کد خبر: 76276

گفت‌و‌گوی آزاد

سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته میزبان فعالان دانشجویی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی بود که به مناسبت روز دانشجو، چند ساعتی را میهمان دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس این دانشگاه بودند.

 سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته میزبان فعالان دانشجویی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی بود که به مناسبت روز دانشجو، چند ساعتی را میهمان دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس این دانشگاه بودند. مراسمی که در آن فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه هم حضور داشت و فعالان 15 تشکل دانشجویی از واحدهای سراسر کشور این فرصت را داشتند تا بدون واسطه دیدگاه‌ها و دغدغه‌هایشان را در موضوعات مختلف به گوش مسئولان این دانشگاه برسانند. درست است که این مراسم به دلیل ماهیت دانشجویی بودنش، بیشتر زمانش به صحبت دانشجویان اختصاص پیدا کرد، اما رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و فرزاد جهان‌بین هم نکات قابل توجهی را پیرامون فعالیت تشکل‌ها، مشکلات و برنامه‌های دانشگاه در راستای حمایت از آنها عنوان کردند. متن کامل صحبت‌های مطرح‌شده در برنامه روز گذشته را در ادامه می‌خوانید.

تقویت تشکل‌های دانشجویی سیاست ماست 
 فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی:
یکی از سیاست‌های قطعی معاونت فرهنگی دانشجویی تقویت تشکل‌های دانشجویی شامل بسیج، نشریات و کانون‌ها است. در 2 سال اول تلاش بر تغییر و اصلاح رویکرد و ساماندهی تشکل‌های دانشجویی داشتیم. تا پیش از آن تشکل‌هایی در دانشگاه بودند که سال‌ها انتخابات در آنها برگزار نشده بود. به این تشکل‌ها در چند نوبت قانونی فرصت داده شد تا انتخابات را برگزار کنند. به علت شیوع کرونا و اجرای درست انتخابات تشکل‌ها سامانه امتداد راه‌اندازی شد. برخی از تشکل‌هایی که در مدت قانونی انتخابات را برگزار نکردند، لغو موجودیت شدند که درنتیجه به تعداد 141 تشکل دانشجویی فعال که موفق به انجام انتخابات شدند، رسیدیم. درحال‌حاضر 112 هزار دانشجو نیز در این 141 تشکل دانشجویی دانشگاه آزاد فعالیت دارند. در کنار این تعداد 46 تشکل نیز برای تاسیس موافقت اصولی گرفتند. همین نشان از تمایل دانشگاه آزاد به تشکیل تشکل‌های جدید است که اگر تمایلی به تشکیل جدید تشکل‌ها نبود مانند دانشگاه‌های دولتی عمل می‌کردیم و دانشجویان در بدو کار به‌دنبال 3 درصد امضا بودند. با توجه به جمعیت واحدهای دانشگاه آزاد هیچ‌کسی نمی‌تواند در ابتدای کار این میزان امضا را جمع کند. برای مثال در واحد علوم‌و‌تحقیقات 50 هزار دانشجو تحصیل می‌کنند و هیچ‌کسی نیز در همان ابتدای کار توانایی جمع کردن امضا از این میزان دانشجو را ندارد. برهمین اساس آیین‌نامه تاسیس تشکل‌های دانشجویی تغییر کرد. در این تغییر مقرر شد تا موافقت اصولی به داوطلبان داده شود که این بند در دانشگاه‌های دولتی نیز وجود دارد، با این تفاوت که با همین موافقت فعالیت تشکل آغاز می‌شود و در جریان فعالیت به‌دنبال 3 درصد امضا باشند. در‌نتیجه این اقدام 46 تشکل دانشجویی جدید مجوز فعالیت خود را کسب کردند. واحدهایی مانند علوم‌وتحقیقات و واحدهای مهم دیگری در دانشگاه آزاد وجود داشت که تا پیش از این سال‌ها هیچ تشکلی نداشتند ولی امروز تشکل‌های فعالی دارند. علاوه‌بر اقدامات تسهیلاتی که انجام شد، در‌خصوص مباحث مالی نیز از مهرماه سال 1400 تا مهرماه 1401 مبلغ 37 میلیارد تومان در واحدهای مختلف برای فعالیت‌های فرهنگی هزینه شده است. از این میزان حدود چهار میلیارد تومان متعلق به کانون‌ها، شش میلیارد تومان سهم بسیج دانشجویی و یک میلیارد و 400 میلیون تومان آن سهم تشکل‌های دانشجویی بوده است. خود معاونت‌ها حدود 9 میلیارد تومان هزینه کرده‌اند و بخشی نیز در اختیار نهاد رهبری و مبلغ بسیار کمی نیز برای نشریات هزینه شده است. منع تصدی‌گری یکی دیگر از اقداماتی است که انجام شده و تنها زمانی انجام می‌شود که نیاز است تا کاری برای استادها و کارکنان انجام شود. مبلغ 9 میلیارد تومان نشان از این دارد که معاونت‌ها مشکل نقدینگی ندارند و مشکل در هدایت این مبلغ به‌سمت تشکل‌ها، بسیج، نشریات و کانون‌ها است. هدایت منابع مالی و تزریق این مبالغ به تشکل‌ها و... را با جدیت دنبال می‌کنیم. پیش از 2 سال گذشته این میزان مبلغ در برنامه‌های معاونت بیشتر بود که سعی بر کاهش آن داشته‌ایم.
بروکراسی زیاد یکی دیگر از مباحثی است که وجود دارد. شخص دکتر طهرانچی جلسات متعددی با تشکل‌ها مانند جلسه‌ای که در واحد مشهد و برابر تاریخ 16 آذر برگزار شده را داشته‌اند. در این جلسه من با اشاره به زمان‌بر بودن مراحل اداری به شوخی گفتم، اگر تشکلی مراسمی را بخواهد در سوم بگیرد، چهلم تازه مجوز آن صادر می‌شود. دکتر طهرانچی نیز در پاسخ گفت اگر به مراسم سالگرد برسد، خودش جای شکر دارد. این پاسخ نشان از مطلع بودن دکتر طهرانچی از روند مراحل اداری تشکل‌ها بود. در‌نتیجه این جلسه تصمیم برآن شد تا تنخواه در اختیار حوزه فرهنگی گذاشته شود و با جاوید نیز برای این امر صحبت‌هایی انجام شد. پیش از این تنخواه به‌صورت عمومی داده می‌شود و اساسا معاونت فرهنگی در اولویت قرار نداشت. این یکی از اقدامات مهمی است که قول آن داده شده بود که موافقت اولیه آن حاصل شد و به‌زودی ابلاغ خواهد شد. به بیان دیگر پس از ابلاغ خود حوزه فرهنگی تنخواه دریافت می‌کند که این مبلغ برای برنامه‌های مختلف در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد و دوباره شارژ نیز می‌شود. 
اصلاح نگاه تشکلات یکی از چهار اقدام مهمی بود که در این حوزه انجام شده است. تشکل‌ها را ما زینت‌المجالس نمی‌دانیم و آن را سازوکاری برای تربیت اجتماعی می‌دانیم. به عقیده ما اگر تشکل‌ها نباشند، رشد اجتماعی مورد نظر اتفاق نمی‌افتد و دانشجو برای نقش‌آفرینی به‌منظور مسئولیت‌های فردی و اجتماعی آماده نخواهد شد. تسهیل تاسیس تشکل‌ها، هدایت بودجه از سمت ستاد به تشکل‌ها، کانون‌ها و نشریات و تلاش برای کاهش بروکراسی اداری و برداشتن موانع بر سر راه تشکلات از دیگر اقدامات مهمی بود که در این حوزه انجام شده است. 
مشکلات وجود دارد و با این اقدامات تمام نشده‌اند. به بیان معروف ما در‌حال بافت یک فرش هستیم و با کمک به‌هم می‌توانیم آنچه را که شایسته بسیج، نشریات، تشکل‌ها و کانون‌ها است را در دانشگاه آزاد به‌وجود بیاوریم. 
با زحماتی که امسال همه اعضای دانشگاه آزاد داشتند، یکی از باشکوه‌ترین مراسم‌ 16‌آذر دانشگاه آزاد در مدت این سال‌ها اتفاق افتاد. در بیشتر واحدهای دانشگاه مراسم‌ بسیار پرشکوه و بی‌حاشیه و با آزادی بیان کامل مانند مراسم قم و مشهد برگزار شد. همین امر نشانه حیات و زنده بودن تشکل‌های دانشجویی است و افتخار دانشگاه آزاد است که تشکل‌های آن قانونمند هستند. امیدواریم روز‌به‌روز شرایط کنش تشکل‌ها در دانشگاه آزاد بهتر و بهتر خواهد شد‌.

