کد خبر: 75510

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سرمربیان کاراته دانشگاه آزاد، صدرنشین لیگ‌های مردان و زنان

تداوم مسیر موفقیت با وجود جوان‌گرایی

صافی: مهره‌های مهمی را از دست دادیم و امسال کارمان سخت‌تر است پورزمانی: با تلفیق بازیکنان بزرگسال و جوان دنبال تکرار قهرمانی هستیم

جدهمین و پانزدهمین دوره لیگ برتر سوپرلیگ کاراته آقایان و بانوان درحالی به‌پایان رسید که درخشش دانشگاه آزاد باعث صدرنشینی این تیم شد. مردان کاراته‌کای دانشگاه آزاد در دیدار اول‌شان توانستند با نتیجه 26 بر 1 آوای رزم را شکست دهند تا با این درخشش به استقبال پیروزی 19 بر 9 برابر کان‌ذن‌ریو و قرار گرفتن بالاتر از بیمه تعاون و پاس فراجا بروند.

رقابت‌های هفته اول هجدهمین و پانزدهمین دوره لیگ برتر سوپرلیگ کاراته آقایان و بانوان درحالی به‌پایان رسید که درخشش دانشگاه آزاد باعث صدرنشینی این تیم شد. مردان کاراته‌کای دانشگاه آزاد در دیدار اول‌شان توانستند با نتیجه 26 بر 1 آوای رزم را شکست دهند تا با این درخشش به استقبال پیروزی 19 بر 9 برابر کان‌ذن‌ریو و قرار گرفتن بالاتر از بیمه تعاون و پاس فراجا بروند. همچنین بانوان کاراته‌کای دانشگاه آزاد نیز توانستند با تحمیل شکست‌های 25 بر 3 و 28 بر 3 به تیم‌های ستارگان پایتخت و هیات‌کاراته بهارستان در پایان هفته نخست قدرت‌شان را به حریفان اثبات کنند. موضوعات اشاره‌شده زمینه  گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سرمربی تیم آقایان و بانوان دانشگاه آزاد یعنی احمد صافی و فاطمه پورزمانی را فراهم کرد که در ادامه این 2 گفت‌وگو را می‌خوانید. 

صافی: دانشگاه آزاد اسم فرهنگی و ورزشی را به‌درستی یدک می‌کشد
شرایط این روزهای کاراته ایران چقدر رضایت بخش است؟
ما باید به دو مساله فکر کنیم، شرایط بین‌المللی و داخلی که این موارد می‌تواند به یکدیگر متصل باشد. به‌خاطر کرونا و مشکلاتی که به وجود آمد یک‌مقدار کاراته افت کرد. همچنین ما نتوانستیم به قدر کافی در رویدادهای بین‌المللی شرکت کنیم و در 2 الی 3 رقابتی که شرکت کردیم انتظارات برآورده نشد. فکر می‌کنم با شروع لیگ، قطار حرکت کاراته روان‌تر، سریع‌تر و شاید مثمرثمرتر شود که دیروز این اتفاق در بخش سوپرلیگ افتاد و درواقع تیم بانوان و آقایان شروع خوبی داشتند. 

سطح کیفی هفته نخست مسابقات سوپرلیگ را چگونه ارزیابی می‌کنید آیا به عملکرد شاگردان‌تان نمره رضایت‌بخش می‌دهید؟ 
ما تغییرات زیادی در تیم دادیم و مهره‌های خیلی خوبی را به دلایل مختلف نتوانستیم در اختیار بگیریم ولی از یک‌طرف جوان‌گرایی کردیم و از سوی دیگر جوان‌هایی را به تیم آوردیم که اکثرا دانشجو و جویای نام هستند و در انتخابی‌های تیم ملی ظهور خوبی داشتند و ما به آنها اعتماد کردیم. تیم دانشگاه آزاد ترکیبی از 2 الی 3 کاراته‌کار باتجربه و چند جوان است. کار ما بسیار سخت است چون کاراته ایران پر از استعداد، ‌انگیزه و نیروهایی است که می‌توانند هر قهرمانی را به چالش بکشند و این امر هرلحظه در سوپرلیگ ایران اتفاق افتاده است. 

امسال کدام ورزشکاران در عضویت تیم دانشگاه آزاد هستند؟
کاپیتان، ذبیح‌الله پورشیپ را که جزء قدیمی‌ترین ورزشکاران تیم است در وزن 84- و وزن آزاد دراختیار داریم. آقای علی مسکینی و پوریا اقدسی در 60-، علی کاظمی در سبک‌وزن، عبدالله ولدی و علیرضا فرجی در 67 کیلوگرم، مهرداد پورشیب، سامان عدالتی و علی رحیمی در 75 کیلوگرم در عضویت دانشگاه آزاد هستند. همچنین امسال یک بازیکن سابق که چندسال پیش عضو تیم ما بود و جزء باتجربه‌ها هست یعنی ابراهیم حسن‌بیگی را همراه خود داریم. علاوه‌بر اسم‌های اشاره شده احسان حیدری، نیما مرادی، مجید نیکوهمت، سامان حیدری و علی‌اکبر دستجانی را هم در تیم داریم. در کاتا تیمی و انفرادی یکی از تیم‌های خوب ایران را دراختیار داریم که همان تیم سال قبل هستند و تنها تیمی هستند که عنوان سومی جهان در کاراته را دارند که این اتفاق توسط علی زند، ابوالفضل شهریاری و میلاد فرازمهر رقم خورد. 

