کد خبر: 75974

گزارش «فرهیختگان» از نشست رونمایی پوستر و تیزر سومین دوره «کاتینو»

طی کردن مسیر فیلمسازی برایمان مهم‌تر از ساخت فیلم است

هشت سال از تأسیس باشگاه فیلم سوره می‌گذرد و به همین مناسبت صبح دوشنبه ۷آذرماه مدیرعامل این مجموعه سینمایی با اهالی رسانه دیدار و گفتگو کرد‌. در این نشست از پوستر و تیزر سومین دوره کاتیو رونمایی شد.

هشت سال از تأسیس باشگاه فیلم سوره می‌گذرد و به همین مناسبت صبح دوشنبه ۷آذرماه مدیرعامل این مجموعه سینمایی با اهالی رسانه دیدار و گفتگو کرد‌. در این نشست از پوستر و تیزر سومین دوره کاتیو رونمایی شد.

محمدجواد موحد، مدیرعامل باشگاه سوره ضمن خبر مقدم به اهالی رسانه درباره باشگاه فیلم سوره گفت:«در ابتدای صحبت‌هایم لازم به چند نکته اشاره کنم. اساس تشکیل باشگاه فیلم سوره سال ۹۳ اتفاق افتاد و بنایش آن بود که بچه‌هایی که به فیلمسازی علاقه دارند را پیدا کنیم و به استعدادها کمک کنیم تا به فضای حرفه‌ای برسند.»

وی ادامه داد:«ما تاکنون هر اثری تولید کردیم برای کسانی بود که یا توسط خودمان آموزش دیدند یا بخش اعظم آموزششان را پیش خودمان گذراندند.»

موحد درباره ایده شکل‌گیری باشگاه فیلم سوره گفت:«آقای شفاه ایده باشگاه را داد و موسسش هم خودش بود. ما در اینجا علاوه بر فیلمساز، تهیه‌کننده و نویسنده هم تربیت کردیم.»

کاتینو راهی برای ورود به کات است

موحدی در ادامه درباره دوره‌های کاتینو گفت:«سال ۹۹ جابه جایی مدیریتی اتفاق افتاد ‌و آقای شفاه رفت و بنده مدیر شدم و درباره مشکلاتی که داشتیم صحبت کردیم و به نظرمان رسید باید دوستان را با سن پایینتری وارد سینما کنیم، ایده‌ای داشتیم به نام تربیت که در سنین پایین قابل دسترس‌تر است. قبل از کاتینو هم رویکردی به نام کات داشتیم. فرق کات با کاتینو ورودی سنین شرکت‌کنندگان است. در کات حتما باید برای ورود به دوره فیلم با کیفیت نسبی ساخته شده باشد. در کاتینو این موضوع ساده‌تر گرفته می‌شود. درواقع کاتینو راهی برای مرحله بعد یعنی ورود به دوره کات است. »

وی افزود:«ایده کاتینو سال ۹۹ به فکرمان رسید و آبان‌ماه دوره شروع شد. در دوره اول ما ۱۵۰ ثبت‌نامی داشتیم و با بررسی که کردیم ۱۰۰ نفر برای مصاحبه به باشگاه آمدند و ۲۵ نفر از آنها وارد باشگاه شدند. ما اینجا تعداد برایمان مهم نیست و بسیار در انتخاب آدم‌ها سختگیر هستیم. در ادامه این دوره ما فکر می‌کردیم از ۲۵ نفر ۴ نفر وارد کات شوند اما به نظر رسید فراتر از این تعداد است و ۱۳ نفر از این بچه‌ها فیلم ساختند. ما در حد تجهیزات فیلمبرداری به آنها بودجه دادیم تا برایمان فیلم بسازند و فیلم‌ها نشان داد بچه‌ها نسبت به گذشته خود رشد کردند. دومین دوره هم مهرماه ۱۴۰۰ برگزار شد و ۱۹۰ نفر ثبت نام کردن و ۷۵ نفر برای مصاحبه آمدند و ۶ نفر از آنها وارد پروژه تولید شدند.»

وی افزود:«ما امسال به این موضوع فکر کردیم که اصلا کاتینو ۳ را برگذار نکنیم. چون ما فکر می‌کردیم از دوره اول و دوم تعداد کمی هستند که به مرحله بعد می‌رسند و دیدیم تعداد بیشتر شد و با خودمان گفتیم اول این‌ها را به ثمر برسانیم. از طرفی دیگر هم گفتیم شاید هر که علاقه‌مند بوده در دوره یک و دو آمده اما بر اساس گزارش‌هایی که داشتیم متوجه آن شدیم که همچنان تعداد زیادی علاقه‌مند هستند که وارد باشگاه شوند و ما تصمیم گرفتیم دوره سوم را هم برگزار کنیم.»

به هر فیلمساز ۵ میلیون تومان دادیم تا فیلم بسازد

موحدی در ادامه درباره میزان هزینه‌ای که به فیلمسازانش برای تولید فیلم داد گفت:«.متوسط پولی که به هر پروژه دادیم ۵ میلیون بود و ما برای ۱۱ فیلم ۵۵ میلیون هزینه کردیم. ما فقط یک قابلیت ایجاد کردیم که تجهیزات داشته باشند و هزینه مالی زیادی نداشتیم و این مبلغ درواقع یک شوخی است.»

وی افزود:«بچه‌ها برای فیلمسازی از یکدیگر کمک گرفتند و برای یکدیگر بازی می‌کردند. ما حتی برای دوره هم خیلی هزینه نکردیم.»

وی افزود:«ساختن یک اثر به تنهایی برای ما اولویت نیست و وقتی می‌شود اولویت که فیلمسازانمان می‌خواهند تجربه به دست آورند. همه تولیدات ما خروجی کات یا کاتینو است. ما وقتی مسیر فیلمسازی را شروع می‌کنیم سه گام اصلی داریم. ورودی، جذب، قرنطینه ناآشکار(دوره تربیتی برای تبادل اطلاعات).»

۹۰ درصد تولیداتمان قابل پخش است

موحدی در ادامه درباره بودجه‌ای که در اختیار فیلمسازان دروه کات قرار میگیرد گفت:«در کات گام اول هزینه تولید، حمایتی است مثلا فیلمساز ۱۵ میلیون تومان دارد و فیلم می‌سازد و بعد که فیلم بهتری می‌خواهیم طبیعتا هزینه بیشتری می‌شود. برای مثال حسین دارابی برای رسیدن به سینما حدود ۲۵ کار تولید کرده و ما طبیعتا برای پروژه آخرش هزینه بیشتری می‌کنیم. فیلم برایمان مهم نیست طی کردن مسیر فیلمسازی مهم است و این مسیر برای هر شخص متفاوت است.»

وی درباره تولید فیلم بلند توسط فیلمسازان جوان گفت:«تولید فیلم بلند موقعی برایمان معنا پیدا می‌کند که این فیلمساز به آن مرحله رسیده باشد. ممکن است من سه سال به واسطه مسیر تربیتی که دارم فیلم بلند نداشته باشم و ممکن است در یک سال ۳ فیلم بلند داشته باشم و این‌ها بستگی به فیلمسازان ما در اینجا دارد. این را هم بگویم که تقریبا ۹۰ درصد تولیداتمان قابل پخش است اما ۱۰ درصدی هم داریم که بخواهیم برای خودمان نگهش داریم. همچنین اینکه فیلم‌هایی که داریم ژانرهای بسیار مختلفی دارند.»

مرتبط ها