کد خبر: 76120

سرمربی تیم کشتی فرنگی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

به برد برابر فولاد امیدواریم

با پایان هفته سوم لیگ برتر کشتی فرنگی باشگاه‌های کشور سرانجام سرنوشت 4 تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات مشخص شد. با تصمیم مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، این مجموعه در فصل جاری همچون کشتی آزاد در بخش فرنگی نیز تیمداری کرد که البته شرایط فرنگی‌کاران کاملا با شاگردان بهنام طیبی متفاوت بود. تیم تحت هدایت روح‌الله میکائیلی که امسال با پشتوانه واحد قم در مسابقات حاضرشده در هفته سوم برابر سپاهان پرستاره که از حضور کشتی‌گیرانی همچون مهدی محسن‌نژاد، دانیال سهرابی، مهدی بالی، علی‌اکبر یوسفی، حمیدرضا بادکان و عباس مهدی‌زاده سود می‌برد و هدایتش برعهده رسول جزینی است قرار گرفت و به‌ترتیب با نتایج 7 بر 3 و 8 بر 2 در دور رفت و برگشت برابر حریف نامدار اصفهانی متحمل شکست شد. 

امید نظری گوهر، خبرنگار:با پایان هفته سوم لیگ برتر کشتی فرنگی باشگاه‌های کشور سرانجام سرنوشت 4 تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات مشخص شد. با تصمیم مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، این مجموعه در فصل جاری همچون کشتی آزاد در بخش فرنگی نیز تیمداری کرد که البته شرایط فرنگی‌کاران کاملا با شاگردان بهنام طیبی متفاوت بود. تیم تحت هدایت روح‌الله میکائیلی که امسال با پشتوانه واحد قم در مسابقات حاضرشده در هفته سوم برابر سپاهان پرستاره که از حضور کشتی‌گیرانی همچون مهدی محسن‌نژاد، دانیال سهرابی، مهدی بالی، علی‌اکبر یوسفی، حمیدرضا بادکان و عباس مهدی‌زاده سود می‌برد و هدایتش برعهده رسول جزینی است قرار گرفت و به‌ترتیب با نتایج 7 بر 3 و 8 بر 2 در دور رفت و برگشت برابر حریف نامدار اصفهانی متحمل شکست شد. 
البته باخت‌های اشاره شده نتوانست مانع صعود دانشگاه آزاد به مرحله بعد شود تا این تیم به پشتوانه پیروزی‌های 6 بر 4 و 8 بر 2 برابر سازین سعید اندیمشک در هفته نخست و بردهای 9 بر یک روبه‌روی شهرداری مسجدسلیمان در هفته دوم به جمع 4 تیم نهایی صعود کند و در این مرحله حریف فولاد خوزستان شود. خوزستانی‌ها در حالی با پیروزی‌های 9 بر یک و 8 بر 2 روبه‌روی رعد پدافند ارتش و بردهای 6 بر 4 و 8 بر 2 برابر مقاومت البرز به‌عنوان صدرنشین گروه B به مرحله نیمه‌نهایی رسیدند که هدایت‌شان برعهده حسین اسفندیاری‌فر است. تیم دانشگاه آزاد مسلما در این مرحله کار بسیار سختی برای عبور از سد این تیم و رسیدن به فینال این دوره از مسابقات دارد. اتفاقی که سال گذشته رخ نداد و تیم دانشگاه آزاد در مرحله نیمه‌نهایی فصل قبل برابر سینا صنعت ایذه شکست خوردند و به مسابقه رده‌بندی رفتند که در این دیدار هم مغلوب رقیب لرستانی خود شده و در سکوی چهارم قرار گرفتند. این‌ بار اما سرمربی تیم دانشگاه آزاد نگاهی امیدوارانه به دیدار نیمه‌نهایی تیمش دارد و معتقد است که شاگردانش توان عبور از این مرحله و رسیده به فینال را دارند. 
دیگر دیدار این مرحله میان سپاهان و مقاومت البرز برگزار می‌شود. اصفهانی‌ها با کسب 5 پیروزی جواز حضور در این مرحله را کسب کردند و البرزی‌ها به پشتوانه 2 شکست و 2 پیروزی حریف سپاهان پرستاره شدند. موفقیت تیم کشتی فرنگی دانشگاه آزاد اسلامی و صعود به مرحله نیمه‌نهایی باعث شد «فرهیختگان» به سراغ سرمربی این تیم، روح‌الله میکائیلی برود و با وی گفت‌وگویی انجام دهد که در ادامه آن را می‌خوانید. 

