کد خبر: 76410

جدال غیرقابل‌پیش‌بینی برای کسب عنوان سوم جهان

تقابل سختکوش‌ها در مسابقه رده‌بندی جام‌جهانی

دیدار رده‌بندی بیست‌ودومین دوره رقابت‌های جام‌جهانی عصر امروز بین دو تیم کرواسی و مراکش برگزار می‌شود و می‌توان گفت کمتر کسی انتظار چنین مسابقه‌ای را در این مرحله داشت. دو تیمی که در ابتدای تورنمنت جایی در بین شانس‌های حضور در جمع 4 تیم برتر را نداشتند و به‌خصوص مراکش که با قرار گرفتن در گروهی سخت در کنار بلژیک و کرواسی به نظر می‌رسید کار بسیار دشواری برای حضور در مرحله بعدی دارد. 

دیدار رده‌بندی بیست‌ودومین دوره رقابت‌های جام‌جهانی عصر امروز بین دو تیم کرواسی و مراکش برگزار می‌شود و می‌توان گفت کمتر کسی انتظار چنین مسابقه‌ای را در این مرحله داشت. دو تیمی که در ابتدای تورنمنت جایی در بین شانس‌های حضور در جمع 4 تیم برتر را نداشتند و به‌خصوص مراکش که با قرار گرفتن در گروهی سخت در کنار بلژیک و کرواسی به نظر می‌رسید کار بسیار دشواری برای حضور در مرحله بعدی دارد. 
با این حال هر دو تیم شگفتی‌ساز این جام موفق شدند به نیمه‌نهایی برسند و البته در این دور برابر دو تیم قدرتمند فرانسه و آرژانتین متحمل شکست شدند تا امروز برای کسب عنوان سومی با هم رقابت کنند. شاگردان دالیچ اگر چه 4 سال پیش به فینال رسیدند و نمایشی عالی در روسیه داشتند اما با توجه به بالا رفتن سن ستاره‌های این تیم و حریفانی که در مراحل حذفی داشتند به نظر نمی‌رسید بتوانند بار دیگر خود را به جمع مدعیان جام برسانند. با این حال غلبه بر ژاپن و در ادامه برزیل پرستاره و مدعی، آنها را دوباره در بین تیم‌های خوب فوتبال دنیا قرار داد. این بار اما آرژانتین برخلاف دو مسابقه قبلی که کرواسی کار را به ضربات پنالتی کشانده بود، توانست در همان 90 دقیقه کار را تمام کرده و تیم پا به ‌سن‌ گذاشته و خسته کرواسی را مغلوب کند. معمولا دیدارهای رده‌بندی با توجه به اینکه در بیشتر مواقع تیم‌های مدعی با شکست در نیمه‌نهایی آن را برگزار می‌کنند چندان تماشایی و جذاب نیست و دو تیم با توجه به اینکه فرصتی طلایی را برای رسیدن به فینال مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی دنیا از دست داده‌اند ‌انگیزه زیادی برای این مسابقه ندارند. اما این بار شرایط متفاوت است؛ چراکه ایستادن بر سکوی سوم دنیا هم برای کرواسی و هم برای مراکش افتخاری بزرگ محسوب می‌شود. کروات‌ها در دوره قبل برای نخستین‌بار به فینال رسیدند و حالا این فرصت را دارند تا دومین عنوان سومی‌شان در تاریخ را به دست آورند که افتخاری مهم برای این کشور که هیچ‌گاه در رقابت‌های جام‌جهانی و یورو نتوانسته فاتح جام شود، محسوب می‌شود. از طرف دیگر برای مراکش همین که توانسته‌اند به جمع 4 تیم برتر دنیا راه پیدا کنند اتفاقی تاریخی و خارق‌العاده محسوب می‌شود؛ چراکه آنها حالا تنها تیم آفریقایی و مسلمان در تمامی ادوار جام‌های جهانی هستند که خود را به این مرحله رسانده‌اند و حتی برابر فرانسه نیز نمایشی درخشان ارائه کردند و اگر تجربه بالای ستاره‌های دشان نبود چه‌بسا شگفتی‌سازی و غول‌کشی این تیم شمال آفریقا همچنان ادامه پیدا می‌کرد. 
کروات‌ها که امیدوار بودند به لطف نفرات باتجربه‌ای چون مودریچ، کواچیچ، پرسیچ و لاورن بتوانند آلبی‌سلسته را نیز از پیش رو بردارند درنهایت تاب مقاومت برابر حرکات ویرانگر مسی و یارانش را نداشتند و امروز باید برای رسیدن به مدال برنز جام‌جهانی یک بار دیگر در این مسابقات به مصاف مراکش بروند. رویارویی دو تیم در مرحله گروهی با تساوی بدون گل به پایان رسید. دو تیم در این دیدار که نخستین‌بازی آنها در جام بود محتاطانه بازی کردند و اگرچه کرواسی بیشتر توپ و میدان را در اختیار داشت اما حملات مراکش زهردارتر بود. 
در بازی امروز اما شرایط بسیار متفاوت نسبت به آن دیدار خواهد بود و مراکش که با کنار زدن تیم‌های بزرگی چون اسپانیا و پرتغال به این مرحله رسیده است با ‌انگیزه و روحیه بسیار بهتری راهی میدان خواهد شد. 
شیرهای اطلس برای قرار گرفتن در سکوی سوم دنیا حمایت جهان عرب و همچنین طرفداران فوتبال آفریقا را پشت سر خود دارد و امیدوارند تا با برد به روند فوق‌العاده خود در قطر خاتمه دهند. اگرچه ولید الرکراکی برای دیدار امروز باز هم مصدومانی دارد اما با نمایشی که تیمش در چند مسابقه اخیر داشته برد آنها برابر کرواسی اصلا دور از انتظار نخواهد بود. به‌خصوص که کروات‌ها با توجه به سن و سال بالای نسل درخشان خود که به روزهای آخر فوتبال خود نزدیک شده‌اند و همچنین دیدارهای سنگینی که در مرحله حذفی برگزار کرده‌اند از نظر فیزیکی شرایط ایده‌آلی ندارند. 
همین شرایط باعث شده تا کارشناسان شانس مراکش برای برتری در این مسابقه را بیشتر بدانند. جالب اینکه هر دو گلر حاضر در دیدار امروز در جام‌جهانی عملکرد بسیار درخشانی ارائه کرده‌اند و در ضربات پنالتی بسیار موفق بوده‌اند. در این شرایط اگر بازی امروز به پنالتی کشیده شود کار برای بازیکنان بسیار سخت خواهد شد و باید دید درنهایت از بین یاسین بونو یا دومینیک لیواکویچ کدامیک موفق می‌شوند تیم خود را در سکوی سوم جهان قرار دهند. 

مرتبط ها