کد خبر: 75452

روح‌الله قاسمیان

آژیر قرمز در لانه عنکبوت

شکل‌گیری کابینه ائتلافی «لاپید- بنت» از ابتدا محکوم‌ به شکست بود، اما ایفای نقش دوباره حزب لیکود و بازگشت نتانیاهو به‌معنای وارد شدن به شکست بزرگ‌تری برای صهیونیست‌هاست.

روح‌الله قاسمیان، استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد مسائل منطقه: بنیامین نتانیاهو به‌همراه احزاب موسوم به صهیونیسم مذهبی و یهودیان توراتی، درحال چینش کابینه ائتلافی جدید در سرزمین‌های اشغالی خواهد بود. بازگشت نتانیاهو به رأس معادلات اجرایی تل‌آویو، مترادف با عقب‌گرد صهیونیست‌ها به نقطه‌ای بحرانی است. واقعیت ماجرا این است که شکل‌گیری کابینه ائتلافی «لاپید- بنت» از ابتدا محکوم‌ به شکست بود، اما ایفای نقش دوباره حزب لیکود و بازگشت نتانیاهو به‌معنای وارد شدن به شکست بزرگ‌تری برای صهیونیست‌هاست.
طی سال‌های گذشته، به‌واسطه حضور نتانیاهو در مسند قدرت شاهد شکل‌گیری دوقطبی‌های عمیق و معناداری در سرزمین‌های اشغالی بوده‌ایم. کار به‌ جایی رسید که برخی تحلیلگران صهیونیست نسبت به اضمحلال درونی در این رژیم هشدار داده‌اند و بازگشت و سقوط مکرر نتانیاهو در مسند قدرت را نقطه آشکارساز این بحران داخلی تمام‌عیار قلمداد کرده‌اند. اکنون بر همگان مسجل است که کابینه ائتلافی نتانیاهو به‌دلیل گسل‌های سیاسی- فکری موجود میان جریان‌های راست‌گرا در تل‌آویو دوباره از هم فروخواهدپاشید. دو سناریو در این خصوص بیشتر متصور نخواهیم بود: یکی امتیازدهی مکرر نتانیاهو به جریانات زیاده‌خواه محافظه‌کار در تل‌آویو و دیگری امتناع وی از این امتیازدهی‌ها! در حالت نخست، نتانیاهو به بازیگری بی‌خاصیت با حداقل قدرت مانور سیاسی در اراضی اشغالی تبدیل خواهد شد که همین مساله خشم برخی اعضای حزب لیکود (حزب متبوع نتانیاهو) را نسبت به وی برمی‌انگیزد. در حالت دوم، فروپاشی کابینه رژیم اشغالگر قدس قطعی خواهد بود، زیرا تجربه نشان داده است که احزاب صهیونیست به‌سادگی درصورت عدم تحقق مطالبات خود، از حضور در کابینه انصراف می‌دهند و حتی به دشمنان کابینه تبدیل می‌شوند. آنچه در جریان بروز اختلافات میان زوج «نتانیاهو- لیبرمن» و درنهایت تبدیل رهبر حزب «اسرائیل بیتنا» به دشمن درجه اول نتانیاهو گذشت، ترجمانی از همین قاعده است. 
آنچه مسلم است اینکه صهیونیست‌ها به نقطه بحرانی و کوری رسیده‌اند که در آن، هر احتمالی که رخ دهد برای اشغالگران هزینه‌ساز خواهد بود. اکنون نتانیاهو باید با کابینه‌ای که به «قهر یکی از بازیگران تشکیل‌دهنده» بند است، به مواجهه با بحران‌های عمیق پیش‌روی تل‌آویو بپردازد. یکی از این موارد، مربوط به جنگ اوکراین است. در آغاز جنگ اوکراین، صهیونیست‌ها درصدد طراحی یک بازی دوسر برد در این نبرد بودند اما درنهایت وارد یک بازی دوسر باخت شدند. تعطیلی «آژانس یهود» پس از سال‌ها فعالیت در مسکو و خشم زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از تل‌آویو بابت عدم تحویل سامانه‌های موشکی و دفاعی، نمادها و مصادیق این بازی دوسر باخت محسوب می‌شود. در این معادله، هرگونه اقدامی که نتانیاهو صورت دهد، گره کور دیگری به معمای اوکراین اضافه‌تر خواهد شد.
فراتر از آنچه به جنگ اوکراین مربوط است، وضعیت منطقه‌ای تل‌آویو نیز به گونه‌ای‌ است که هرگونه حرکت تهاجمی یا عقب‌گرد صهیونیست‌ها برای آنها هزینه‌ساز خواهد بود. پس از پیروزی بزرگ مقاومت  لبنان در میدان گازی کاریش و افزایش دامنه فعالیت گروه‌های مقاومت در غزه و کرانه‌باختری از سوی دیگر، دیگر جایی برای عرض‌اندام نتانیاهو و همراهانش در منطقه باقی نمانده است. اگرچه صهیونیست‌ها مدعی دستیابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌های نظامی و دفاعی هستند اما برخی  ژنرال‌های صهیونیست با توجه به تجربه جنگ 12 روزه سال 2021 و موشک‌باران گسترده تل‌آویو و حیفا توسط حماس، این ادعا را رد کرده‌اند. بدون‌شک «سقوط آزاد صهیونیست‌ها» متغیری وابسته به حضور یا عدم حضور نتانیاهو و لاپید در مسند قدرت نیست. سقوط و تباهی سرنوشت رژیم کودک‌کش و اشغالگری است که هرگز ملت‌های آزاده منطقه و جهان ناشی از وجود آن را در نظام بین‌الملل تحمل نخواهند کرد. در این معادله، تفاوتی نمی‌کند که نقطه پایان این سقوط در زمان کدام سیاستمدار صهیونیست‌ها  صورت پذیرد... .

مرتبط ها