کد خبر: 76740

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زیست‌بنیان طب هیوا:

مهم‌ترین دغدغه‌مان اخذ مجوزهاست

:شرکت‌های کوچک دانش‌بنیانی می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند و اگر به‌درستی به این شرکت‌ها بها داده شود.

راضیه فلاح، خبرنگار:شرکت‌های کوچک دانش‌بنیانی می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند و اگر به‌درستی به این شرکت‌ها بها داده شود، یکی از راه‌های مطمئن بی‌اثرکردن تحریم‌ها هستند. موضوعی که مقام‌معظم‌رهبری به‌روشنی در سخنرانی سال جدید به آن تاکید کردند و نام سال 1401 را نیز به آن اختصاص دادند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز اهمیت این شرکت‌ها را به‌عنوان عامل مهمی در کسب درآمد غیر شهریه به درستی درک کرده است. در این گزارش در گفت‌وگو با مدیرعامل یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد واحد ارومیه به معرفی این شرکت پرداخته‌ایم. 

مهدی گلابی‌دیلمقانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زیست بنیان طب هیوا مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه درخصوص محصول تولیدی این شرکت عنوان کرد: «این شرکت مشغول به تولید کیت‌های تشخیص بالینی، سرم‌سازی، کیت ویتامین‌ها و هورمون‌ها، داروی ضد‌ویروس و ضد‌کنه و واکسن‌سازی است. تولید کیت تشخیص سرطان دهانه رحم و اچ‌پی‌وی به صورت همزمان به روش الایزا برای نخستین‌بار در این شرکت انجام شد و آن را در گروه شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داد. پیش از تولید این کیت از روش پاپ اسمیر برای تشخیص ویروس HPV استفاده می‌شد که هزینه بسیار بالایی به نسبت این کیت‌های تشخیصی داشت و میزان دقت آنها نیز بسته به دقیق بودن پاتولوژی بود.» او با بیان اینکه کیت تشخیص سرطان دهانه رحم با استفاده از دستگاه الایزا‌ریدر به روش نورسنجی امکان تشخیص سرطان را با 98 درصد اختصاصیت و صحت تشخیص دارد، درباره دیگر محصولات تولیدی این شرکت اظهار کرد: «کیت تشخیص سرطان روده بزرگ یکی دیگر از محصولات این شرکت است که برای اولین‌بار به صورت دوگانه به وایپو پتنت داخلی، خارجی و WHO فرستاده شده است. این کیت نیز با تشخیص 98 درصد میزان دقت، توانایی تشخیص خون مخفی مدفوع را دارد. همچنین در مرحله بعد، روی همه ژن‌های دخیل روی سرطان روده بزرگ تحقیقات متا‌آنالیز انجام شد تا سرطانی که آنتی‌ژن بالایی دارد را مشخص کند و آنتی‌بادی آن ساخته شد. این آنتی‌بادی روی کیت‌های تشخیص سرطان روده نیز قرار گرفته و زیر 10 دقیقه می‌تواند نوع خاص ژنی این سرطان را نیز تشخیص دهد. پیش از این از روش کولونوسکوپی با هزینه حدود 3 میلیون تومان استفاده می‌شد که با استفاده از این کیت، این مبلغ به 50 هزار تومان کاهش و به علت آسانی استفاده بیمار می‌تواند در خانه نیز از آن برای غربالگری استفاده کند.»
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زیست‌بنیان طب هیوا درباره وجه تمایز این محصولات با نمونه‌های دیگر خارجی موجود در بازار گفت: «مهم‌ترین عامل باید در تشخیص یافتن آنتی‌بادی بیمار باشد که از آنتی‌بادی استفاده‌شده و آنتی‌ژن‌ها در بدن زیاد باشد تا با این اختصاصیت و ویژگی بیشتری، سرطان قابل تشخیص باشد. در نتیجه در بازار هنوز به صورت عملی محصول مشابه این کیت‌ها وجود ندارد. محصولات مشابهی ممکن است وجود داشته باشد اما به علت استفاده از جانشین‌ها و آنتی‌بادی‌ها در تولید این محصول باز هم مانند این کیت‌ها عمل نمی‌کنند. به بیان دیگر این محصول کاملا اختصاصی بوده و تا 96 درصد اختصاصیت یا دقت در تشخیص دارند.» گلابی‌دیلمقانی در ادامه معرفی محصولات این شرکت بیان کرد: «کیت تشخیص 11 پارامتری ادرار نیز توانایی تشخیص پارامترهای گلوکز، بیلی‌روبین، کتون، وزن مخصوص، خون، لکوسیت‌ها، پروتئین، اروبیلینوژن، نیتریت‌ها، pH، اسید‌اسکوربیک را در کمتر از 10 دقیقه و با هزینه بسیار کمتر از روش‌های موجود دارد.»
او در توضیح تجاری‌سازی شدن محصولات این شرکت گفت: «2 کیت تشخیص سرطان دهانه رحم و HPV، کیت تشخیص سرطان روده بزرگ در کنار انواع بافرها و لیکویید اسپراش‌ها و نگهدارنده سلول به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌اند.»
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زیست بنیان طب هیوا با بیان اینکه در تولید محصولات بیولوژیکی حدود 50 درصد سود مالی وجود دارد عنوان کرد: «میزان سود این شرکت در مدت فعالیت خود به میزانی بوده که هزینه 12 نفر اعضا را به راحتی تامین کند. به علت آنکه در بازارهای داخلی این محصولات برای نخستین‌بار از برخی روش‌های تشخیصی استفاده کرده‌اند، در نتیجه رقیبی برای آنها وجود ندارد و همین علت باعث شد تا این محصولات به سرعت در بازار جایگاه خود را پیدا کنند. امروز در بازار برای محصولات این شرکت نمونه دیگری وجود ندارد و این کیت‌ها تنها توسط شرکت زیست بنیان طب هیوا تولید می‌شوند. درحال حاضر تلاش داریم تا این محصولات را برای عرضه به بازارهای خارجی آماده کرده و برای حضور در این بازار تازه، برنامه‌ریزی کرده‌ایم.»

