کد خبر: 75849

در روزی که کی‌روش اشتباه کرد، باخت سنگینی به انگلیس دادیم ولی زندگی ادامه دارد

باید برگردیم

سوالی که بیشتر هواداران فوتبال در ایران پس از سوت پایان دیدار ملی‌پوشان برابر انگلیس در نخستین دیدار مرحله گروهی جام‌جهانی 2022 قطر از خود می‌پرسیدند این بود که آیا او با روش و مهم‌تر از آن با ترکیب خوبی تیمش را به مصاف یکی از قدرت‌های برتر فوتبال اروپا و دنیا در سال‌های اخیر فرستاده بود. نتیجه این مسابقه اما نشان از برخی اشتباهات سرمربی باتجربه پرتغالی داشت و شاید اگر او چنین تغییرات گسترده‌ای را نسبت به دیدارهای قبلی تیم ملی ایجاد نکرده بود تیم ایران 6 بر 2 مغلوب سه‌شیرها نمی‌شد.

مسعود خاموشی، خبرنگار:سوالی که بیشتر هواداران فوتبال در ایران پس از سوت پایان دیدار ملی‌پوشان برابر انگلیس در نخستین دیدار مرحله گروهی جام‌جهانی 2022 قطر از خود می‌پرسیدند این بود که آیا او با روش و مهم‌تر از آن با ترکیب خوبی تیمش را به مصاف یکی از قدرت‌های برتر فوتبال اروپا و دنیا در سال‌های اخیر فرستاده بود. نتیجه این مسابقه اما نشان از برخی اشتباهات سرمربی باتجربه پرتغالی داشت و شاید اگر او چنین تغییرات گسترده‌ای را نسبت به دیدارهای قبلی تیم ملی ایجاد نکرده بود تیم ایران 6 بر 2 مغلوب سه‌شیرها نمی‌شد. البته فارغ از این تصمیمات برخی اتفاقات حاشیه‌ای و به‌خصوص مصدومیت شدید علیرضا بیرانوند در همان دقایق اولیه بازی که تمرکز و روحیه بازیکنان را تحت تاثیر قرار داد در این شکست سنگین بی‌تاثیر نبود. 
برخورد بیرو با مجید حسینی باعث شد تا این مسابقه در تاریخ رقابت‌های جام‌جهانی ثبت شود، چراکه تا پیش از این سابقه نداشته که هیچ مسابقه‌ای در این تورنمنت مجموعا در دو نیمه 24 دقیقه وقت اضافه داشته باشد، اما مصدومیت گلر ایران و در ادامه توقف‌های پیاپی بازی در نیمه ‌دوم باعث شد تا این رکورد جالب در قطر 2022 به ثبت برسد. کی‌روش که در سال‌های گذشته روی نیمکت ایران به‌خوبی ثابت کرده بود که می‌تواند در دیدارهای بزرگ تیمش را به گونه‌ای راهی زمین کند که رقبا به سختی به دروازه تیم ایران نزدیک شده و موفق به گلزنی شوند برای این مسابقه استراتژی موفقی را به‌کار نگرفت تا تیمش در همان نیمه نخست با شکست 3 بر صفر راهی رختکن شود. در نیمه دوم هم اگر‌چه تغییراتی که کی‌روش در ترکیب تیمش ایجاد کرد شرایط را به مراتب بهتر کرد و درنهایت هم مهدی طارمی که اصلی‌ترین امید ایران برای گلزنی در این تورنمنت بود توانست دو گل بزند و نامش را به‌عنوان تنها بازیکن تاریخ فوتبال ایران که در جام‌های جهانی دو گل به ثمر رسانده است به ثبت برساند، اما سه گل دیگری که ستاره‌های نامدار انگلیس در این 45 دقیقه زدند در نهایت باعث شد تا سنگین‌ترین شکست تاریخ فوتبال ایران در جام‌جهانی رقم بخورد. انگلیس با این نتیجه بهترین شروع خود در تاریخ جام‌های جهانی را تجربه کرد و حالا با برتری برابر یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا خود را به‌عنوان یکی از مدعیان جدی فتح جام مطرح کرده است. یکی از نکات مثبت برای تیم ساوت‌گیت در این مسابقه این بود که بازیکنان تعویضی‌اش نیز نمایش خوبی در این مسابقه ارائه کردند و مثلا مارکوس رشفورد، ستاره منچستریونایتد تنها 49 ثانیه پس از ورودش به زمین گلزنی کرد و این نشان می‌دهد که سه‌شیرها چه در ترکیب اصلی و چه روی نیمکت بازیکنانی آماده و بزرگ را در اختیار دارند که در ادامه تورنمنت هم می‌توانند برابر دیگر رقبای این تیم دردسرساز شوند‌.
در ترکیب تیم ایران نیز مهدی طارمی با یک گل زیبا که روی پاس عالی علی قلی‌زاده به‌دست آمد دروازه جوردن پیکفورد را باز کرد و نشان داد که در دو بازی آینده می‌توان روی درخشش و گلزنی او حساب ویژه‌ای باز کرد. نکته مثبت دیگر این مسابقه هم به میدان رفتن سردار آزمون پس از مدت‌ها مصدومیت بود که می‌تواند اتفاق خوبی برای تیم ایران باشد و درصورتی‌که سرمربی پرتغالی تصمیم به استفاده از دو مهاجم در ترکیب تیمش بگیرد این دو که در دیدارهای قبلی تیم ایران نشان داده‌اند که هماهنگی خوبی در کنار هم دارند می‌توانند برای دروازه ولز و آمریکا خطرات زیادی را ایجاد کنند.