سر جنبش مسلمان زیر گیوتین دانشگاه‌هایی با مدیریت سکولار است
سینا رزمی، نماینده اتحادیه دفتر تحکیم وحدت:
انتظاری که رهبر معظم انقلاب از تشکل‌ها دارند آن است که پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را زمین نگذارند که فرهنگ اسلامی – ایرانی را ترویج دهند و با جهاد تبیین از سربازگیری دشمنان از جامعه دانشجویی جلوگیری کنند. هرچند که ما تشکل‌های دانشجویی در تلاش هستیم که به شکل حداکثری به سخنان ایشان عمل کنیم اما برخی از مسئولان دانشگاه‌ها کاملا با واژه جنبش دانشجویی غریبه هستند و حتی تشکل‌ها را به مثابه سنگی در جلوی پای دانشگاه می‌بینند و به جای اینکه موذنین جامعه و این مغزهای متفکر کشور را در جایگاه اصلی خود ببینند آنها را از خود دور می‌کنند اما نمی‌دانند که سنگ جلوی پای دانشگاه دغدغه‌مند، خود آنها هستند. بدانید که کار و فعالیت تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها با مسئولانی که به ظاهر انقلابی اما در باطن علاقه‌مند به عدم تحرک در این جریان بوده و از بابت میز و صندلی خود نگران هستند چه اندازه دشوار است. این را بدانید که سر جنبش دانشجویی مسلمان زیر گیوتین دانشگاه‌هایی با مدیریت سکولار قرار گرفته و در خطر قطع شدن است. 
جناب دکتر طهرانچی، در طول تاریخ معاصر چه قبل و چه بعد از انقلاب دانشجویان همواره مظلوم بوده‌اند و همیشه زیر بار مشکلات فراوان ازجمله اقتصادی کمر خم کرده‌اند. تشکل‌های دانشجویی همواره در فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی تاثیر بسزایی داشته‌اند و هم‌اکنون کشور ما چند سالی است که دچار مشکلات اقتصادی است و قشر دانشجو از این قاعده مبرا نیست.  جناب آقای دکتر، جنابعالی که برای مدیریت واحدها بهترین بودجه در اختیار مسئولان‌ قرار می‌دهید، چرا به صورت پیوسته بازرس‌هایی برای نظارت بر عملکرد واحدها نمی‌فرستید تا دانشگاه آزاد اسلامی به آرمانی که درنظر شماست، برسد؟ به‌عنوان مثال، طرح پویش که با گذشت یک‌سال‌ونیم از ابلاغ هنوز هیچ نمودی از آن در دانشگاه آزاد دیده نمی‌شود. 
آقای دکتر من از واحدی حرف می‌زنم که رغبتش برای جذب دانشجو بسیار زیاد است اما برای آینده دانشجو هیچ کنش و تمایلی ندارد. چرا از کنار مطالبه مقام‌معظم‌رهبری که فرمودند دانشگاه باید محل تولید علم باشد و دانشجویان نخبه باید بعد از فارغ‌التحصیلی در عرصه‌های مختلف به‌کار گرفته شوند، با بی‌اعتنایی عبور می‌کنند؟ 
جناب آقای دکتر، دفتر تحکیم وحدت یکی از سنگرهای بزرگ انقلاب در دانشگاه است و تشکل‌های دانشجویی طبق گفته حضرت آقا پرچمدار جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها هستند و نباید مورد غرض‌ورزی مسئولان قرار بگیرند چرا که اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان بستر مهم و موفقی برای تربیت نیروهای مومن انقلابی است. 
آقای دکتر، می‌خواهم در مورد تشکل‌های دانشجویی علی‌الخصوص واحد ارومیه سخنی دوستانه‌ای بگویم. آیا ارزش دانشجو و جایگاه تشکل‌ها در همه واحدها در جایگاه اصلی خود و یکسان است؟
آقای دکتر، چرا دانشگاه آزاد اسلامی از فعالین فرهنگی، تشکیلاتی و در حالت کلی از دانشجویان خود آن‌گونه که باید حمایت نمی‌کند؟ یا حداقل در واحد ما این‌گونه است. 
آقای دکتر، شهر ارومیه دهمین شهر بزرگ کشور است اما از لحاظ علمی، دانشگاه آزاد ارومیه رتبه 33 را دارد. آقای دکتر، متاسفانه دانشگاه آزاد واحد ارومیه به مانند یک بنگاه اقتصادی شده است و به جای سرمایه‌گذاری و توجه به علم و شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب درآمد از طریق علمی، بیشتر به اجاره اراضی خود روی آورده است. 
آقای دکتر، دانشجویان تشکیلاتی و فعالین فرهنگی واحدها از چانه‌زنی در باب ایاب‌وذهاب برنامه‌های فرهنگی و هزینه‌های این برنامه با ریاست دانشگاه خسته شده‌اند. انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم اعلام می‌دارد که دشمنان از جمله منافقین و سلطنت‌طلبان و گروه‌های تروریستی و جدایی‌طلبان بدانند که حفظ روحیه انقلابی و انقلابی عمل‌کردن و انقلابی ماندن و پایبند به مبانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی از شاخص‌های مستقر و پایدار در شخصیت هر دانشجوی انقلابی است که تا آخرین قطره خون از آن دفاع خواهیم کرد. 

امروز چهارچوب اخلاقی و شرعی دانشگاه سبک شمرده می‌شود
طه کاکاوند، نماینده کانون‌های قران و عترت:
با توجه به مدیریت جهادی و انقلابی دانشگاه، انتظار می‌رود که به مسائل قرآن و عترت چه در بعد ظاهری و چه در بعد عملی و باطنی، اهتمام ویژه شود. در بعد ظاهری باید در زمینه اداری از قبیل نیروی انسانی و قوانین مربوطه شرایط را به نحوه احسن برقرار کرد. جوایزی که در مسابقات قرآن و عترت اختصاص داده می‌شود نه‌تنها‌انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کند بلکه بعضا دلزدگی هم ایجاد می‌کند. ما در کشور شاهد جوایزی هستیم که چندصد  وچندده میلیونی هستند، اما برای حافظان و قاریان از 250 هزار تومان تا یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.  موضوع دوم نیز درباره استادان است. استادان پی‌ریزان سازه علم و دانش کشور هستند و دانشجویان معماران این ساختار. هرچه استاد غنی‌تر و اصیل تر، این بنا مستحکم‌تر خواهد شد و بهتر است در فرآیند جذب اساتید و مدرسان دقت بیشتری به عمل ‌آید و فیلترهای دقیق‌تری اعمال شود که استاد تمام شاخصه‌ها و ویژگی‌های استادی را دارا باشد تا فردا روزی نقضی در جامعه علمی دانشگاه مشاهده نشود. 
موضوع بعدی که جا دارد به آن اشاره شود، مساله‌ای که همه ما درگیر آن هستیم. در بعد عمل چرا امروزه با فدا شدن 300 هزار شهید و با آمار فراملی با یک میلیون شهید باید تازه شاهد بی‌حجابی در دانشگاه باشیم؟ آیا این پا‌نهادن روی آیه‌های قرآن نیست؟ آیا مدیریت دانشگاه و مسئولان فرهنگی و دفتر نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه نمی‌خواهند فکری کنند؟ متاسفانه در فضای ظاهری دانشگاه به طرز مشهودی، اصول اخلاقی کمتر رعایت می‌شود و چهارچوب اخلاقی، قانونی و شرعی دانشگاه سبک شمرده می‌شود ان‌شاءالله در گذر زمان رو به اصلاح خواهد بود و این قصورات رفع خواهد شد.

در برخی واحدها میزان انگیزه معاونت دانشجویی از دانشجو کمتر است
کاظم مکتبی، نماینده کانون‌های فرهنگی: 
روز دانشجو، روز بی‌بدیل در امر مجاهدت و کسب علم‌آموزی را به شما دانشجویان و نخبگان تبریک می‌گویم. صحبت اول در این خصوص است که جناب دکتر طهرانچی هیچ‌کدام از حرف‌هایی که می‌گویم برای خودم نیست و حتی به کاغذ نیز نگاه نمی‌کنم. سوالاتی از تمام دانشجویانی است که با من تماس گرفتند تا در این جایگاه بپرسم.
سوال اول؛ تفاوت دانشجویی که علاوه‌بر هزینه از جیب و مهم‌تر از آن گرانبهاترین سرمایه انسان یعنی عمر را هزینه می‌کند، نسبت به دانشجویی که صرفا برای مدرک در دانشگاه حضور پیدا می‌کند در چیست؟ ما با راه‌حل اینجا آمده‌ایم اما به‌دلیل کمبود وقت راه‌حل‌ها را به خودتان می‌دهیم.
مطمئنا باید راه‌حلی باشد و نمی‌شود دانشجویی علاوه‌بر اینکه زمان و عمر خود را می‌گذارد، حتی در واحدهای خود از حداقل‌ترین امکانات مانند داشتن یک مکان و پایگاه محروم باشد؛ چنین چیزی شدنی نیست.
نکته دیگر، عدم وجود بودجه اختصاصی در حوزه تولیدات رسانه‌ای است. متناسب با بیانات مقام‌معظم‌رهبری ما در جهاد تبیین نیز باید ورود کنیم. ما با دانشجویان بسیاری در سراسر کشور، شیراز، اصفهان، تبریز و... در ارتباط هستیم، با اینکه می‌خواهند برای بستر افزایی در رسانه اقدام کنند، اما پشتوانه مالی مناسب برای این امر وجود ندارد. درخواست ما این است که ردیف بودجه مشخصی برای تولیدات رسانه‌ای در نظر گرفته شود. به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بحث‌ها باید بگویم ما در واحدهایی دانشجویانی را می‌بینیم که بسیار فعال هستند اما متاسفانه میزان انگیزه تلاش و دلسوزی معاونت فرهنگی واحد از دانشجو کمتر است. اختتامیه جشنواره سراسری رشد که ما در خوابگاه کنار هم جمع شده بودیم، دوستان دغدغه‌های خود را مطرح کردند و این چالش وجود دارد که چرا پارامتری وجود ندارد تا ما معاونت‌های فرهنگی را بسنجیم؟ تا بفهمیم در زمینه فعالیت‌های فرهنگی شایسته صندلی معاونت است یا نه! تمام صحبت‌ها حرف دل دانشجویان بود.
صحبت خود را با این جمله از آیت‌الله بهجت به پایان می‌رسانم؛ از آیت‌الله پرسیدند ذکری را به ما بگویید که در این عالم خیر سنوات را برای ما داشته باشد. ایشان پاسخ دادند: در این عالم هرچه گشتیم و گشتیم و گشتیم، ذکری بالاتر از صلوات نیافتیم.

