کد خبر: 76581

سرمربی جدید 3 بازی فرصت دارد؟

نفت مسجدسلیمان و فرصتی که از دست رفت

با نتایج ضعیفی که تیم نفت مسجدسلیمان پیش از تعطیلات لیگ برتر کسب کرده بود این‌طور به نظر می‌رسید که رضا مهاجری برکنار شود. تعطیلات لیگ در زمان جام‌جهانی فرصت خوبی بود تا این تیم خود را بازسازی کند اما برخلاف انتظار نه‌تنها مهاجری برکنار نشد بلکه باشگاه نفت حمایت تمام‌قد خود را از این مربی نشان داد. 

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:با نتایج ضعیفی که تیم نفت مسجدسلیمان پیش از تعطیلات لیگ برتر کسب کرده بود این‌طور به نظر می‌رسید که رضا مهاجری برکنار شود. تعطیلات لیگ در زمان جام‌جهانی فرصت خوبی بود تا این تیم خود را بازسازی کند اما برخلاف انتظار نه‌تنها مهاجری برکنار نشد بلکه باشگاه نفت حمایت تمام‌قد خود را از این مربی نشان داد. 
درواقع تیم نفت مسجدسلیمان در این مدت فرصت‌سوزی کرد چراکه شروع مجدد لیگ برای آنها با شکست سنگین دیگری این‌بار مقابل تیم فولاد همراه شد. نفتی‌ها بلافاصله با استعفای اجباری مهاجری موافقت و حتی مدیرعامل را نیز برکنار کردند. این اما تمام ماجرای نفتی‌ها نبود. سرمربی جدید با خود اسپانسر آورد و حتی بحث واگذاری و فروش امتیاز این تیم مطرح شد. تعجب از این همه تغییر ناگهانی وقتی بیشتر می‌شود که مسئولان این تیم می‌توانستند در تعطیلات موجود همه این تغییرات را انجام دهند و از این فرصت برای تولد دوباره تیم‌شان استفاده کنند اما بدون توجه به زمانی که از دست رفت یک ماه را با همان رویه سابق ادامه دادند و ناگهان در عرض چند روز تغییراتی اساسی و بنیادی در تیم ایجاد کردند. 

 به نفت چه گذشت
به عقب برگردیم. تیم نفت مسجدسلیمان برخلاف فصول قبل، این فصل را با هیات‌مدیره و سرمربی مشخص آغاز کرد. تمرینات به‌موقع شروع شد و بازیکنان یکی پس از دیگری با سلیقه سرمربی جذب تیم شدند. نتایج در ابتدای فصل خوب بود تا اینکه نفت مسجدسلیمان به یک‌باره با افت شدید روبه‌رو شد. شکست‌های پرگل و تحقیرآمیز یکی پس از دیگری از راه رسیدند و تیم رضا مهاجری ازهم‌گسسته شد. لیدرها سر تمرین و مقابل خوابگاه فحاشی و تهدید می‌کردند. کارمند باشگاه در جریان تمرینات به مهاجری ناسزا گفته و شعار سر می‌داد و از همه بدتر بازیکنان به کم‌کاری و دو دستگی متهم می‌شدند. در همین مقطع اختلافاتی بین مدیریت و رضا مهاجری هم پیش‌آمد به شکلی که برخی نزدیکان باشگاه مدعی شدند مدیرعامل می‌خواهد او را برکنار کند اما توان این کار را ندارد. درنهایت اما همه‌چیز به سمتی پیش رفت که هم مهاجری مجبور به استعفا شد و هم هدایت یزدی، مدیرعامل باشگاه خود را کنار کشید. 

 تغییرات جدید
نتایج ضعیف بالاخره کار دست رضا مهاجری داد و نه‌تنها او که نفرات دیگری نیز در این باشگاه تغییر کردند. بعد از شکست سنگین تیم نفت مقابل فولاد، اعضای هیات‌مدیره باشگاه نفت مسجدسلیمان شبانه هدایت یزدی را از مدیرعاملی باشگاه برکنار و ابوذر شجاعی را جایگزین وی کردند. این اما تنها تغییر تیم نفت نبود چراکه در پی این تغییرات مهاجری نیز استعفا داد و بلافاصله ابراهیم اشکش سرمربی استقلال ملاثانی، جایگرین رضا مهاجری در راس کادرفنی تیم نفت شد. 
همین‌طور شنیدیم امیرحسین علاقبند، مدیرعامل باشگاه استقلال ملاثانی به‌عنوان مالک باشگاه نفت انتخاب شد. ابوذر شجاعی، مدیرعامل این باشگاه اما بلافاصله ادعاها درخصوص واگذاری این باشگاه با مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان به امیرحسین علاقبند را رد کرد و مدعی شد این موضوع صحت ندارد و باشگاه مالک ندارد. درواقع مالک باشگاه همان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان است. گویا تنها قرار است علاقبند به‌عنوان حامی مالی به باشگاه کمک کند. آن هم کمکی 20 میلیارد تومانی که مبلغ قابل توجهی است. این البته پایان تغییرات در این باشگاه نبود و قرار شد مهاجری که استعفایی دستوری داده بود به‌عنوان مدیرفنی به فعالیت خود در این باشگاه ادامه دهد. 