 کی‌روش: از اول هم روی این بازی حساب نکرده بودیم
کارلوس کی‌روش، سرمربی ایران پس از این مسابقه درباره این بازی گفت: «این بازی یک شکست برای ما نبود. اتفاقا یک جلسه تمرینی خوب برای ما بود. ما یاد گرفتیم که برای بازی بعدی باید خوب آماده شویم. این بازی اصلا مسابقه‌ای نبود که نتیجه‌اش برای ما مهم باشد. ما از ابتدا روی بازی مقابل ولز و آمریکا حساب باز کرده بودیم. نظرم ساده و عملی است. در نیمه اول، بازی تمام شده بود. تنها هدفی که برای تیم ما مانده بود این بود که بتوانیم متحد و شجاع باشیم و تا جایی که می‌توانیم بجنگیم و فوتبال را مفتخر کنیم. این لحظات بد این اجازه را به ما داد که از ابتدا در سطح بالایی بازی کنیم. الان خیلی بهتر از قبل آماده بازی با ولز هستیم. رقابت در سطح بالایی است و همه چیز آماده است که کارمان را انجام دهیم و سعی می‌کنیم بازی بعد را ببریم.»
او همچنین در واکنش به اینکه از ترکیب امروز ایران چند نفر در ترکیب اصلی برابر ولز بازی می‌کنند؟ گفت: «من نمی‌توانم به این سوال جواب بدهم. تا قبل از شروع بازی با ولز جواب روشنی به این سوال ندارم. علاوه‌بر این نتیجه، باید به درستی تجزیه و تحلیل کنیم. شاید باید بازیکنان از نظر فکری تقویت شوند. فقط پس از تجزیه و تحلیل کامل می‌توانیم به این سوال جواب دهیم.»
جهانبخش هم که یک نیمه برای ایران بازی کرد امیدوارانه به دو بازی بعدی ایران نگاه کرده و می‌گوید: «فضا برای حریفی باکیفیت باز شد که باعث شد گل‌های زیادی دریافت کنیم. نیمه دوم بهتر بودیم ولی کافی نبود. یک‌سری از بازیکنان اولین جام‌جهانی‌‌شان را تجریه می‌کردند. دیگر نمی‌توانیم به این بازی فکر کنیم و قطعا شانس زیادی برای کسب نتایج بهتر در دو بازی دیگر داریم.»
جدا از فاصله زیاد فوتبال آسیا و اروپا نباید فراموش کرد که تیم‌های بزرگ فوتبال دنیا نیز بارها چنین شکست‌های پرگلی را تجربه کرده‌اند و این ناکامی‌ها چندان عجیب و غیرمعمول نیست. شاید بارزترین اتفاقی که در همین مسابقات جام‌جهانی رخ داده مربوط به سال 2014 است که برزیل در دیداری عجیب و تاریخی در‌حالی‌که در کشورش خود به‌دنبال قهرمانی در این تورنمنت بود 7 بر یک نیمه‌نهایی را به آلمان واگذار کرد تا بدترین ناکامی تاریخ خود در یک جام مهم را تجربه کند. 
در بین تیم‌های آسیایی هم تیم ایران بدترین نتیجه را در تاریخ این تورنمنت نگرفته و تیم‌های این قاره بارها با شکست‌های به‌مراتب سنگین‌ترین دیدارهای خود در این مسابقات را به اتمام رسانده‌اند. بدترین باخت آسیایی‌ها در این مسابقات را کره‌جنوبی داشته است که 9 گل از مجارستان خورده است و البته آنها شکست 7 بر صفر برابر ترکیه و 5 بر صفر برابر هلند را نیز داشته‌اند. عربستان هم با شکست 8 بر صفر برابر آلمان یکی از نتایج عجیب تاریخ جام‌جهانی را رقم زد تا این کشور باعث تحقیر فوتبال آسیا شود. آنها در جام‌جهانی قبلی هم 5 گل از روسیه خوردند. شکست 7 بر یک کره‌شمالی برابر پرتغال نیز یکی دیگر از نتایج ضعیف تیم‌های قاره کهن در این مسابقات بوده است‌.

مرتبط ها