کد خبر: 75399

گروسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: جام‌جهانی جای آزمون و خطا نیست، باید باتجربه‌ها بروند

نمی‌توان مدیریت خوب کی‌روش را انکار کرد

بدون شک در روزهای منتهی به آغاز بیست‌ودومین جام‌جهانی یکی از جذاب‌ترین و داغ‌ترین صحبت‌های محافل فوتبالی حول محور بازیکنان شایسته دعوت نشده به اردوهای تیم‌ملی، آرایش تیم‌ها و چگونگی آماده‌سازی کشورهای حاضر در مسابقات می‌چرخد؛ موضوع جذابی که باعث گفت‌وگوی «فرهیختگان» با بازیکن اسبق پاس و استقلال، محسن گروسی شد.

امیدنظری گوهر، خبرنگار:بدون شک در روزهای منتهی به آغاز بیست‌ودومین جام‌جهانی یکی از جذاب‌ترین و داغ‌ترین صحبت‌های محافل فوتبالی حول محور بازیکنان شایسته دعوت نشده به اردوهای تیم‌ملی، آرایش تیم‌ها و چگونگی آماده‌سازی کشورهای حاضر در مسابقات می‌چرخد؛ موضوع جذابی که باعث گفت‌وگوی «فرهیختگان» با بازیکن اسبق پاس و استقلال، محسن گروسی شد که در زمان حضورش در مستطیل سبز بارها پیراهن تیم‌ملی را در رقابت‌های حساس بر تن کرده و با فشار و حساسیت رقابت‌های ملی به‌خوبی آشنا است. در ادامه گفت‌وگوی «فرهیختگان» با گروسی در‌مورد رقابت‌های لیگ برتر و اوضاع تیم‌ملی را مطالعه خواهید کرد. 

سطح 11 هفته گذشته لیگ برتر چقدر رضایت‌بخش بود؟
در 11 هفته گذشته فوتبال‌های خوبی ندیدیم ولی نزدیکی تیم‌ها به یکدیگر جذابیت مسابقات را بالا برده است. در کل یک الی 2 تیم یک‌مقدار فوتبال را خوب بازی می‌کنند ولی اکثرا دنبال نتیجه‌گیری هستند و همین موضوع باعث شده گل‌های کمتری در لیگ‌مان به ثمر برسد. 

کدام تیم‌ها از نظر شما توانسته‌اند بازی خوبی ارائه دهند؟
جدا از تعصبی که به استقلال دارم باید بگویم این تیم در بازی مقابل نساجی و دیگر رقابت‌ها نشان داد که فوتبال خوبی را انجام می‌دهد و از هفته اول تا هفته یازدهم فوتبال رو به پیشرفتی را به نمایش می‌گذاشت، ولی در کل استقلال در ضربات آخر مشکل دارد. 

کدام تیم‌ها را مدعی قهرمانی و شانس اصلی سقوط به لیگ آزادگان می‌دانید؟
از الان نمی‌شود در این مورد صحبت کرد. شما اگر توجه کرده باشید ملوان انتهای جدولی توانست فولاد را شکست دهد که دبدبه و کبکه داشت و برای کسب قهرمانی کلی سرو‌صدا کرده بود. مساله‌ای که شما عنوان می‌کنید برای بازی‌های هفته بیست‌ودوم به بعد است، اما اگر بخواهم نظر بدهم استقلال، پرسپولیس، گل‌گهر و سپاهان تیم‌هایی هستند که نوسان کمتری داشتند و برای قهرمانی می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند.

لیست بازیکنان داخلی دعوت‌شده به تیم‌ملی تمام بازیکنان شایسته را شامل می‌شود؟
آنقدر ما فوتبالیست خوب داریم که سرمربی تیم‌ملی هر شخصی را انتخاب کند باز بازیکن شایسته خارج از لیست می‌ماند. سلایق مربی خیلی در این موضوع دخیل است. یک مربی بازیکن‌های جنگنده را انتخاب می‌کند و دیگری بازیکن‌های تکنیکی و سرعتی را انتخاب می‌کند. به‌هر‌حال تفکرات آقای کی‌روش به این شکل بوده و نمی‌شود بگوییم بازیکن‌هایی که به تیم‌ملی دعوت نشده‌اند فوتبالیست‌های بدی هستند و اگر این صحبت را انجام دهیم نسبت به آنها جفا کرده‌ایم و واقعا این افراد بازیکن‌هایی هستند که شرایط ایده‌آلی دارند. آنها می‌توانند حداقل در تیم‌ملی حضور داشته باشند و در مواقع ضروری از آنها استفاده شود. 