جایگزینی جوانان با ستارگان جداشده یک امر خودخواسته بود یا محدودیت‌ها باعث این اتفاق شد؟
سال گذشته دانشگاه آزاد ، سجاد گنج‌زاده، مهدی خدابخشی و بهمن عسگری را همراه خود داشت که 3 نفر از کلیدی‌ترین مهره‌های کاراته ایران هستند ولی درواقع باید یک توافق دوطرفه صورت می‌گرفت که ما باید هزینه‌ها، بودجه‌ها و شرایطی که مربی و ورزشکار می‌توانند در کنار هم باشند را بررسی می‌کردیم که به توافق نرسیدیم و برای آنها هرجا که هستند آرزوی موفقیت می‌کنم. من اعتقاد دارم باید بعضی از وقت‌ها جوان‌گرایی انجام شود؛ تیم ما 3 الی 4 سال جوان‌تر شد از یک‌طرف کسانی مثل پوریا اقدسی، مجید نیکوهمت و سامان عدالتی که فوق‌العاده هستند را به تیم آوردیم و آنها خیلی میانگین سنی خوبی دارند. باشگاه باید تن به ریسک دهد که شاید  موجب شود به‌سختی روی سکو قرار گیرد یا نتیجه مطلوب حاصل نشود ولی اگر درازمدت فکر کنیم ما ملزم به تغییراتی هستیم که دوام و قوام تیم را در بلندمدت حفظ کند. دانشگاه آزاد درحال‌حاضر 7 عنوان قهرمانی دارد و پرافتخارترین تیم ایران هستیم و می‌دانیم امسال کارمان سخت‌تر است؛ بیمه تعاون خیلی از ملی‌پوشان را جذب کرده ولی تیمی مثل رعد آنها را به‌چالش کشید. پاس هم تیم خیلی خوبی است، حتی کان‌ذن‌ریو و آوای رعد تیم‌هایی هستند که در آنها جوان‌های پر از‌ انگیزه، استعداد و با قابلیت بالا وجود دارند که می‌توانند کار را برای هر تیمی سخت کنند. 

مدیران دانشگاه آزاد تا چه حد راه شما را برای کسب هشتمین قهرمانی هموار کرده‌اند و باید برای پیشرفت بیشتر کاراته کدام امور را دنبال کنند؟
دانشگاه آزاد اسلامی یکی از قابل احترام‌ترین باشگاه‌های ورزشی ایران را تاسیس کرده به‌خاطر اینکه روی فوتبال تمرکز نکرده و روی 20 رشته متمرکز است. در بعد احترام به جامعه بانوان که الان خیلی مهم است و در تمام رشته‌هایی که قابلیت وجود داشته برای این قشر عظیم تیم تاسیس کرده‌اند که این موضوع قابل تحسین است. در رشته‌هایی که وزارت ورزش روی مدال‌آوری حساب می‌کند مثل تکواندو، ووشو و کاراته سرمایه‌گذاری درستی انجام داده‌اند. علاوه‌بر اینکه به قشر دانشجو خدمات خوبی داده‌اند به‌نظر می‌آید خدمتی به ورزش ملی ما کرده‌اند که این موضوع قابل تحسین است. دانشگاه آزاد بیشتر در ورزش‌های انفرادی، آبی و خاکی فعالیت می‌کند و فکر می‌کنم یکی از باشگاه‌هایی است که اسم فرهنگی و ورزشی را به‌یقین به‌درستی یدک می‌کشد و همواره حامی ورزش دانشگاهی، همگانی و ملی بوده است. اگر توجه کنید قهرمان‌های جهان، آسیا و المپیک یا سابقه عضویت در تیم‌های دانشگاه آزاد را دارند یا عضو این تیم‌ها هستند که این خیلی ارزشمند است. من از ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی و مدیرکل ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد ، دکتر لشگری تشکر می‌کنم. ایده‌ها و حمایت‌های خوبی انجام می‌شود ولی قابل ارتقا نیز است چون بعضی از باشگاه‌ها امکانات مالی‌شان خیلی بالا است و تا اینجا مدیریت و تجربه دو طرفه یعنی باشگاه‌ها و مربیان، و دانشگاه باعث شده ما عنوان‌های خوبی به‌دست آوریم ولی برای تکرار و ارتقای این عناوین احتیاج به حمایت‌های بیشتر داریم. 

صحبت پایانی؟
برای دانشگاه آزاد اسلامی، مردم کشورم و همه افرادی که برای اتحاد و همبستگی یک ملتی که‌ ریشه، سابقه، قدمت و فرهنگ دارد تلاش می‌کنند، آرزوی موفقیت می‌کنم. خیلی‌ها دوست دارند این مملکت زمین بخورد و خیلی در تلاش هستند یک نفاقی ایجاد شود. امیدوارم از تمام مشکلاتی که داریم سربلند بیرون آییم و ملت شاد، موفق و سلامتی باشیم. 

