کد خبر: 75932

علی خسروی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: گلر ولز باید دوبار اخراج می‌شد!

کارت زرد جهانبخش اشتباه بود

تیم ملی فوتبال ایران در‌حالی موفق شد دیدار با ولز را با پیروزی پشت‌سر بگذارد که نقطه عطف داوری این دیدار اخراج گلر ولزی‌ها در دقایق پایانی مسابقه بود. کارت قرمز داور در این دیدار درحالی از جیب او خارج شد که وی‌ای‌آر این صحنه را اخراج تشخیص داده و داور گواتمالایی در لحظه اول به کارت زرد بسنده کرد.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار:تیم ملی فوتبال ایران در‌حالی موفق شد دیدار با ولز را با پیروزی پشت‌سر بگذارد که نقطه عطف داوری این دیدار اخراج گلر ولزی‌ها در دقایق پایانی مسابقه بود. کارت قرمز داور در این دیدار درحالی از جیب او خارج شد که وی‌ای‌آر این صحنه را اخراج تشخیص داده و داور گواتمالایی در لحظه اول به کارت زرد بسنده کرد. البته علی خسروی، کارشناس داوری فوتبال کشورمان اعتقاد دارد در این صحنه داور باید دو بار دروازه‌بان حریف را اخراج می‌کرد! درخصوص داوری دیدار ایران و ولز، لزوم انتخاب داوری شایسته برای دیدار با آمریکا و نحوه قضاوت فغانی و وقت‌های اضافه غیرمعمول در جام‌جهانی قطر دقایقی با خسروی همکلام شدیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

داور گواتمالایی دیدار ایران و ولز چطور قضاوت کرد؟
برخلاف تصور و شایعاتی که برخی کارشناسان داوری کشورمان درخصوص ماریو اسکوبار به غلط ایجاد کرده بودند، او در این دیدار آن‌طوری قضاوت نکرد که این عزیزان کارشناسی کرده بودند. به این دسته توصیه می‌کنم هیچ‌وقت درباره قضاوت داوران پیش‌داوری نکنند، چون این‌طور عنوان کرده بودند که داور در این دیدار می‌خواهد قلع و قمع کند و اخطار و اخراج را خیلی دوست دارد و در هر بازی هفت، هشت کارت می‌دهد. این در‌حالی است که این داور نشان داد که استاد کارت ندادن و اخراج نکردن است، چون در این دیدار بیشتر از زبان بدنی‌اش استفاده کرد و یک هیجان خاصی در چهره‌اش بود که این هیجان باعث می‌شد تا هیجان بازی هم زیباتر شود. 

خطای جهانبخش واقعا کارت زرد داشت؟
اخطار به جهانبخش در این دیدار اشتباه بود، چون خطایی که بازیکن تیم ملی ایران انجام داد اصلا اخطار نداشت. به‌نظر می‌رسد داور به این علت این اخطار را داد چون احساس کرد حالا که تیم ملی ایران از حریفش پیش است، به همه بگوید مقتدر است. 

اخراج هنسی دروازه‌بان تیم ملی ولز چطور؟ این تصمیم درست بود؟
داور در این صحنه اشتباهش این بود که فقط خطا را تشخیص داد، این در‌حالی است که نوع خطا، جریان خطا و زمانی که کار به کمک‌داور ویدئویی کشید، داور گلر ولز را 50 درصد به‌خاطر موقعیت آشکار گل اخراج کرد و 50 درصد هم به‌خاطر خطای شدیدی که صورت گرفت. گلر ولز با قسمت ران و زانو به صورت مهاجم ما کوبید و این یعنی دروازه‌بان ولز باید دو بار اخراج می‌شد. یک‌بار برای موقعیت آشکار گل و بار دیگر به‌خاطر خطای شدیدی که صورت گرفت. طارمی در این صحنه شانس آورد که فکش دچار شکستگی نشد. زمانی که بازیکن ما گلر را دریبل کرد می‌توانست راحت دروازه حریف را باز کند. 

در کل داوری این دیدار را چطور ارزیابی می‌کنید؟
این داور به هیجان بازی خیلی کمک کرد. به‌خاطر اینکه بی‌خودی سوت نزد و خطاهای ساده وسط زمین و برخوردهای عادی را نگرفت. خیلی راحت ولزی‌ها خودشان را زمین می‌زدند، اما این داور گول آنها را نخورد. او متوجه شد که ایران می‌خواهد فوتبال بازی کند و ولز می‌خواهد جلوی انجام این کار را بگیرد گول حریف را نخورد. به قول معروف ولز با سیستم فوتبال بریتانیایی خود می‌خواست داور را گول بزند که این امر محقق نشد. او وقت‌های اضافه را به‌خصوص در نیمه‌دوم خیلی خوب شمارش کرد و استقامت بدنی‌اش هم در این دیدار خیلی عالی بود. 