شرایط و اوضاع کشتی فرنگی ایران با حضور حسن رنگرز چقدر تغییر یافته است؟
هنوز اتفاقی نیفتاده است ولی به نظرم با حضور و عملکرد آقای رنگرز یک‌سری تغییرات انجام می‌شود. 

سطح کیفی لیگ برتر کشتی فرنگی نسبت به ادوار گذشته چقدر چالشی بود؟
هنوز مسابقات به نقطه عطفش نرسیده. فکر می‌کنم در فینال شرایط بهتر می‌شود چون تقریبا مهره‌ها میان تیم‌های قوی 2 گروه تقسیم شده‌اند و عملکرد 4 تیم در مرحله نیمه‌نهایی نشان می‌دهد آیا می‌شود این دوره را با سالیان گذشته مقایسه کرد یا نه. البته تا این لحظه نیز کشتی‌های خوبی انجام شده است و تیم‌ها از ورزشکاران جوان و بعضا باتجربه سود برده‌اند. 

دوره فعلی مسابقات با چه نقاط ضعف و قوتی همراه بود؟
یکی از نقاط ضعف بزرگ این دوره از مسابقات تغییر زیاد تاریخ رقابت‌ها بود. 

تیم دانشگاه آزاد اسلامی در فصل جاری از حضور کدام کشتی‌گیران سود می‌برد؟
امیر عبدی که امسال به‌عنوان سومی امیدهای جهان و جوانان جهان دست یافت. همچنین مهدی علیاری، هادی علیزاده، امیرحسین خوانساری، کرامت عبدولی، مهدی جواهری، وحید دادخواه، محمدامین احمدپور، رضا مردی، امیررضا مرادیان، صادق عبداللهی، فرشاد رستمی‌کیا، رضا قیطاسی، اهورا بویری، محمد جانقلی،  علیرضا ارفش، آرمان علیزاده، مهدی ابراهیمی و کیانوش شمشیری برای تیم دانشگاه آزاد روی تشک رفته‌اند. 

سود بردن دانشگاه آزاد از کشتی‌گیران جوان امری خود خواسته بود یا مشکلات مالی و دیگر مسائل باعث این اتفاق شد؟
مطمئنا بخشی از این اتفاق به دلیل مسائل مالی است. تیم ما مثل برخی تیم‌های دیگر وسع مالی ندارد و همیشه کار را با حداقل‌ها شروع می‌کند اما شرایط دانشگاه آزاد نسبت به سال گذشته بهتر است. جا دارد از آقای دکتر لشگری و دیگر مسئولان دانشگاه آزاد به‌خاطر نگاه‌شان به تیم کشتی فرنگی تشکر کنم. 

به‌عنوان یک مربی موفق در تیم‌های ملی پایه از نظر شما کدام کشتی‌گیران جوان فعلی دانشگاه آزاد می‌توانند در آینده روی تشک آوردگاه‌های مهم حاضر شوند؟ 
مهدی جواهری، اهورا بویری، امیر عبدی و امیرحسین خوانساری کشتی‌گیران شایسته‌ای هستند و مطمئنا در آینده تبدیل به کشتی‌گیران خوبی می‌شوند و قطعا در آینده اسامی این افراد را کشتی‌دوستان و مردم زیاد خواهند شنید. 

