کد خبر: 76314

عباس جدیدی در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان»:

بردن باروز برای سوادکوهی سکوی پرتاب است

کشتی امیررضا معصومی را پسندیدم قاسم‌پور یکی از شانس‌های مدال ما در المپیک است

بعد از قهرمانی تیم کشتی فرنگی ایران در جام‌جهانی 2022 باکو، ورزش‌دوستان بسیار امیدوار بودند شاگردان آزادکار پژمان درستکار از غیبت روسیه، مدافع عنوان قهرمانی در جام‌جهانی 2022 آیووا آمریکا، بهترین سود ممکن را ببرند و به‌عنوان نخست دست یابند. با تصمیم درستکار، تیم کشتی آزاد ایران با گذر از اسامی حسن یزدانی، امیرحسین زارع و رضا اطری با تیمی تقریبا جوان و مستعد روی تشک این آوردگاه حاضر شد و بعد از پیروزی‌های 9 بر یک و 6 بر 4 مقابل ژاپن و منتخب جهان، به مصاف آمریکا رفت. 

امید نظری گوهر، خبرنگار:بعد از قهرمانی تیم کشتی فرنگی ایران در جام‌جهانی 2022 باکو، ورزش‌دوستان بسیار امیدوار بودند شاگردان آزادکار پژمان درستکار از غیبت روسیه، مدافع عنوان قهرمانی در جام‌جهانی 2022 آیووا آمریکا، بهترین سود ممکن را ببرند و به‌عنوان نخست دست یابند. با تصمیم درستکار، تیم کشتی آزاد ایران با گذر از اسامی حسن یزدانی، امیرحسین زارع و رضا اطری با تیمی تقریبا جوان و مستعد روی تشک این آوردگاه حاضر شد و بعد از پیروزی‌های 9 بر یک و 6 بر 4 مقابل ژاپن و منتخب جهان، به مصاف آمریکا رفت. 
 تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در دیدار نهایی برابر آمریکایی قرار گرفت که در دیگر ترکیبش نام کشتی‌گیران بزرگی چون دیوید تیلور، جیدن کاکس، توماس گیلمان و کایل داک دیده نمی‌شد اما این موضوع کمکی به پیروزی شاگردان پژمان درستکار نکرد تا شکست 6 بر 4 و عنوان دومی، دستاورد کشورمان در این تورنمنت باشد. البته نباید فراموش کرد فارغ از شکست تلخ کامران قاسم‌پور برابر کایل اسنایدر، رحمان عموزاد توانست دوباره بعد از رقابت قهرمانی جهان 2021 اسلو نروژ، حریف آمریکایی‌اش، یانی دیاکومیهالیس را شکست دهد یا علی سوادکوهی با استراتژی مناسب موفق شد انتقام کشتی‌گیران ایرانی همچون محمد نخودی، صادق گودرزی، عزت‌الله اکبری، مصطفی حسین‌خانی و پیمان یاراحمدی را از جردن باروز بگیرد و بعد از تقابل با قهرمان المپیک 2012 لندن و مالک 6 مدال طلا و 3 عنوان سومی قهرمانی جهان، برای نخستین بار توانست پیروزی یک کشتی‌گیر ایرانی برابر این حریف قدرتمند و عنوان‌دار را رقم بزند. 
بدون شک به پشتوانه نکات اشاره‌شده نمی‌توان نگاهی کاملا منفی به اتفاقات فینال مسابقات جام‌جهانی 2022 داشت، البته به نظر می‌رسد برای بررسی بیشتر مثبت یا منفی بودن عملکرد شاگردان درستکار باید علت و زوایای این شکست و اتفاقات رقم‌خورده در آمریکا را از کارشناسان خبره جویا شد. موضوعی که باعث شد «فرهیختگان» به سراغ عباس جدیدی برود که در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید. 

سطح کیفی جام‌جهانی 2022 کشتی آزاد نسبت به دوره گذشته چگونه بود؟
سطح مسابقات پایین‌تر بود اما تیم ملی آمریکا تیم نسبتا خوبی را راهی مسابقات کرده بود. 

