کد خبر: 76255

حسین عسگری: از فغانی انتظار آن اشتباه را نداشتیم

علیرضا فغانی در جام‌جهانی روسیه با عملکرد درخشانی که از خود بر جای گذاشت در قطر شانس زیادی داشت که این بار برخلاف دیدار رده‌بندی، بازی فینال را قضاوت کند ولی به خاطر یک اشتباه این اتفاق رخ نداد و داور شایسته ایرانی مجبور شد زودتر از آنچه تصورش را می‌کرد قطر را ترک کند. درباره عملکرد فغانی و اینکه چرا از رسیدن به قضاوت فینال جام‌جهانی ناکام ماند، گفت‌و‌گویی با حسین عسگری، کارشناس داوری کشورمان داشتیم که در ادامه می‌‌خوانید.

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:علیرضا فغانی در جام‌جهانی روسیه با عملکرد درخشانی که از خود بر جای گذاشت در قطر شانس زیادی داشت که این بار برخلاف دیدار رده‌بندی، بازی فینال را قضاوت کند ولی به خاطر یک اشتباه این اتفاق رخ نداد و داور شایسته ایرانی مجبور شد زودتر از آنچه تصورش را می‌کرد قطر را ترک کند. درباره عملکرد فغانی و اینکه چرا از رسیدن به قضاوت فینال جام‌جهانی ناکام ماند، گفت‌و‌گویی با حسین عسگری، کارشناس داوری کشورمان داشتیم که در ادامه می‌‌خوانید.
وی در ابتدای صحبت‌هایش درمورد عملکرد فغانی گفت: «اتفاقی که برای فغانی در جام‌جهانی رخ داد ممکن است برای هر داور شاخص جهانی رخ دهد. به‌هر‌حال او دو قضاوت خیلی عالی داشت که دومی در دقایق پایانی با یک اشتباه منجر شد به خداحافظی از جام. قضاوت دیدار پرتغال و اروگوئه آسان نبود و فغانی این بازی را خیلی خوب قضاوت کرد اما در لحظات پایانی او تحت‌تاثیر نظر داوران VAR قرار گرفت و با یک تصمیم اشتباه سرنوشت خودش و تیم ملی کشوری را تغییر داد. برای همین است که باید گفت داوری در فوتبال بسیار سخت است. یک فوتبالیست در کل 90 دقیقه ممکن است 6 موقعیت مسلم گلزنی را هم از دست بدهد اما با یک گل دقیقه 90 می‌شود ستاره میدان و آخر بازی هم به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب می‌شود. یک داور 90 دقیقه عالی قضاوت می‌کند اما یک اشتباه تاثیرگذار در لحظات پایانی بازی همه‌چیز را به ضرر آن داور تغییر داده و مثل فغانی مجبور می‌شود از جام خداحافظی کند. این هم از بخت بد فغانی بود که با یک اشتباه تمام زحماتش به هدر رفت.»
کارشناس داوری در واکنش به این موضوع که اشتباه اصلی را در اعلام پنالتی برای پرتغال سیستم ویدئویی مرتکب شد تا فغانی، خاطرنشان کرد: «نه، این نظریه را اصلا قبول ندارم، چون قانون می‌گوید تصمیم‌گیری در این مورد با داور است و درواقع او به عنوان قاضی میدان حرف آخر را درمورد مسائل داوری می‌زند. VAR فقط این وظیفه را دارد که به داور بگوید فلان اتفاق رخ داده اما نمی‌تواند برای او تعیین‌تکلیف کند. اما در عوض داور آن قدر قدرت دارد که حتی اگر داوران سیستم ویدئویی بخواهند صحنه را برای بازبینی تذکر دهند، آن را رد کرده و تصمیم به ادامه بازی بگیرد. البته در این مورد هم قانون می‌گوید اگر داور حتی حاضر نشود VAR را بازبینی کند و اصرار به درست بودن تصمیمش داشته باشد آن وقت اگر تصمیمش اشتباه بوده باشد نمره منفی سنگینی به او تعلق خواهد گرفت و درواقع دوبله جریمه خواهد شد. در کل هدف از آوردن VAR این بوده که به داور کمک کند تا اشتباهات تاثیرگذار نداشته باشد. به‌هر‌حال فغانی در قطر بدشانسی آورد. او به عنوان یکی از 10 داور برتر جهان شانس زیادی داشت تا فینال را سوت بزند که بدشانسی اجازه نداد.»
وی با بیان اینکه از بعضی اشتباهات هم می شود عبور کرد، یادآور شد: «اگر در اشتباهی که فغانی کرد، پنالتی پرتغال گل نمی‌شد یا اینکه این گل مانع از صعود اروگوئه نمی‌شد باز این احتمال وجود داشت که کمیته داوران فیفا به‌راحتی از کنار نام فغانی عبور نکند. به‌هر‌حال او از داوران مورد اعتماد و شایسته فیفاست و این نهاد هم به‌راحتی از کنار نام این داور نمی گذرد مگر اینکه در این میان سرنوشت یک تیم و یک گروه از مسابقات تغییر کند. در این میان اروگوئه به خاطر اشتباه فغانی از جام کنار رفت و این هم از بدشانسی داور خوب کشورمان بود. اتفاقی که اگر رخ نمی داد حدس من این است فیفا اشتباه فغانی را نادیده می‌گرفت. متاسفانه حذف اروگوئه خیلی هم خبرساز شد و ممکن است فدراسیون این کشور به قضاوت فغانی در آن صحنه بحث‌برانگیز به فیفا شکایت هم کرده باشند. به‌شخصه با شناختی که از فغانی دارم و تجربه بالایی که او دارد واقعا انتظار آن اشتباه را نداشتم.»

مرتبط ها