کد خبر: 75596

مدیران صنعت نفت با جانشین فیروز کریمی به توافق رسیدندررر

یک خارجی با سابقه کار در ایران و چین

تیم صنعت‌نفت خیلی پر امید شروع کرد. برخلاف هرسال سرمربی به سرعت انتخاب شد و تمرینات را آغاز کردند.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:تیم صنعت‌نفت خیلی پر امید شروع کرد. برخلاف هرسال سرمربی به سرعت انتخاب شد و تمرینات را آغاز کردند. در‌حالی‌که هر‌ساله تا چند هفته به شروع لیگ حتی وضعیت مدیرعامل و هیات‌مدیره نیز در ابهام بود، چه برسد به سرمربی و بازیکنان. انگار اما سرنوشت این تیم با فلاکت عجین شده است؛ چراکه این شروع خوب و به‌موقع هیچ دستاوردی نداشت و خیلی زود کاندید اولین تیمی شدند که سرمربی خود را برکنار کردند. این شروع مشکلات تیم صنعت نفت بود، زیرا پرکاس رفت و در‌حالی‌که مسئولان این باشگاه از مذاکره با مربی بزرگی چون شفر خبر می‌داند ناگهان در کمال ناباوری فیروز کریمی به‌عنوان سرمربی انتخاب شد. 

 پشت‌پرده یک انتخاب نا‌بجا
داستان از چه قرار بود؟ قبل از اینکه مذاکره با هر مربی‌ای صورت گیرد مدیران این باشگاه باب مذاکره با مکوندی و سراج از دستیاران پرکاس را آغاز کردند. آنها به این دو پیشنهاد دادند که گزینه مورد نظر خود را برای هدایت تیم صنعت‌نفت معرفی کنند، اما در آن مقطع از آنها نخواستند خودشان هدایت صنعت‌نفت را برعهده بگیرند. این دو مربی اما امتناع کرده و مدعی شدند مسئولیتی در این خصوص ندارند و بهتر است خود را وارد این بازی‌ها نکرده و با گزینه مورد‌نظر باشگاه جز همکاری کاری نداشته باشند. آنها حتی در مذاکرات‌شان با باشگاه مدعی شدند اگر با وجود جدایی پرکاس ماندند با هدف کمک به تیم شهرشان بوده و جز این دلیل دیگری نداشتند. 
درنهایت باشگاه صنعت‌نفت که با برکناری پرکاس و جواب رد منصوریان مواجه شده بود چاره‌ای نداشت جز اینکه برای خود زمان بخرد. در‌نتیجه به ناچار سرمربیگری موقت تیم را به مکوندی و سراج پیشکش کردند تا شاید در این فرصت گزینه خوبی برای جانشینی پرکاس پیدا کنند. این موضوع اما برای این دو مربی خوشایند نبود. ابتدا از سراج خواستند هدایت صنعت‌نفت را برعهده بگیرد اما او قبول نکرد و بار دیگر به مکوندی گفتند موقتا و تا اعلام سرمربی جدید هدایت این تیم آبادانی را بپذیرد. این دو مربی که از نفر اول شدن در تیم صنعت‌نفت بدشان نمی‌آمد از ابتدا هم شاید توقع این پیشنهاد را داشتند، اما وقتی دیدند مدیران دورهایشان را زدند و گزینه‌ای پیدا نکرده به سراغ آنها آمدند از رفتار باشگاه ناراحت شده و قبول مسئولیت نکردند. 
درنهایت مدیران باشگاه که دست‌شان در پوست گردو مانده بود و اسم بزرگ شفر را هم سر زبان‌ها انداخته بودند، سراج را راضی کردند مدتی هدایت این تیم را برعهده بگیرد تا آنها در این فاصله مذاکره با مربیان دیگر را آغاز کرده و به نتیجه برسند. سراج پذیرفت با این فکر که حداقل چند‌هفته‌ای فرصت سکانداری تیم صنعت‌نفت را دارد اما به 3 روز نرسیده باشگاه با فیروز کریمی قرار‌داد بست و به‌نوعی سراج را ضایع کرد. درست از همین‌جا بود که استارت عدم‌اتحاد در تیم صنعت‌نفت زده شد. 
مربیان و بازیکنان هر‌چند تلاش می‌کردند شرایط را خوب جلوه داده و ادعای رفاقت کنند اما هرگز در مدت مربیگری فیروز کریمی در تیم صنعت‌نفت اتحاد لازم شکل نگرفت و آن نتیجه رفتار غیر‌حرفه‌ای، دستپاچه و گمراه‌کننده مدیریت باشگاه صنعت نفت بود. درنهایت این تیم با وجود همه هزینه‌ای که کرده بود نتیجه نگرفت و فیروز کریمی نیز که پیشنهاد خوبی از تلویزیون دریافت کرده، کنار رفت. 

