کد خبر: 76696

نتایج فولاد فشار را بر سرمربی جوان افزایش داده است

لج و لجبازی تاج و گرشاسبی به ضرر نکونام

هنوز پوزخند جواد نکونام در پاسخ به سوالی درباره همکاری با تیم ملی در زمان اسکوچیچ یادمان هست. این مربی از همان زمان داعیه سرمربیگری در تیم ملی داشت. با روی کار آمدن مهدی تاج همه چیز به‌یکباره به‌نفع او تغییر کرد. تاج خیلی زود کی‌روش را برگرداند و این احتمال وجود داشت که نکونام به کادر فنی تیم اضافه شود.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:هنوز پوزخند جواد نکونام در پاسخ به سوالی درباره همکاری با تیم ملی در زمان اسکوچیچ یادمان هست. این مربی از همان زمان داعیه سرمربیگری در تیم ملی داشت. با روی کار آمدن مهدی تاج همه چیز به‌یکباره به‌نفع او تغییر کرد. تاج خیلی زود کی‌روش را برگرداند و این احتمال وجود داشت که نکونام به کادر فنی تیم اضافه شود. اما این تلاش او بی‌فایده بود و کی‌روش هم با نتایجی که در جام‌جهانی گرفت تا حدی تصمیم رئیس فدراسیون را زیر سوال برد. از این رو همه منتظر جواد نکونام بودند تا بعد از کی‌روش بیاید و تیم ملی را در دست بگیرد.

 پشت‌پای نکونام به بخت ملی
مهدی تاج قبل از اینکه کی‌روش بیاید وعده جام ملت‌های آسیا را به نکونام داده بود. حتما به‌خاطر دارید مقابل خبرنگاران نشسته بود و با ظاهری حق به جانب ادعا کرد کی‌روش به تیم ملی می‌آید و جواد نکونام دستیار او خواهد بود. تاج حتی آینده‌نگری هم کرده بود و متذکر شد در ادامه می‌خواهد تیم ملی را به این مربی جوان ایرانی بسپارد تا تیم را در جام‌ملت‌های آسیا همراهی کند. در ادامه بارها تاج از حضور نکونام در تیم ملی و دستیاری کی‌روش در جام‌جهانی خبر داد، اما باشگاه فولاد هر‌بار مانع شد. یک روز بحث قرارداد مالی این مربی بود. روز دیگر از فرمایشی بودن این دستور گفتند. یک روز هم گفتند نکونام به‌خاطر تعهد به فولاد نمی‌آید. در نهایت گرشاسبی ناکامی‌های فولاد را به گردن فدراسیون فوتبال انداخت و مدعی شد آنها تمرکز مربی این تیم را به‌هم ریخته‌اند. 
نکونام در همه این روزها سکوت کرد و حتی یک‌بار هم نگفت داستان بین آنها چه بوده است. دوستداران فوتبال هرگز نفهمیدند که آیا درخواست کی‌روش برای همکاری با نکونام بهانه‌ای بود تا دیگر مربیان ایرانی را از نیمکت تیم ملی دور کند یا اینکه تاج نقشه‌‌های دیگری در ذهنش داشت و به‌نوعی با استفاده از نام نکونام مشغول بازی با افکار عمومی بود یا نکونام دلش برای تیم ملی غش رفته بود اما به‌خاطر قرارداد مالی سنگینی که داشت نمی‌توانست جدا شود یا گرشاسبی مانع آنها بود؟
درنهایت تیم ملی از جام‌جهانی برگشت و تاج در مصاحبه‌ای از هر‌مربی حرف زد و حتی نام برانکو و مجیدی را به میان آورد، اما از نکونام خبری نبود. این همان چیزی بود که کاپیتان سابق تیم ملی را وادار به واکنش کرد. اتفاقاتی که بین این مربی و فدراسیون فوتبال قبل از جام‌جهانی افتاد، همه چیز را تغییر داد. نکونام که تا این لحظه سکوت کرده بود از تصمیم فدراسیون عصبانی شد و واکنش نشان داد. او که می‌دانست پشت‌پرده این تصمیمات چیست خیلی زود در کنفرانس خبری به راز مگوی اردوی دبی اشاره کرد و در کانون توجه قرار گرفت. موضوع اما شاید این چیزی نیست که به‌نظر می‌رسد.
بد نیست بدانید در میان تمام اخبار راست و دروغ از نزدیکان به باشگاه در مورد لج و لجبازی بین تاج و گرشاسبی هم شنیدیم. این‌طور‌که شنیدیم نکونام گزینه تیم ملی بود، اما برخی اتفاقات او را از این تیم دور کرد. در اصل آن زمان که تاج و دیگر فدراسیون‌نشینان و حتی کی‌روش خواهان نکونام بودند او طرف باشگاه فولاد ایستاد و برای کمک نیامد. حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل باشگاه فولاد هم مانع بزرگی بود و هر‌چه تاج و دوستان از مصلحت این همکاری می‌گفتند گرشاسبی تاکید می‌کرد که تیم فولاد به نکونام نیاز دارد و مانع می‌شد. در‌نتیجه حالا که تیم ملی از جام‌جهانی برگشته و کی‌روش عملکرد خوبی نداشته و احتمال استفاده از دیگر گزینه‌ها وجود دارد از نکونام نامی به میان نمی‌آید تا این شنیده‌ها رنگ واقعیت به‌خود بگیرد. نکونام تیم ملی را از دست داد در‌حالی‌که خود را برای لیگ قهرمانان آسیا سال آینده آماده می‌کرد. این تاوان کار اوست؟

