کد خبر: 76166

فرانسه – انگلیس؛ همانی که پیش‌بینی می‌شد

نگرانی سه‌شیرها از رویارویی با امباپه

دیدارهای روز یکشنبه جام‌جهانی 2022 همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد پیش رفت و دو تیم فرانسه و انگلیس با غلبه بر رقبای خود دیداری فینال‌گونه را در یک‌چهارم نهایی این مسابقات خواهند داشت. مدافع عنوان قهرمانی که برخلاف سایر قهرمانان سال‌های گذشته شروعی خود در این مسابقات داشته و حالا با برتری برابر لهستان با روندی خوب و آمادگی بالا به جمع هشت تیم برتر راه پیدا کرده است.

سیامک خاجی، خبرنگار:دیدارهای روز یکشنبه جام‌جهانی 2022 همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد پیش رفت و دو تیم فرانسه و انگلیس با غلبه بر رقبای خود دیداری فینال‌گونه را در یک‌چهارم نهایی این مسابقات خواهند داشت. مدافع عنوان قهرمانی که برخلاف سایر قهرمانان سال‌های گذشته شروعی خود در این مسابقات داشته و حالا با برتری برابر لهستان با روندی خوب و آمادگی بالا به جمع هشت تیم برتر راه پیدا کرده است. در دیگر بازی یکشنبه شب نیز انگلیسی‌ها پس از نایب‌قهرمانی در اروپا به دنبال شکست طلسم 56ساله خود در جام‌های جهانی هستند و می‌خواهند با تیم پرستاره خود دومین قهرمانی‌شان در این مسابقات را به دست آورند، اما آنها هم مسیر سختی را برای رسیدن به فینال در پیش دارند. انگلیسی‌ها که در مرحله گروهی بالاتر از آمریکا، ایران و ولز قرار گرفتند در نخستین بازی حذفی خود به مصاف سنگال، قهرمان جدید آفریقا رفتند و درنهایت موفق شدند با سه گل این تیم را شکست داده و به دور بعد راه پیدا کنند. 

