کد خبر: 76154

جعفر قادری، نماینده استان فارس در مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

نمایندگان با طرح اصلاح قانون انتخابات موافق هستند

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز دیروز از تصویب طرح تناسبی شهرستانی در کمیسیون شوراها و امورداخلی به «فرهیختگان» خبر داد. این طرح برای اصلاح قانون انتخابات تصویب شده است. 

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز دیروز از تصویب طرح تناسبی شهرستانی در کمیسیون شوراها و امورداخلی به «فرهیختگان» خبر داد. این طرح برای اصلاح قانون انتخابات تصویب شده است. 
او در این باره بیشتر توضیح داد: «حوزه‌های یک، دو و سه نماینده مانند گذشته انتخابات‌شان برگزار می‌شود و مدل انتخاباتی آنها همان اکثریتی است. طرحی که الان در کمیسیون شوراها است، مدل انتخاباتی تناسبی شهرستانی است و حوزه‌های چهار نماینده و بیشتر را شامل می‌شود. در این طرح افراد هم به‌صورت مستقل و هم به‌صورت فهرستی می‌توانند به انتخابات ورود کنند. رای‌دهندگان نیز می‌توانند هم به لیست‌ها، هم به افراد یا به ترکیبی از افراد و فهرست‌ها رای بدهند.»
او ادامه داد: «اگر مثلا در شهر تهران که 30 کرسی داریم، یک کاندیدای منفرد بعد از شمارش آرا جز نفرات اول تا سی‌ام باشد، این فرد جزء نفرات انتخاب‌شده تلقی می‌شود. سپس 29 کرسی باقی‌مانده بین دیگر فهرست‌ها به نسبت سهمی که در آرای کل دارند تقسیم می‌شود.»
او همچنین درباره اینکه آیا این طرح تناسبی شهرستانی در صحن مجلس تصویب می‌شود یا خیر می‌گوید: «من فکر می‌کنم چون این طرح پنجاه نماینده را دربرمی‌گیرد، یعنی پنج کلانشهر تهران، مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز قاعدتا نباید باقی نمایندگان حساسیت و مخالفتی با آن داشته باشند و در کلانشهرها هم نمایندگان‌شان از این طرح راضی هستند.»  قادری مزیت این طرح را این می‌داند که تنوعی از فهرست‌ها را در انتخابات خواهیم داشت و این کمک می‌کند به اینکه بیشتر به‌سمت چندصدایی برویم.  او در پایان تاکید می‌کند: «چرا ما حوزه‌های دو یا سه کرسی را برای طرح تناسبی شهرستانی درنظر نگرفتیم؟ به‌خاطر این است که فعلا فراگیرش نکنیم و در حوزه‌های با جمعیت بالاتر تجربه کنیم. مساله دیگری که وجود دارد این است که به‌هرحال مدل‌های دیگری هم هست منتها مدل‌های دیگر ممکن است کمی آثارش فراگیرتر و شانس رای آوردنش کمتر باشد. به هرحال این مدل هم در بیشتر کشورهای دنیا تجربه شده و مدل خامی نیست. مهم این است که دقیقا احتمال انتخاب آدم‌های برجسته جریان‌ها بیشتر می‌شود، بنابراین این مساله به کیفیت کار مجلس کمک می‌کند.»

مرتبط ها