از ظرفیت دانشجویان در اتحادیه‌های کشوری استفاده کنید
سیدمحمدحسین موسوی‌نسب، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل:
«احیا و رشد بخشیدن به هویت اسلامی و ایرانی توسط اساتید بسیار مهم و عامل پیشرفت کشور است.» مقام‌معظم‌رهبری
آقای دکتر از انتصاب‌های سفارشی بگوییم یا از هیات‌علمی‌های سفارشی؟ از حیاط‌خلوت شدن دانشگاه برای مدیران دسته‌چندم دورافتاده و گاهی ارشد بگوییم یا از ساختمان‌ها و ظرفیت‌های متروکه؟ از مسئولان رده بالای چندشغله دانشگاه بگوییم یا از انتصاب‌های بدون برنامه؟ از شهریه بالا و خدمات غیرقابل‌قبول بگوییم یا از مدیریت و رویکردهای شخصی و جزیره‌ای در دانشگاه؟  آقای طهرانچی، دانشمند عزیز دانشگاه آزاد، خدا شما را حفظ کند، لطفا به‌جای اینکه هرسال ما را به بالای کوه بکشانید و چهاردقیقه فرصت دهید، درطول سال به کف دانشگاه‌ها سر بزنید و با دانشجویان تشکلی دیدار کنید، تا فضای دقیق‌تری از دانشگاه‌ها در دسترس داشته باشید. اتفاقی در یک‌هفته اخیر افتاد که جلسه‌ای اختصاصی با وزیر علوم داشتیم؛ بنابر اتفاق حضور یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد یادگار امام بود که نقد صنفی خود را درباره دانشگاه مطرح کردند. علامت سوالی در ذهن مسئولان و دانشجویان حاضر در جلسه ایجاد شد؛ چراکه او به‌اشتباه وزیر علوم را مسئول دانشگاه می‌دانستند. بهتر است برای حفظ آبرو هم که شده جلساتی را ترتیب دهید که نقطه‌نظرات مستقیما به گوش شما برسد.
من دانشجوی دانشگاه آزاد حرف تازه‌ای با وزیر علوم، بهداشت و حتی رئیس‌جمهور ندارم، قطعا مسئولیت شما از این بزرگواران بیشتر نیست اما آقای طهرانچی حرف‌های ما با شما زیاد است. جایگاه تشکل‌های اسلامی در سند تحول کجاست؟ برنامه‌ شما برای دانشجویان تشکلی در پنج‌سال آینده چیست؟ چه اقدامی درخصوص اسلامی کردن دانشگاه صورت گرفته است؟ ما در اتحادیه‌های کشوری جایگاه دانشگاه آزاد را قابل‌قبول نمی‌بینیم. برادران و خواهرانی که ذیل اتحادیه‌های کشوری با رویکرد سیاسی ناهمگون درکنار هم جمع شدند، نمی‌توانند موضع‌گیری و رویکرد و خط‌مشی سیاسی مشخصی داشته باشند.
از ظرفیت دانشجویانی که در اتحادیه‌های کشوری دارید، در غالب جلساتی برای ورود هر چه سریع‌تر به این فضا استفاده کنیم، از کارهای ویترینی در مجموعه‌های فرهنگی و گزارش کار خارج شوید. اهتمام به دانشجو، کارت هدیه و تقدیرنامه صرفا کار فرهنگی نیست. فضای کاری تشکل‌ها را بیشتر کنید. به‌جای اینکه اتاق‌های ریاست دانشگاه‌هایتان جای میتینگ‌های سیاسی باشد، بگذارید مسئولان در جایگاه پاسخگو مقابل دانشجویان تشکل‌ها قرار بگیرند.  نکته‌ای کوتاه و مصداقی؛ در روز 16 آذر ابلاغیه‌ای برای تشکل‌های انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اهواز ارسال شد، مبنی‌بر لغو مجوز برنامه روز دانشجو، آیا روز 16 آذر زمان مناسبی برای ابلاغیه می‌باشد؟
آقای دکتر طهرانچی شما برای گرفتن امضا باید بالغ‌بر یک‌هفته پشت در آنها بمانید، اما این ابلاغیه روز پنجشنبه و یک‌روزه ارسال شد که شما نمی‌توانید برنامه روز دانشجو بگیرید! روسای دانشگاه‌های شما هزینه کردن برای تشکل‌ها را هزینه اضافه می‌دانند. چند درصد آنها جریان و جنبش دانشجویی و میزان اثرگذاری آنها را در جامعه می‌دانند؟ 
نکته‌ای که به‌شدت نیاز به توجه دارد، هویت دانشجویی دانشگاه آزاد است، بسیاری از دانشجویان انتخاب دانشگاه آزاد را برای فرار از سربازی و همچنین به‌زعم آنها کارخانه‌ای برای تولید مدرک می‌دانند. همچنین به‌خاطر داریم که گفتید کاری می‌کنید دانشگاه آزاد انتخاب اول شود، چهارسال از حضور شما در منصب ریاست می‌گذرد، چه کاری برای انتخاب اول شدن کردید؟ در آخر نکته‌ای را می‌گویم، ما دانشجویانی هستیم که در جریان خصوصی‌سازی، سربازی و چندین کلان مساله کشور ورود کردیم اما ما فحاشی و توهین را خارج از جریان دانشجویی و دور از ساحت دانشگاه می‌دانیم. مرز اعتراض و مطالبه، اغتشاش جداست. به‌عنوان جمله آخر شعار تشکل را بازگو می‌کنم: نقد حکومت آری و نفی حاکمیت هرگز.

مشکل اصلی، تبعیض در تخصیص بودجه بین تشکل‌ها و انجمن‌هاست
ندا اسلامی، نماینده انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی: 
انجمن‌های علمی بدون شک یکی از ارکان اساسی پویایی و نشاط دانشگاه آزاد هستند، توجه به آنها یکی از ضرورت‌های غیرقابل انکار است. فعالیت‌های مثبت فراوانی در محوریت بخشیدن به نقش انجمن‌ها در رشد علمی، اجتماعی و فرهنگی دانشگاه انجام شده است و گل سرسبد آن‌، برگزاری اجلاس انجمن‌های سراسر کشور بود که فضای مثبتی را برای تعامل سازنده و همدلی مجموعه باشگاه نخبگان و ریاست عالی دانشگاه و انجمن‌ها به‌عنوان نماینده دانشجویان فراهم آورد. نکته بعدی ابلاغ آیین‌نامه جدید است که در دل آن به موارد مهمی از جمله تعریف فعالیت‌های جدید و تحولی که در آیین‌نامه وزارت علوم موجود نیست؛ مانند تعریف برگزاری اردوهای جهادی علمی تخصصی، برگزاری اردوها و همایش‌های ترویجی دانشجویان جدیدالورود و برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی توجه شده است. 
نکته بعدی برگزاری دورهمی‌های انجمنی در حاشیه رویداد عصر امید است که منجر به شبکه‌سازی بین انجمن‌ها و برگزاری همایش‌های مشترک و دوره‌های بین‌رشته‌ای شده است. با وجود تمام موارد مثبتی که در جهت اعتلا بخشیدن به انجمن‌ها انجام شده است، مشکلاتی نیز وجود دارد. مشکل اصلی ما تبعیض موجود در تخصیص بودجه بین تشکل‌ها و انجمن‌ها است. تقاضا می‌کنم، تخصیص بودجه برای انجمن‌ها تسهیل شود. 
چالش دیگری که در اکثر واحدهای دانشگاهی موجود است، نبود امکانات برای انجمن‌ها به‌منظور برقراری ارتباط موثر با دانشجویان و تسهیل برقراری فعالیت‌های علمی انجمن‌ها است. اختصاص امتیاز به هیات‌مدیره و دبیران انجمن‌ها در انتخاب دانشجوی نمونه و اختصاص امتیاز اجرایی پایه به اساتید مشاوری که با انجمن‌ها همکاری می‌کنند است که زمینه همکاری بیشتر و‌انگیزه بخشیدن به همکاری اساتید و دانشجویان با انجمن را فراهم می‌کند. اجلاس انجمن‌ها به‌صورت دوره‌ای برگزار شود که تعامل موثر ما و شبکه‌ای شدن در سطح کشور بهبود پیدا کند. همچنین در جلسات هماهنگی که در سطح دانشگاه برگزار می‌شود، از نماینده انجمن‌ها نیز دعوت شود. 

