کد خبر: 76362

بازیکنان اسبق، دستیاران موفق 3 تیم حاضر در نیمه‌نهایی جام‌جهانی 2022

تزریق تجربه از نیمکت به مستطیل سبز

بعد از برگزاری 62 دیدار از بیست‌و‌دومین دوره جام‌جهانی تنها انجام پیکارهای رده‌بندی و فینال باقی مانده است تا این تورنمنت جذاب به پایان برسد تا بر همین اساس بتوان به راحتی در مورد نقاط تاریک و روشن بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی جهان صحبت کرد. در ماه اخیر می‌توان از جهات مختلف به این رقابت‌ها نگاه کرد؛ برای گروهی از افراد ستارگان بزرگی که در 8 مستطیل سبز قطر گام گذاشتند دلپذیری بیشتری داشتند.

امید نظری گوهر، خبرنگار:بعد از برگزاری 62 دیدار از بیست‌و‌دومین دوره جام‌جهانی تنها انجام پیکارهای رده‌بندی و فینال باقی مانده است تا این تورنمنت جذاب به پایان برسد تا بر همین اساس بتوان به راحتی در مورد نقاط تاریک و روشن بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی جهان صحبت کرد. در ماه اخیر می‌توان از جهات مختلف به این رقابت‌ها نگاه کرد؛ برای گروهی از افراد ستارگان بزرگی که در 8 مستطیل سبز قطر گام گذاشتند دلپذیری بیشتری داشتند. عده‌ای دیگر با ناکامی بزرگانی مثل بلژیک، آلمان، اسپانیا و پرتغال به وجد آمدند و این موضوع را چشمگیرترین نکته بزرگ‌ترین نمایشگاه فوتبالی جهان تا سال 2026 دانستند و در منظر شماری از سایرین درخشش تیمی مثل مراکش خوشایندتر آمد تا کمتر به دستیارانی پرداخته شود که با حضورشان در کادرهای فنی به پیشرفت تیم‌های حاضر در نبردهای اخیر کمک کرده‌اند. 
با بررسی وضعیت 8 تیم راه‌یافته به مرحله یک‌چهارم نهایی یعنی کرواسی، برزیل، هلند، آرژانتین، مراکش، پرتغال، انگلیس و فرانسه، فوتبال‌دوستان متوجه نقش پر‌رنگ دستیارانی می‌شوند که با افکارشان به مربیانی همچون زلاتکو دالیچ، تیته، لوییز فن‌خال، لیونل اسکالونی، ولید الرکراکی، فرناندو سانتوس، گرت ساوتگیت و دیدیه دشان کمک کرده‌اند. البته طبق آمارها عموما تیم‌هایی موفق‌تر بوده‌اند که در کادر فنی‌شان افرادی با سابقه حضور در جام‌جهانی به‌عنوان بازیکن را به‌همراه داشتند تا با شناخت قبلی اتمسفر این رویداد در لحظات حساس به نفر نخست امور فنی تبدیل شوند و به بازیکنان کم‌تجربه کمک کنند. 

