کد خبر: 75602

کفاشیان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: خودمان را ازپیش‌بازنده ندانیم شانس صعود داریم

انگیزه ما برای بازی با انگلیس و آمریکا زیاد است

اگر اعتمادبه‌نفس الان را داشتیم آرژانتین و اسپانیا را می‌بردیم کی‌روش روی موفقیت تیم ملی تمرکز کرده، وقت خاطره‌بازی نبود

هر زمانی صحبت از تیم ملی و کی‌روش می‌شود، یاد و خاطرات علی کفاشیان، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال نیز زنده می‌شود.

هر زمانی صحبت از تیم ملی و کی‌روش می‌شود، یاد و خاطرات علی کفاشیان، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال نیز زنده می‌شود. کی‌روش و کفاشیان در دوران کاری فرازونشیب‌های زیادی داشتند. هر زمان کی‌روش عصبانی شده و صدای گلایه‌هایش به آسمان بلند می‌شد کفاشیان سعی می‌کرد با لبخند‌های معروفش او را آرام کند. حالا و با بازگشت دوباره سرمربی پرتغالی از کفاشیان توقع می‌رفت که در تمرین تیم ملی فوتبال ایران حاضر شده و با سرمربی که سال‌ها با او کار کرده و خاطرات زیادی از آن زمان دارد دیدار کند اما خودش معتقد است کی‌روش با جدیت روی موفقیت تیم ملی در جام‌جهانی پیش‌رو تمرکز کرده و الان فرصت این کارها نیست. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با رئیس اسبق فدراسیون فوتبال را در ادامه می‌خوانید.

به نظر می‌رسد همه‌چیز برای حضور موفق شاگردان کی‌روش در جام‌جهانی آماده باشد. به‌عنوان رئیس اسبق فدراسیون که سابقه حضور در یک جام‌جهانی را در کارنامه دارید شرایط فعلی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
به نظر من تیم ملی شرایط خیلی خوبی دارد و بچه‌ها هم مصمم هستند و اعتمادبه‌نفس زیادی دارند. ما دو دوره پیاپی به جام‌جهانی رفتیم و حالا در آستانه حضور در سومین دوره متوالی هستیم. در این ادوار اخیر مقابل تیم‌هایی مانند آرژانتین، پرتغال و اسپانیا به میدان رفتیم که قبلا از آنها می‌ترسیدیم اما بعدا که با این تیم‌ها بازی کردیم، اعتمادبه‌نفس‌مان بالا رفت و چه‌بسا اگر از قبل صاحب این اعتمادبه‌نفس بودیم خیلی راحت می‌توانستیم این کشورها را شکست بدهیم هرچند اگر کمی شانس یارمان بود با این وضعیت هم در دو جام‌جهانی قبلی همین تیم‌ها را می‌توانستیم ببریم. حالا هم در آستانه دیدار با انگلیس باید از گذشته درس بگیریم که قبل از دیدار با تیم‌های بزرگ چه شرایطی داشتیم و بعد از آن چه حسرت‌هایی را از این بابت خوردیم.

این دوره را چطور ارزیابی می‌کنید؟
من فکر می‌کنم این اعتمادبه‌نفس که از آن صحبت کردم به این دوره از بازی‌ها و این جام‌جهانی رسیده است. خصوصا اینکه این انگیزه زیاد هم وجود دارد که بتوانیم هم مقابل انگلیس و هم مقابل آمریکا به‌خوبی خودمان را نشان بدهیم و اقتدار فوتبال ایران را در این رقابت‌ها به اثبات برسانیم. من خیلی امیدوار هستم که با تلاش و عزم راسخی که از بچه‌ها سراغ دارم، بتوانیم نشان بدهیم که در این دور از رقابت‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. البته با این دو سه بازی اخیر که تیم ملی انجام داد و نتایجی که به دست آمد و اعتمادبه‌نفسی که از جام‌های جهانی قبل حاصل شده است؛ فکر می‌کنم در جام‌جهانی 2022 شاهد شرایط خوبی از تیم ملی باشیم و به امید خدا بتوانیم بهتر از ادوار قبلی ظاهر شویم و بهترین نتایج تاریخ تیم ملی را کسب کنیم.

3 بازی سخت را در پیش داریم. پیش‌بینی شما از این 3 بازی چطور می‌تواند باشد؟
بالاخره این بازی‌ها به‌گونه‌ای هستند که اگر از بازی اول دست پر بیرون بیاییم، روحیه و اعتمادبه‌نفس خوبی داشته باشیم و از حالا بچه‌ها خودشان را بازنده ندانند ما شانس صعود هم داریم.

در هر صورت بازی اول مقابل انگلیس بسیار سخت است. این تیم سابقه یک دوره قهرمانی این رقابت‌ها را هم در کارنامه دارد.
این قهرمانی برای قدیم‌هاست. الان دیگر تیم ملی انگلیس آن تیم گذشته نیست اما مطمئن باشید همین تیم هم وقتی جلوی ما بازی می‌کند یک مقداری از نظر روانی دچار افت می‌شود.

