کد خبر: 75870

«فرهیختگان» از واحد تهران شرق دانشگاه آزاد گزارش می‌دهد

دستیابی به ساخت بتنی که آلودگی هوا را کم می‌کند

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق از سال 82 میهمان اهالی مناطق شرق تهران شد‌.

راضیه فلاح، خبرنگار:دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق از سال 82 میهمان اهالی مناطق شرق تهران شد‌. دانشگاهی که برای بسیاری از اهالی علم و دانش به علت داشتن آزمایشگاه‌های مجهز در رشته‌هایی مانند شیمی، برق، ساخت ابزارآلات و زیست‌شناسی فرصت استثنایی را برای انجام تحقیقات علمی ایجاد می‌کند. واحد تهران شرق با 12 ثبت اختراع، از آن دست واحدهای فعال به‌ویژه در حوزه فنی و مهندسی شناخته می‌شود. اساتید این واحد در 6 سال گذشته 40 کتاب را تالیف کرده‌اند و همچنین 207 طرح پژوهشی، 270 مقاله ISC، 3مقاله اسکاپوس، 324 مقاله علمی پژوهشی، 158 مقاله علمی ترویجی را به رشته تحریر درآورده‌اند. فعالیت ویژه و مستمر دانشجویان و اساتید تهران شرق موجب شده تا این واحد را به‌عنوان قطب حوزه بتن در استان تهران بشناسند. فارغ از این موقعیت علمی مساحت 54 هکتاری واحد، آن را به بزرگ‌ترین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران تبدیل کرده که این مساحت با 4 ساختمان دانشکده، ساختمان اصلی، 12 سایت کامپیوتری کنار امکانات ورزشی مانند زمین چمن فوتبال، سالن‌های چندمنظوره و پارکینگ‌های مسقف و روباز در خدمت دانشجویان قرار گرفته است. سال گذشته این نهاد دانشگاهی با انجام دوره‌های کوتاه‌مدت و عمومی و تخصصی از قبیل آیین دادرسی مدنی، دوره آمادگی آزمون EPT، مقدمات بازارها و نهادهای مالی توانسته 2 میلیارد و 500 میلیون تومان درآمد غیرشهریه‌ای کسب کند. واحد تهران شرق حالا برای شتاب بیشتر در اجرا و تحقق سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی آماده می‌شود. «فرهیختگان» در گفت‌وگو با مسئولان مختلف این واحد ضمن بررسی عملکرد این واحد دانشگاهی از جدیدترین برنامه‌های آن گزارشی آماده کرده که در ادامه می‌خوانید. 