 سورپرایز صنعت‌نفت برای آبادانی‌ها
فیروزی، مدیر تیم صنعت‌نفت در تازه‌ترین اظهاراتش اعلام کرده است تیم صنعت‌نفت فعلا تمرینات را با دستیاران کریمی ادامه می‌دهد تا سرمربی جدید انتخاب شود، غافل از اینکه سرمربی انتخاب‌شده و حتی مذاکرات از مدت‌ها قبل آغاز شده بود. شرایط تیم صنعت‌نفت و تصمیم مدیران این باشگاه برای تغییر سرمربی کاملا قابل پیش‌بینی بود، از این رو ایجنت‌هایی که با مربیان خارجی در ارتباط هستند گزینه‌های زیادی به این تیم پیشنهاد داده بودند. به همین دلیل انتخاب یکی از این گزینه‌ها و حتی توافق با برخی از آنها که تیم ندارند اصلا کار سختی نبود. در نتیجه فیروز کریمی وقتی کنار رفت که مدیران صنعت‌نفت با مربی خارجی و مدیربرنامه‌های او به توافق رسیده بودند. 
به این تریب به‌زودی سرمربی جدید تیم صنعت‌نفت معرفی می‌شود. اگر نفتی‌ها تا همین حالا هم نامی از او نبردند به‌دلیل موج مخالفتی است که در آبادان به‌وجود آمده است و خیلی از هواداران تیم صنعت‌نفت از اتفاقات و حال و روز این تیم راضی نیستند. آنها از ابتدا خواهان برکناری پرکاس بودند، چون نتیجه نمی‌گرفت. با روی کار آمدن فیروز کریمی هم روی خوشی به او نشان ندادند و تیم با این مربی نیز نتیجه نگرفت. از این رو آنها مدعی شدند اگر قرار است تیم با این همه رفت و آمد ببازد و نتیجه نگیرد چه بهتر که یک بومی در رأس کار قرار گیرد. این اما خلاف نظر مسئولان باشگاه بود. 
آنها گزینه خود را انتخاب کرده‌اند و برای اینکه به قولی مرغ از قفس نپرد نام او را فاش نمی‌کنند تا بعد از عقد قرارداد پرده از دستاورد خود بردارند. در‌واقع توافق نهایی حاصل شده و کار تمام شده است مگر اینکه دست‌هایی مانع شود. 
جالب است که قرارداد این مربی بالا نیست اما معقول است. با این حال سوالی که پیش می‌آید این است که تیمی با این همه مشکلات مالی و نداشتن بودجه کافی چطور می‌خواهد پول مربی خارجی را آن هم در این وضعیت بازار دلار پرداخت کنند؟ یکی از نزدیکان باشگاه صنعت‌نفت در این مورد به «فرهیختگان» اطلاع داد که نماینده آبادان برای سقوط نکردن به مربی و بازیکن خارجی نیاز دارد. از این رو خرید این مربی خارجی تنها تلاش آنها در تعطیلات میان فصل نیست، بلکه باید منتظر جذب بازیکنان خارجی هم باشیم. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد یا مدیران این باشگاه خودشان به چاه نفت رسیدند یا مدیران شرکت نفت سرکیسه را برایشان شل کرده راهی برای تزریق پول به این باشگاه یافته‌اند!

 مربی صنعت‌نفت کیست؟
مسئولان باشگاه صنعت‌نفت با گزینه مورد نظر خود به توافق رسیده و سرمربی آینده این تیم را انتخاب کردند. قرارداد و مفاد آن به رویت دو‌طرف رسیده و هر دو‌طرف شروط را پذیرفتند. مربی مورد نظر مشکلی برای بازگشت به لیگ ایران ندارد؛ چراکه قبلا در کشورمان مربیگری یک تیم بزرگ را برعهده داشته و به‌خوبی با جو لیگ ایران آشناست. با این تفاوت که این‌بار او سرمربی تیمی با بودجه کم و محدودیت بازیکن روبه‌رو است و به گفته دو مربی قبلی در بسیاری خطوط مهره قابل توجهی ندارد. 
این مربی به‌جز همکاری با لیگ ایران در کشورهای عربی و حتی لیگ چین نیز مشغول به کار بوده است و با وجود سن بالا همچنان به مربیگری در فوتبال علاقه دارد. او که فصل بدی را با تیمی ایرانی سپری نکرد می‌تواند گزینه خوبی برای صنعت‌نفت باشد. البته اگر بالاخره این توافق به مرحله اجرا در بیاید و این مربی خارجی بار دیگر به فوتبال ایران راه پیدا کند. از طرفی هیچ‌یک از عوامل تیم صنعت‌نفت از این اقدام باشگاه مطلع نیستند و این هیات‌مدیره هستند که از مذاکرات با خبر بوده و در جریان جزئیات قرار دارند. به همین دلیل در‌صورتی‌که این توافق به سر انجام برسد و مربی جدید به ایران بیاید، با شناختی که از روحیه هواداران آبادانی سراغ داریم بدون‌شک می‌تواند از محبو‌ب‌ترین‌ها برای آبادانی‌ها باشد.

مرتبط ها