گلچین دستیاراناز نسل‌های گوناگون کرواسی
یکی از تیم‌های راه‌یافته به دیدار رده‌بندی، کرواسی روی نیمکتش شخصی مثل زلاتکو دالیچ را می‌بیند که در دوران حضورش در مستطیل سبز پیراهن تیم‌هایی مثل هایدوک اسپلیت و وارتکس را بر تن کرده است اما هیچوقت موفق نشده بود به پشتوانه این حضور پیراهن تیم ملی کرواسی را بر تن کند تا در اردوی شطرنجی‌پوشان نقش تجربه دستیاران غیرقابل انکار باشد؛ قطعا ماریو مانژوکیچ در دنیای مربیگری به دلیل ورود تازه به این جرگه با تجربه و کار‌بلد نیست اما قطعا پوشیدن پیراهن باشگاه‌های بایرن مونیخ، اتلتیکو‌مادرید، یوونتوس، 89 بازی ملی و حضور در جام‌جهانی 2014 و 2018 می‌تواند در لحظات حساس به کروات‌ها کمک کند تا آنها در مرحله حذفی از سد تیم‌هایی مثل ژاپن و برزیل بگذرند. 
همچنین دیگر عضو کادرفنی تیم دوازدهم رده‌بندی فدراسیون جهانی فوتبال، شخصی نیست به جز ودران چورلوکا که تا پیش از آویختن کفش‌هایش پیراهن تیم‌های بزرگی مثل منچسترسیتی و تاتنهام را بر تن کرده بود و در 7 بازی با تشخیص سرمربیانی همچون نیکو کواچ و زلاتکو دالیچ در بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی جهان حاضر شد تا بتوان این نبردها را جزئی از 103 بازی ملی و 4 گل ملی‌اش نامید. علاوه‌بر اسامی اشاره نباید از ایویکا اولیچ، بازیکن اسبق بایرن‌مونیخ غافل شد که در کارنامه بازیگری‌اش 104 بازی ملی را می‌بیند. این فرد در جام‌جهانی‌های 2002، 2006 و 2014 با تشخیص میرکو یوزیچ، زلاتکو کرانچار و نیکو کواچ درمجموع در 8 دیدار این تورنمنت به میدان رفته بود. درازن لادیچ دیگر عضو فعلی کروات‌ها است که بخشی از 59 بازی ملی‌اش در جام‌جهانی 1998 درون چهارچوب دروازه تیم تحت هدایت میرسلاو بلاژویچ رقم خورده بود. 

شاید سنگین‌ترین نیمکت جام
لیونل اسکالونی در حالی توانست آرژانتین را به پشتوانه ستارگان تحت هدایتش و رهنمودهایش راهی دیدار پایانی کند که خودش در سال 2006 در روزهایی که پیراهن باشگاه وستهام یونایتد را به تن داشت، با تشخیص خوزه پکرمن راهی جام‌جهانی 2006 شد و در مرحله یک‌هشتم نهایی برابر مکزیک 120 دقیقه به میدان رفت. البته در کادرفنی آلبی سلسته افراد به‌مراتب باتجربه‌تر و نامدارتری نیز وجود دارند. والتر ساموئل پیش از این سابقه حضور در کادرفنی تیم‌های اینترمیلان و اف سی لوگانو را دارد اما بدون شک مهم‌ترین افتخارات و درخشش او به دوران بازی برمی‌گردد. مرد متولد لابورده به پشتوانه حضور در تیم‌های بوکا‌جونیورز، رئال مادرید، آ.اس رم و اینتر میلان موفق شده بود در 56 بازی ملی آرژانتینی‌ها به میدان برود و در جام‌جهانی‌های 2002 و 2010 با تشخیص مارچلو بیلسا و دیگو آرماندو مارادونا در مستطیل سبز حاضر شود. 
روبرتو آیالا دیگر عضو کادرفنی سفید و آبی‌آسمانی‌ها است که با پوشیدن پیراهن تیم‌هایی مثل ریورپلاته، ناپولی، میلان، ویارئال و والنسیا موفق شده بود سرمربیان این کشور را 116 مرتبه مجاب کند تا به وی فرصت عرض اندام در رویدادهای مختلف بدهند. مرد متولد پارانا در جام‌جهانی‌های 1998 و 2006 برابر تیم‌هایی مثل ژاپن، جامائیکا، کرواسی، انگلیس، هلند(2 مرتبه)، ساحل‌عاج، صربستان و مونته نگرو، مکزیک و آلمان به میدان رفت تا این روزها تجربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش به بازیکنان جوانی مثل انزو فرناندز و خولیان آلوارز کمک کند. همچنین آرژانتینی‌ها در کادرفنی‌شان از حضور پابلو آیمار سود می‌برند که سابقه هدایت تیم زیر 17 سال این کشور را نیز در رزومه‌اش دارد اما بیشتر فوتبال‌دوستان وی را با دوران حضورش در والنسیا به یاد می‌آورند. آیمار تا پیش از آویختن کفش‌هایش 53 بار برای تیم ملی آرژانتین به میدان رفت و در جام‌جهانی 2002 و 2006 طعم تلخ حذف در مرحله گروهی و یک چهارم نهایی را تجربه کرد. 