65 کارگاه و آزمایشگاه مجهز در اختیار دانشجویان

دنیای امروز از مرحله آموزش گذشته و دانشگاه‌های امروز دنیا به‌جای آموزش صِرف علم فرصتی را برای دانشجویان فراهم کرده‌اند که آنها بتوانند از مسیر علم به ثروت برسند. دانشجویان برای گذر کردن از این مسیر و رسیدن به مقصد مورد نظر نیازمند امکاناتی هستند؛ یکی از این امکانات وجود کارگاه و آزمایشگاه‌های مجهز در هر دانشگاهی است. واحد تهران شرق با پنج‌هزار مترمربع فضای آزمایشگاهی برای 27 کارگاه و 36 آزمایشگاه یکی از بی‌نظیرترین آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های استان تهران را بین دیگر واحدهای دانشگاهی در اختیار دارد تا جایی که به‌طور همزمان حدود 20 نفر می‌توانند در آزمایشگاه‌‌ها و 25 نفر در کارگاه‌های این واحد دانشگاهی حضور داشته باشند و فعالیت کنند. دانشجویان رشته‌های شیمی، مکانیک، برق، ماشین‌ابزار، برق، زیست‌شناسی، عمران، فیزیک، هنر، معماری و روانشناسی این واحد با استفاده از 395 وسیله و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی به‌همراه 47 دستگاه خدمات‌رسان مانند دستگاه‌هایی از قبیل تراش و CNC می‌توانند کار در فضای کارگاهی و آزمایشگاهی را به‌خوبی آموزش ببینند و از منظر مهارت‌آموزی تواناتر شوند. 
زهره بابایی، رئیس آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد واحد تهران شرق است. به گفته او امکانات آزمایشگاهی این واحد برای مقاطع کارشناسی حرف اول را در بین دیگر دانشگاه‌های جنوب تهران می‌‌زند.  بابایی در این زمینه توضیح داد: «در این واحد دستگاه ‌CNC آزمایشگاهی یا دستگاه نفوذ‌پذیری کلوراید وجود دارد که وسیله‌ای کارآمد برای دانشجویان مقطع دکتری رشته عمران است و واحدهای بسیارکمی آن را در اختیار دارند. همین عوامل باعث شده مسئولیت دبیرخانه دائمی مسابقات بتن در کشور به واحد تهران شرق سپرده شود و مهر تاییدی بر توانایی‌های آزمایشگاهی- کارگاهی این واحد باشد. آن‌طور که او گفته این نهاد دانشگاهی تاکنون دوبار مقام نخست مسابقات بتن را کسب و میزبان 19 دوره این مسابقات شده است. هرچند به‌علت بعد مسافتی این واحد با کلانشهر تهران بسیاری از دانشجویان از این امکانات اطلاعی ندارند که اگر مطلع بودند بالطبع از این فرصت درکنار موقعیت منطقه‌ای این واحد در نزدیکی شهرک‌های صنعتی قیامدشت برای درآمدزایی و اشتغال بهره بیشتری می‌بردند، به‌خصوص اینکه روسای دانشگاه جلسات بسیاری را با صنایع مختلف اطراف دانشگاه برگزار کرده‌اند تا قابلیت بی‌نظیر آزمایشگاهی این واحد را در اختیار این صنایع قرار دهند که هر دوطرف از منافع آن منتفع شوند. در این گزارش تعداد آزمایشگاه‌های دانشکده‌های مختلف واحد تهران شرق، آزمایشگاه‌ها و وسایل آزمایشگاهی به تفکیک هر رشته مشخص شده است.»

احیای مرکز رشد واحد پس از 3 سال وقفه

مراکز رشد از ابزارهای رشد اقتصادی هستند که برای حمایت از کارآفرینان تاسیس می‌شوند تا زمینه استحکام شرکت‌های جدید فراهم شود. این مراکز با ارائه امکانات و تسهیلات، زمینه پا گرفتن شرکت‌های جدید را فراهم می‌کنند. امروزه مراکز رشد یکی از ابزارهای هستند که خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی را به محصولات قابل‌ارائه به بازار تبدیل می‌کنند و درنهایت باعث توسعه کارآفرینی می‌شوند. مقام‌معظم‌رهبری امسال را سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی نامگذاری کردند. با این نامگذاری اهمیت مراکز رشد بیش از گذشته دیده و سعی شد بیشتر به اینها اهمیت داده شود. واحد تهران شرق یکی از مراکز دانشگاهی است که چندسال قبل مرکز رشد نانو و فناوری‌های نو به‌علت آنکه دستگاه‌های مخصوص و شرایط کار در حوزه نانو در این واحد وجود داشته، تاسیس شد. اما به‌دلیل برخی بی‌توجهی‌ها این مرکز رونق اولیه خود را از دست داد. هرچند در آن سال‌ها وسایلی مانند هیتر تشعشعی، فشارسنج دیجیتالی، پهباد، ویلچر ورزشی، لیزر آموزشی، برنامه‌نویسی در حوزه عمران نیز تولید شده بود اما به‌علت آنکه هسته‌های فناور بین 6 تا 9 ماه اجازه حضور در مراکز رشد را دارند و شرکت‌های دانش‌بنیان بین سه تا پنج‌سال در اختیار فناورها قراردارد با خروج آخرین هسته‌ها و واحدهای فناور، این مرکز رشد به‌صورت کامل تعطیل شد. این مرکز امسال دوباره بعد از سه‌سال فعالیت نکردن، کار خود را با جذب چند شرکت دانش‌بنیان و هسته فناور شروع کرده است. صدیقه قدمگاهی، رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق با بیان اینکه به‌علت این تعطیلی درجه کیفی این مرکز رشد درحال‌حاضر 3 است، اظهار کرد: «امسال حدود چهار هسته فناور در حوزه‌های آرایشی و بهداشتی، کودهای ارگانیک و آفات‌کش‌های طبیعی و چند واحد فناور در حوزه‌های مهندسی پزشکی، شیمی، برق و الکترونیک که شامل ساخت سرنگ‌های چندبار مصرف، ساخت تجهیزات پزشکی، جراحی و ارتوپدی، لوازم آرایشی- بهداشتی، ساخت قطعات کنتور دیجیتالی و گلخانه هیدروپونیک و آیروپونیک است، شروع به فعالیت کرده‌اند. با توجه به توان مالی و قدرت پولی این واحد برای حمایت از هسته‌ و شرکت‌های فناور مستقر در مرکز رشد نانو و فناوری‌های نو بین پنج تا 10 میلیون تومان اعتبار قرار خواهد گرفت.» 