ایجاد اتاق‌های گفتمان یکی از ضرورت‌های جامعه دانشگاهی است
اکبر آقامحمدی، نماینده تشکل‌های مستقل از واحد زنجان: 
این تشکل با افتخار 890 عضو فعال را در تمام زمینه‌ها با علایق و سلایق خود دانشجو طبقه‌بندی کردیم تا اگر لازم بود یک بازوی قدرتمند برای واحد باشیم. 
فضای جدید دانشگاه بعد از حضور حضرتعالی که فردی دانشمند و برجسته هستید و هویت جدیدی در مجامع بین‌المللی و داخلی برای دانشگاه آزاد پایه‌ریزی کردید موجب مودت و خوشحالی است. از همه مهم‌تر رهبر معظم انقلاب تایید کردند کارهایی که در دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌پذیرید، کارهای خوبی است. در فضایی که هم‌اکنون ایجاد شده و تشکل‌ها در این فضا مشغول به فعالیت هستند، برخلاف گذشته که فعالیت‌های تشکل‌ها در حاشیه قرار داشت، انبوهی از کارها با کیفیت عالی و کادرسازی شده با هویت مستقل انجام می‌شوند. اولین و مهم‌ترین کاری که دانشگاه آزاد باید انجام دهد، بایستی تمام‌قد پای نظام و انقلاب خودش بایستد حتی بیشتر از گذشته. دانشجو نبایستی از اهدافش که مطالبه‌گری، عدالت‌خواهی و آرمان‌خواهی است، کوتاه بیاید. امروز در دانشگاه دیگر نسل جدید دانشگاهی درس نمی‌خواند که صرفا خودش را در چهارچوب سرفصل‌های درس قدیم ببیند بلکه باید با محتوای جدید علمی، دانشجوی خودش را تربیت و به جامعه معرفی کند. افتخار دانشجویان دانشگاه آزاد این است که خودشان در فعالیت‌های دانشگاهی و حتی هزینه‌های دانشگاهی سهیم هستند و از پول بیت‌المال و نفت این مملکت ارتزاق نمی‌کنند که این یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی است.  اتحادیه و تشکل‌ها برای حل مشکلات درون‌دانشگاهی و بیرون دانشگاه واقعا توانمند و علمی هستند. مسئولان از این بستر کم‌هزینه استفاده بهینه داشته باشند، البته اگر به غرورشان و بزرگی‌شان برنمی‌خورد. امروزه دیگر تشکل‌های دانشجویی زینت دانشگاه نیستند. اینان مجریان حل مشکلات دانشگاه و حتی جامعه نیز می‌توانند باشند. رهبر انقلاب فرمودند که در بازسازی انقلاب ساختارهای فرهنگی کشور، دانشگاه و دانشجو خط اول مقدم هستند. آقای دکتر، برای فعالیت‌هایی که چه نخبگان و چه فعالان فرهنگی در دانشگاه‌ها انجام می‌دهند، بایستی اقداماتی در جهت حمایت از دانشجویان فعال فرهنگی نسبت به سایرین صورت گیرد، نه‌اینکه بعد از چندین ماه از فعالیت دلزده شوند. باید فرقی بین دانشجویی که کار فرهنگی انجام نمی‌دهد با دانشجویی که انجام می‌دهد، باشد. چرا می‌گوییم دانشجو باید به‌عنوان حلقه وصل بین آحاد جامعه با بدنه مسئولان باشد، چون دانشجو با آحاد مردم در ارتباط است، در واقعیت جامعه زندگی می‌کند و تجربه روزمره‌اش باید به بدنه حاکمیت منتقل شود. 
آقای دکتر، شما دوباره به جوانان اعتماد کنید، جوانان مثل همیشه پای کار هستند. دانشجویان مهم‌ترین نقش را در ساختن آینده ایران عزیزمان دارند. این خاک برای ماست و برای ساختنش از تمام جان و دل هزینه خواهیم کرد.  چند سوال بپرسم. واقعا برای شبکه‌سازی دانشجویی با ادبیات تشکل‌ها تا الان چه‌کار کرده‌ایم؟ برای صنعت کشور مانند صنعت خودروسازی چرا دانشگاه آزاد قدرتمند وارد گود نمی‌شود؟ البته قبلا این اتفاق افتاده اما می‌شود بهتر از این عمل کرد. ایجاد اتاق‌های گفتمان یکی از ضرورت‌های جامعه دانشگاهی است که بایستی سازوکاری طرح‌ریزی شود که فراتر از کرسی‌های آزاداندیشی باشد. در این مدت 60 الی 70 روزه که همه به سمت دانشگاه حمله‌ور شدند و اتفاقات و حوادث اخیر افتاده آیا به مطالبات به‌حق مردم پاسخی داده شده است؟ مسئولان حرکتی کرده‌اند؟ تا کی باید بی‌کفایتی مسئولان به‌حساب انقلاب اسلامی نوشته شود؟ بعد از 40 سال، مسئولان ما مسئول بوده‌اند یا مامور که خودشان را پشت قوانین، مقررات، باندبازی‌ها و جریانات سیاسی پنهان کرده‌اند؟ جواب این همه هزینه‌ها را چه کسی خواهد داد؟ از جیب خود مردم.

بودجه‌بندی تشکل‌ها را در اختیار فعالان دانشجویی بگذارید 
محمدرضا عبدالی، نماینده تشکل‌های اسلامی مستقل از استان کهگیلویه‌وبویراحمد: 
آری از پشت کوه آمده‌ام چه می‌دانستم این‌ور کوه باید برای ثروت، حرام خورد. برای عشق، خیانت کرد و برای خود دیده‌شدن دیگری را بد نشان داد. برای به عرش رسیدن، دیگری را به فرش کشاند. وقتی هم با تمام سادگی دلیلش را می‌پرسم می‌گویند از پشت کوه آمده‌ای. ترجیح می‌دهم به پشت کوه برگردم و تنها دغدغه‌ام سالم برگرداندن گوسفند از دست گرگ‌ها باشد. جناب آقای دکتر طهرانچی، بعد از سفر مبارک حضرتعالی در سال 97 به استان کهگیلویه‌وبویراحمد شاهد تغییرات و تحولات خوبی در استان بودیم. کما اینکه این تغییرات و تحولات در تصدی ریاست دانشگاه آزاد یاسوج توسط جناب دکتر اکرامی به‌وفور دیده و ‌انگیزه مضاعف ایجاد شده است. ولی منتها به دلیل فقر و محرومیت استان و مشکلات زیرساختی مربوط به گذشته انتظار می‌رود مساعدت و همکاری بیشتری داشته باشید به‌ویژه در بحث پردیس واحد یاسوج که انتظار می‌رود با حمایت حضرتعالی راه‌اندازی شود و در سطح ملی هم اثرگذار باشد. در بحث اساتید حق‌التدریس متاسفانه هیچ‌گونه حمایت مالی برای این قشر صورت نگرفته و سنوات گذشته‌شان پرداخت نشده و باعث دلزدگی و حضور کمرنگ آنها در عرصه علم شده است. نگذارید افراد نخبه، قوی و مدیر در دانشگاه به بهانه‌های مختلف کنار زده شوند. مثلا گزارش‌های غیرمستند یک نهاد نسبت به یک جوان نخبه و مدیر آینده‌دار باعث برکناری او شود. 
جناب آقای دکتر طهرانچی! 
مشکلات در دانشگاه زیاد است و فرصتی هم نیست که در اینجا به همه آن اشاره شود، ولی خواهشمندم در حوزه پژوهش‌های فناورانه، مدرسه عالی مهارت‌های حقوقی و شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت‌هایی صورت بگیرد تا باعث ایجاد ‌انگیزه برای دانشجو و درآمدی هم برای دانشگاه شود. موضوع دیگر تجهیزات آزمایشگاهی است که هر ترم بیشتر واحدها با این مشکل مواجه هستند و مشکل مهم‌تر اینکه دانشجویان با هزینه شخصی، اسنپ و تاکسی به دانشگاه می‌آیند و متاسفانه شهرداری‌ها در واحدها همکاری‌های لازم را به عمل نمی‌آورند. 
جناب آقای دکتر مهدیون! 
از شما عاجزانه تقاضا داریم که بحث بوجه‌بندی تشکل‌ها را به صورت شفاف در اختیار تمام تشکل‌ها قرار دهید. حمایت‌ها از تشکل‌ها بیشتر و بهتر صورت بگیرد تا خدای ‌ناکرده باعث ایجاد عدم رغبت تشکل‌ها نشود. سازوکاری صورت بگیرد جهت اصلاح تفکرات غلط سیاسی و نگاه عدالت‌خواهانه به تشکل‌ها چه از لحاظ بودجه و چه از لحاظ حمایت‌های اجتماعی و فرهنگی. موضعی که الان در تشکل‌ها به یک معضل تبدیل شده اینکه دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه هیچ ‌انگیزه‌ای جهت شرکت و فعالیت در تشکل‌ها را ندارند و دلیل این امر بد جلوه دادن تشکل‌ها از جانب افراد بیرون از دانشگاه و داخل دانشگاه بوده که می‌طلبد سازوکاری برای رفع این مشکل صورت بگیرد. 
از شما تقاضا داریم که سفرهای استانی را جهت برسی و حل مشکلات تشکل‌ها در اولویت خود قرار داده و از همین تریبون از شما دعوت می‌کنم تا با مجموعه همکاران‌تان در اداره کل تشکل‌ها، اولین سفر استانی در استان کهیگلویه‌وبویراحمد را در خدمت‌تان باشیم. نگذارید دانشگاه از علم‌پژوهی تبدیل به علم‌گریزی شود. 

