کد خبر: 75055

نگاهی به شرایط دو حریف تدارکاتی ایران پیش از جام‌جهانی

محک جدی با عقاب‌های کارتاژ، تمرین گلزنی با نیکاراگوئه

نیکاراگوئه نخستین حریف تیم‌ملی ایران خواهد بود که روز 19‌آبان این دیدار برگزار خواهد شد. این تیم آمریکای‌مرکزی لقب آبی‌وسفیدها را دارد و یکی از کشورهای نه‌چندان ثروتمند این منطقه محسوب می‌شود.

سیامک خاجی، خبرنگار:درحالی‌که گفته می‌شد تیم‌ملی ایران قرار است پیش از شروع رقابت‌های جام‌جهانی و به‌منظور آماده‌سازی بهتر برای حضور در این رقابت‌ها یک دیدار تدارکاتی با یکی از تیم‌های حاشیه خلیج‌فارس برگزار کند، اما ظاهرا حالا مشخص شده که شاگردان کی‌روش قرار است پیش از مصاف با انگلیس دو بازی برگزار کنند و البته هیچ‌کدام از این دو تیم جزء تیم‌های حاشیه خلیج‌فارس نیستند. نیکاراگوئه از آمریکای‌مرکزی و همچنین تونس آفریقایی که در جام‌جهانی نیز حضور دارد دو تیمی هستند که قرار است ایران دو بازی تدارکاتی خود را برابر آنها برگزار کند تا سرمربی پرتغالی تیم‌ملی شناخت به‌مراتب بهتری از ترکیب نهایی تیمش پیدا کند و از طرف دیگر تاکتیک‌های مدنظرش برای رویارویی با سه حریف مدعی در گروه B این مسابقات را مرور کند. از طرفی با توجه به حضور آمریکا در گروه ایران، بازی با نیکاراگوئه شاید به‌نوعی یک شبیه‌سازی برای دیدار با این تیم محسوب شود، اما با توجه به اینکه این تیم به‌شدت از آمریکا ضعیف‌تر است شاید بیشتر به‌عنوان یک حریف تمرینی برای گلزنی و با بالا بردن روحیه بازیکنان تیم ایران مطرح باشد. در ادامه به بررسی شرایط این دو حریف تیم ایران می‌پردازیم. 

ناکام در صعود به جام‌جهانی
نیکاراگوئه نخستین حریف تیم‌ملی ایران خواهد بود که روز 19‌آبان این دیدار برگزار خواهد شد. این تیم آمریکای‌مرکزی لقب آبی‌وسفیدها را دارد و یکی از کشورهای نه‌چندان ثروتمند این منطقه محسوب می‌شود. آنها یکی از تیم‌های ملی فوتبال دنیا هستند که تاکنون فرصت حضور در جام‌جهانی را پیدا نکرده‌اند و درحالی‌که در سه دوره ابتدایی این مسابقات هنوز به عضویت فیفا درنیامده بودند، تا سال 1990 در رقابت‌های مقدماتی حضور نداشتند و پس از آن هم هیچ‌گاه موفق نشدند در دور انتخابی جزو تیم‌های برتر منطقه خود قرار بگیرند. البته شاید در دوره بعدی جام‌جهانی این طلسم شکسته شود؛ چراکه در سال 2026 این رقابت‌ها قرار است به میزبانی سه کشور کانادا، آمریکا و مکزیک برگزار شود که نبود این سه تیم در دور انتخابی می‌تواند فرصت خوبی را دراختیار آنها قرار دهد تا یکی از سهمیه‌های این منطقه را کسب کنند به‌خصوص که از دوره آینده قرار است مسابقات با حضور 48 تیم برگزار شود و به این ترتیب شانس چنین تیم‌هایی برای حضور در جام‌جهانی و تجربه بازی در این مسابقات به‌مراتب افزایش خواهد یافت. 
نیکاراگوئه حتی در رقابت‌های گلدکاپ که در منطقه آمریکای‌مرکزی و شمالی برگزار می‌شود نیز سرانجام در سال 2009 توانست جواز حضور در آن را به‌دست آورد و اگر‌چه پیش از آن در سال‌های 1963 و 1967 موفق شده بود در این تورنمنت حاضر شود، اما از زمانی که پیش از این رقابت‌ها مسابقات انتخابی انجام می‌شد تا سال 2009 نتوانسته بود جواز حضور در آن را کسب کند. حتی پس از آن نیز نیکاراگوئه در سه دوره مجددا غایب بود و دو دوره بعدی هم با سه باخت در همان مرحله گروهی از دور مسابقات کنار رفت. این تیم ضعیف آمریکای‌مرکزی در دوره قبلی که سال 2021 در آمریکا برگزار شد هم نتوانست جواز شرکت در مسابقات را کسب کند و به این ترتیب آمار ناامیدکننده 17 باخت در 18 بازی خود در طول حضورش در تاریخ این تورنمنت را به ثبت رسانده است و فقط یک‌بار موفق به کسب تساوی شده که به سال 1967 برمی‌گردد. 
این کشور در نخستین دوره رقابت‌های لیگ ملت‌های منطقه کونکاکاف در دسته B حضور داشت که در گروهی که تیم‌های نه‌چندان مدعی سورینام، سنت‌وینسنت و دومنیکا حضور داشتند با 2 برد، یک تساوی و 3 شکست در جایگاه سوم قرار گرفتند و در همین دسته ماندنی شدند. 
در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2022 قطر نیز این تیم در گروه E دور نخست با هائیتی، بلیز و جزایر تورکس و کایکاس همگروه بود که اگر‌چه دو تیم نه‌چندان مدعی گروه را بردند، اما شکست یک بر صفر برابر هائیتی کافی بود تا آنها خیلی زود از دور مسابقات کنار رفته و کارشان به مراحل دوم و سوم هم کشیده نشود. درنهایت از این منطقه تیم‌های کانادا، مکزیک و آمریکا مستقیما راهی جام‌جهانی شدند و کاستاریکا هم به مسابقه پلی‌آف بین‌قاره‌ای رفت که در آنجا با غلبه بر نیوزیلند راهی جام‌جهانی شد. 