پورزمانی: اولویت‌های دوم و سوم مانیز بازیکنان خوبی هستند 
تیم تحت هدایت شما در هفته نخست لیگ برتر بانوان موفق شد با اختلاف فاحش تیم‌های ستارگان پایتخت و هیات کاراته بهارستان را شکست دهد. چقدر این 2 حریف توانستند دانشگاه آزاد را با چالش مواجه کنند؟

خوشبختانه با توجه به بازیکن‌هایی که ما در بخش کاتا و کمیته در اختیار داریم، نمی‌شود گفت که این 2 تیم ما را به‌چالش کشیدند، چون هیات کاراته بهارستان را کاملا با اختلاف فاحش و کامل 28 بر 3 شکست دادیم و حریف دیگر را با امتیاز 25 بر 3 بردیم یعنی فقط در یک مسابقه کمیته انفرادی شکست خوردیم. 
آینده دانشگاه آزاد را در این فصل چگونه پیش‌بینی می‌کنید و چه اهدافی را در دستور کارتان قرار داده اید؟ 
با توجه به سوپرلیگ سال‌های گذشته در فصل جاری تیم‌های بانوان با قدرت بیشتری در رقابت‌ها حاضر شده‌اند و 9 تیم حاضر باشکاه‌های خوبی هستند. ما با توکل به خدا و برنامه‌ریزی که با پرسنل، کادر مربیگری و بازیکنان کرده‌ایم ان‌شاءالله مثل سابق در سکوی اول قرار خواهیم گرفت. 

برای برآورده شدن توقعات‌تان در دوره پانزدهم سوپرلیگ بانوان هدایت کدام کاراته‌کاها را برعهده دارید؟
ما در تیم‌مان از بازیکن‌های تیم ملی امید و بزرگسالان استفاده می‌کنیم. لیلا برجعلی، هنگامه بی‌غم، آتوسا گلشادنژاد و فاطمه سعادتی در عضویت دانشگاه آزاد هستند. متاسفانه تیم ما در هفته نخست 4 تا 5 بازیکنانش را به‌دلیل برگزاری همزمان اردو تیم ملی بزرگسالان و امید و سوپر لیگ به همراه نداشت اما خوشبختانه اولویت‌های دوم و سوم ما در هر وزن نیز بازیکن‌های خیلی خوبی هستند و تجربه ملی دارند. فاطمه صادقی و حدیث جمال جز نفرات برتر کاتا ایران هستند در کاتای تیمی نیز با توجه به حضور ملی‌پوشانی مثل الناز تقی‌پور، شادی جعفری‌زاده، نجمه قاضی‌زاده، زینب‌سادات حسینی، ملیکا عزتی و سپیده امینی همین وضعیت را داریم. همچنین مصدومیت‌ها باعث شد ما در هفته نخست با اولویت‌های دوم و سوم خود بازی کنیم و خوشبختانه ورزشکاران خوب درخشیدند و عملکرد خوبی به نمایش گذاشتند. 

درحال‌حاضر کاراته‌کاهای دانشگاه آزاد در اوج آمادگی هستند یا قرار است در طول رقابت‌ها به شرایط آرمانی برسند؟
خوشبختانه بچه‌های ما تمرینات‌شان خیلی خوب بود و همه آنها در اوج آمادگی بودند و برای هفته‌های آینده بهتر از این نیز خواهند شد. 

اولویت نخست شما در مدتی که سرمربیگری دانشگاه آزاد را برعهده دارید کسب نتیجه قابل‌قبول بوده است یا به تزریق نیروهای جوان به پیکره تیم توجه ویژه‌تری دارید؟
من دومین سالی است که هدایت دانشگاه آزاد را برعهده دارم و در سال نخست هدفم وارد کردن نیروهایی به تیم دانشگاه آزاد اسلامی بود و این کار را کردیم. امسال نیز چند نیروی جوان به تیم تزریق کردیم که ان‌شاءالله بتوانند در سال‌های آینده همراه باشگاه بمانند و دانشگاه آزاد اسلامی، تیم قدرتمندی داشته باشد. 

از حمایت‌های مسئولان ورزش دانشگاه آزاد رضایت دارید؟
خوشبختانه جناب دکتر لشگری و همکاران‌شان با ما همراهی خوبی دارند و توجه ویژه‌ای به کاراته بانوان دارند. امیدوارم این پشتیبانی و حمایت ادامه داشته باشد و ما بتوانیم با کمک این عزیزان نتایج خوبی کسب کنیم. 

نکته‌ای مدنظرتان بود که در مصاحبه به آن اشاره نشده باشد؟
باید از مربیان یاد کنم؛ سرکار خانم فرخ‌ناز ارباب که سرمربی تیم ملی بزرگسالان کمیته ایران هستند. یگانه چالاکی، فاطمه بغلانی‌پور و پگاه زنگنه که جزء مربیان خوب و برتر کشور هستند و واقعا باعث افتخار من است که این عزیزان درکنار بنده هستند.

مرتبط ها