استاد باید متعهد و متخصص باشد
سعید کرمی، نماینده جامعه اسلامی دانشجویان: 
دشمن در چند ماه گذشته با یک جنگ تمام‌عیار شناختی و با تمرکز روی مهم‌ترین قشر جامعه یعنی جوانان و به دنبال سلب امینت روانی و پیاده کردن پروژه سوریه‌سازی در ایران اسلامی است. کشوری که ریشه‌های فرهنگی آن و سلحشوری‌های شهدای فرهیخته 16 آذر 1332 پیوند خورده است و امنیت خود را مدیون علی‌وردی‌ها و زینال‌زاده‌ها و علی‌زاده‌ها می‌دانیم. من به نمایندگی از بزرگ‌ترین جامعه دانشجویی کشور با صدای بلند اعلام می‌دارم؛ حرم و قرارگاه همیشگی ما جمهوری اسلامی ایران است و تجزیه‌طبان و روسای جنایتکاران آنها بدانند ما قدمی از آرمان‌های مبانی انقلاب‌مان عقب‌نشینی نمی‌کنیم و اجازه نخواهیم داد دستاوردها و توفیقات علمی کشورمان از دست برود. آقای دکتر طهرانچی! ما به‌عنوان دانشجوهای تحولگرا و با توجه به رسالت خود نکاتی را پیرامون دانشگاه آزاد اسلامی خدمت شما ارائه می‌کنیم. 
1. دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن شبکه علمی گسترده در سرار کشور دارای دستاوردهای مهمی در عرصه‌های مختلف است اما در اذهان عمومی جامعه نگاه دیگری وجود دارد که لزوم تبیین این دستاوردها بیش از پیش احساس می‌شود تا علاوه‌بر افزایش اعتماد و اعتبار دانشگاه آزاد فعل «ما می‌توانیم» را در عمل صرف کند. این مهم نیز جز با جذب نیروهای متعهد و متخصص اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها محقق نمی‌شود و باید تخصص و تعهد در کنار هم قرار گیرد و اعضای هیات‌علمی که از نظر علمی سرآمد باشد ولی تعهدی نسبت به نظام جمهوری اسلامی نداشته‌ باشند جایی در دانشگاه آزاد ندارند که البته در برخی مواقع شاهد شیطنت‌هایی از سوی این عزیزان در اتفاقات اخیر بوده‌ایم. ناگفته نماند که استادهای متعهد نیز باید از نظر علمی سرآمد باشند. 
2. اعتماد به جوانان و استفاده از ظرفیت نظرات دلسوزانه ایشان می‌تواند در عرصه‌های مدیریتی موثر باشد و برای مثال کار خوبی که در دانشگاه آزاد صورت گرفت؛ شورای سیاستگذاری ذیل معاونت فرهنگی است که اقدامی رو به جلو است و می‌توان از ظرفیت جوانان دلسوز و دغدغه‌مند در قالب مشاوران دانشجویی بهره‌مند شد. 
3. برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی باید به جای تشکل‌های یک‌بارمصرف و رشد قارچ‌گونه کانون‌ها، تشکل‌های دارای اتحادیه رسمی و کانون‌های باسابقه مورد توجه جدی‌تر معاونت فرهنگی قرار گیرد. طبیعی است نظارت بر سیاستگذاری اتحادیه‌ها می‌تواند به مجموعه معاونت فرهنگی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور کمک شایانی کند و صرفا رویکرد کمی در سیاستگذاری‌های کلان‌ دانشگاه منطقی نیست. 
4. در برخی مواقع مشاهده می‌شود که بعضی پروژه‌های کلان فرهنگی به واحدهای دانشگاهی ابلاغ می‌شود درصورتی‌که ظرفیت‌های اجرایی در تمامی واحدها به شکل مطلوبی سنجیده نشده است و به همین جهت اثرگذاری مورد توقع سازمان مرکزی را در واحدهای دانشگاهی نمی‌بینیم. برای نمونه در برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی چه از نظر فرمی و چه از نظر محتوایی چالش‌هایی وجود داشت که نیازمند بازنگری کارشناسی با حضور تمامی واحدهای دانشگاهی است. 
در پایان ضمن تشکر امیدواریم شاهد برگزاری هرچه بیشتر نشست‌های تخصصی با حضور دانشجوهای دغدغه‌مند و تشکیلاتی که به مجموعه دانشگاه آزاد تعلق خاطر دارند باشیم.

کارهای تشکیلاتی باید دانشجومحور باشد
حامد عبدالحسینی، نماینده مجمع اسلامی دانشجویان: 
جناب آقای دکتر طهرانچی عزیز، این تریبون و این جایگاه شایسته گفتمان نخبگانی است؛ اما حیف که ما از کارهای روزمره‌مان غافل هستیم. غافل از علم، غافل از مدیریت، غافل از تصمیمات درست و صحیح، بنابراین تصمیم دارم به‌جای یک دانشجوی نخبه استاندارد به‌عنوان یک دانشجوی نخبه جهادی دغدغه‌مند حرف‌های دانشجویان دانشگاه را در سطح واحدها به شما برسانم.
آقای دکتر، چند درصد از واحدهای خود خبر دارید و پیگیر مشکلات واحدها هستید؟ آیا باورتان می‌شود بعد از گذشت یک‌سال‌واندی که دانشگاه‌ها حضوری شدند، بعضی از واحدهای شما از بوفه‌های مناسبی برخوردار نیستند. آیا باورتان می‌شود در واحدهای دانشگاهی شما و مجموعه عظیم دانشگاه آزاد اسلامی محلی برای استراحت دانشجویانی که از شهرهای همجوار می‌آیند، وجود ندارد؟
 جناب آقای دکتر! به‌عنوان ریاست دانشگاه از تک‌تک روسای خود و عملکرد آنها به‌صورت مستقیم و بی‌واسطه باخبر هستید؟ از اصلی‌ترین دستور مقام‌معظم‌رهبری مبنی‌بر جهاد تبیین در دانشگاه‌ها باخبر هستید و عملکرد واحدها را در این راستا دنبال می‌کنید؟ اینها سوالات تلنگرانه‌ای است که از مناره‌های اتحادیه ما به گوش شما می‌رسد و خواستار این هستیم که تا دیر نشده است به فکر باشید و جواب آن را پیدا کنید.
و اما خطاب به معاون فرهنگی و دانشجویی شما که الحق‌والانصاف در این عرصه مدیریتی گل کاشتند و درحال جهاد فرهنگی هستند. جناب دکتر جهان‌بین، حرکت و سیاست‌گذاری شما مبنی‌بر دانشجو محور بودن فعالیت‌های تشکیلاتی بسیارخوب و ستودنی است. اما تشکیلاتی که یک‌رهبر تشکیلاتی، به‌عنوان کارشناس تشکل‌ها، راهنمای درستی نداشته باشد، چگونه می‌تواند تشکل‌ها را مدیریت کند؟ تا بلکه در آنها کارهای تشکیلاتی بر پایه دانشجو محور بودن شکل بگیرد. کارهای تشکیلاتی باید دانشجومحور باشد، این نقد را ما به سیاست‌گذاری شما کردیم اما درکنار نقد راهکاری نیز به شما پیشنهاد می‌دهیم.
شایسته‌ترین راهکار برای حل این مشکل، استفاده از دانشجویان تشکیلاتی است. ما می‌توانیم از دانشجویانی که در تشکل‌‌های دانشگاه فعالیت داشتند و فارغ‌التحصیل شدند، به‌عنوان دستیار کارشناس در تشکل‌ها با هر عنوان شغلی به‌کارگیری کنیم. احتمالا بگویید که دانشگاه آزاد درخصوص مطالبات کارکنان دانشگاه مانده است؛ به‌راحتی می‌توان به‌عنوان عضو افتخاری از این افراد استفاده کرد، همانند پلیس افتخاری که در مجموعه درحال فعالیت است.
جناب آقای دکتر طهرانچی و جناب آقای دکتر جهان‌بین، ما در جهان پنج‌میلیون یهودی داریم که با برنامه‌ریزی و بودجه‌های فراوان خون هفت‌میلیارد انسان را در شیشه کرده‌اند؛ صریح عرض می‌کنم چرا دانشگاه آزاد در عرصه فعالیت‌های فرهنگی به‌جز کرسی‌های آزاداندیشی که توسط مقام‌معظم‌رهبری پیشنهاد شد و رویداد حل مساله که توسط اداره کل تشکل‌ها انجام گرفت؛ نتیجه مثبت دیگری حاصل نشد؟ علت چیست؟ چرا نباید مستقیما بودجه در اختیار دبیر تشکل قرار بگیرد تا برنامه‌ها خود را با خاطری آسوده در سطح تشکل خود اجرا کند؟ تا چه زمانی دانشجوی تشکیلاتی با اوضاع بد اقتصادی از جیب خود خرج کند، فاکتور مخارج بیاورد و بعد از شش‌ماه طلب خود را وصول کند؟
در اینجا دانشجویان از دغدغه‌های خود می‌گویند اما می‌خواهم صدای کارکنان دانشگاه باشم. جناب آقای دکتر طهرانچی با وضعیت موجود می‌توانید با دریافتی چهارمیلیون تومان بعد از دوماه زندگی کنید؟ این سوال من یک درام تلخ نیست، بلکه شیوه زندگی برخی از کارکنان در واحدهای دانشگاه شماست. امیدواریم روزی برسد که در سال‌های آتی مقام‌معظم‌رهبری بفرمایند دانشجویان تشکیلاتی دانشگاه آزاد اسلامی گل کاشتند. برای اینکه ما به این سخن برسیم باید با رهبری بیعت کنیم. من از ریاست محترم و سایر دوستان می‌خواهم دستان خود را بالا بیاورند و سه‌مرتبه لبیک یا خامنه‌ای بگویند.

