کد خبر: 75464

گزارش «فرهیختگان» از نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم «عمار»

روایت «زن ایرانی» محور اصلی جشنواره عمار

نشست خبری سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار دوشنبه ۱۶ آبان در شهرک اکباتان برگزار شد. این مراسم با حضور سهیل اسعد، دبیر جشنواره، سعید خورشیدی، مسئول شورای سیاست‌گذاری، حمید صالحی، دبیر اجرایی جشنواره، جمعی از خانواده شهدا و اصحاب رسانه برگزار شد.

نشست خبری سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار دوشنبه ۱۶ آبان در شهرک اکباتان برگزار شد. این مراسم با حضور سهیل اسعد، دبیر جشنواره، سعید خورشیدی، مسئول شورای سیاست‌گذاری، حمید صالحی، دبیر اجرایی جشنواره، جمعی از خانواده شهدا و اصحاب رسانه برگزار شد.
در ابتدای این مراسم سعید خورشیدی، مسئول شورای سیاست‌گذاری، ضمن گرامی‌داشت یاد نادر طالب‌زاده گفت:«برگزاری این جلسه برای ما و همکارانم در عمار یادآور خاطرات استاد طالب‌زاده است. ما عادت داشتیم پای صحبت‌ها و نکات او بنشینیم و یافته‌های نظری و نکات ارزشمندش را بشنویم. امسال جای او خالی است و امیدوارم که بتوانیم نهال جشنواره عمار را مثل این بزرگواران صیانت کنیم و ادامه دهیم. یکی از نکاتی که در پاسداشت شخصیت آقای طالب‌زاده می‌توانم بگویم این بود که در سه عرصه اندیشه، هنر و رسانه حضور داشت. یکی از آسیب‌شناسی‌هایی که جشنواره عمار از جبهه فرهنگی کشور داشت این بود که ما دچار یک سری گسل‌هایی در این حوزه‌ها هستیم. یعنی ارتباطاتی که لازم است بین اندیشمندان و هنرمندان و رسانه‌ها باشد دچار خلا است و یکی از آرمان‌های جشنواره عمار این بود که  سه حوزه را به یکدیگر نزدیک کند. از این نظر آقای طالب‌زاد شخصیتی بود که توانست این کار را انجام دهد.»

نظام رسانه‌ای ما از فقدان عدالت رنج می‌برد
وی در ادامه درباره محور موضوعی جشنواره عمار گفت:«قرار است روایت «زن ایرانی» محور جشنواره امسال باشد. جشنواره امسال هم موضوعات زیادی دارد که مربوط به انقلاب اسلامی است و به آنها توجه می‌شود، اما هر ساله یک موضوع به عنوان محور قرار می‌گیرد و ضریب بیشتری به آن داده می‌شود و موضوع امسال ما «روایت زن ایرانی» است. بنا به دلایلی ما این موضوع را انتخاب کردیم. یکی از مبانی شکل‌گیری جشنواره عمار توجه به آسیب‌های نظام رسانه‌ای کشور بود. ما معتقد هستیم نظام رسانه‌ای کشور ما از فقدان عدالت رنج می‌برد، بخشی از دغدغه‌ها و نیازها و سبک زندگی که ما در جامعه داریم در قاب هنر و رسانه دیده نمی‌شود، جشنواره عمار تلاشی بود که این بی‌تناسبی در نظام رسانه‌ای را بهبود ببخشد و تلاش  دارد بخشی از این ظلم رسانه‌ای را مرتفع کند.

تلاش زنان را در دوران انقلاب و بعد از آن نشان ندادیم
خورشیدی افزود:«یکی از زمینه‌هایی که معتقدیم در آن ظلم رسانه‌ای وجود دارد، بحث روایت زن ایرانی است. زن ایرانی نشان داده است که حضور در اجتماع و شکوفایی‌اش در اجتماع تعارضی با هویت دینی و اسلامی او ندارد. از سوی دیگر انقلاب با جریان‌های غرب‌زده در افتاد و نشان داد حق استعدادهای یک زن مترادف با برهنگی نیست و می‌توان از تعالی و رشد زن سخن گفت اما ذیل ارزش‌های الهی و اسلامی. این مسیری است که زن ایرانی در طول چهل سال طی کرده و متاسفانه روایت نشده است و ما تلاش داریم آن را در رسانه نشان دهیم.» 