 واگذاری هرگز
برخی نسبت به علاقبند خوش‌بین نیستند و این‌طور شنیده می‌شود که او قرار است چند بازیکن مورد نظر خود را در این تیم به خدمت بگیرد. از طرفی این گمان وجود دارد که نفتی‌ها هم او را برای فصل یارگیری می‌خواهند و درنظر دارند به کمک یک اسپانسر نیازهای مالی خود در جذب بازیکن را برطرف کنند. در ادامه اگر این همکاری به صلاح بود که ادامه می‌دهند و اگر نه که بازیکنان مورد نظر را گرفته‌اند و بخشی از پول‌ها را دریافت کرده‌اند، از این‌رو مشکلی برای قطع همکاری نخواهند داشت. فرضیه سومی هم اما وجود دارد. وزارت نفت طبق آنچه از مدت‌ها قبل گفته بود قصد فروش امتیاز باشگاه‌های حرفه‌ای خود را دارد. آنها این اسپانسر را روی کار آورده‌اند و تا پایان فصل فرصت دارند که شرایط واگذاری باشگاه به او را فراهم کنند. در اصل او به همین بهانه حاضر شده 20 میلیارد برای این تیم هزینه کند. 
واگذاری اما به نظر چندان جدی نیست. این‌طور به نظر می‌رسید که ابراهیم اشکش با خود اسپانسری به نام علاقبند آورده اما اصل ماجرا چیز دیگری است. درواقع علاقبند طی مذاکراتی که با باشگاه نفت مسجدسلیمان داشت ادعا کرد در صورتی به‌عنوان اسپانسر به این باشگاه کمک مالی می‌کند که اشکش سرمربی تیم در لیگ برتر باشد. اگر اتفاقات را از ابتدای فصل کنار هم قرار دهیم شاید این‌طور به نظر برسد که دست‌هایی پشت پرده سناریویی با این مضمون چیده بودند و این اتفاقات در این مقطع از لیگ برای این تیم نفتی بی‌دلیل و ناگهانی نیست. یک نفر در باشگاه نفت که نمی‌خواست نامش فاش شود به ما گفت 2 ماه است که این پروژه کلید خورده و حالا نتیجه‌اش را می‌بینیم. او از لابی‌های پشت‌پرده خبر داد و ادعا کرد اتفاقاتی در جریان است که باشگاه هیچ دخل‌وتصرفی در آن ندارد. او حتی ادعا کرد آقایان می‌توانستند تا بازی با سپاهان صبر کنند اما در آستانه این بازی مهم دست به تغییر زدند تا مشخص شود این موضوع یک مرتبه رخ نداده است. 

 شرط و شروط توافق چیست؟
حال بشنوید از مفاد ورود اسپانسر به باشگاه نفت مسجدسلیمان. علاقبند در ازای این توافق نه‌تنها باید هزینه‌ها و بدهی‌ها را پرداخت کند که قرار است در جذب و خرید بازیکنان در نیم‌فصل هم مشارکت مالی داشته باشد. او در عوض فقط خواهان سرمربیگری اشکش شده است. به نظر می‌رسد معامله منصفانه‌ای صورت نگرفته و اینکه این اسپانسر معروف تن به چنین توافقی داده کمی عجیب است. نکته عجیب‌تر اما این است که در این قرار داد فقط 3 بازی به اشکش فرصت دادند تا خود را ثابت کند و اگر در این 3 هفته موفق نشود او را برکنار می‌کنند. در این صورت تکلیف ادامه کار اسپانسر که تنها شرطش سرمربیگری اشکش است چه می‌شود؟ اگر این مربی نتواند نتایج خوبی بگیرد و او را برکنار کنند آیا علاقبند هم تیم را رها کرده و می‌رود؟ 
در اینجا است که بند دیگری در این توافق رونمایی می‌شود. نفتی‌ها در قراردادی که بین خودشان و اسپانسر تنظیم کردند متذکر شدند در صورت عدم تعهد به قرارداد باید غرامت بپردازد. جالب است بدانید قبل از این توافق، علیرضا منصوریان و رضا عنایتی گزینه‌های نفت مسجدسلیمان بودند اما به خاطر دریافت کمک مالی 20 میلیارد تومانی قید این گزینه‌ها را زده و به حضور اشکش رضایت دادند. 
این باشگاه مشکلات مالی زیادی دارد. آنها موفق نشدند 25 میلیاردی که توقع داشتند را از وزارت نفت بگیرند و با هزار قانون و تبصره تاکنون فقط 9 میلیارد گرفته‌اند. از این‌رو برای سفرهای برون‌استانی مشکل دارند. کمک‌های وزارت نفت مختص داخل استان است و تاکنون هم برای برخی سفرها اطرافیان تیم خرج می‌کردند از این‌رو حضور یک اسپانسر قدرتمند به صلاح این تیم است‌. 
به نظر می‌رسد برای اینکه بدانیم نتیجه‌ این تغییرات پرحاشیه چه می‌شود باید منتظر سه بازی پیش‌رو، نتایج و درنهایت واکنش باشگاه نفت مسجدسلیمان باشیم.

مرتبط ها