دانشگاه اصلاح شود، جامعه اصلاح می‌شود
یاسمین بهروش، نماینده بسیج دانشجویی:
دانشگاه به‌عنوان نهاد علم و پیشرفت همواره دارای دو رسالت علمی و اجتماعی بوده است. اما در دانشگاه علی‌رغم ایجاد فضای نسبتا مناسب علمی خبری از رسالت اجتماعی نیست. در این میان توقع ما از مسئولین این است که موانع را از میان بردارند و برای اسلام و انقلاب در این زمان حساس کار انقلابی انجام دهند. آقای دکتر طهرانچی آیا می‌دانید که روسای واحدها به فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی چقدر اهمیت می‌دهند؟ فعالیت‌هایی که بر سر ورود دانشجویان به‌جامعه و رشد و تربیت آنها بوده؛ در پیش چشمان معاونین مالی دانشگاه‌ها دارای چه اولویتی است؟ آیا شما با ترک فعل‌هایی که روزبه‌روز در حوزه فرهنگی که درحال گسترش است، مانند امور آموزشی برخوردی دارید؟ آیا مسئولین روابط عمومی دانشگاه‌ها با نگاه جنگ شناختی فضای مجازی دانشگاه آزاد را تحت‌کنترل دارند؟ نتیجه این کاستی‌ها می‌شود دشمنی که از همیشه نزدیک‌تر است. در شرایطی که از همیشه حساس‌تر است. آقای طهرانچی، امام می‌فرمایند: «دانشگاه اگر اصلاح شود؛ جامعه اصلاح می‌شود.» کدام تشکل می‌تواند دانشگاه را اصلاح کند؟ تشکل بی‌تفاوت به جریان انقلاب و تشکل مقابل جریان انقلاب؟ 40سال زمان کمی است برای اینکه تحلیل کنیم کدام تشکل عملکردش همسو با جریان انقلاب است و کدام تشکل عملکردش مقابل جریان انقلاب؟ چرا در برخی دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه آزاد تهران غرب پابه‌پای تشکل‌های انقلابی و چه‌بسا بیشتر از تشکل‌های ضدانقلاب حمایت می‌شود؟ درحالی‌که بارها رویکرد ضدانقلابی خود را در عمل اثبات کرده‌اند. این باج دادن مالی و امکاناتی به تشکل‌های ضدانقلاب را سال‌ها با منطق سوپاپ اطمینان برای کنترل وضعیت دانشگاه خوانده‌اند. اما چیزی که در عمل دیده‌ایم، این بود که جریان ضدانقلاب در این سال‌ها چنان وقیح و پررو شد که جریان‌های خالی از شعور، اجل و شأن دانشجویی را اخیرا رقم زد. همین جریانات ضدانقلاب در دانشگاه را مرور کنید؛ کدام تشکل به نفع انقلاب به اقناع افکار و رفع فتنه پرداخته و کدام تشکل به دمیدن جاهلانه یا عامدانه در آتش فتنه؟ رسانه و بسترهای تبیین و اقناعی دانشگاه باید در اختیار همه‌جانبه جریان انقلابی دانشگاه قرار بگیرد و بی‌تعارف هر صدای هماهنگ با صدای ضدانقلاب باید در نطفه خفه شود. اگر اراده‌ای هست برای تحقق فرامین انقلاب خیلی از فتنه‌ها عکس‌العمل فوری می‌طلبند، یعنی اکثر مواقع اگر بخواهیم جلوی دشمن آشکارمان مبارزه کنیم، نمی‌توانیم معطل تصویب شورای فرهنگی دانشگاه آزاد شویم که به‌صورت مرتب در هیچ واحدی نیز برگزار نمی‌شود و از ظرفی نمی‌توانیم به‌تبعش منتظر تصویب بودجه عملیات دانشجویی شویم. این امر به‌طرز تاسف‌برانگیزی دست ما را در راه مبارزه دانشجویی بسته است و مدام مانعی از جنس عدم تشکیل شورای فرهنگی یا عدم بودجه عملیات باعث می‌شود قافیه را در مقابل دشمن ببازیم. از شما درخواست داریم بودجه تشکل‌های ضدانقلاب را بی‌تعارف قطع کنید و آن را به تشکل‌های انقلابی بدهید و همین‌طور صاحب‌نظر بودن احیانا مسئولانی که عملکردی ناهمسو با جریان انقلاب دارند و درخصوص تصویب برنامه‌های بسیج و سایر تشکل‌های انقلابی را بی‌تعارف ملغی کنید؛ چراکه ضدانقلاب با هر عمل و برنامه انقلابی بی‌تعارف مخالفت می‌کند. آقای دکتر طهرانچی ما سال‌های بنفش سختی را گذرانده‌ایم که پر از ترک‌فعل‌هایی است که باید قضایش را بجا بیاوریم و پر از تبعیض نسبت به جریان انقلاب و قدرت گرفتن تشکل‌هایی ضدانقلاب است؛ امروز روز جبران است و ما از شما مطالبه بودجه مصوب ماهانه و حمایت همه‌جانبه از این جبهه را داریم و این امر با مخالفت جدی و بی‌تعارف از تشکل‌های ضدانقلاب با قطع بودجه و حمایت دانشجویی میسر می‌شود. 

دانشگاه مدیر و مدیریت می‌خواهد نه بیزینس‌من
علیرضا میرزایی، نماینده گروه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی:
جناب آقای دکتر طهرانچی
سلام علیکم، انتقاد یا به تعبیر قران ذکر که نافع باشد آنقدر زیاد است که در 4 دقیقه نگنجد اما آنچه شرط بلاغ است را اجمالا یادآوری می‌کنم. درباره جهادگران از ابتدا حرکت و تلاش برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده است. این ادعا را نه در حرف که در عمل ثابت کرده‌ایم. از حرکت دانشجویان جهادی به فرمان امام‌راحل برای ریشه‌کن کردم محرومیت در مناطق دوردست کشور گرفته که به تشکیل جهاد سازندگی انجامید تا به امروز که با صدور بیانیه گام دوم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب این مسیر وارد مرحله و افق جدیدی شده است. حال اما همچنان یک درخواست همیشگی از جناب‌عالی داریم. 
مشخص کردن تکلیف قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد که متاسفانه علی‌رغم برگزاری اردوهای جهادی در بستر مشخص در بسیج دانشجویی قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد نقشی در این حرکت عظیم نداشته و بعضا با ارائه گزارش‌های فعالیت‌های جهادی بسیج دانشجویی کار نمایشی را دنبال کرده است. حتی قدرت جذب هیچ منبع مالی یا صدور حکم ماموریتی یا تسهیلاتی به گروه‌های جهادی را نداشته است. حال درخواست ما از جناب‌عالی برگرداندن این قرارگاه جهادی به بسیج دانشجویی و اثرگذار‌گذار بودن دانشگاه آزاد در رویکرد رو به جلوی دولت انقلابی و نظام اسلامی در گام دوم است. 
و اما دانشگاه و اینکه هر سال باید حرفای تلخ‌مان را اینجا تکرار کنیم. محتوای درسی علی‌الخصوص در رشته‌های معارف آن‌گونه است که برخی اوقات اگر دانشجو در طول 4 سال به اعتقادات خود پایبند بماند شاهکار کرده است. مشکل نه از باورهای دینی ماست و نه از دانشجویان. پشت اعتقادات ما آنقدر به استدلال‌های عقلانی گرم است که دانشجویان می‌توانند پذیرای آنها باشند اما در مقابل؛ محتوای آموزشی نه مناسب این حجم از حمله غرب به اعتقادات ما است و نه اغلب اساتید کیفیت مناسبی دارند. انگار باور نکرده‌ایم که در یک جنگ تمام‌عیار هستیم. 
آقای دکتر! دانشگاه مدیر و مدیریت می‌خواهد نه بیزینس من! چه معیاری غیر از توانایی اقتصادی برای انتخاب مدیران واحدهای دانشگاه در نظر دارید؟ چرخ اقتصادی دانشگاه نباید به قیمت ایستادن چرخ‌های فرهنگی، آموزشی و علمی بچرخد. هیچ اتومبیلی با یک چرخش رو به جلو حرکت نمی‌کند. فکر می‌کنید چرا برخی از واحدها فقط درجا می‌زنند؟ انتخاب مدیرانی که ذهن‌شان در زندان سود و زیان اقتصادی محبوس شده است یعنی نگاه به مسائل فرهنگی با عینک دو دو تا چهارتای اقتصادی! مدیری که بند زنجیر جمله «سود اقتصادی طرح فرهنگی چیست» رها نشده است نه‌تنها دغدغه فرهنگی ندارد بلکه درک صحیحی از معنی خود فرهنگ نیز ندارد. 
گله‌مندی از مدیران و معاونان فرهنگی واحدها احتمالا کار بسیاری از بچه‌های فرهنگی در سطح دانشگاه‌ها است. عملکرد معاونان فرهنگی واحدها اکثرا آنقدر ضعیف است که به‌سادگی نمی‌توان درباره ضعف مدیریتی‌شان سخن گفت و با شکستن ظروف مشکلات بر سرشان بقیه عوامل را نادیده گرفت. برای مثال ابتدا دکتر جهان‌بین از همکاری حداکثری واحدها با تشکل‌ها برای برقراری مراسم 16 آذر خبر می‌دهند بعدتر مشخص می‌شود که وعده دکتر جهان‌بین از چندجمله فراتر نرفته است. حکایت هر سال روز دانشجو معنی واژه پسرفت است. در مقابل انفعال فرهنگی دانشگاه جریان مقابل عقب نمی‌نشیند و در شرایطی که دانشگاه تنها امید ما برای تحقق آزادی بیان در قالب مناظره و کرسی‌های آزاد‌اندیشی بود برخی از دانشجویان و اساتید با تهییج و تحریک دیگران روی آتش اغتشاشات نفت می‌ریختند. حتی در غرب نیز جلوی کسانی که می‌خواهند به بهانه آزادی به نهاد علم صدمه بزنند را می‌گیرند شما چطور؟
و اما درنهایت باز هم تکرار می‌کنم مشکات صنفی دانشگاه هنوز پابرجاست قولی که شما پارسال در مورد آموزشیار دادید هنوز پابرجاست. آقای دکتر! لطفا به شرایط صنفی دانشجویان توجه کنید. برخی از دانشگاه‌ها هنوز سلف غذا ندارند و دانشجویان خوابگاهی مشکلات زیادی دارند. مجموعه دانشگاه آزاد ظرفیت‌های زیادی دارد که با مدیریت بهتر، جهادی‌تر و انقلابی‌تر می‌توانیم از تمام این ظرفیت‌ها  استفاده کنیم. 

