کد خبر: 75581

گزارش «فرهیختگان» از افتتاح واحد فردیس، مدرسه سما و چند دانشکده در کرج و هشتگرد

خانواده دانشگاه آزاد البرز بزرگ‌تر شد

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روز پنجشنبه به استان البرز سفر کرد و در این سفر یک‌روزه چهار پروژه عمرانی را به سرانجام رساند.

سارا طاهری، خبرنگار:استان البرز پنجشنبه هفته‌گذشته میزبان یک چهره دانشگاهی بود. دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روز پنجشنبه به استان البرز سفر کرد و در این سفر یک‌روزه چهار پروژه عمرانی را به سرانجام رساند. افتتاح و بازدید از واحدهای فردیس و هشتگرد و پیش‌دبستان و دبستان سمای 3 هشتگرد، افتتاح دانشکده مهارت و کارآفرینی این واحد دانشگاهی و افتتاح دانشکده مهندسی علوم داده و هوش‌مصنوعی واحد کرج از مهم‌ترین برنامه‌های سفر یک‌روزه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به استان البرز بود. البته از آنجا ‌که این استان به‌عنوان قطب‌های تولید‌کنندگان غذایی کشور هم شناخته می‌شود دکتر طهرانچی از مرکز تولید مواد ژنتیکی نیز بازدید و توجه به امنیت غذایی را از برنامه‌های جدی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد. «فرهیختگان» در گزارش پیش رو مروری بر این سفر داشته و جزئیاتی از افتتاح چند دانشکده، مدرسه و همچنین آغاز به کار رسمی دانشگاه آزاد فردیس ارائه کرده که در ادامه می‌خوانید. 

میزبانی دانشگاه آزاد فردیس از دانشجویان در 7 رشته تحصیلی
یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سفر یک‌روزه افتتاح دانشگاه آزاد واحد فردیس بود؛ چراکه پیش‌ازاین دانشگاهی در این شهر وجود نداشت. البته این واحد دانشگاهی از ابتدای مهرماه امسال فعالیت خود را آغاز کرده بود اما روز پنجشنبه رسما افتتاح شد و فعالیت خود را به‌شکلی جدید آغاز کرد. پروژه احداث ساختمان دانشگاه آزاد اسلامی فردیس در پایان سال گذشته در زمینی به مساحت پنج‌هزار مترمربع در فردیس کلنگ‌زنی شد که مسئولان مربوط متعهد شدند تا سه‌سال آینده این پروژه ساخته شود. پردیس دانشگاه آزاد فردیس در غرب شهر فردیس و در شهرک ناز بلوار آیت‌الله هاشمی واقع است. 
آن‌طور که محمودرضا ممقانی، سرپرست پردیس دانشگاه آزاد فردیس در حاشیه مراسم افتتاح این مرکز گفته ظرفیت پذیرش دانشگاه فردیس ۱۵۰۰ دانشجو است که درحال‌حاضر در پردیس دانشگاه آزاد فردیس هفت رشته تحصیلی در حوزه‌های علوم انسانی و فنی‌ومهندسی ارائه می‌شود و ۳۲۰ دانشجو در این دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند و مشغول به تحصیل هستند. 
به گفته ممقانی رشته‌های زیرمجموعه علوم انسانی در دانشگاه آزاد فردیس شامل حقوق، روانشناسی، حسابداری و علوم‌تربیتی است و سه‌رشته کامپیوتر، عمران و معماری از زیرمجموعه‌ حوزه فنی‌ومهندسی در این دانشگاه ارائه می‌شوند که با توجه به ظرفیت موجود، امکان افزایش تعداد رشته‌های قابل‌ارائه در دانشگاه فردیس وجود دارد. ‌
وی تصریح کرد که سطح علمی دانشگاه فردیس با کرج تفاوت چندانی ندارد و اساتید عموما از دانشگاه کرج تامین می‌شوند، حتی صدور مدرک هم از دانشگاه آزاد اسلامی کرج و به نام همان دانشگاه انجام می‌شود. 
رئیس دانشگاه آزاد استان البرز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص واحد فردیس گفت: «تاکنون در شهر 700 هزارنفره فردیس هیچ دانشگاهی نداشته‌ایم، به همین دلیل طبق رایزنی‌ها با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای سال تحصیلی امسال یک واحد دانشگاهی را در این شهر ایجاد کردیم.» 
او تاکید کرد: «دانشگاه جامع در شهر فردیس باعث شده به فکر اجاره یک ساختمان بیفتیم و الان در این دانشگاه هفت رشته تحصیلی فعال داریم، البته هشت رشته تحصیلی دیگر نیز از بهمن‌ماه امسال به این دانشگاه اضافه‌شده و مجموع رشته‌های تحصیلی این واحد دانشگاهی به 15 رشته خواهد رسید.» 
کلانتری با بیان اینکه درحال‌حاضر 320 نفر در این واحد دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: «پیش‌بینی کرده‌ایم تعداد دانشجویان در ترم تحصیلی آینده به 800 نفر برسد.» 
دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه نیز در جلسه با اعضای هیات‌رئیسه واحد فردیس و مسئولان شهری با اشاره به احداث این واحد دانشگاهی در استان البرز گفته است که دانشگاه آزاد هرجا که احداث شود باید پرچمدار تعلیم‌وتربیت اجتماعی باشد. به گفته دکتر طهرانچی با توجه به اهمیت این موضوع یک بسته تعلیم و تربیتی برای نوجوانان و جوانان 15 تا 21 سال طراحی‌شده تا از طریق مدارس سما و واحدهای دانشگاهی بتوان به امر تعلیم و تربیت اجتماعی و مهارتی دانشجویان در کنار آموزش‌های تخصصی پرداخت. 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفته است: «یکی دیگر از مزیت‌های شهرپایه بودن و گستردگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، کاهش هزینه رفت‌وآمد و اسکان دانشجویان است. ما معتقدیم دانشگاه آزاد متعلق به مردم و در راستای توسعه شهرهاست و مردم سرمایه‌گذاری و هزینه می‌کنند تا واحدهای جدید دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای فاقد دانشگاه راه‌اندازی شوند.»  او تبدیل شدن به دانشگاه سبک زندگی‌ساز را از دیگر برنامه‌های دانشگاه آزاد عنوان کرد و افزود: «دانشگاه باید سبک زندگی‌ساز داشته باشیم، چون دشمن به‌شدت این جبهه را هدف قرار می‌دهد و اگر دانشگاه آن را ترسیم نکند، دیگران برای جوانان ما نسخه‌پیچی می‌کنند.» دکتر طهرانچی تاکید کرد: «باید جوانان در مقابل چشمان خانواده و معلم و استاد تربیت و ساخته شوند و وظیفه ما این است که حمیت را به جوانان القا کنیم.»