با توجه به تقابل برابر انگلیس، ولز و آمریکا کدام بازیکن‌های دعوت نشده به اردوی تیم تحت هدایت کی‌روش مناسب تقابل با این تیم‌ها بودند؟
ایران نمی‌تواند بیش از 26 بازیکن با خود به قطر ببرد و ما به همان تعداد در لیگ برتر فوتبالیست خوب داریم و اگر به آنها یک مقدار بها داده شود، می‌توانند از بازیکنان دعوت‌شده به اردوی تیم‌ملی بهتر ظاهر شوند. شاید سرمربی تیم‌ملی به‌خاطر تجربه بعضی از بازیکن‌ها را انتخاب کرده چون بالاخره جام‌جهانی جای آزمون و خطا نیست و باید بازیکن‌هایی در این مسابقات حاضر شوند که تجربه کافی داشته باشند. تیم‌ملی الان احتیاج به آرامش دارد و من اگر بخواهم اسم ببرم کار درستی انجام نداده‌ام. 

برگزاری مینی‌کمپ توسط کارلوس کی‌روش چقدر می‌تواند مفید باشد؟ آیا شما مثل گروهی از افراد مخالف این مدل برنامه‌ها هستید؟
در تیم‌ملی پیش از این یک‌سری اختلافات به‌وجود آمده بود و برگزاری مینی‌کمپ‌ها باعث می‌شود بازیکن‌ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا یک رفاقت بین آنها صورت گیرد و بیشتر به بازی‌های پیش‌رو فکر کنند. در‌حال‌حاضر زمان به‌صورتی است که نمی‌توان مسائل آنچنانی را در تیم‌ملی ایجاد کرد و باید بازیکنان را در کنار یکدیگر تا روز بازی‌ها آماده نگه داشت. 

به‌نظر می‌رسد با حضور کی‌روش نگاه و افکار بزرگان فوتبال دنیا نسبت به تیم‌ملی تغییر یافته و با امیدواری بیشتر درمورد صعود تیم‌ملی به جمع 16 تیم صحبت می‌کنند، آیا این فرضیه درست است و به‌طور کلی سرمربی پرتغالی نسبت به اسکوچیچ چه وجه تمایزی دارد؟
اسکوچیچ برای تیم‌ملی زحمت کشید، ولی خود من یکی از اشخاص منتقد او بودم چون بازیکنان تیم‌ملی در زمان ایشان فوتبال خوبی را به اجرا نمی‌گذاشتند و علاوه‌بر این تیم‌ملی دچار دو‌گانگی‌، شکاف و اختلاف‌نظر بین بازیکنان شده بود. من فکر می‌کنم از نظر مدیریت اسکوچیچ نتوانست آنچنان روی تیم تاثیر مثبت بگذارد و بازیکنان را در کنار هم نگه دارد. کی‌روش با توجه به پیشینه‌ای که در فوتبال ایران داشت از نظر مدیریت توانست خوب عمل کند و ما نمی‌توانیم مدیریت خوب او را انکار کنیم، چون او هر بازیکن معترض را بدون اینکه به بزرگی و کوچکی او توجه کند از تیم‌ملی کنار گذاشته است و همین موضوع باعث شده بازیکنان به فکر انجام تمرین و تلاش و ارائه بازی خوب باشند، اما این موارد در زمان اسکوچیچ کم‌رنگ شده بود. من فکر می‌کنم نظم و ترتیب به تنهایی باعث نمی‌شود در مقابل تیم‌های بزرگ نتیجه بگیریم و علاوه‌بر این باید مسائل تاکتیکی، بدنی و روانی در کنار یکدیگر قرار گیرد تا تیم‌ملی بتواند در جام‌جهانی بازی‌های خوبی انجام دهد.

مرتبط ها