امروز‌ در صحنه جنگ فکری و شناختی به سر می‌بریم
ریحانه‌السادات خوش‌کلام، عضو شورای راهبری شبکه سراسری کانون‌های معرفت رضوی:
فَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا کَبیرًا
از کافران اطاعت مکن، و بوسیله قرآن دربرابر آنان جهاد بزرگی برخیز!
قطعا امروز و بعد از جنگ ترکیبی اخیر بیشتر از هر زمان دیگری می‌توان جهاد کبیر را در این آیه به جهاد فرهنگی تعبیر کرد.  کسی می‌تواند در این هجمه ترکیبی کفر و استکبار جهانی گمراه نشود که به مبانی اعتقادی و بنیادی فکری و فرهنگ قرآنی مجهز باشد. ما امروز در صحنه جنگ فکری و شناختی به سر می‌بریم که به ما تحمیل شد. اما باید بدانیم این جریانات صرفا حاصل یک اتحاد بیرونی بین ایادی کفر بر سر تفرقه‌افکنی و دروغ‌پراکنی نیست. تک‌تک ما در هر جایگاهی که قرار داریم اگر زمانی اندیشه دینی به‌خصوص در بین جوانان ساده‌انگاری کرده باشیم یا ارائه این مبانی را بیهوده تلقی کرده باشیم در شکل گرفتن وضع موجود مقصر و مسئولیم. به فرموده امام صادق(ع) مومن مثل کوه محکم است و باد و توفان‌ها او را بر زمین نمی‌زند. اگر فکر انسان ریشه و پایه‌های درستی نداشته باشد یک باد یا توفان از شبهات و یا حمله‌های روانی، توهین و یا جسارت دیگران موجب سست شدن او می‌شود. مساله‌ای که این مدت به‌وضوح قابل مشاهده بود. مقام‌معظم‌رهبری بارها بر اهمیت مبانی تاکید و عنوان کردند: «من اولین انتظاری که از تشکل‌ها دارم این است که بنیه دینی و انقلابی‌تان را تقویت کنید، از این مساله به آسانی عبور نکنید. این خیلی مهم است، تقویت فکری و تقویت دینی.» مساله روشن است و راهکار مشخص. ایجاد طرح‌هایی که اختصاصا هدف آن تعمیق مبانی اندیشه اسلامی و معرفت دینی برای نسل جوان و دانشجویان باشد. طرح‌هایی که صرفا شکل کار نباشد و بشود از آنها خروجی گرفت. این بدان معنا نیست که هیچ ‌کار دیگری در دانشگاه وجود ندارد. کار زیاد است، مسائل فراوانند و هر گروه و جریان دانشجویی به یک مساله بپردازد تا نهایتا هر مجموعه با نیل و هدف مشخص خود و به دور از پراکندکی این قطار را به‌سمت تمدن نوین اسلامی با سرعت بیشتری حرکت دهد. مجموعه معرفت رضوی در سال 97 با یک هدف مشخص که تعمیق مبانی اندیشه اسلامی در بین دانشجویان و نهایتا شبکه‌سازی این دانشجویان بود، ایجاد شد و ریل‌گذاری آن با تاسیس کانون‌هایی به این نام سرعت گرفت. از آن زمان تا‌کنون گام‌هایی در این راستا در دانشگاه آزاد برداشته شد که تاکنون نیز ادامه داشته و قطعا برگ سبزی در تاریخ این دانشگاه است. به‌طور خلاصه مجموعه معرفت رضوی با استفاده از ظرفیت دانشجویی به برگزاری 4 دوره ملی و سراسری تابستانه، 4 دوره منتخبان و چندین دوره تکمیلی آموزشی، بسترهای مطالعاتی و مباحثاتی، دوره‌های ویژه دبیران کانون‌ها، اعزام اساتید به چندده برنامه در واحدها شده است. اکنون نیز در آستانه برگزاری پنجمین دوره ملی به همت شورای مرکزی شبکه سراسری کانون‌ها و نهاد محترم نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها هستیم. مفتخریم که با این دوره‌ها شاهد تغییر رویکرد و تحول این دانشجویان بوده‌ایم و در این سال‌ها 5 هزار دانشجو در دوره‌های مختلف ما وارد شده‌اند و ظرفیت راکد مانده معرفتی در دانشگاه را از حالت ایستایی به حالت پویایی درآوردیم. با وجود محدودیت آزادی‌بیان در فضای مجازی به‌خصوص در دوران کرونا که تهدیدی برای جمع‌های دانشجویی به‌شمار آمد به فعالیت خود ادامه دادیم و با کمک فضای مجازی بیشتر از قبل فعالیت کردیم. فضای مجازی که هر روز پیج‌های چند هزارتایی کانون‌های ما را می‌بست اما دوباره کار را از نو شروع می‌کردیم.
جناب آقای دکتر طهرانچی، یادتان می‌آید که سال 98 ما را چگونه توصیف کردید؟ گفتید که یکی از ویژگی‌های کانون‌های معرفت رضوی تربیت جوانان مومن انقلابی و دارای بنیه است که با چند مطالب خلاف واقع فتنه‌گری‌ها، جریان‌سازی‌ها و... خود را نمی‌بازند. الحق چه‌ها که بر ما گذشت اما از پا ننشستیم. بدانید که بحمدالله مطالب خلاف‌واقع ما را از پا درنیاورد، اما رفت و آمدهای درون سازمانی و  روند فرسایشی برای اجرای یک برنامه مایی که از نظر شما دارای چنین بنیه‌ای هستیم را از پای در‌می‌آورد. 
سال قبل و سال‌های قبل‌تر مطالب توسط جریان‌های مختلف دانشجویی و حتی خود ما عنوان شد و به‌نظر می‌رسد که هر سال باید آنقدر تکرار شود تا روزی محقق شود. شبکه آن هم با این هدف متعالی مگر بدون اساسنامه می‌شود؟ مگر بدون بودجه و بدون مقر می‌شود؟
رئیس محترم دانشگاه، بنده به‌عنوان یک فعال فرهنگی دانشجویی خدمت شما هستم، شرایط را بحرانی می‌بینم. نرسیدن بودجه‌های اختصاص داده شده به‌دست کانون‌های دانشجویی، سرعت کند اداری و بعضا ناهماهنگی در بخش‌های مختلف سازمان مشکل‌آفرین است. 
آقای دکتر، مگر نه اینکه در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی اهداف کلام فرهنگی قرار داده شده است؟ آیا بدون استفاده از ظرفیت دانشجویان و این نیروی انسانی عظیم دانشجویی می‌توان این اهداف را محقق کرد؟ دانشجو و خصوصا دانشجوی دغدغه‌مند را از خودتان دور نکنید. این‌طور نباشد که قولی داده شود و محقق نشود. ما پای این تمدن ایرانی اسلامی هستیم و شما هم پای وعده‌تان بمانید.

هیات‌های دانشجویی از حضور در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها محروم هستند
سیدعارف موسویان، نماینده هیات‌های دانشجویی: 
در یک سال گذشته هیآت دانشجویی توفیق برگزاری جلسات وفایات، شهادت‌ها و مناسبت‌های ملی، آیینی و مذهبی را داشته‌اند که البته این مهم از وظایف ذاتی هیات‌های مذهبی بوده که بحمدالله باعث ایجاد فضای معنوی و مذهبی در دانشگاه شده است. بنا بر فرمایش مقام‌معظم‌رهبری درباره حضور جوانان در خدمت‌رسانی به جامعه در قالب کمک‌های مومنانه هیآت مذهبی در این راستا فعالیت‌های قابل توجهی داشته‌اند که گزارش آن در این وقت کم نمی‌گنجد و ان‌شاءالله این فعالیت‌ها ادامه خواهد داد. توفیق حضور و خدمت‌رسانی به زائران حسینی در ایام اربعین را داشته‌اند و اعزام دانشجویان عتبات اولیه برای زیارت پرفیض اربعین را دنبال کرده‌اند و در جهت پویایی هیات، موفق به برگزاری کارگاه‌های خودشناسی و جامعه‌شناسی ایرانی – اسلامی شده‌اند و در جهت برنامه‌ریزی و بهبود عملکرد هیات، قرارگاه‌های استانی ر ا تشکیل داده‌اند. تاسیس اتاق‌های هم‌اندیشی با کانون‌ها و بدنه فرهنگی دانشجویی را در دانشگاه‌ها گوشه‌ای از فعالیت‌های هیآت دانشجویی در یک سال گذشته بوده است. 
آقای دکتر طهرانچی، شهید عزیز ما حاج قاسم سلیمانی، قهرمان ملی و مذهبی که سالگرد ایشان مصادف با سالگرد شهادت حضرت زهرا می‌باشد، می‌فرماید کشوری که در قلب نام حسین و فرهنگ عاشورا را دارد باید در زیست و فرهنگ اسوه جهان شود. به فرمایش حضرت آقا اگر می‌خواهیم جامعه ما اسلامی شود، باید دانشگاه ما اسلامی شود. لازم به توجه است هیات مذهبی بیشترین حضور و فعالیت دانشجویی را در بین مابقی کانون‌ها و نهادهای فعال در دانشگاه داراست. تمام دوستانی که در این مکان حضور دارند، قطعا در هیات‌های دانشجویی محل تحصیل خود شرکت و فعالیت داشته‌اند. یکی از ظرفیت‌های بزرگ و مهم تجمع همدلی و بصیرت‌افزایی و دشمن‌شناسی و دانش سیاسی در دانشگاه‌ها همین هیات‌های مذهبی هستند که هر کس با هر عقیده و خط فکر سیاسی را زیر پرچم اهل بیت جمع‌آوری کرده است. 
یکی دیگر از ویژگی‌های مهم هیات‌های دانشجویی این است که از خود دانشجویان تشکیل شده و دانشجومحور است اما متاسفانه این مجموعه فرهنگی و مذهبی در دانشگاه‌ها مورد کم‌لطفی و کم‌توجهی برخی مسئولان دانشگاه قرار گرفته و این مجموعه پرجمعیت و تاثیرگذار از حضور در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها محروم مانده است. یکی دیگر از درخواست‌های هیآت دانشجویی این است که ریاست دانشگاه و مسئولان شورای فرهنگی در مراسم‌ها و برنامه‌های هیات مذهبی شرکت نمی‌کنند و با توجه به دعوت‌های متعدد عدم حضور ایشان، باعث دلسردی می‌شود. 
رهبر معظم انقلاب با تمام مسئولیت‌ها و مشغولیت‌هایی که دارند، خود را مقید می‌دانند که در مراسم‌های مذهبی شرکت و آنها را برگزار کنند حتی در ایام کرونا ایشان به‌صورت انفرادی مراسم‌های خود را برگزار کرده یا در سال چند دیدار و مراسم با مناسبت‌های مذهبی با دانشجویان و هیات‌های دانشجویی دارند و آن جمله معروف و تأمل‌برانگیز که فرمودند من روزی یک سال این مملکت را از فاطمه می‌گیرم و فرمودند همه از نشانه‌های ارادت ایشان و توجه دادن به جلسات هیات‌های مذهبی است. فکر نمی‌کنم که مسئولان فرهنگی دانشگاه‌های اسلامی به اندازه شخص اول مملکت، مشغله و گرفتاری داشته باشند که نتوانند در مراسم‌ها شرکت کنند. بیشتر هزینه‌های هیات‌های مذهبی توسط نذورات دانشجویی و اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها تامین می‌شود ولی در بسیاری از این موارد، این مقدار جوابگوی مراسم‌ها و امور هیات‌ها نیست. نمی‌توانیم انتظار شفاعت اهل‌بیت را داشته باشیم ولی برای ایشان کاری انجام ندهیم. 
جناب آقای طهرانچی، به‌عنوان نماینده هیات‌های دانشجویی از جنابعالی دعوت می‌کنم که جنابعالی به‌عنوان خادم و مسئول اول دانشگاه به‌صورت ماهانه در مراسم این هیات‌ها شرکت کنید تا مابقی دوستان در دانشگاه‌های دیگر هم در این مراسم‌ها حضور پیدا کنند. 

