کد خبر: 75800

جشنواره فجر بستر خوبی برای کشف استعداد جوانان است

مسعود رحیمی، خبرنگار: کمتر از دو ماه دیگر به آغاز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر زمان باقی مانده است. جشنواره ای که به مدت 10 روز برگزار می شود و در آن آثار مستند و فیلم کوتاه هم در کنار جدیدترین فیلم های سینمایی به نمایش در می آید تا از این طریق مخاطب بتواند مهمترین اثار هر کدام از این بخش ها را به تماشا بنشیند و البته با معرفی برگزیده های این جشنواره، تا حدی وضعیت سینمای ایران در یک سال آینده هم مشخص شود. موضوعی که مجتبی امینی، دبیر این دوره از جشنواره درباره اش گفت:  «قاعده بر این است که تمام ماحصل زحمات خانواده بزرگ سینمای ایران، از سینمای فیلم کوتاه تا مستند و سینمای بلند داستانی، در جشنواره فیلم فجر دیده می‌شود و همه فیلم‌ها در معرض ارزیابی قرار می‌گیرد. گلچین فیلم‌های برتر کوتاه جشنواره فیلم فجر، در جشنواره فیلم کوتاه تهران اتفاق می‌افتد. بنابراین ما با یک بسته ویژه از فیلم کوتاه در جشنواره فجر روبه‌رو خواهیم بود.
اهمیت برگزاری این جشنواره ها در فراهم سازی فرصت برای شناسایی استعدادهای جوان جامعه و ایجاد بستر رشد و پیشرفت فیلمسازانی است که در یک رقابت تنگاتنگ می توانند به عنوان برگزیده انتخاب شده و یا خود را برای جشنواره سال بعد آماده کنند.  نکته ای که به اعتقاد امینی، چند جشنواره مهم سینمایی کشور، چه فیلم کوتاه یا حقیقت، بستری برای شکوفایی استعدادیابی فیلمسازان کشور ما است که هرکدام از این جشنواره‌ها کمک می‌کند تا استعدادها شناخته شوند و به مراحل بعد راه پیدا کنند.

با این حال نمی توان از مشکلات مالی که طی سال های اخیر به ویژه در دوران کرونا به سینمای کشور تحمیل شده هم بگذریم. اتفاقی که در آن برهه باعث شد تا بسیاری از سینماگران بیکار شده و پروژه ها هم به دلیل حفظ شرایط ایمنی تعطیل شوند. دبیر این دور از جشواره درباره این موضوع گفت: دنیا در طول سال با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند اما اگر قرار باشد که مشکلات کشور حوزه‌های دیگر را تحت‌الشعاع قرار دهد، پیشرفت در حوزه‌های مختلف کشور دچار نقصان می‌شود. اگر فضای اقتصادی دچار مشکلاتی باشد و بخواهد دیگر فضاها را درگیر خود کند، خواهیم دید که فضای فرهنگی کشور تحت‌الشعاع آن قرار خواهد گرفت، اتفاقا فضای فرهنگی می‌تواند برای حل مشکلات و ارائه روش کمک کند و راه‌کار ارائه بدهد. اگر نیازی به اصلاحاتی هست می‌‌تواند کمک کند.

مرتبط ها