ژیرو جای خالی بن‌زما را پر کرد
کیلیان امباپه، ستاره خروس‌ها در این جام‌جهانی بوده و برابر لهستان هم با اتکا به سرعت فوق‌العاده و تکنیک بالای خود توانست دوباره دروازه شزنی، گلر این تیم را باز کند تا تک‌گل روبرت لواندوفسکی هم نتواند مانع از شکست این تیم شرق اروپا شود. به این ترتیب فرانسوی‌ها با رکوردشکنی دو بازیکن خود به جمع هشت تیم نهایی این تورنمنت راه پیدا کردند. اولی اولیویه ژیرو که با گلزنی در این دیدار به تنهایی در صدر جدول بهترین گلزنان تاریخ فرانسه جای گرفت و دیگری امباپه که تا پیش از 24 سالگی نهمین گلش در جام‌های جهانی را زد و از این حیث بالاتر از ستاره‌هایی چون مسی و رونالدو قرار گرفت. درخشش ژیرو 36ساله باعث شده تا جای خالی کریم بن‌زما در ترکیب فرانسوی‌ها تا اینجای تورنمنت حس نشود. بهترین بازیکن سال 2022 فوتبال دنیا به دلیل مصدومیت فرصت همراهی تیم دشان را از دست داد اما ژیرو که به نظر می‌رسید فوتبالش رو به پایان است به‌خوبی توانسته جای خالی کریم را پر کند. 
حدود پنج سال پیش بود که آرسنال با این توجیه که ژیرو دیگر در اوج نیست و روی قدرت گلزنی او نمی‌توان چندان حساب کرد، این بازیکن فرانسوی را از ترکیب خود کنار گذاشت تا او با انتقالی 17 میلیون یورویی راهی چلسی شود. توپچی‌ها در همان زمان سه‌برابر این رقم را برای خرید پیرامریک اوبامیانگ هزینه کردند و هنوز هم نتوانسته‌اند جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر ببرند و شاید حالا حسرت از دست دادن ژیرو را می‌خورند. جالب اینکه این مهاجم باتجربه فرانسوی در این مدت یک لیگ قهرمانان، یک لیگ اروپا و یک جام حذفی را با چلسی و یک قهرمانی در سری A و همچنین یک جام‌جهانی را با فرانسوی‌ها فتح کرده است. 
او در قطر تا اینجای کار توانسته انتظارات را برآورده کند و با زدن پنجاه‌ودومین گلش در 116 بازی ملی از رکورد تیری آنری مشهور عبور کرد و در صدر جدول بهترین گلزنان تیم ملی کشورش قرار گرفت. فرانسوی‌ها هم امیدوارند با کمک او بتوانند به نخستین قهرمان جهان از سال 1962 تبدیل شوند که توانسته از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند. تجربه چنین بازیکنی می‌تواند به دشان و تیمش برای رسیدن به جمع 4 تیم برتر کمک کند و مدافعان انگلیسی کار سختی برای مهار او و دیگر ستارگان تهاجمی خروس‌ها خواهند داشت. هوگو لوریس، گلر خروس‌ها با تمجید از این مهاجم 36ساله می‌گوید: «اولیویه یک لیدر بزرگ در تیم ماست و نقش مهمی دارد. او به‌عنوان یک الگو برای نسل جوان ما مطرح است و می‌تواند به آنها کمک کند تا به بازیکنان بهتری تبدیل شوند. ما بازیکنان جوان زیادی در ترکیب خود داریم و بازی کردن در کنار کسی مثل ژیرو برای آنها بسیار باارزش است. مهم نیست که شما در طول دوران بازی خود فرازونشیب‌های زیادی داشته باشید و همیشه در اوج نباشید اما مهم این است که در مواقع حساس و زمان‌های مهم قوی باشید و هرگز ناامید نشوید. این کاری است که اولیویه در تمام طول دوران فوتبالش به‌خوبی از عهده آن برآمده است و در بزنگاه‌ها به کمک تیم‌هایش آمده است. او برای اعداد و رکوردها بازی نمی‌کند و به دنبال کسب موفقیت برای تیمش است.»
یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های طرفداران فرانسه مصدومیت بن‌زما در آستانه شروع تورنمنت بود که باعث شد فرصت حضور در قطر را از دست بدهد. اگر چه چند بار این خبر اعلام شده که ممکن است او با بهبود آسیب‌دیدگی‌اش در مراحل حذفی تیمش را همراهی کند. البته فرانسوی‌ها در فاز تهاجمی ستاره‌های زیادی از جمله امباپه، عثمان دمبله، آنتون گریزمان و کینگزلی کومان را در اختیار دارند و به نظر نمی‌رسد مشکلی در این بخش از زمین احساس کنند. این درحالی است که دشان پیش از این مسابقات با مصدومیت چند ستاره دیگر تیمش از جمله انگولو کانته و پل پوکبا مواجه شد اما غیبت آنها هم هنوز نتوانسته تاثیری منفی در عملکرد این تیم داشته باشد. 