آغاز به کار مدرسه دخترانه سمای هشتگرد از سال آینده 
افتتاح مدرسه سمای هشتگرد را شاید بتوان یکی دیگر از دستاوردهای این سفر یک‌روزه دانست. آن‌طور که دکتر طهرانچی نیز در حاشیه افتتاح این مدرسه گفته است؛ دانشگاه آزاد اسلامی پذیرای 103هزار دانش‌آموز در مدارس سماست و یکی از برنامه‌های ویژه این دانشگاه درخصوص این مدارس توسعه بر مبنای مدل‌های جدید تعلیم‌وتربیت است تا بتوان برای هر شهر مدارس نمونه تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان داشته باشد.
رئیس دانشگاه آزاد تأکید کرده است: «هدف ما از فعالیت واحدهای دانشگاهی و مدارس سما پرداختن صرف به آموزش تخصصی نیست، بلکه می‌خواهیم فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی کارکرد تعلیم و تربیت اجتماعی و مهارتی نیز داشته باشند؛ چراکه جوانان ما بسیار رشدیافته هستند و از لحاظ اجتماعی سریع‌تر از جوانان دهه‌های قبل به سن رشد اجتماعی رسیده‌اند. بنابراین باید در تعلیم‌وتربیت اجتماعی پیش از آنکه دیگران ذهن جوانان ما را تغییر دهند و بر آنها تأثیر بگذارند، در تعلیم‌وتربیت اجتماعی فعال و اثرگذار باشیم.»
به گفته دکتر طهرانچی تفاوت مدارس سما با دیگر مدارس در این است که مدارس سما از پشتوانه قوی علمی، پژوهشی و آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی برخوردار است. او معتقد است: «مسائل هر شهر باید در مدرسه و دانشگاه دیده شود، از این رو نیازمند بازنگری در نظام تعلیم‌وتربیت هستیم و در این راستا باید نگاه‌مان را تغییر داده، معلمان را محترم شمرده و از ظرفیت اعضای هیات علمی در مدارس سما استفاده کنیم.»
آن‌طور که کلانتری رئیس دانشگاه آزاد استان البرز و واحد کرج گفته است مجوز راه‌اندازی این مدرسه با ظرفیت 230نفر اخذ شده که از ابتدای سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

