کد خبر: 76349

دومین نیمه‌نهایی جام‌جهانی امشب برگزار می‌شود

غول‌کشی شیرهای اطلس ادامه خواهد داشت؟

فوتبال آفریقا حالا خود را به‌عنوان یک مدعی جدی برای تیم‌های مدعی دنیا مطرح کرده است.

فوتبال آفریقا حالا خود را به‌عنوان یک مدعی جدی برای تیم‌های مدعی دنیا مطرح کرده است. سال‌هاست که این فرضیه مطرح شده که اگر قرار باشد تیمی به جز قدرت‌های همیشگی اروپا و آمریکای جنوبی فاتح جام‌جهانی شود، به احتمال زیاد تیمی از قاره آفریقا خواهد بود و آنها نسبت به آسیا، کونکاکاف و اقیانوسیه شانس بسیار بیشتری برای رسیدن به این آرزوی دیرینه دارند. حالا مراکش با نمایش فوق‌العاده و عملکرد کم‌نظیر خود توانسته به‌عنوان نخستین آفریقایی، خود را به نیمه‌نهایی جام‌جهانی برساند. اگر‌چه در سال 2022 نیز کره‌جنوبی به‌عنوان نخستین آسیایی به جمع 4 تیم برتر رقابت‌ها راه پیدا کرد اما داوری‌ها و اتفاقات عجیب آن دوره که به نفع یکی از دو میزبان مشترک این رقابت‌ها بود و سرو‌صدای زیادی نیز به پا کرد باعث شد تا این موفقیت کمتر به پای پیشرفت این کشور نوشته شود و عملکرد آنها در سال‌های بعد نیز این موضوع را به اثبات رساند. 
مراکش اما با کمال شایستگی و در حالی که با اتکا به ستاره‌های خود نظیر اشرف حکیمی، النصیری، زیاش و یاسین بونو توانسته تیم‌های قدرتمندی چون بلژیک، اسپانیا و پرتغال را از پیش رو بردارد، برای مصاف حساس امشب با فرانسه آماده می‌شود. آنها امشب یکی از سخت‌ترین و البته مهم‌ترین دیدارهای تاریخ فوتبال خود را پیش رو دارند و اگرچه سه حریف قبلی اروپایی آنها در این تورنمنت هم جزء مدعیان این دوره بودند اما شاگردان دیدیه دشان با تیمی پر از بازیکنان سرشناس راهی این مسابقات شده‌اند و در دیدارهای اخیر خود و به‌خصوص مقابل انگلیس نشان دادند که شانس اصلی قهرمانی هستند. 
شگفتی‌سازان مراکش حالا خیلی راحت از هدف خود برای حضور در فینال و حتی قهرمانی صحبت می‌کنند و همین موضوع نشان می‌دهد که آنها آماده‌اند تا مدافع عنوان قهرمانی را به چالش بکشند. با این حال هر اتفاقی امشب در ورزشگاه البیت رخ دهد بدون شک بازیکنان مراکش برای مردم این کشور قهرمانان واقعی هستند و حتی اگر در سکوی چهارم هم قرار گیرند در بازگشت به این کشور همانند قهرمان از آنها استقبال خواهد شد. ولید الرکراکی، سرمربی بومی این تیم در دیدار دور قبل برابر پرتغال نایف اکرد و نصیر مزروعی را بدلیل مصدومیت در اختیار نداشت اما باز هم تیمی هماهنگ و متحد را روانه دیدار با یاران کریس رونالدو کرد و به لطف پرواز بلند و استثنایی یوسف النصیری و ضربه سر مهار‌نشدنی او توانست جواز حضور در نیمه‌نهایی را کسب کند. شیرهای اطلس حالا در فوتبال آفریقا تاریخ‌ساز شده‌اند و در حالی گام به این مرحله گذاشته‌اند که در طول مسابقات تنها یک گل دریافت کرد‌اند. درخشش فوق‌العاده یاسین بونو درون دروازه این تیم او را به چهره ویژه این تورنمنت بدل کرده است و از همین حالا چند تیم بزرگ اروپایی به دنبال خرید گلر 31 ساله سویا هستند. تنها دو بار یک تیم در 5 بازی خود در طول جام‌جهانی موفق به کلین‌شیت شده است. ابتدا ایتالیای 2006 و سپس اسپانیای 2010 که از قضا هر دو درنهایت قهرمان شدند و این زنگ خطری جدی برای رقبا است که شاید غول‌کشی مراکشی‌ها تا فینال هم ادامه داشته باشد و آنها به سلطه اروپا و آمریکای جنوبی در جام‌های جهانی خاتمه دهند. 
در سوی دیگر میدان اما دشان و تیمش بازی به بازی بهتر شده‌اند و حالا شانس اصلی قهرمانی در این مسابقات هستند. فرانسوی‌ها در هیچکدام از دیدارهایی که کیلیان امباپه را در دو جام‌جهانی اخیر در ترکیب خود داشته‌اند بازنده نبودند و در دیدار قبلی نیز با وجود اینکه انگلیسی‌ها به خوبی از پس مهار این ستاره جوان برآمدند اما درنهایت با درخشش شوامنی و ژیرو فرانسوی‌ها موفق به عبور از سد سه‌شیرها شدند. البته آنها خوش‌شانس هم بودند که پنالتی دوم هری کین تبدیل به گل نشد تا خروس‌ها گام بلندی برای دفاع از عنوان قهرمانی خود بردارند. آنها که در سه نیمه‌نهایی نخست خود در جام‌های جهانی موفق نبودند در سه دوره آخری (1998، 2006 و 2018) که به این مرحله رسیدند موفق ظاهر شدند و توانستند به فینال برسند که درنهایت هم دو قهرمانی به دست آوردند. 
فرانسوی‌ها پیش و در جریان این تورنمنت ستاره‌هایی چون پوگبا، بنزما، کانته، انکونکو و لوکاس هرناندز را بدلیل مصدومیت از دست دادند اما برای بازی امشب مصدوم و محروم جدیدی ندارند و احتمالا با همان ترکیب دیدار برابر انگلیس راهی زمین خواهند شد تا شاید بتوانند به نخستین تیمی تبدیل شوند که توانسته‌اند در این مسابقات شیرهای اطلس را رام کرده و به شگفتی‌سازی آنها خاتمه دهد. 

مرتبط ها