کشتی‌گیران باتجربه‌ای همچون هادی علیزاده و مهدی علیاری چقدر توانسته‌اند به شکوفایی دیگر کشتی‌گیران تیم دانشگاه آزاد کمک کنند؟
مهدی علیاری سابقه حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان را دارد و تحصیلاتش دکترای فیزیولوژی است. حضور او در تیم ما باعث دلگرمی شده و قبل از آغاز مسابقات آقای علیاری با بچه‌ها صحبت می‌کند و به آنها ‌انگیزه می‌دهد. علیاری با وجود اینکه از نظر سنی و عنوانی از همه بالاتر است هیچ‌وقت از کشتی‌ها گلایه نمی‌کند. او همیشه رو به جلو است و با توجه به حضور 2 کشتی‌گیر در وزن مهدی علیاری از ما می‌خواهد که اجازه کشتی گرفتن را به وی بدهیم. دیگر کشتی‌گیران ما نیز همین شرایط را دارند یعنی دوست دارند همه روی تشک بروند. بعضی از اوقات کشتی‌گیران می‌گویند ما کشتی نمی‌گیریم و از نفر دوم استفاده کنید اما الان چیزی که ما می‌بینیم کاملا متفاوت است و از بزرگ ترها الگوبرداری می‌کنند. 

تیم دانشگاه آزاد در فصل جاری چه هدفی را دنبال می‌کند و چقدر به پیروزی برابر فولاد با وجود کشتی‌گیران نامداری مثل پویا دادمرز، پژمان پشتام، ایمان محمدی، مهدی فلاح، امیرحسین حاجی‌پور، پارسا نظری و امیر قاسمی‌منجری امیدوار هستید؟
شاید هزینه‌های ما نسبت به تیم‌های فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان کمتر باشد اما وقتی وارد تشک می‌شویم قصد داریم حریفان را شکست دهیم. همان‌طور که می‌خواستیم سپاهان را مغلوب کنیم منتهی یکی از کشتی‌گیران بیمار شد و کشتی‌ها آن‌طور که ما می‌خواستیم پیش نرفت و نتیجه را 8 بر 2 و 7 بر 3 واگذار کردیم. اما اصلا این‌طوری نیست که به‌راحتی برابر فولاد ببازیم، یعنی وارد تشک می‌شویم تا آنها را شکست دهیم. امیدوارم دیدار نیمه‌نهایی را با پیروزی به اتمام برسانیم و در فینال دوباره برابر سپاهان کشتی بگیریم و رقابت‌ خیلی بهتری در مسابقه نهایی داشته باشیم. 

با توجه به صحبت‌تان به نظر می‌رسد بسیار امیدوار هستید در صورت حضور دانشگاه آزاد و سپاهان در فینال عملکرد و نتیجه بهتری مقابل شاگردان رسول جزینی بگیرید. 
بله. همان‌طور که اشاره کردید ما امید زیادی داریم تا راهی فینال شویم و اگر به آن مرحله برسیم نمایش بهتری در مسابقه نهایی ارائه کنیم. 

مسئولان ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تا این لحظه چقدر از تیم کشتی فرنگی حمایت کرده‌اند و تا چه حد امکانات کافی در اختیار شما و کادرفنی‌تان قرار داده‌اند؟
در حد توان‌شان امکانات را فراهم کرده‌اند و از آنها برای همکاری‌ای که با ما داشتند تشکر می‌کنم و امیدوارم کشتی‌گیران با هدایت کادر فنی نتیجه درخوری کسب کنند تا بتوانیم به اعتماد مسئولان پاسخی مثبت دهیم. 

دانشگاه آزاد باید برای پیشرفت هرچه بهتر کشتی فرنگی چه کارهایی انجام دهد؟
دانشگاه آزاد اسلامی الان چند سال در کشتی آزاد و فرنگی تیمداری می‌کند. همین امسال تیم اعزامی به رقابت‌های دانشجویان جهان را دانشگاه آزاد با هزینه‌های خودش اعزام کرد که قطعا این موضوعات نشان می‌دهد مسئولان این مجموعه دیدگاه مثبتی به کشتی، مخصوصا به کشتی فرنگی دارند. امیدوارم این همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و فدراسیون کشتی ادامه‌دار باشد. 

مرتبط ها