تاسیس نیروگاه برق خورشیدی در آینده نزدیک

مشکل قطعی برق چندسالی است که گریبانگیر کشور شده، به همین دلیل بسیاری از کشورها به‌سمت تامین برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر می‌روند؛ انرژی‌هایی که هیچ‌گاه تمام نمی‌شوند، بنابراین تولید برق از منابع طبیعی از روش‌های مناسب این روزهاست. استفاده از باد یا خورشید راه‌حلی مناسب برای تولید برق است و آسیب کمی  به محیط‌زیست می‌زند. در این میان اگر هریک از دانشگاه‌ها بتوانند در این حوزه فعالیت کنند و در راستای تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی گام بردارند، کمک بزرگی به کشور کرده‌اند، حتی این امر فرصتی را در اختیار دانشجویان مرتبط با این رشته علمی قرار می‌دهد که بتوانند در محیطی آکادمیک و کنترل‌شده به‌صورت عملی و جدی، زیر و بم کار در فضایی جدی را بیاموزند و خطای کاری آینده خود را به حداقل یا صفر برسانند. 
دانشگاه آزاد واحد تهران شرق از چند واحد دانشگاهی است که در اقدامی عملی در نظر دارد نیروگاه برق خورشیدی خود را راه‌اندازی کند.  سیدعلی موسوی‌اصل، رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران شرق در این‌باره گفت: «پیگیری‌های لازم برای تاسیس این نیروگاه آغاز شده و برای ساخت یک نیروگاه 200 کیلوبایتی حدود چهارمیلیارد تومان هزینه لازم است. درکنار این مقدار، هزینه زمینی به ابعاد دوهزار و 500 متر و وجود آفتاب و نور خورشید در بیشتر روزهای سال نیز مورد نیاز است.» 54 هکتار مساحت واحد و موقعیت جغرافیایی خاص منطقه جنوب شرق تهران ابر و ماه و مه و خورشید و فلک را کنار هم آورده تا این واحد بتواند نیروگاه برق خود را داشته‌ باشد. وی درخصوص روند انجام این طرح بیان کرد: «صحبت‌های اولیه با سازمان برق منطقه انجام‌شده تا این نیروگاه ساخته و 20 سال برق تولیدی آن توسط اداره برق تضمینی خریداری شود. 
قراردادی که در سه‌سال هزینه‌های خود را جبران می‌کند و 17 سال آینده با سوددهی همراه خواهد بود.» طبق گفته‌های رئیس دانشگاه واحد تهران شرق به غیر از تامین برق روزانه دانشگاه می‌توان شب‌ها نیز از این فرصت برای استخراج رمزارز استفاده شود. البته این طرح هنوز در مراحل اولیه جذب سرمایه‌گذار قرار دارد و برای سرمایه‌گذار باید بررسی‌های لازم بین شرکت توانیر، سازمان مرکزی و بنیاد مستضعفان انجام شود. نکته قابل‌تامل در این طرح همکاری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته برق این واحد در نیروگاه است که به‌نوعی آینده شغلی خود را تضمین می‌کنند. 