پیشرفت با مربی شیلیایی
هدایت تیم‌ملی نیکاراگوئه را مارکو آنتونیو‌ فیگوئرا برعهده دارد. یک مربی 60‌ساله اهل شیلی که در دوران فوتبالش به‌عنوان مهاجم در تیم‌های کشورش و همچنین مکزیک مشغول به بازی بوده و تنها 7 بازی ملی نیز در کارنامه دارد و بازیکن چندان مشهوری در کشورش محسوب نمی‌شد. او که از سال 2001 وارد دنیای مربیگری شده پس از مدتی حضور روی نیمکت تیم‌های باشگاهی در مکزیک به کشورش برگشت و مدت‌ها در لیگ شیلی در تیم‌های مختلفی مربیگری کرد که مشهورترین آنها یونیورسیداد شیلی بوده است. او در سال 2022 هدایت تیم‌ملی نیکاراگوئه را برعهده گرفت و این نخستین تجربه او در فوتبال ملی محسوب می‌شود. 
فیگوئرا در آستانه شروع دومین دوره لیگ ملت‌های کونکاکاف با این تیم قرارداد امضا کرد و البته شروع خوبی هم در این مسابقات داشته است. نیکاراگوئه با هدایت او توانسته در گروهی که ترینیدادوتوباگو، باهاماس و سنت‌وینسنت حضور دارند پس از گذشته 4 هفته از مسابقات با 3 برد و یک تساوی صدرنشین گروه خود باشد و شانس خوبی هم برای صعود به لیگ A و همچنین گلدکاپ سال 2023 دارد. دو بازی آخر آنها در این گروه پس از جام‌جهانی و در ماه مارس برابر سنت‌وینسنت و سپس ترینیدادوتوباگو خواهد بود که بازی آخر سرنوشت صدرنشین گروه را مشخص خواهد کرد و دیدار بسیار مهمی برای دو تیم خواهد بود. 
آنها در فیفادی اخیر دو بازی تدارکاتی برابر تیم‌های سورینام و غنا برگزار کردند که اولی را 2 بر یک باختند و برابر رقیب آفریقایی خود هم با یک گل شکست خوردند، اما با این حال رسانه‌های این کشور از روند رو به رشد تیم‌شان از زمان حضور فیگوئرا رضایت دارند و معتقدند این مربی باتجربه توانسته این تیم را در شرایط به‌مراتب بهتری قرار دهد. آنها البته حدود دو هفته پیش هم در دیداری دوستانه و غیررسمی به‌مصاف قطر رفتند که در آن بازی هم 2 بر یک باختند. سرمربی شیلیایی حالا باید تیمش را برای رویارویی با یکی از تیم‌های برتر آسیا آماده کند و 12 روز پس از این مسابقه نیز دیدار تدارکاتی دیگری را با گواتمالا برگزار خواهند کرد تا برای دو دیدار حساس خود در لیگ ملت‌ها کاملا آماده باشند. نیکاراگوئه در سال‌های اخیر به‌سراغ استفاده از مربیان خارجی رفته و از سال 2010 مربیانی از اسپانیا، کلمبیا، کاستاریکا و آرژانتین را استخدام کرده تا شاید به کمک آنها بتوانند سطح فوتبال خود را بالاتر ببرند. 
در ترکیب تیم‌ملی این کشور هم بیشتر بازیکنان شاغل در لیگ داخلی هستند و البته 4 لژیونر در لیگ کاستاریکا و یک بازیکن هم در لیگ گواتمالا دارند و البته آریاگنر اسمیت، مهاجم جوان و 23‌ساله این تیم نیز هم‌اکنون در یک تیم لیتوانیایی بازی می‌کند. دیگر بازیکن این تیم که در فوتبال اروپا شاغل است نیز ماتیاس بلی مولدسکرد است که در میوندالن دانمارک بازی می‌کند. نکته جالب اینکه در تیم‌ملی این کشور بیشترین بازی ملی مربوط به خوسو کویجانو است که 79‌بار برای این تیم به‌میدان رفته و هنوز هم مشغول بازی است و می‌تواند آمارش را بهتر کند. در جدول بهترین گلزنان نیز خوان باررا که او هم هنوز در تیم‌ملی بازی می‌کند با تنها 23‌گل‌زده بهترین آمار را دارد و نفرات بعدی این فهرست دو بازیکن 11‌گله هستند. 