دستیاران تاثیرگذار
بدون شک نمی‌توان لقب شگفتی‌ساز بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی را به تیمی به جز مراکش اعطا کرد. طبق شواهد در این اتفاق خوشحال‌کننده ولید الرکراکی نقش غیرقابل‌انکاری دارد که قطعا 45 مرتبه پوشیدن پیراهن شیرهای اطلس و حضور در باشگاه‌های آژاکسیو، تولوز، راسینگ سانتاندر به وی کمک کرده است تا در این تورنمنت تیم تحت هدایتش را با استراتژی مناسب رهسپار میدان نبرد کند تا مراکشی‌ها همچون الماس گران‌بها بدرخشد. البته نباید به راحتی از کنار نقش فنی و تجربه غریب امزین عبور کرد که در سالهای گذشته، فارغ از کسب تجربه در کادرفنی تروای فرانسه به دلیل 25 بازی ملی و حضور برابر تیم‌های نروژ، برزیل و اسکاتلند در جام‌جهانی 1998 اتمسفر این تورنمنت را احساس کرده و قطعا توانسته است در لحظات مهم به بازیکنان کم‌تجربه مراکش مثل عزالدین اوناحی، عبدالصمد ازازولی، اشرف داری و سرمربی این تیم الرکراکی کمک کند. همچنین رشید بن محمود نیز در دوران بازی پیراهن ملی مراکش را بر تن کرده و در رقابت‌های ارزنده‌ای همچون جام ملت‌های آفریقا برای تیم تحت هدایت هنری میشل و اومبرتو کائلیو به میدان رفته است تا او نیز این روزها در لحظات مهم نقش تاثیرگذاری در اردوی تیم بیست‌ودوم رده بندی فدراسیون جهانی فوتبال ایفا کند. 

تجربه‌ای که به پیرمرد کهنه‌کار کمک کرد
هدایت لاله‌های نارنجی برعهده لوییز فن‌خال است که با هدایت آژاکس، بارسلونا، بایرن مونیخ، منچستریونایتد و حضور با‌هلند در جام‌جهانی 2014 کوله باری از تجربه را با خود روی نیمکت تیم رده هشتم فدراسیون جهانی فوتبال به همراه داشت اما این کارنامه قطعا باعث نمی‌شود نقش دستیاران وی را در حضور در مرحله یک‌چهارم نهایی و رقم زدن عملکردی قابل تحسین برابر آرژانتین انکار کرد. دنی بلیند سرمربی ناکام سالیان اخیر این تیم که باعث عدم حضور آنها در دوره گذشته جام‌جهانی شد در بیست و دومین دوره این رویداد فن خال را به‌عنوان دستیار همراهی کرد که قطعا فارغ از اهمیت تجربه هدایت آژاکس، او به دلیل 42 بازی ملی و حضور در جام‌جهانی 1990 توانست این روزها به پیرمرد هلندی کمک کند. همچنین نباید به راحتی از نقش تجربه ادگار داویدز عبور کرد، بازیکن اسبق آ.ث میلان، یوونتوس، آژاکس، بارسلونا، اینتر‌میلان و تاتنهام موفق شده است به پشتوانه حضور در این باشگاه‌ها 74 مرتبه برای لاله‌های نارنجی به میدان برود و در جام‌جهانی 1998 با اعتماد گاس هیدینگ روبه‌روی کره‌جنوبی، مکزیک، یوگوسلاوی، آرژانتین، برزیل و کرواسی در مستطیل سبز حاضر شود و دروازه ایویکا کرالی، سنگربان یوگوسلاوی را فرو بریزد. قطعا حضور بلیند و داویدز و تزریق تجربه آنها به بازیکنان جوانی مثل یورین تیمبر، ژاوی سیمونز، کودی گاکپو و کنث تایلور کمک کرد تا در مستطیل سبز بالاترین بازدهی را داشته باشند. 

مرتبط ها