رایس: رقبا باید از ما بترسند
انگلیسی‌ها با غلبه بر سنگال گامی مهم برای موفقیت در این جام برداشتند و نمایشی امیدوار‌کننده ارائه دادند. حالا همه از یک دیدار سخت برای این تیم سخن می‌گویند و معتقدند اگر شاگردان ساوت‌گیت بتوانند از این مرحله عبور کنند شانس خوبی برای رسیدن به فینال دارند. البته نباید فراموش کرد که رقیب آنها در نیمه‌نهایی احتمالا یکی از دو تیم اسپانیا یا پرتغال خواهد بود که نشان می‌دهد سه‌شیرها مسیر بسیار سختی تا فینال دارند. عملکرد درخشان فرانسوی‌ها باعث شده تا رسانه‌های انگلیسی از این دیدار ابراز نگرانی کنند اما دکلان رایس، هافبک انگلیسی‌ها معتقد است که این فرانسه است که باید از مصاف با انگلیس بترسد: «همه از نگرانی ما از مصاف با فرانسه می‌گویند اما به نظر این تیم حریف است که باید از رویارویی با ما هراس داشته باشد. ما برابر سنگال نمایشی عالی ارائه کردیم و شایسته کسب این برد بودیم. حالا با‌انگیزه و روحیه خوبی برای مصاف با فرانسه آماده می‌شویم و آنها باید نگران دیدار با ما باشند. در این دیدار ما بدون اشتباه ظاهر شدیم و حالا این تیم‌های رقیب هستند که باید نگران مصاف با تیم ما باشند. با عملکردی که در این بازی داشتیم به‌خوبی به انتقاداتی که از تیم ما می‌شود پاسخ دادیم و حالا یکی از مدعیان فتح این تورنمنت هستیم.»
درست است که انگلیس در جدال با سنگال خوب کار کرد اما مهار کیلیان امباپه به یکی از چالش‌های اصلی ساوت‌گیت در هفته‌ پیش‌رو تبدیل شده است و او باید راهکاری برای از کار انداختن ستاره حریف پیدا کند. ستاره جوان شاغل در پاری‌سن‌ژرمن برابر لهستان بیشتر حرکاتش را از سمت چپ پایه‌ریزی کرد و به همین دلیل رسانه‌های انگلیسی معتقدند که ساوت‌گیت با بردن سه مدافع راست به قطر کار خوبی انجام داده و حالا دستش برای استفاده از آنها برای مهار امباپه باز است. کایل واکر انتخاب اول این مربی 51 ساله برای حضور در ترکیب اصلی است اما مارتین کئون، مدافع سابق انگلیسی‌ها معتقد است واکر سرعت لازم برای مهار امباپه را ندارد و این می‌تواند برای خط دفاعی سه‌شیرها دردسرساز شود. کئون در این باره می‌گوید: «واکر در 32سالگی دیگر توان و سرعت سابق را ندارد و اگر چه می‌تواند به کمک تجربه‌اش برابر امباپه قرار گیرد اما این نگرانی وجود دارد که در مصاف‌های یک در برابر یک موفق نبوده و جا بماند. البته فرانسه در این دیدار همانند بازی‌های قبلی خود نمی‌تواند بی‌محابا حمله کند؛ چراکه خط حمله انگلیس بسیار خطرناک است و فرانسوی‌ها باید بااحتیاط‌‌تر از قبل در این دیدار ظاهر شوند.»
البته رسانه‌های فرانسوی هم معتقدند که حضور هری مگوایر در خط دفاعی انگلیس می‌تواند فرصتی خوب را برای مهاجمان فرانسه فراهم کند تا از این پاشنه‌آشیل حریف به سود خود استفاده کنند. البته مگوایر برخلاف فرم بدش در منچستریونایتد، در تیم ملی نمایش خوبی داشته و در دیدارهای اخیر یکی از بازیکنان موثر و کم‌اشتباه انگلیس بوده اما تقابل با امباپه و سایر مهاجمان حریف می‌تواند محکی جدی برای او باشد تا نشان دهد که همچنان یکی از بهترین مدافعان انگلیس است و پس از بازگشت به یونایتد می‌تواند دوباره در ترکیب اصلی تیمش به میدان برود. نشریه اکیپ فرانسه به کادر فنی فرانسه توصیه کرده که با استفاده از نقاط ضعف مگوایر می‌توان به انگلیس ضربه زد و البته از طرف دیگر هشدار داده که مراقب حرکات جود بلینگام، ستاره جوان انگلیسی‌ها نیز باشند که می‌تواند از کوچک‌ترین غفلتی بهترین استفاده را کند: «هری مگوایر بسیار کند است و می‌توان از سمت او به دروازه انگلیسی‌ها یورش برد. او اگرچه در این تورنمنت هنوز مرتکب اشتباهی نشده اما این قابلیت را دارد که با اشتباهاتش که در این ماه‌ها کم هم نبوده است به تیمش لطمه بزند و باعث حذف آنها شود.» 

مرتبط ها