  تاسیس کارخانه سرم‌سازی برای اولین‌بار در ارومیه 
او در ادامه افزود: «دیگر محصولات این شرکت مانند کیت‌های 11 پارامتری ادرار، بیوشیمی و ویتامین DC در بازار داخل وجود دارند اما این شرکت با نوآوری در برخی پارامترها اختصاصیت کیت‌ها را افزوده و قیمت تمام‌شده برای خریدار را به مراتب کاهش داده است.»
گلابی‌دیلمقانی با بیان اینکه استفاده از محصول بسیار ساده است و فرد خود در خانه می‌تواند از آن استفاده کند تاکید کرد: «به علت آنکه خودمان پروتئین‌های آن را تولید می‌کنیم، درنتیجه هزینه تولید بسیار کاهش یافته و توانسته‌ایم 50 درصد سود خالص از فروش آنها به دست بیاوریم.»
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زیست‌بنیان طب هیوا درمورد اهمیت حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های مختلف از قبیل عصر امید و نمایشگاه پژوهش فناوری و فن بازار، اظهار کرد: «تبلیغ محصولات در این نمایشگاه‌ها به راحتی ممکن است و شرکت‌های نوپا به راحتی می‌توانند در حوزه تبلیعات و معرفی از این فرصت‌ها استفاده کنند. شکل‌گیری شبکه‌های گسترده از پژوهشگران و دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه‌ها کمک خیلی بزرگی در شناسایی ما و برندسازی و اینکه به جهان و ایران نشان دهیم که چه چیزی می‌توانیم ارائه بدهیم، تبلیغ خیلی مفیدی است تا بتوانیم بازارهای فروشمان را پیدا کنیم.»
گلابی‌دیلمقانی گفت: «مهم‌ترین دغدغمان اخذ مجوزهاست. حدود شش ماه توانستم ثبت اختراع انجام بدهم اما متاسفانه یک‌سال است درگیر مجوزها هستم. باید به صورتی باشد که در سه ماه مجوز را دریافت کرده و وارد بازار کرد.» 
او درخصوص برنامه‌های آینده این شرکت گفت: «درنظر داریم کارخانه سرم‌سازی را برای نخستین‌بار در استان آذربایجان غربی تاسیس کنیم و در نظر داریم به جای وارد کردن دستگاه‌های خط تولید از خارج کشور؛ این محصولات را از دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان خریده و به نوعی از تولیدکننده داخل حمایت کنیم. در این نمایشگاه‌ها توانستیم شرکت تولید‌کننده را پیدا کرده و در تلاش برای عقد قرارداد باشیم. کسی که نتواند از علم خود در توسعه کشور استفاده کند، شبیه یک فرد بی‌سواد است و هیچ تفاوتی با بی‌سواد ندارد.» 

مرتبط ها