 سر نخواستن این مربی دعواست
این اما تنها چالش جواد نکونام نیست. سرمربی تیم فولاد در فصل‌جاری عملکرد چندان خوبی نداشته است. شاگردان این مربی چند هفته را بدون نتیجه‌گیری مناسب سپری کردند و مساوی‌های زیادی به‌دست آوردند و موج انتقادات قبل از شروع جام‌جهانی از سرمربی تیم ملی به اوج خود رسیده بود و بخشی از فوتبال‌دوستان اهوازی خواستار آن بودند که نکونام باید به تیم ملی برود، چون فکرش با آن تیم است و به همین دلیل به فولاد توجه نمی‌کند.
تیم فولاد از 13 بازی‌ای که برگزار کرده تا کنون فقط سه برد مقابل تیم‌های تراکتور، سپاهان و نفت مسجدسلیمان به‌دست آورده است. این تیم هفت مساوی دارد و البته 3 باخت. در‌واقع این تساوی‌ها است که تیم نکونام را به رده دهم تبعید کرده است. جایگاهی که در این چند سال اخیر فولاد کمتر به خود دیده بود.
نکونام در سال‌هایی که پنجره باشگاه فولاد بسته بود نتایج بهتری می‌گرفت، در‌حالی‌که امکان جذب بازیکن نبود همیشه برای صدرنشینی در رقابت بود و حتی قهرمان جام‌حذفی نیز شد، اما با رفع مشکلات و خرید بازیکنان غیر‌بومی و اغلب پا به سن گذاشته به‌نوعی تیمش را خیلی تغییر داد و اجازه داد چند مهره کلیدی جدا شوند. اینها همه بهانه‌هایی است که با آن نکونام را محاکمه کرده و خواهان برکناری‌اش هستند.
بازگشت این مربی اما به تمرینات و ترک تیم ملی و عذرخواهی‌ای که از هواداران کرد جو را به‌نفع او تغییر داد. با شروع مجدد رقابت‌ها آنها مقابل تیم به‌هم ریخته نفت‌مسجدسلیمان 4 گل زدند و شرایط بسیار خوب شد. این اما یک اتفاق بود و فولاد در هفته سیزدهم برابر ذوب‌آهن به مساوی رسید. همین تساوی باعث شد مخالفان او دوباره دست به کار شوند. یک‌‌مرتبه سیل حملات علیه این مربی آغاز شد و اهالی فوتبال در اهواز بهانه به‌دست آورده و خواهان برکناری او شدند. این گروه با استناد بر اینکه مبلغ قرارداد نکونام بالاست و هزینه زیادی صرف خرید بازیکنان سن و سال‌دار کرده است، خواستار برکناری او بودند. 
از طرفی نکونام قول داده بود با بازیکنان کم‌کارش برخورد کرده و چند بازیکن جدید و جوان و بی‌نام و نشان به تیم اضافه کند، اما این اتفاق رخ نداد و تیم بدون اینکه متوجه اشتباهات بازیکنان باتجربه‌اش باشد به کار خود ادامه می‌دهد. فولادی‌ها و نکونام فکر می‌کردند با آن عذرخواهی همه‌چیز تمام شده است، اما ظاهرا این موضوع فراتر از آنچه آنها فکر می‌کردند، است و نکونام باید خود را آماده‌ جنگ بزرگ با مخالفانش کند. اطرافیان تیم صدای اعتراض خود را به گوش نکونام رسانده‌اند و او به‌شدت از این بابت تحت فشار است. آنچه مسلم است نکونام و تیم ملی به دو خط موازی تبدیل شدند و چنین شرایطی در باشگاه فولاد هم او را تهدید می‌کند. تا اینجا نکونام حمایت گرشاسبی و چند مدیر رده بالای دیگر را همراه خود داشته است و به همین دلیل هنوز در فولاد باقی‌ مانده است. از این رو شاید لیگ قهرمانان آسیا آخرین فرصت او است و این احتمال وجود دارد که او قربانی بعدی لیگ باشد.
 

ر:

مرتبط ها