کد خبر: 75594

چرا هافبک تیم ملی از گذشته تا امروز بازیکن محبوب مربیان است؟

بااخلاق، باثبات و تاثیرگذار مثل امیری

امیری در 24 سالگی فرصت عرض‌اندام در تیم تهرانی را پیدا کرد و در این تیم آنقدر خوب و تاثیرگذار ظاهر شد که توانست بعد از جام‌جهانی 2014 به اردوی تیم ملی راه یابد.

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:سال‌ها باید بگذرد تا بازیکنانی مثل وحید امیری در فوتبال ایران چهره شوند؛ بازیکنی که در سنین نوجوانی و جوانی با وجود بازی کردن در تیم‌های مختلف شهر محل تولدش (لرستان) فرصت چهره شدن را نکرد اما هرگز ناامید نشد و به تلاشش ادامه داد تا اینکه به تیم نفت مسجدسلیمان پیوست و با درخشش در این تیم بود که سال 1392 راهی نفت تهران شد. او در تمام این سال‌ها به تحصیلاتش هم ادامه داد تا یک فوتبالیست تحصلیکرده هم باشد.
امیری در 24 سالگی فرصت عرض‌اندام در تیم تهرانی را پیدا کرد و در این تیم آنقدر خوب و تاثیرگذار ظاهر شد که توانست بعد از جام‌جهانی 2014 به اردوی تیم ملی راه یابد. کارلوس کی‌روش اولین مربی بود که به وحید امیری بها داد تا پیراهن تیم ملی را بر تن کند. او در بازی‌های دوستانه و تمرینات تیم ملی توانست نظر مثبت کی‌روش را جلب کرده و در جام ملت‌های آسیا به یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیم ملی تبدیل شود.

 خاطره بد و تلاش برای تغییر شرایط
شاید یکی از بدترین خاطرات فوتبالی وحید امیری ضربه پنالتی باشد که او در بازی با عراق در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های 2015 آسیا از دست داد. اما این اتفاق هرگز باعث نشد که امیری از چشم کی ‌روش و اهالی فوتبال بیفتد و او سال‌به‌سال محبوب‌تر شد. سال 1395 بود که قرارداد وحید امیری با نفت تهران به‌پایان رسید و او در شرایطی قرار داشت که در 27 سالگی نتوانسته بود شرایط زندگی مناسبی را برای خود فراهم کند. از این رو در انتخاب تیم جدید خود وسواس زیادی به خرج داد تا هم از نظر فوتبالی در اوج بماند و هم از نظر مالی شرایط زندگی‌اش را تغییر دهد.
یکی از بازیکنانی که در نقل‌وانتقالات تابستانی سال 95 بر سرش دعوا بود، همین امیری بود که درنهایت حسین هدایتی با حضور در اردوی تیم ملی مقدمات حضور امیری را در پرسپولیس فراهم کرد. این اتفاق درحالی رخ داد که علیرضا منصوریان همزمان با انتقالش به استقلال همه تلاش خود را کرد تا امیری را به استقلال ببرد.

 دو جمله سنگین برانکو درمورد امیری
دوران حضور امیری در پرسپولیس هم همان‌طور که انتظار می‌رفت درخشان آغاز شد و او توانست خیلی زود به بازیکن محبوب و تاثیر گذار این تیم تبدیل شود. برانکو ایوانکوویچ سرمربی وقت پرسپولیس در هر شرایطی امیری را در ترکیب اصلی قرار می‌داد از این جهت که می‌دانست او با تمام وجودش در زمین بازی می‌کند و از نظر تاکتیکی نیز کاملا در اختیار تیم است. برانکو همیشه از بازی و اخلاق امیری تمجید می‌کرد اما در دو مقطع جملات سنگینی را درمورد این شاگرد خود دید. یک‌بار زمانی که امیری دربی را از دست داد و نتیجه این بازی مساوی شد. برانکو بعد از این بازی گفت: «اگر وحید را در ترکیب تیمم داشتم حتما دربی را می‌بردم.»
بار دیگر زمانی بود که پنجره نقل‌وانتقالاتی پرسپولیس بسته شده بود و تعدادی از بازیکنان پرسپولیس ازجمله فرشاد احمدزاده، صادق محرمی و وحید امیری قصد ترک این تیم را داشتند که درنهایت تصمیم خود را عملی کردند. برانکو درخصوص جدایی این نرفت فقط ترجیح داد راجع به یکی‌شان صحبت کند: «فقط می‌توانم بگویم بابت جدایی امیری متاسف هستم. ما بازیکن باارزشی را از دست دادیم و امیدوارم که او در ترابوزان موفق باشد.»

