کد خبر: 76477

علی سوادکوهی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: شکستن بت باروز در خاک کشورش لحظه بسیار شیرینی بود

پرسپولیسی هستم و با عموزاد کری می‌خوانیم

جردن باروز هرگز در خانه مقابل هیچ کشتی‌گیر خارجی شکست نخورده بود اما علی سوادکوهی ضمن رقم زدن این اتفاق بزرگ، به طلسم شکست‌ناپذیری باروز مقابل کشتی‌گیران ایرانی پایان داد. تاکنون تنها ۵ کشتی‌گیر در جهان موفق به شکست جردن باروز شده‌اند و علی سوادکوهی قهرمان آسیا نیز به این لیست اضافه شد.

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:جردن باروز هرگز در خانه مقابل هیچ کشتی‌گیر خارجی شکست نخورده بود اما علی سوادکوهی ضمن رقم زدن این اتفاق بزرگ، به طلسم شکست‌ناپذیری باروز مقابل کشتی‌گیران ایرانی پایان داد. تاکنون تنها ۵ کشتی‌گیر در جهان موفق به شکست جردن باروز شده‌اند و علی سوادکوهی قهرمان آسیا نیز به این لیست اضافه شد.  همچنین علی سوادکوهی که توانست طلسم نبردن جردن باروز توسط آزادکاران ایران را بشکند پس از غلبه بر این قهرمان به رسم جوانمردی دست باروز را بالا برد.  به بهانه این کشتی تماشایی دقایقی با سوادکوهی به گفت‌وگو نشستیم با این توضیح که از آن جایی که امروز دربی 99 برگزار می‌شود دقایقی با این قهرمان ایرانی کشتی در جهان درخصوص فوتبال هم به صحبت پرداختیم.

از کشتی با باروز صحبت را آغاز کنیم. به نظر می‌رسد افتخار بزرگی نصیب کشتی ایران شده باشد. 
جردن باروز پیشکسوت ماست و احترامش واجب است و یک الگوی بزرگ برای کشور خودش و کشتی‌گیران هر کشوری به شمار می‌رود و واقعا همه او را دوست دارند. از لحاظ پهلوانی و مردانگی نیز این کشتی‌گیر حرف اول را می‌زند و از این لحاظ شهره عام و خاص است ضمن اینکه درباره قدرت و کشتی‌های بی‌نظیری که می‌گیرد هم دیگر حرفی باقی نمی‌ماند. 

قبلا هم در جام یاشار‌دوغو با او کشتی گرفته بودی؟
بله درست است و در ترکیه با هم سرشاخ شده بودیم اما متاسفانه در این دیدار با اشتباه داوری این مسابقه را باختم اما این‌بار در خاک آمریکا خدا کمک کرد و توانستم او را شکست بدهم و فکر می‌کنم برای همه ایرانی‌ها این پیروزی خیلی شیرین بود. این در‌حالی است که برخی این برد را به هر ترتیبی کمرنگ کرده و برخی صحبت‌هایی را مطرح می‌کردند که خیلی جالب نبود. در دیدارهای یاشار‌دوغو هم باروز از من امتیازی نگرفت و فقط روی اخطارهایی که گرفتم داوران من را بازنده کرده و دست حریف را بالا بردند. 

مثلا چه صحبت‌هایی تو را ناراحت کرده است؟
مثلا اینکه سن این کشتی‌گیر بالا رفته و دیگر زور سابق را ندارد، اما همین چند ماه پیش او قهرمانی جهان را به دست آورده و فکر نمی‌کنم خیلی هم این صحبت‌ها جالب باشد. او با همین سن قهرمان جهان شده و به نظر من که سن و سال در کشتی ملاک نیست آن هم زمانی که با کشتی‌گیری مانند باروز سرشاخ می‌شوید. اما در هر صورت این صحبت‌ها مطرح شده و من هم به‌عنوان یک کشتی‌گیر ملی همه نقدها را به جان می‌خرم. با همه این تفاسیر باروز را در خاک آمریکا بردم تا مردم بیشتر شادمان شوند. در هر صورت باروز بتی شده بوده که طی این همه سال هیچ ایرانی‌ای نتوانسته بود او را شکست بدهد. 