در وزن 61 کیلوگرم ایران از ابراهیم الهی سود می‌برد که از حیث آمار به دلیل شکست برابر کایتو موریکاوا، گئورگی وانگلوف و ست گراس نتوانست عملکرد درخورشانی داشته باشد. آیا از حیث نکات فنی او موفق شد اتفاقات قابل‌قبولی را رقم بزند و اصولا کشتی‌گیر جوان دیگری در ایران وجود داشت که ما را به آینده امیدوار کند؟
من معمولا به سوالات به این صورت جواب نمی‌دهم ولی در کل عملکرد بچه‌ها در مقابل ژاپن و منتخب جهان خوب بود اما مقابل آمریکا با توجه به اینکه در این مسابقات وزن‌کشی با 2 کیلو ارفاق انجام شد، گزینش بعضی از کشتی‌گیران انتخابی غلط بود و من فکر می‌کنم در مقابل تیم آمریکا از نظر استراتژی، آنالیزی، تاکتیکی و هدایت بچه‌ها واقعا شکننده ظاهر شدیم. رحمان عموزاد در لحظات پایانی کشتی‌گیر آمریکایی را برد و 2 الی 3 بردی مقابل حریف داشتیم که بسیار نزدیک بود ولی در بقیه اوزان با اختلاف باختیم. در 130 کیلوگرم آقای معصومی خوب کشتی گرفت و من کشتی او را پسندیدم. اما با بررسی تمام جوانب نمی‌توان به عملکرد کادرفنی، استراتژی‌های درستکار و کشتی‌گیران نمره قبولی داد. 

به نظر می‌رسد امیرمحمد یزدانی بعد از اتفاقات تلخ قهرمانی جهان 2022 و حذف به دلیل اضافه وزن کمی از نظر روحی و روانی دچار مشکل شده است تا این موضوع روی پیشرفت فنی او نیز تاثیر بگذارد. نظر شما در این باره چیست؟
این سوالات فردی و شخصی است و باید کادرفنی یک گزارش عملکرد کلی از وضع تیم ارائه دهد و روی آن گزارش عملکرد ما می‌توانیم نظر کارشناسی بدهیم. 
علی سوادکوهی در رقابت‌های جام‌جهانی چه نکته متمایزی نسبت به کشتی‌گیران قبلی که به مصاف جوردن باروز رفته بودند داشت که بالاخره توانست طلسم ناکامی‌های ما برابر او را بشکند؟
بالاخره جردن باروز کشتی‌گیر خوبی است. البته الان پا به سن گذاشته و اواخر دوران حضورش روی تشک است. فکر می‌کنم او در این مسابقات حاضر شده تا یک آمادگی نسبی کسب کند اما برد سوادکوهی قابل‌توجه بود و می‌تواند روحیه کشتی‌گیران ایرانی را در مسابقات جهانی سال آینده بالا ببرد ولی باید توجه داشته باشیم که همین برد هم با نتیجه 6 - 6 کسب شد و همچنین باید به آمادگی نه‌چندان بالای باروز نیز توجه کنیم. پیروزی اشاره شده باید یک سکوی پرتاب برای سوادکوهی باشد تا خودش را برای مسابقات جهانی و رویارویی با این کشتی‌گیر آماده‌تر کند. او نباید فکر کند که مسابقات قهرمانی جهان مثل دیدارهای جام‌جهانی است چون در آن تورنمنت حریفان خیلی ساخته و پرداخته‌تر در صحنه حاضر می‌شوند و باید خودش را برای رویارویی و حضور در آن آوردگاه بزرگ آماده کند. در کل سوادکوهی در کشور آمریکا با روحیه و جنگنده ظاهر شد و برد قشنگی را نصیب خودش کرد و من به او تبریک می‌گویم. 

بعد از پیروزی سوادکوهی حالا به نظر می‌رسد در وزن 79 کیلوگرم به جز محمد نخودی، کشتی ایران صاحب یک ورزشکار قابل اعتنای دیگر نیز شده است، کادرفنی تیم ملی باید برای مدیریت این وزن چه راهکاری را در دستور کارش قرار دهد؟
کادرفنی در بحث آنالیز و روحی و روانی خیلی خوب عمل نکرده است. به نظر من کادرفنی را بیش از اندازه واقعی و ظرفیت‌شان بزرگ می‌کنند چون در رقابت‌های قهرمانی جهان نروژ بسیار ضعیف ظاهر شدند و در این تورنمنت کارایی مناسب در جهت هدایت را نشان ندادند و در مسابقات جام‌جهانی آمریکا نیز همین رویه را دنبال کردند. کادرفنی باید خودش را اصلاح کند و بازنگری در خودش صورت دهد. آنها ابتدا باید در نحوه عملکردشان تجدید نظر کنند تا بتوانیم اشتباهات فردی نفرات تیم ملی را بهتر بسنجیم و ایرادات آنها را اصلاح کنیم. 