ورود واحد کرج به حوزه هوش مصنوعی 
افتتاح دانشکده مهندسی علوم داده و هوش مصنوعی و دانشکده فنی و مهندسی واحد کرج یکی دیگر از برنامه‌های دکتر طهرانچی در این سفر یک‌روزه بود. این دو دانشکده در یک ساختمان قرار گرفته‌اند و از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی قرار است فعالیت خود در حوزه هوش مصنوعی را آغاز کند، واحد کرج نیز به‌عنوان یکی از واحدهایی که قرار است به این حوزه ورود کند شناخته شد و یک دانشکده نیز در همین راستا در واحد کرج راه‌اندازی شد.
کلانتری در این باره به «فرهیختگان» گفت: «دو دانشکده مهندسی علوم داده و هوش مصنوعی و دانشکده فنی‌ومهندسی در یک ساختمان در واحد کرج افتتاح شد که 10 هزار و 200 متر وسعت داشته و در پنج طبقه بنا شده است. این دانشکده دارای پنج کلاس، 32 اتاق اداری، شش آتلیه و یک سالن اجتماعات و یک سالن کتابخانه است. با توجه به اینکه جمعیت دانشجویی واحد کرج 40 هزار نفر است این ساختمان کمک بزرگی به ما کرد و این مجموعه در یک ساعت می‌تواند 2500 دانشجو را در خود جای دهد. یعنی در طول یک روز 10 هزار دانشجو در این ساختمان تردد دارند.»
او اضافه کرد: «پیش از این با دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه و علی‌اکبری معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی صحبت‌هایی کرده بودیم. از آنجایی که دانشگاه آزاد به دنبال راه‌اندازی دانشکده‌های هوش مصنوعی است ما نیز به این حوزه ورود کرده‌ایم. در استان البرز یک دانشکده مکاترونیک داشتیم و از آنجایی که این دانشکده در حوزه‌ ای‌تی و مکانیک فعالیت دارد سعی کردیم این دانشکده را به سمت فعالیت در هوش مصنوعی سوق دهیم.»
او بیان کرد: «بنابراین چند رشته دیگر مانند علوم داده به این دانشکده اضافه می‌شود. در حال حاضر این دانشکده چهارهزار دانشجو دارد و قطعا این تعداد در ترم‌های آینده افزایش پیدا می‌کند. قطعا با روندی که در حال طی شدن است به اهدافی که در کشور درحوزه هوش مصنوعی مطرح است نزدیک خواهیم شد. علاوه‌بر اینکه بحث آموزش در این دانشکده مطرح است، بحث ارتباط با صنعت نیز محقق خواهد شد.»

افتتاح دانشکده مهارت و کارآفرینی با 14 رشته
افتتاح دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد هشتگرد با 14 رشته چهارمین دستاورد سفر یک‌روزه دکتر طهرانچی به استان البرز بود. رئیس دانشگاه آزاد استان البرز و واحد کرج در این خصوص گفت: «با توجه به صنعتی بودن این شهرستان و طرح پویش دانشکده‌ای با 14 رشته در این شهر ایجاد کردیم و به‌عنوان دانشگاه نسل سوم فعالیت خود را آغاز کرده است. دانشکده مهارت و کارآفرینی این واحد دانشگاهی به‌عنوان مجموعه‌ای برای حل مسائل کشور ایجاد شده است.»
رئیس دانشگاه آزاد استان البرز و واحد کرج در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص طرح پویش و اقدامات این واحد دانشگاهی در این حوزه گفت: «از زمانی که دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد را برعهده گرفتند طرح پویش را مطرح کردند. در این طرح دانشجو پایش و بررسی شده و از طریق دفتر ارتباط با صنعت در صنایع حضور پیدا کرده و هزینه دانشجو در دو یا چهار واحدی که به‌عنوان کارورز وارد صنعت شده است، توسط صاحب‌صنعت به حساب دانشگاه پرداخت خواهد شد و دانشجو شهریه‌ای را به دانشگاه پرداخت نمی‌کند. قبلا دانشجو یک برگه گواهی از یک صنعت آورده و اعلام می‌کرد که در آن صنعت کارورزی کرده است اما الان شیوه کار تغییر کرده و منتور و راهنما گذاشته و اساتید نیز در صنعت حضور پیدا می‌کنند.»
به گفته او تاکنون در استان البرز حدود 250دانشجو به صنایع معرفی شده‌اند که این دانشجویان بیشتر در رشته‌های صنایع غذایی، مکانیک و شیمی بوده‌اند.

تعداد مراکز تحقیقاتی واحد کرج به شش مرکز می‌رسد
رئیس دانشگاه آزاد استان البرز درخصوص تعداد مراکز تحقیقاتی این استان نیز گفت: «چهار مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد استان البرز فعالیت دارند که اخذ مجوز راه‌اندازی دو مرکز تحقیقات دیگر در دستور کار است. مرکز تحقیقات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در مرحله صدور مجوز بوده، راه‌اندازی مرکز تحقیقات امنیت غذایی نیز دنبال می‌شود که مجوز این مرکز نیز به‌زودی اخذ می‌شود.» او گفت: «مرکز رشد این واحد دانشگاهی نیز مرکز رشد درجه یک بوده که شرکت‌های زیادی زیرمجموعه آن هستند. دو سرای نوآوری در این واحد ایجاد شده که راه‌اندازی دو سرای نوآوری دیگر نیز در دستورکار است.»

مرتبط ها