ما وارثان حاج نادر هستیم
در ادامه این نشست سهیل اسعد، دبیر جشنواره عمار ضمن خوش آمدگویی به اصحاب رسانه صحبت‌هایش را اینگونه آغاز کرد:«من شروع کلامم را باید با قدردانی از شخصیت دبیر سابق جشنواره آقای نادر طالب‌زاده شروع کنم. ما به‌عنوان فرزندان ایشان این مسیر را ادامه می‌دهیم. بعضی از دوستان گفتند شما در جایگاه حاج نادر هستی اما ما وارثان حاج نادر هستیم، جایگاه او محفوظ است و ما فقط از روی احساس مسئولیت این مسیر را ادامه می‌دهیم. اندیشه حاج نادر در همه ما حاکمیت دارد.»
در جشنواره عمار پیوندی بین هنر، اندیشه و رسانه وجود دارد
وی در ادامه درباره رویکرد این جشنواره گفت:«در روح این جشنواره یک اصلی وجود دارد که آن را متمایز می‌کند و آن پیوند هنر، اندیشه و رسانه است. اینکه رسانه و هنر بتواند عمق فکری هم داشته باشند کمتر رخ می‌دهد. یکی از مسئولان سابق صداوسیما می‌گفت متفکرین هنر ندارند و هنرمندان خیلی فکر ندارند. به این معنا که آنقدر متفکر مشغول کار فکری می‌شود که نمی‌رسد به مسائل زیبایی توجه کند و هنرمند هم آنقدر مشغول زیبایی می‌شود که دیگر فکر نمی‌کند. اینکه اتفاقی بیفتد که هم هنرمند هم متفکر هم رسانه باهم بتوانند کاری را انجام دهند مبارک است و من هم به خاطر همین ویژگی‌ها وارد این عرصه شدم.»
وی افزود:«من زندگی‌ام را با هنر شروع کردم، بازیگر تئاتر بودم و برایم این یک اساس بود که کاری که می‌کنم هنر داشته باشد وقتی هم از هنر به سراغ طلبگی رفتم می‌گفتم برایم مهم است که در کارهایم اندیشه باشد.»

فضای هنری انقلاب نباید در مرز ایران بماند
اسعد در ادامه صحبت‌هابش توضیح داد:«مساله دیگری که برای من دغدغه و شرط اصلی ورودم به این جشنواره بود، توجه به بعد بین‌الملل است. به نظرم فضای هنری و رسانه‌ای انقلاب اسلامی بعد از 44 سال نباید در مرزهای ایران محدود بماند و یک نیاز حیاتی است که ایده‌ها و این سبک زندگی و فرهنگ در بین‌الملل به عنوان الگو مطرح شود؛ چون بشریت نیازمند چنین الگوهایی است.»
وی افزود:«نکته دیگری که برایم جالب بود و به هویت فرهنگی من خیلی می‌خورد، بحث انتخاب محل‌هایی برای اکران فیلم بود. اینکه سینما از یک مکان محدود خارج شود و برای همه باشد اتفاق بسیار خوبی است و من به عنوان طلبه همیشه این نظر را داشتم که چرا تبلیغ را فقط در مسجد می‌گذارید. تبلیغ، یک حقی برای همه مردم است. سینما یک رسالت بسیار خطیری دارد که نباید به یک مکان، زمان و مخاطب خاص محدود شود. شما وقتی مردم را درگیر رسانه می‌‌کنید قدرتتان برای ارتباط با مردم بیشتر می‌شود.

من بازیگری را ترک کردم رضا کیانیان طلبگی را
اسعد در ادامه خاطره‌ای از دیدارش با رضا کیانیان گفت:«یکی از افتخارات من این است که طلبه حوزه علمیه قم هستم و برایم افتخار بزرگی است که دوستان من را برای دبیر این جشنواره در نظر گرفتند. من در جلسات مختلفی که با هنرمندان داشتم رضا کیانیان را دیدم و گفتم من بازیگر تئاتر بودم و بعد از چند سال کار هنری طلبه شدم اما او گفت قصه من برعکس است، من طلبه بودم و بعد بازیگر شدم. به این نتیجه رسیدیم که نگاهمان اشتباه بود. از این منظر اشتباه که فکر می‌کردم باید بازیگری را ترک کنم تا طلبه شوم و اشتباه کیانیان این بود که فکر کرد باید طلبگی را رها کند تا بازیگر شود؛ در حالی که این دو مقوله خط فاصله‌ای ندارد و کسی نگفته باید اولی را ترک کرد تا به دومی رسید.»

با مبانی فکری انقلاب اسلامی سینما را در فضای بین‌الملل مطرح کردیم
وی در پایان درباره جایگاه امروز سینمای ایران گفت:«سینمای ایران بدون جذابیتی که سینمای استاندارد بین‌الملل تحمیل کرده و با عبور از آن چیزی که در اسلام حرام است تبدیل به یک سینمای مطرح در دنیا شده است. امروز ما توانسته‌ایم با مبانی فکری انقلاب اسلامی سینمایی را در سطح بین‌المللی ارایه بدهیم که اتفاقا جایگاه بالایی دارد و این هنر مهمی است.»