 جمله عجیب یحیی درمورد امیری
دوران حضور امیری در ترابوزان بیشتر با مصدومیت همراه بود اما ازنظر مالی تاثیر زیادی در زندگی او گذاشت. امیری فقط یک‌فصل در ترابوزان بازی کرد و مجدد به پرسپولیس بازگشت. هواداران پرسپولیس می‌دانستند که امیری در شرایط خوبی پرسپولیس را رها نکرد، بااین‌حال با گرمی از او استقبال کردند. گابریل کالدرون هم از حضور امیری در تیمش استقبال خوبی کرد و بعد از مدتی کار با این بازیکن تاکید داشت که از داشتن بازیکنی مثل او در تیمش خوشحال است.
در نیم‌فصل همان سال بود که یحیی گل‌محمدی جانشین کالدرون شد. پرسپولیس با یحیی به روند خوبش ادامه داد تا اینکه قهرمان لیگ شد و در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نیز تا فینال پیش رفت. به‌جرات می‌توان گفت امیری یکی از بهترین بازی‌های خود را در همین رقابت‌ها انجام داد. او به همراه عیسی آل‌کثیر یک زوج رویایی را تشکیل دادند تا حدی که در 6 گل پرسپولیس تاثیر مستقیم داشتند. در بازی پرسپولیس و النصر عربستان بود که امیری در دقیقه 120 بازی استارت عجیبی زد تا نشان دهد چقدر آماده است.
گل‌محمدی بعد از فینالیست شدن تیمش در آسیا از امیری به‌عنوان یکی از بهترین شاگردانش یاد کرد و مدعی شد؛ روی نیمکت به دستیارانش می‌گوید این وحید کی می‌خواهد خسته شود؟! گل‌محمدی اما تنها مربی نبود که از داشتن چنین بازیکنی در تیمش خوشحال بود.

 جمله احساسی اسکوچیچ درمورد وحید
دراگان اسکوچیچ هم در مقطعی که سرمربی تیم ملی بود در یک برنامه تلویزیونی جملات احساسی درمورد وحید امیری به زبان آورد. او درمورد این شاگردش گفت: «اگر درباره او صحبت کنم ماجرا احساسی می‌شود. حسی که به وحید دارم مثل یک عضو خانواده‌ام است؛ مثل پسرم یا برادرم. با نحوه بازی و رفتارش هر کاری می‌توانید از او بخواهید. می‌توانید وحید را مهاجم یا دفاع آخر بگذارید. اگر سه وحید داشتم استرسی نبود و روی نیمکت لذت می‌بردم. امیری با شخصیتی که دارد، یک الگو برای همه بازیکنان است. به‌طور مشخص شخصیتش می‌تواند الگویی برای همه بازیکنان باشد.»

 تمجید یک‌شکل 6 مربی از امیری
از علیرضا منصوریان گرفته تا برانکو ایوانکوویچ، کارلوس کی‌روش، گابریل کالدرون، یحیی گل‌محمدی و دراگان اسکوچیچ همگی یک جمله مشترک درمورد وحید امیری دارند. اینکه او خستگی‌ناپذیر است و می‌تواند از هر نظر برای جوانان الگو باشد. اینکه 6 مربی درمورد یک بازیکن نظر مشترک دارند به‌خوبی نشان می‌دهد که این بازیکن چقدر بااخلاق، باثبات و تاثیرگذار است. موردی که امیری امسال بار دیگر آن را به اهالی فوتبال ثابت کرد.

 سلام جام‌جهانی
وقتی امیری در بازی برگشت پرسپولیس و ذوب‌آهن در فصل گذشته از ناحیه دیسک کمر آسیب دید، رسانه‌ها همه یک تیتر مشترک داشتند؛ امیری جام‌جهانی را از دست داد! کمتر کسی فکر می‌کرد بعد از انجام عمل جراحی دیسک کمر بتواند با دوماه تمرین به شرایط مناسب برگردد اما این اتفاق رخ داد. او همان روز عملش گفت که همه تلاشش را می‌کند تا مسافر قطر باشد. در این میان دراگان اسکوچیچ سرمربی وقت تیم ملی که می‌دانست امیری چه مهره تاثیرگذاری برای تیمش است علی‌اصغر قربانعلی پور دستیار بدنساز خود را مامور کرد تا کمک کند این بازیکن زودتر به شرایط آرمانی برگردد. به‌گفته قربانعلی‌پور روزی نبود که امیری با اراده و انگیزه بالا تمریناتش را انجام ندهد.

 بازیکن مهم برای کی‌روش
کارلوس کی‌روش بعد از بازگشت دوباره به ایران خیلی زود پیگیر وضعیت امیری شد و از کادر پزشکی و مربی بدنساز تیمش خواست وضعیت این بازیکن را که فقط با پرسپولیس تمرین می‌کرد، ارزیابی کنند. کی‌روش وقتی شرایط امیری را دید تصمیم گرفت او را در بازی با اروگوئه به میدان بفرستد. حضور امیری در این بازی بهترین خبر برای گل‌محمدی هم بود از این جهت که او از بهبودی بازیکن بااخلاق و تاثیرگذار تیمش اطمینان کسب کرد. امیری بعد از دیدار با اروگوئه کم‌کم در بازی‌های لیگ برتر هم به‌میدان رفت تا نشان دهد با اراده مثال‌زدنی خودش را برای جام جهانی آماده کرده است.

 بهترین الگو برای جوانان ایرانی
بازیکنان شاخصی در فوتبال امروز جهان هستند که در 34، 35 سالگی در زمین مسابقه دونده و تاثیرگذار ظاهر می‌شوند. از لواندوفسکی گرفته تا لوکا مودریچ، سیلوای برزیلی، مسی آرژانتینی، رونالدوی پرتغالی، سوارز اروگوئه‌ای و... که در جام‌جهانی به میدان خواهند رفت. هریک از این ستاره‌ها می‌توانند برای جوانان فوتبالدوست در دنیا الگو باشند اما جوانان ایرانی برای الگوی خود شاید بهتر از امیری پیدا نکنند؛ بازیکنی که باید اراده‌اش را تحسین کرد که در 34 سالگی مصدومیت شدید کمر را با موفقت پشت سر گذاشت و حالا از هر نظر آماده است تا بازی‌های خوب خود در جام‌جهانی روسیه را در قطر هم تکرار کند.

مرتبط ها