ارائه خدمات مشاوره به مردم منطقه قیامدشت 

فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه زمانی اهمیت دارد که دانشجویان در آنها نقش به‌سزایی را ایفا کنند. کانون‌ها یکی از بهترین جمع‌های دانشجویی برای ارتباط با دانشگاه است. تعداد کانون‌های متنوع در هر واحد نیز نشانی از همیاری درست بین دانشجویان و دانشگاه است. دانشگاه آزاد واحد تهران شرق با داشتن 9 کانون فعال در این حوزه سرآمد است. همیاری که در اجرای برنامه‌های مناسبتی و ابلاغی نیز شکل خود را حفظ کرده است. فعالیت کرسی‌های آزاداندیشی در زمان شیوع کرونا نیز در این واحد دانشگاهی متوقف نشد و در سال اول کرونایی حدود 4 هزار نفر در این رویداد شرکت و شوق و شوری تازه را در رگ‌های آن روزهای دانشگاه وارد کردند. فعالیت واحد در همین امر خلاصه نشد و اولین جلسه تریبون آزاد نیز بین دیگر واحدهای کشور در واحد تهران شرق برگزار شد. معاونت دانشجویی فرهنگی به غیر از آنکه رابطی بین دانشگاه و دانشجویان است؛ ارتباط بین دانشگاه و مردم شهر و منطقه را نیز برقرار می‌کند. بدین منظور باز کردن درهای دانشگاه روی مردم و اهالی شهر قیامدشت برای استفاده از امکانات واحد مانند فضای ورزشی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در مدت یک‌ماه آینده در واحد تهران شرق انجام می‌شود. این اقدام با آغاز به کار مرکز مشاوره این واحد تا هفته دیگر و همزمان با کسب مجوز فعالیت از اداره بهزیستی کلید می‌خورد و خدمات مشاوره‌ای خود را در اختیار مردم قیامدشت قرار خواهد داد. البته که با همین کار این مسیر متوقف نمی‌شود و با قراردادن سالن سلف واحد برای مراسم ازدواج افراد محروم منطقه که زیر پوشش کمیته امداد هستند، ادامه پیدا خواهد کرد. بر این اساس و برمبنای تفاهمنامه‌ای که این نهاد دانشگاهی با سازمان کمیته امداد منعقد کرده، این امر میسر شده و گامی درست برای اهالی این منطقه محروم برداشته شده است.