دلیل شکست کامران قاسم‌پور تنها اختلاف وزنش با کایل اسنایدر بود یا استراتژی‌های شخصی و نکاتی که کادرفنی به وی گوشزد کرده بود باعث این باخت شد؟
کامران قاسم‌پور یک قهرمان بسیار ارزنده، دلاور و جنگنده است. او هیچ‌وقت در کشتی کم‌فروشی نمی‌کند و در مسابقه عقب‌نشینی نمی‌کند. وی در این رقابت‌ها نیز نهایت تلاشش را کرد اما هر چه زد به در بسته خورد و من فکر می‌کنم رویارویی او با کایل اسنایدر در آمریکا به جهت حضور در 2 وزن بالاتر یعنی انتقال از 86 کیلوگرم به 92 کیلوگرم و در انتها به 97 کیلوگرم باعث پایین آمدن راندمان این کشتی‌گیر شد. من عقیده داشتم قاسم‌پور در این مسابقه نباید در این دسته حاضر می‌شد چون کاملا معلوم بود این کشتی‌گیر احتمال باختش خیلی بالا است. ما نباید با وضعیت اشاره‌شده کامران را روی تشک می‌فرستادیم تا روحیه‌اش آسیب ببیند. ریسک بزرگی کردیم که نتیجه‌اش از پیش تعیین شده بود. ما نباید مهره‌سوزی کنیم و اگر می‌خواهیم مهره‌های حساس و مهم‌مان را به مصاف بزرگان ببریم باید با دقت، صلاحدید و با نظر کارشناسی این کار را انجام دهیم. سنجش کشتی‌گیران بزرگ مثل کامران قاسم‌پور باید حساب شده باشد و باید با آرامی و شیب ملایم این افراد را در اوزان جدید جا بیندازیم. 

از نظر شما قاسم‌پور برای المپیک پاریس در کدام‌یک از اوزان 86 یا 97 کیلوگرم می‌تواند گره‌گشاتر ظاهر شود؟
درمورد کامران قاسم‌پور باید خیلی بادقت صحبت کرد چون یکی از شانس‌های مدال ایران در المپیک است. من به تازگی از نزدیک با این کشتی‌گیر صحبتی نداشته‌ام و از اوضاع و وزنش اطلاع دقیق ندارم. اما فکر می‌کنم کامران نمی‌تواند خودش را در وزن 86 کیلوگرم حفظ کند و باید روی اوزان 90 کیلوگرم به بالا این ورزشکار را دید. البته تصمیم‌گیری در این موضوع خیلی سخت است و باید شاخصه‌های زیادی را بررسی کرد تا بتوانیم مشخص کنیم قاسم‌پور را در المپیک با چه اوصافی روانه میدان کنیم. 

آیا روش انتخاب افراد اعزامی به جام‌جهانی 2022 آمریکا کاملا عادلانه و منصفانه بود؟ باید برای انتخاب بهتر نفرات چه اموری را دنبال کرد؟
گزینش نفرات تیم برای هر مسابقه‌ای دارای شرایط زمان و مکان خودش است. ما باید به خوبی بدانیم کدام‌یک از نفرات‌مان را به کدام‌یک از مسابقات اعزام کنیم. من ایراد کلی در انتخاب نفرات نمی‌بینم اما گزینش و قرار دادن این نفرات برابر حریفان در جام‌جهانی 2022 آمریکا می‌توانست با یک سنجش و دقت بهتری انجام شود. 

نکته‌ای مدنظرتان بود که در مصاحبه به آن اشاره نشده باشد؟
رقابت‌های جام‌جهانی از نظر اهمیت در دسته دوم و سوم کیفیتی و رقابتی قرار می‌گیرد و ما از نظر رسانه‌ای نباید مردم و تیم ملی را در خواب خرگوشی فرو ببریم و اذهان را منحرف کنیم که این مسابقات جام‌جهانی همان مسابقات قهرمانی جهان است. تیم ملی کشتی آزاد ایران در یک تورنمنت نه‌چندان مهم فدراسیون جهانی شرکت کرده است و اصولا این آوردگاه‌ها می‌تواند برای کسب تجربه و آمادگی بچه‌ها بسیار حائز اهمیت باشد. البته برعکس این موضوع نیز می‌تواند رقم بخورد و اگر بدون تفکر تصمیماتی گرفته شود برای بچه‌های تیم ملی کشتی آزاد بسیار شکننده و آسیب‌زا است.

مرتبط ها