به‌نظر می‌رسد لزوم استفاده از یک داور باتجربه برای بازی حساس ایران و آمریکا به‌شدت احساس می‌شود. 
اگر یادتان باشد برای بازی جام‌جهانی‌ 98‌ اورس مایر سوئیسی را برای این دیدار حساس در آن سال انتخاب کردند. به‌نظرم بازی ایران و آمریکا که به‌نوعی یک بازی سیاسی به‌شمار می‌رود را باید بهترین داور اروپایی قضاوت کند. یکی مثل مکنلی هلندی یا  داوران ایتالیایی. قطعا باید این بازی را داوران اروپایی قضاوت کنند و من برای این بازی حساس و بزرگ موافق داوران آفریقایی و آمریکای‌جنوبی اصلا نیستم. داوری که به مسائل اجتماعی جوامع احاطه داشته باشد و زود دست به کارت نشود باید برای این دیدار انتخاب شود. این بازی، بازی ثانیه‌ها و بازی هیجان است و سیاست می‌تواند به‌نوعی در آن حاکم باشد و حالا که از سوئیس داوری نداریم قطعا یکی از داوران اروپایی که سابقه قضاوت در جام‌جهانی و یورو و لیگ قهرمانان را دارد برای این بازی انتخاب شود. 

قضاوت علیرضا فغانی در دیدار برزیل و صربستان چطور بود؟
فغانی از 4 نظر در 20 بازی ابتدایی جام بهترین داور بود. اول؛ گربه را بدون کارت دادن دم حجله کشت. دوم اینکه از کمک‌داور ویدئویی استفاده نکرد. سوم؛ سه صحنه در محوطه جریمه رخ داد که هر سه تای آن ادامه بازی بود و او با تشخیص خودش بازی را ادامه داد و چهارم اینکه استارت‌های او در این دیدار به قدری برق‌آسا بود که از بازیکنان حریف هم سریع‌تر به محوطه جریمه می‌رسید. در این دیدار او خوشبختانه به کمک‌هایش اجازه داد که به وی در جریان بازی کمک کنند و به‌نوعی در روند امور دخالت کنند. کمک‌داورهای او مثل بازی‌های دیگر ربات نبودند و در‌واقع تیم داوری ایران انسانی، واقعی و رئال قضاوت کرد.

درباره وقت‌های اضافه که در این جام شاهد آنها هستیم صحبت می‌کنید؟
هم کولینا و هم اینفانتینو اعلام کرده‌اند که دیگر فوتبال 90 دقیقه نیست و بازی‌ها 100 تا 115 دقیقه هستند. هر‌گل یک دقیقه، هر‌تعویض 30 ثانیه، هر‌مصدومیت یک دقیقه و... وقت اضافی ایجاد می‌کند که تا پیش از این به این مسائل اهمیتی داده نمی‌شد و حالا آمدند این مسائل را اجرایی کرده‌اند. ما اول فکر می‌کردیم سیستم هوشمند این وقت‌ها را می‌گرد اما بعدا فهمیدیم که براساس یک خرد جمعی این اتفاق می‌افتد و این زمان مشخص می‌شود به این معنی که داور، داور چهارم، کمک‌داور ذخیره و یکی از داورانی که در اتاق کمک‌داور ویدئویی هستند، این 4 نفر با هم نظر می‌دهند و داور نظر همگی آنها را اعمال می‌کند به این شکل که در نیمه اول در دقیقه 43 و در نیمه‌دوم در دقیقه 88 وقت‌های تلف‌شده به داور گفته می‌شود و او یک دقیقه بعد آنها را اعلام می‌کند. 

باید کم‌کم به فکر اضافه کردن VAR هم باشیم. 
ما حرفی برای آوردن آن نداریم این درحالی است که ما نباید این کار را انجام بدهیم بلکه استان‌ها باید آن را بیاورند. استان‌ها و باشگاه‌ها به‌جای آنکه میلیاردی خرج بازیکن کنند هر‌کدام 10 تا 15 میلیارد هزینه کنند تا این امر به‌زودی محقق شود. ما در کمیته داوران نظر خود را دادیم و حوزه‌های نظارتی هم آنها را تایید کرده‌اند و در‌صورتی‌که قرارداد این امر بعد از جام‌جهانی بسته شد باید تجهیزات آن را استان‌ها در ورزشگاه‌ها نصب کنند. 

مرتبط ها