قطب بتن تهران در اندیشه تولید بتن هوشمند

بتن در مفهوم کلی به هر ماده‌ای تلقی می‌شود که چسبنده با خاصیت تبدیل به سیمان را دارد. به‌طور کلی بتن به مخلوطی از سنگدانه‌های ریز و درشت، سیمان و آب گفته می‌شود که با گذشت زمان تبدیل به ماده‌ای مانند سنگ‌ می‌شود و در صنایع ساختمانی کاربرد دارد. واحد تهران شرق ازجمله واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که در تولید بتن سرآمد است و به‌علت اقداماتی مانند کسب مقام‌های اول و دوم در مسابقات هرسال حوزه بتن، میزبانی مسابقات بتن کشوری، داوری دوره‌های مسابقات مختلف و استقرار دبیرخانه توان‌افزایی حوزه بتن در این واحد، به‌عنوان قطب بتن استان تهران شناخته می‌شود. از سه سال‌گذشته تاکنون برای پیشبرد دقیق‌تر فعالیت در حوزه بتن، کارگروه عمران با همت سه تن از اعضای هیات‌علمی در رشته‌های نانو و عمران شکل گرفت. در این مدت این کارگروه به‌صورت دقیق روی بتن‌های سبک، بتن‌های پرمقاوم و بتن‌های هوشمند فعالیت داشته ‌است. صدیقه قدمگاهی، عضو کارگروه بتن این واحد دانشگاهی عنوان کرد: «در زمینه تولید بتن دیگر واحدها نیز اقداماتی داشته‌اند اما با کیفیتی به مراتب پایین‌تر از محصول تولیدشده در این واحد. تفاوت کیفیت به‌قدری محسوس است که در یک مقایسه ساده به‌راحتی قابل‌رویت است اما تولید بتن در دنیا امروز از مرز سبک گذشته و به مرحله تولید بتن هوشمند رسیده است.»
او اضافه کرد: «بتن هوشمند یا ضدآلودگی هوا با پیوند میان علم نانو و عمران توانسته مولکول‌های آلودگی هوا مانند متان را بشکند و بالطبع آلودگی هوا را کاهش دهد. تاکنون فرمول ساخت این نوع خاص بتن تنها در اختیار کشور ژاپن بوده و این کشور از آن به‌عنوان یکی از عوامل کاهش آلودگی هوا در فرودگاه استفاده کرده است. استفاده این بتن خاص برای کلانشهر تهران- که همه‌ساله در این فصل سال از وارونگی دما و آلودگی رنج می‌برد- می‌تواند از عوامل کاهش آن باشد و بسته به مساحتی که در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ هوای شهر را تا 20 درصد تلطیف کند.»  به گفته قدمگاهی این نوع خاص از بتن با ظاهری شبیه سنگ مرمر تولید می‌شود و از این منظر در نمای ساختمان فاکتور جذابیت بصری را هم دارد.  وی درباره روند تولید بتن هوشمند در واحد تهران شرق گفت: «بیشتر فعالیت‌های تحقیقاتی آن در سطح آزمایشگاهی انجام شده اما متاسفانه به‌علت نبود برخی وسایل و کندی مراحل اداری برای تهیه بودجه لازم، انجام برخی اقدامات برای ارائه این طرح با کندی پیش می‌رود. البته ساخت این محصول از منظر علمی و دانش در اشل آزمایشگاهی آماده و برای تولید انبوه و رسیدن به مرحله تجاری‌سازی نیاز به دستگاه‌های ویژه است، برای مثال میکسر در تولید محصول در اشل آزمایشگاهی پنج‌کیلویی است اما همین وسیله در مقیاس تجاری 200 کیلو است. این تجهیزات باید تهیه شوند که متاسفانه هنوز تهیه نشده‌اند برای سرعت‌بخشی در روند تهیه دستگاه‌های لازم این نهاد دانشگاهی جلساتی را با شهرداری منطقه قیامدشت و پاکدشت برگزار کرده که به‌علت برخی مشکلات هنوز هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.»  به گفته قدمگاهی برای تبدیل این واحد به‌عنوان قطب بتن کشور نیاز به تامین منابع مالی است تا استادان بدون وقفه فرصت انجام کارهای پژوهشی را داشته باشند که این روند با تاسیس مرکز تحقیقات سرعت چشمگیری خواهد گرفت. 