مسئولان با برگزاری کارگاه‌های مختلف در بالا بردن کیفیت نشریات نقش ایفا کنند
پریا لطفی، نماینده نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد :
ما دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی یاد و خاطره و آرمان‌های بلند شهدای دانشجو به‌ویژه شهدای هشت‌سال دفاع مقدس، مدافع حرم و امنیت و شهدای 16 آذر سال 1332 را گرامی ‌می‌داریم. عمل به رهنمودها و سفارش‌های مقام‌معظم‌رهبری در این زمان که کشور ما با هوشمندی ملت آگاه و سربلند، توطئه‌های پوچ و بی‌اساس صهیونیست و جبهه متحد ضدانقلاب و تجزیه‌طلبان را خنثی و دشمنان را مأیوس و ناامید می‌سازد. ایران سرفراز با برخورداری از دانشجویان متعهد، بصیر و دشمن‌شناس و ملت هوشمند ایستاده و هرگز کوتاهی نکرده است. به فضل الهی با نقش‌آفرینی از تمامی موانع روبه‌رو عبور می‌کنیم.
 اینجانب پریا لطفی به نمایندگی از 600 نفر از دانشجویان فعال کرمانشاه در عرصه نشریات، با هدف ایجاد فضایی در راستای به عرصه ظهور رساندن افکار ارزشمند دانشجویان و جشنواره‌‌‌های نشریات دانشجویی که وسیله‌ای برای جدی‌ گرفتن تفکرات دانشجویان است؛ امیدواریم در دانشگاه‌ها زمینه برای حمایت از نشریات و بهینه‌سازی ساختار و محتوا مهیا شود. نشریات دانشجویی نه برای تولید علم یا هر ادعای بزرگ دیگری، بلکه به‌عنوان محفل دوستانه برای آموختن، کار گروهی، نوشتن و گفت‌وگو می‌باشد.  نشریات دانشجویی فرصتی برای نویسندگانی‌ است که ایده‌هایی در ذهن دارند و به‌دنبال ابراز آن در مقاله و نوشتار هستند. دانشجویان می‌توانند از این امکان در جهت ابراز عقاید و افکار ارزشمند خود در زمینه دانشگاه جامعه یا دانش موردعلاقه‌شان بپردازند. بی‌شک نشریات دانشجویی بهترین ابزار برای ایجاد این انگیزه در دانشجویان است. تقاضای دانشجویان، از مسئولان محترم دانشگاه این است؛ در این برهه حساس ما دانشجویان فعال در عرصه نشریه را در جهت فعالیت‌های منسجم‌تر و بااقتدار بیشتر موردحمایت قرار داده و با برگزاری کارگاه‌های مختلف در بالا بردن کیفیت نشریات نقش ایفا کنند.
استفاده از اساتید زبده و صاحب‌نظر در این راستا می‌تواند راهگشای ما دانشجویان در تهیه نشریاتی در شأن دانشجویان و دانشگاه آزاد باشد. دانشجو زمانی می‌تواند نمود واقعی خود را در دانشگاه داشته باشد که موردحمایت و تشویق مسئولین مربوطه قرار گیرد؛ ما درکنار شما مسئولین محترم دانشگاه می‌توانیم در راستای فعالیت‌های فرهنگی قدم برداریم و نماینده دانشجویان در ابراز عقاید و افکار آنها باشیم. من به نمایندگی از دانشجویان، به‌خصوص به‌عنوان دانشجویی که فرزند یک جانباز و آزاده است، از ریاست دانشگاه آزاد، جناب دکتر طهرانچی و مسئولان محترم که با تمام توان از ما حمایت کردند و مشوق ما در انجام‌وظیفه خطیر دانشجویی هستند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

برای تحول در دانشگاه آزاد اسلامی علاوه‌بر سند نیاز به کار جهادی داریم
علیرضا خانیکی، نماینده بسیج دانشجویی واحد سنندج:
با عرض تبریک به مناسبت روز دانشجو به دانشجویان عزیز و گرامی داشتن یاد 3 شهید دانشجو که در 16 آذر سال 1332 در اعتراض به عادی شدن روابط با انگلیس و سفر نیکسون به ایران اعتراض کرده و خون آن 3 شهید، شروعی برای جنبش دانشجویی در ایران شد.  در شرایطی به سر می‌بریم که حدود دو ماه و نیم در دانشگاه‌ها با شلوغی‌ها روبه‌رو بودیم که حاصل برنامه‌ریزی و ساماندهی دشمن و فعالیت تمام عناصر خارجی و داخلی وابسته بوده اما نباید فراموش کرد که در این وضعیت، نارضایتی و بی‌اعتمادی عمومی شکل گرفته است که به همان شکل در دانشگاه آزاد اسلامی هم می‌توان نمونه‌های آن را مشاهده کرد. اما اگر زخمی نبود، این مگس‌ها می‌توانند عرصه سیمرغ را جولانگاه خود کنند یا خیر؟ می‌خواهم به قسمتی از زخم‌ها اشاره کنم. زخم یعنی رها بودن جوانان در فضای مجازی. زخم یعنی تداوم مدیران دولت ناکارآمد روحانی در دولت رئیسی. زخم یعنی مسدود بودن راه‌های ارتباط مسالمت‌آمیز. زخم یعنی فراموش شدن اصل 27 قانون اساسی. زخم یعنی جدی نگرفتن جمهور مردم برای حل مسائل کشور. زخم یعنی بی‌اهمیتی به محتوای آموزشی مدارس، دانشگاه‌ها، رسانه و... . زخم یعنی اساتید بی‌هویتی که با تحرک دانشجویان و تعطیلی کلاس‌ها، دانشجویان را به کف دانشگاه‌ها می‌کشانند و خود از هرگونه برخوردی مصون هستند. 
آقای دکتر طهرانچی، دانشگاه آزاد اسلامی بستری مهیا برای ادامه شلوغی‌ها هست و ممکن است رشد دوباره آن اتفاق بیفتد، اگر به مشکلات آن رسیدگی نشود. لطفا قبل از دیر شدن فعالیت‌های دانشجویی را جدی بگیرید. اولویت‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی، جدا کردن بودجه‌های فرهنگی از حقوق کارمندان و اساتید، سرکوب نکردن دانشجویان مطالبه‌گر و بزرگ شدن منتقدان که از سر دلسوزی نقد دارند، بها ندادن به دانشجویان مجدگو که ارثیه دوران جاسبی در دانشگاه آزاد اسلامی است، برخورد با روسای دانشگاه‌هایی که به فعالیت‌های دانشجویی اهمیتی ندادند، تاکید بر سازوکارهای جدیدی برای برگزاری منظم شورای فرهنگی. مشخص کردن بودجه‌های فرهنگی واحدها، تخصیص بودجه به مصوبات شوراهای فرهنگی، عدم تصدی‌گری معاونت‌های فرهنگی در اجرای برنامه‌ها، بها دادن به نشریات دانشجویی که متاسفانه در سال‌های اخیر فقط با آمارسازی همراه بوده، بها دادن به اردوهای دانشجویی مخصوصا اردوهای راهیان پیشرفت و راهیان نور با اعتبارات ویژه و با فروش یکی از زمین‌های میلیاردی دانشگاه کارهایی است که باید انجام شود. 
آقای طهرانچی، بعد از 4 سال که بر مسند ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تکیه زدید این را بدانید که فرصت‌ها به سرعت در حال گذر هستند و برای تحول در دانشگاه آزاد اسلامی جدا از سند تحول نیاز به کار جهادی و انقلابی داریم. 

مرتبط ها