی دنبال توپ بدویم. شاید فقط دو سه تیم در لیگ هستند که دنبال فوتبال خوب بازی کردن هستند و بقیه برای ضدحملات و ضربات ایستگاهی تمرین می‌کنند تا از این روش به گل برسند. پرسپولیس، هم فوتبال خوبی بازی می‌کند و هم نتایج خوبی گرفته است. 

مربیان برزیلی چقدر در بالا بردن کیفیت بازی پرسپولیس تاثیر داشته‌اند؟
مربیان برزیلی از اعضای کادرفنی هستند و حتما کارشان مفید و تاثیرگذار بوده که آقایحیی از آنها در کنار خود استفاده می‌کند. 

راستی مشکلت با ذوب‌آهن حل شد؟
نه، پرونده هنوز باز است و دو سه هفته پیش بود که به من گفتند تا یک ماه دیگر رای صادر می‌شود اما هنوز اتفاقی رخ نداده است. 

خیلی‌ها اعتقاد دارند تیم ملی نیاز به پوست‌اندازی دارد و باید به جوان‌ترها میدان داده شود، فکر می‌کنی فرصت حضور در تیم ملی را پیدا خواهی کرد؟
بله خب. همه ما بازیکنان جوان‌تر دوست داریم شرایطی در تیم ملی پیش بیاید که راه برای جوانان باز شود و آنجا هم فرصت عرض‌اندام پیدا کنند. قلبا دوست دارم و افتخار می‌کنم که برای تیم ملی کشورم به میدان روم و ان‌شاءالله که در آینده این فرصت نصیبم خواهد شد. همه تلاشم را می‌کنم تا در پرسپولیس بازیکن موثری باشم و از این راه به پیراهن تیم ملی هم برسم. 

مرتبط ها