برنامه‌ریزی چندجانبه برای افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای

سند راهبردی پنج‌ساله تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی یک شیوه و اقدامی جدی برای خروج از دانشگاه آموزش‌محور است که می‌تواند تحولی اساسی را در نظام آموزشی دانشگاهی کشور ایجاد کند. سیدعلی موسوی‌اصل، رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران‌شرق درخصوص اقداماتی که برای رسیدن به اهداف سند در واحد انجام شده اظهار کرد: «یک حوضچه پرورش ماهی با ظرفیت هزار مترمکعب در حال ساخت است که حدود یک ماه دیگر فعالیت آن با پنج هزار ماهی مناسب با منطقه مانند ماهی‌های گوشتی و خاویاری آغاز می‌شود.» داشتن زمین بسیار این قدرت را در اختیار این واحد قرار داده تا این حوضچه را به تعداد بیشتر تبدیل کرده و به‌طبع درآمد بهتری نیز برای دانشگاه ایجاد کرد. ساخت گلخانه مکانیزه با همکاری سه‌جانبه واحد تهران‌شرق، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان و صندوق پژوهش و فناوری سازمان مرکزی برای تولید بذر در فضایی 10 هزار مترمربعی نیز از دیگر اقدامات رسیدن به اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه است.» موسوی‌اصل گفت: «همچنین در اسفندماه بین هزار تا دوهزار نهال پسته و انار را با تاسیس باغ در زمین‌های واحد با همکاری شهرداری منطقه انجام خواهد شد.» موسوی‌اصل از قرارداد قطعه‌سازی با گل‌گهر سیرجان خبر داد که این همکاری را نیز می‌توان یکی از اقدامات برای رسیدن به اهداف سند پنج‌ساله این واحد در نظر گرفت. واحدهای دانشگاه آزاد این روزها هر کدام ماموریت خاصی را برعهده دارند. این ماموریت‌ها با توجه به قابلیت‌های جغرافیایی و اجتماعی هر واحد به آنها داده شده است. ماموریت «مخاطرات طبیعی و مدیریت بحران» عنوانی است که برای ماموریت این واحد دانشگاهی در نظر گرفته شده است. قرار گرفتن دانشگاه در یک منطقه صنعتی از علت‌های اساسی این ماموریت است و با تاسیس سرای نوآوری با همین عنوان به‌صورت جدی مشکلات صنایع مختلف را شناسایی و راه‌حل مناسبی نیز ارائه خواهد شد. موسوی‌اصل در این خصوص بیان کرد: «مراحل نوشتن متن پروپوزال در حال انجام است و پس از ارسال به سازمان مرکزی به سرعت مراحل بعدی دنبال خواهد شد. با توجه به روند کار و پیگیری‌هایی که در واحد برای این امر انجام می‌شود؛ این سرای قبل از سال جدید تاسیس خواهد شد.» 

واحد تهران شرق چه امکانات رفاهی  در اختیار دانشجویان می‌گذارد؟

18‌کیلومتر فاصله از شهر تهران سختی‌های خود را برای دانشجویان خواهد داشت. سید‌حسین جعفری‌نسب، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد واحد تهران شرق با بیان اینکه بعد مسافت دانشجویان را آزاد ندهد، کلاس‌های درسی این واحد برای هر رشته بین یک تا 2 روز ارائه می‌شود، عنوان کرد: «دانشجویان برای زمان استراحت نیازمند فضاهای رفاهی هستند، بدین منظور برخی از این خدمات رفاهی درقالب مکان‌های مختلف برای آنها درنظر گرفته شده است.»  ساخت زمین پیت‌بال از ضایعات دانشگاهی با شرایط استاندارد سازمان ورزش همگانی یکی از این فرصت‌هایی است که واحد تهران شرق از آن استفاده کرده است. قرار است خدمات زمین پینت‌بال حتی با قیمت نیم‌بها در اختیار مردم محروم منطقه نیز قرار گیرد. از دیگر امکانات رفاهی که مسئولان دانشگاه برای آسایش بیشتر دانشجویان احداث کرده‌اند، کافی‌شاپ واحد به‌صورت بام سبز یا روف گاردن بوده است.  این مکان برای اولین‌بار در بین دیگر واحدهای دانشگاهی و با استفاده از فضای سقف سلف این کافی‌شاپ ساخته شده و تا 2 هفته آینده فعالیت آن آغاز می‌شود. استراحتگاه دانشجویی واحد که «حال خوب» نامگذاری شده فضایی را برای استراحت 150 دانشجوی دختر و 200 دانشجوی پسر ایجاد کرده تا دانشجویان بتوانند در فضایی راحت استراحت کرده و از امکانات رفاهی مانند فوتبال‌دستی و تلویزیون آن نیز استفاده کنند. البته این امکانات به مرور بیشتر و کامل‌تر نیز خواهد شد. تاسیس فروشگاه‌های صنفی مانند عینک‌فروشی، کتاب‌فروشی و فروش قطعات موبایل نیز از دیگر اقداماتی است که به علت همین بعد مسافتی در دانشگاه درحال احداث است تا دانشجویان نیازهای خود را در خود دانشگاه برطرف کنند. برای اجاره این فروشگاه‌ها نیز دانشجویان در اولویت قرار دارند و دانشگاه این فرصت را برای ‌اشتغال‌آفرینی دانشجویان ایجاد می‌کند.»

