کد خبر: 76099

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه الزهرا(س):

مجلس یازدهم در شفافیت و صیانت شکست خورد

بعد از گذشت دوسال و چندماه از آغاز فعالیت مجلس یازدهم، با وجود تغییر رویکرد و استراتژی‌های مجلس اما همچنان به‌زعم برخی دانشجویان، نمایندگان این دوره از مجلس نتوانسته‌اند به وعده‌هایشان عمل کنند.

فاطمه طاری بخش، خبرنگار:بعد از گذشت دوسال و چندماه از آغاز فعالیت مجلس یازدهم، با وجود تغییر رویکرد و استراتژی‌های مجلس اما همچنان به‌زعم برخی دانشجویان، نمایندگان این دوره از مجلس نتوانسته‌اند به وعده‌هایشان عمل کنند.
زهرا عظیمی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه الزهرا(س) درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: «در یک نگاه کلی به عملکرد مجلسی که صفت انقلابی را در کنار اسم خود دارد، شاید مهم‌ترین نکته‌ای که به چشم می‌آید، تحرک مجلس باشد. اعضای مجلس از همان آغاز در تلاش برای نمایش صفت انقلابی و شور و تحرک خود بودند. کلیت مجموعه سعی بر انجام کارهای عقب‌مانده داشته و با تمام توان برای حل مشکل معیشت تلاش کردند که مهم‌ترین مشکل حال‌حاضر جامعه است. در همین راستا یارانه کمک‌معیشتی تصویب و دولت دوازدهم را ملزم کردند تا به خانوارهایی که نیاز به حمایت دارند، کمک بیشتری کنند.»
او با اشاره به تغییر رویکرد مجلس در این دوره بیان کرد: «سفرهای استانی به مناطق محروم توسط رئیس مجلس نیز در آغاز این مجلس نوید یک تحرک جدید پس از مدت نسبتا طولانی انفعال را داد. به غیر از این موارد حمایت مجلس از دولت سیزدهم در حذف ارز ترجیحی نیز شایان‌توجه است. همچنین توجه به پادمان سازمان انرژی هسته‌ای و کور کردن چشم آژانس هسته‌ای از اقداماتی است که مجلس را در تامین منافع اکثریت ملت جدی نشان می‌داد، حتی اگر خود نمایندگان گاهی با یک رای اقلیت روی کار آمده باشند، درمجموع این تحرک مجلس برای مردمی شدن بود اما اقداماتی نیز رخ داد که به منش مجلس انقلابی هیچ شباهتی نداشت.»
عظیمی با تاکید بر اینکه مجلس در طرح شفافیت شکست خورد، تصریح کرد: «مجلس یازدهم با شعار شفافیت توانست گفتمان جدیدی را وارد مجلس شورای اسلامی از بعد از انقلاب کند اما خودش در عمل به این گفتمان، سخت ناکام ماند. مطالبات دانشجویان و قشر دغدغه‌مند جامعه نیز راه به‌جایی نبرد. تا جایی که وقتی مجلس در معرض یک امتحان نه‌چندان سخت در عرصه شفافیت قرار گرفت، نتوانست قابل‌قبول واقع شود. وقتی حواشی عجیبی در رابطه با نماینده مردم سبزوار رخ داد، مجلس که می‌توانست این تهدید را به فرصتی برای خود تبدیل کند و نشان دهد چقدر بر گفتمان صادق است اما به‌جای خریدن آبرو برای خودش هزینه‌سازی فراوان کرد. به‌قول‌معروف لیوان بلور زیبایی که سر طاقچه بود و با یک درایت خفیف می‌توانست عقب‌تر قرار بگیرد تا نیفتد با یک پس‌لرزه خفیف بر زمین افتاد و خرد شد، پس به‌طورکلی مجلس یازدهم در عمل به گفتمان خودترویجش ناکام ماند.»
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه الزهرا(س) درباره عملکرد اشتباه مجلس در طرح صیانت توضیح داد: «بحث بعدی در باب طرح صیانت بود. طرحی که وقت زیادی برایش صرف شده بود با یک انتشار قلدرمآبانه همه‌وقت و هزینه را ناکام گذاشت. هرچند بر هر انسان دغدغه‌مندی جای شک نبود که این طرح اگر به‌درستی اجرا شود ترمز ترویج فساد را خواهد کشید اما به‌جای اقناع و تبیین قبل انتشار برگ برنده خود را سوزاند و نتیجه نادرست تشکیل یک جبهه مستحکم را به‌خود تحمیل کرد. مورد بعدی هم حسن است و هم عیب؛ مجلس یازدهم برای دولت جدید نقش عصایی را بازی کرد که می‌خواهد کمر دولت را صاف کند اما گاهی این دلسوزی فرا حد چوبی بر کمر دولت بود.»
او درباره معضل هم‌طیف بودن مجلس و دولت افزود: «هرچند کابینه دولت جدید با بالاترین رای اعتماد روی کار آمد، اما رفته‌رفته انگار با اتمام ماه‌عسل مجلس و دولت مشکلات سر باز کردند و این تامین نظر مجلس گاهی کار دست دولت می‌داد. به‌نوعی انگار هم‌طیف بودن مجلس و دولت از نظر ایدئولوژیک، استقلال هردو را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. تا جایی که نمایندگان فعال و پرسابقه آن برخلاف نظر صریح رهبری در چند سمت دولتی و وزارتی پست گرفتند و همین پیام قحط‌الرجال بودن را به جامعه نخبگانی مخابره می‌کرد.»

 واکنش مناسبی درخصوص اتفاقات اخیر ندیدیم
عظیمی در پایان برای دوسال باقی‌مانده مجلس پیشنهاد داد و گفت: «مهم‌ترین پیشنهاد این است که با توجه به اینکه صفت انقلابی‌بودن به این مجلس داده شد؛ لازم نیست حتما بخواهند کاری کنند تا رسانه‌ای شود و تمام اقشار را درگیر کنند تا مردم بدانند مجلس وارد عمل شده است اما مسائل مهمی مانند مساله اقتصاد، طرح‌هایی که در حوزه مسکن دارند، طرح جوانی جمعیت و مسائل این‌چنینی باید به‌صورت عملی برای آن راهکاری پیدا کنند یا به‌تصویب برسانند؛ مثلا درباره طرح جوانی جمعیت این ایراد وارد است که در عمل اجرایی نمی‌شود. تا زمانی که حال مادرانی که کودک زیر دوسال دارند، خوب نیست و ما بستر جامعه را برای رفاه آنها تسهیل نکرده‌ایم، مشخص است که جوانی جمعیت فایده‌ای نخواهد داشت. فکر می‌کنم این مورد بهترین پیشنهاد است.»
او در پایان با اشاره به اتفاقات اخیر گفت: «از سمت دیگر نیز درخصوص اتفاقات اخیر اگر مجلس خودش را نماینده مردم بداند، در بحران‌هایی که مردم درگیر آن هستند باید واکنشی ببینیم. در طرح صیانت زمانی که ما هر برنامه را در صداوسیما بررسی می‌‌کردیم درباره این اتفاق صحبت می‌کرد اما درحال‌حاضر بعد از اینکه این اتفاق افتاد درحالی‌که قشر بیشتری از مردم درگیر آن بودند، هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس حرف جدی نزد و خودش را بین مردم قرار نداد یا دفتر خودشان را برای پاسخ به سوالات مردم آماده کنند اما شاهد هیچ‌کدام از این موارد نبودیم.»

مرتبط ها