به نظر این کشتی‌گیر را حسابی آنالیز کرده بودی؟
بله همین‌طور است. از مدت‌ها قبل همراه با درستکار این کشتی‌گیر را آنالیز می‌کردیم و از او شناخت خوبی پیدا کرده و می‌خواستیم به هر ترتیبی باروز را در کشورش شکست بدهیم. این موضوع برای ما خیلی مهم بود و برایم خیلی شیرین بود که او را در کشورش بردیم چون خودش هم فکرش را نمی‌کرد در آمریکا به یک کشتی‌گیر ایرانی ببازد. 
درباره حرکتی که بعد از کشتی کردی و دست باروز را بالا بردی هم صحبت می‌کنی؟
در هر صورت لحظه بسیار شیرینی بود و من هم احساسی شده بودم اما به خاطر رسم ادب و پهلوانی و پیشکسوتی که نزد ما ایرانی‌هاست وظیفه داشتم دست او را به‌عنوان یک قهرمان بالای سر ببرم. 

ما می‌توانستیم در این دیدار آمریکا را ببریم و قهرمان جام‌جهانی بشویم. فرصتی که از دست رفت. 
بله درست است و واقعا حیف شد. 

از این 14 کشتی که باروز ایرانی‌ها را برده بود کدام یک بیشتر از همه به یادت مانده بود و می‌خواستی انتقام آن را بگیری. 
کشتی که با صادق گودرزی در فینال المپیک 2012 ریو داشت که آقا صادق را برده بود و قهرمان المپیک شده بود. متاسفانه آقا صادق در این دیدار نتوانست باروز را شکست بدهد این در‌حالی است که این دو کشتی‌گیر چند بار دیگر هم با هم رو در رو شده بودند و اتفاقا یکی دو بار هم در این دیدارها باروز با ناداوری دیدارهای خود را برده بود. 

دیدارهای تیم ملی ایران در جام جهانی قطر را دیدی؟
بله چراکه نه ما در اردوی تهران بودیم و بازی‌ها را با بچه‌ها می‌دیدیم. 

درباره دیدارهای تیم ملی مقابل حریفانش چه صحبتی داری؟
به آن صورت نمی‌توانم درباره جزئیات این دیدارها صحبت کنم یا برد و باخت‌ها را آنالیز کنم اما امیدوارم ملی‌پوشان فوتبال ایران هم بیشتر کار و تلاش کنند تا پرچم ایران در میادین فوتبالی هم به اهتزاز دربیاید. در هر صورت هرجا پای تیم ملی در میان باشد پای آبروی ممکلت وسط است و باید بیشتر زحمت بکشند تا نمایش خوبی را به اجرا بگذارند. در هر صورت برای مردم ایران فوتبال یکی از ورزش‌های مهم کشور به شمار می‌رود و به شخصه دوست دارم بیشتر کار و تلاش کنند تا بازی‌های بهتری را در آینده به نمایش بگذارند. 

فینال را دیدی؟ خودت طرفدار کدام تیم هستی؟
طرفدار آرژانتین بودم که خداراشکر این تیم هم قهرمان شد. البته به اسپانیا هم علاقه داشتم. فینال را هم ندیدم، یک مقدار کار داشتم چون این روزها یک مقدار سرم شلوغ است و نتوانستم دیدار فینال را به صورت زنده تماشا کنم اما شنیدم آرژانتین در یک بازی زیبا حریف را شکست داده و قهرمان جهان شده است. 

از بچه‌های تیم ملی فوتبال با کسی رفیق هستی؟
خیر به آن صورت و متاسفانه رفیق از بین فوتبالی‌ها ندارم. ما از اول کشتی‌گیر بودیم و اخبار و جریانات کشتی را دنبال می‌کنیم. 

حتما خبر داری که امروز دربی برگزار می‌شود. طرفدار کدام تیم هستی؟
من که پرسپولیسی هستم و مطئمن باشید در دربی هم این تیم برنده میدان خواهد شد. حداقل دوست دارم این اتفاق بیفتد. 

با رفقای استقلالی در اردوی تیم ملی کشتی با هم کری می‌خوانید؟
برخی مواقع، نه همیشه. گاها با رحمان عموزاد برای همدیگر کری می‌خوانیم و با هم شوخی می‌کنیم. ولی بحث پرسپولیس جداست و پیش‌بینی می‌کنم این تیم برنده دربی باشد. به این موضوع شک نکنید. من همیشه هوادار این تیم بودم و دوست دارم در پایان دربی پرسپولیس برنده بازی باشد. 

مرتبط ها