با بازگشت کی‌روش به تیم ملی شاهد یک شخصیت دیگر از وی هستیم و از هر لحاظی به نظر می‌رسد این چهره تغییر کرده باشد. انگار غرغرهای او فقط برای زمان شما بود که پیرتان کند!
کی‌روش هرجایی که برود به‌صورت جدی برنامه‌های کاری خود را پیش می‌برد و با کسی شوخی ندارد. همان زمان هم در دوران ریاست بنده بعضا اگر نارضایتی‌هایی را اعلام می‌کرد به این خاطر بود که خواسته‌هایش اجرا نمی‌شد و این گلایه‌ها را مطرح می‌کرد تا در راستای منافع تیم ملی، خواسته‌هایش اجرا شود. اتفاقا اگر درخواست‌های او اجابت شوند و آنها را اجرا کنند، هیچ وقت گلایه‌ای نمی‌کند و کار خودش را به نحو احسن و رو به جلو انجام می‌دهد و مشکلی هم ندارد.

در این مدت برخی پیشکسوتان و مسئولان سابق در اردوی تیم ملی حاضر شده و با سرمربی پرتغالی تیم ملی دیدار کردند. شما چرا نرفتید؟
من تلفنی با کی‌روش صحبت کردم و به او خسته نباشید گفتم، اما لزومی نداشت در این برهه زمانی به اردو بروم و ان‌شاءالله بعد از جام‌جهانی و سر فرصت با او دیدار خواهم کرد. مشکل خاصی نبود و آنهایی که باید می‌رفتند رفتند و من هم بعدا با کی‌روش دیدار خواهم کرد. البته من همیشه با او در تماس هستم.

نمی‌خواستید خاطرات گذشته را زنده کنید؟
الان وقت این کار‌ها نبود. تیم ملی در حساس‌ترین برهه زمانی قرار گرفته و با جدیت کارها را پیش می‌برد. کی‌روش هم حسابی سرش شلوغ است و با برنامه‌ریزی قبلی کار‌ها را زیر نظر گرفته تا تیم ملی را برای حضور در قطر آماده کند. صددرصد الان وقت خاطره‌بازی و این صحبت‌ها نبود و باید زمان و مکان دیگری برای این کار انتخاب شود تا ایشان برای کارش، تمرکز لازم و صددرصدی را داشته باشد.

برای جام‌جهانی به قطر دعوت نشدید؟
خیر، البته فدراسیون فوتبال پیشنهاد کرد به قطر بروم اما من قبول نکردم.

برای رونمایی از لباس تیم ملی به برج میلاد نرفتید. دعوت نداشتید؟
برای آن هم مثل سایر رویدادها دعوت شده بودم اما خودم نرفتم.

جالب اینکه انتقادها به لباس تیم ملی فقط منحصر به زمان ریاست شما نشده و به لباس‌های اخیر هم انتقاداتی صورت گرفت. در این مورد چه صحبتی دارید؟
خیلی خوب است که با یک تولیدی داخلی و برند ایرانی به جام‌جهانی می‌رویم. الان تولیدی مجید در رشته‌های دیگر هم سرمایه‌گذاری کرده و کیفیت خوبی را ارائه می‌دهد اما همین که فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت با یک تولیدی داخلی به جام‌جهانی برویم برای ما افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

درباره طرح و رنگ ساده این لباس صحبتی ندارید؟
این لباس خیلی هم ساده نیست ولی تیم‌های ملی باید لباس ساده داشته باشند و این‌طور نیست که دارای نقش و نگار باشند اما همین که کی‌روش لباس‌های این تولیدی را قبول کرده و از آنها رضایت دارد خودش خیلی هم خوب است.

اگر شما رئیس فدراسیون می‌شدید کی‌روش را برمی‌گرداندید؟
نمی‌دانم به این موضوع خیلی فکر نکرده‌ام.

برای ادامه کار چطور، فکر می‌کنید باید با این سرمربی پرتغالی ادامه بدهیم یا سکان هدایت تیم ملی را به فرد دیگری بدهیم؟
به این مورد هم فکر نکرده‌ام.

درخصوص تغییرات اخیر در فدراسیون فوتبال چه صحبتی دارید؟ در این سال‌ها شاهد ثبات در فدراسیون نبودیم و به نظر می‌رسد با تکمیل هیات‌رئیسه این ثبات حاصل شده باشد.
الحمدلله الان دیگر رئیس و اعضای هیات‌رئیسه انتخاب شده‌اند و آنها الان همه تمرکز صددرصدی خود را برای حضور پرقدرت در جام‌جهانی گذاشته‌اند تا این تیم بتواند در این رقابت‌ها ان‌شاءالله نتیجه لازم را بگیرد و در ادامه باید به مسائل دیگر هم بپردازند و این ثبات را حفظ و عیب‌ونقص‌ها را رفع‌ورجوع کنند.

قصد بازگشت به سطح مدیریتی ورزش کشور را ندارید؟
خیر، فعلا در خدمت خانواده هستم و استراحت می‌کنم.

جایی برای بازگشت به کار به شما پیشنهاد نداده است؟
هیچ‌جا. بنده توانمندی زیادی ندارم که بخواهند پیشنهادی بدهند! در هر صورت پیشنهادی داده نشده است. من بازنشسته هستم و ازکارافتاده و بعید است دیگر پیشنهادی برسد.

شایعاتی درخصوص حضورتان در انتخابات کمیته پارالمپیک ایران مطرح شده بود.
خیر چنین تصمیمی ندارم. نه کسی به من پیشنهاد داده و نه من خودم به دنبال این موضوع هستم.

مرتبط ها