حضور 10 انجمن فعال در باشگاه پژوهشگران تهران‌شرق

همچنین باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تهران‌شرق دارای 10 انجمن علمی فعال در رشته‌های تحصیلی فعال واحد با عنوان‌های انجمن نانو، انجمن شیمی و صنایع غذایی، انجمن زیست‌شناسی، انجمن مکانیک و هوافضا، انجمن مهندسی پزشکی، انجمن بتن، انجمن حسابداری، انجمن ارتباطات، انجمن روانشناسی و انجمن معماری است.
 هادی رزمی، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد تهران‌شرق درخصوص چشم‌اندازهای درنظرگرفته برای باشگاه پژهشگران جوان این واحد گفت: «شناسایی، جذب، پرورش، حمایت و اعتلای سطح علمی دانشجویان به‌عنوان چشم‌انداز برای باشگاه پژوهشگران جوان این واحد درنظر گرفته شده است.» به این منظور سالانه بیش از صد عنوان کارگاه، سخنرانی، همایش و مسابقه، برگزاری نوزدهمین دوره مسابقات ملی بتن و دومین سکوی پرتاب در زمینه پایان‌نامه‌های برتر رشته عمران و معماری در سال گذشته، برگزاری سه سال پیاپی دوره‌های توان‌افزایی تخصصی مسابقات ملی بتن نمونه‌ای از اقدامات این باشگاه بوده است.
 به گفته او بیشتر پژوهش‌های سال گذشته نیز در حوزه‌های ساختمان به‌ویژه حوزه بتن، طرح‌های صنعتی، قطعه‌سازی، حل معضلات دانشگاه، طراحی، ساخت و کنترل موتور هواپیما، تربیت بدنی و معضلات اجتماعی محیط‌های شهری اطراف دانشگاه بوده است. 

57 هزار نسخه کتاب در اختیار دانشجویان

کتابخانه مناسب نیز از دیگر عواملی است که برای هر واحد دانشگاهی جایگاه ویژه‌ای دارد و باعث ترغیب بیشتر دانشجویان به مطالعه و تحقیق می‌شود. کتابخانه این واحد به متراژ 583 متر مربع به همراه 264 متر مربع سالن مطالعه، فضای مناسبی را برای استفاده 100 دختر و 100 پسر دانشجو فراهم کرده است. در این فضا 57 هزار و 34 نسخه کتاب وجود دارد که از این تعداد 40 هزار و 444 نسخه آن از کتب تخصصی و 16 هزار و 590 نسخه آن عمومی است. همچنین 2 هزار و 291 پایان‌نامه ارشد و 21 عنوان رساله دکتری در کنار نرم‌افزار نوسا(سیمرغ) و رایانه برای سرچ کتاب نیز در این مجموعه وجود دارد. البته به علت اهمیت ویژه بتن در این واحد بیش از 65 درصد پایان‌نامه‌های رشته عمران در حوزه بتن نوشته شده‌اند. 

مرتبط ها