رقیب دردسرساز انگلیس در جام‌جهانی قبل
دومین دیدار تدارکاتی شاگردان کی‌روش 6 روز بعد و برابر تونس خواهد بود. تیمی از قاره آفریقا که برخلاف دیدار اول به‌مراتب دشوار و سنگین خواهد بود. عقاب‌های کارتاژ لقبی است که به تیم ملی این کشور داده‌اند و آنها هم همانند ایران باید چند روز بعد نخستین بازی خود در جام‌جهانی 2022 را برگزار کنند و به همین دلیل این دیدار برای هر دو کشور اهمیت زیادی دارد. 
تیم سی‌ام رنکینگ فیفا درحال‌حاضر، در سال 2018 موفق‌شده با قرارگرفتن در رده 14 جهان بالاترین رنک تاریخ فوتبالش را کسب کند. آنها که تاکنون 6 بار در جام‌جهانی حاضر بوده‌اند نخستین بازی ملی تاریخ خود را در سال 1957 و برابر لیبی برگزار کردند که این بازی را 4 بر 2 بردند. در 5 دوره نخست جام‌جهانی این کشور همچنان جزء مستعمرات فرانسه بود و مستقل نشده بود. به همین دلیل آنها نتوانستند در این تورنمنت حاضر باشند اما سرانجام در سال 1978 موفق شدند جواز حضور در ‌این تورنمنت مهم فوتبالی را کسب کنند. حاصل حضور آنها در دور گروهی یک برد برابر مکزیک، یک تساوی با آلمان‌غربی و یک باخت به لهستان بود که باعث شد آنها در گروه دشوار خود پشت سر لهستان و آلمان‌غربی قرار گیرند و صعود نکنند. این شروعی قابل قبول برای این تیم آفریقایی در جام‌های‌ جهانی بود و البته آنها در 4 دوره بعدی هم در همین مرحله از دور مسابقات کنار رفتند با این تفاوت که هربار دو بازی خود را باختند و دیگر نتوانستند عملکرد خوب دوره نخست را تکرار کنند. 
تونسی‌ها در سال‌های 1998، 2002 و 2006 در جام‌جهانی حاضر بودند و در سال 2018 نیز پس از دو دوره غیبت دوباره موفق به کسب جواز حضور در این رقابت‌ها شدند. در آخرین دوره و در روسیه آنها در گروهی سخت با بلژیک، انگلیس و پاناما همگروه بودند که در بازی نخست به‌سختی و در آخرین ثانیه مغلوب سه‌شیرها شدند اما در بازی دوم 5 بر 2 به بلژیک باختند و برد روز آخر برابر پاناما هم تاثیری در صعود آنها نداشت و با سه امتیاز به خانه برگشتند. 
آنها در قطر 2022 باید در دور گروهی به مصاف تیم‌های فرانسه، دانمارک و استرالیا بروند که گروه چندان راحتی نیست اما همان دیدار نخست برابر دانمارک می‌تواند تا حد زیادی شرایط صعود این تیم را مشخص کند. تونسی‌ها اگر به‌دنبال صعود به مرحله بعد هستند باید حتما استرالیا را شکست دهند و به همین دلیل است که آخرین دیدار خود پیش از این مسابقات را یک دیدار دوستانه با یکی از تیم‌های آسیایی قرار داده‌اند تا با آمادگی خوبی برای رویارویی با نماینده این قاره در جام‌جهانی آماده باشند. آنها در دور انتخابی هم پس از صدرنشینی در گروهی که گینه استوایی، زامبیا و موریتانی در آن حضور داشتند در دور سوم به‌مصاف مالی رفتند که گل به خودی بازیکن حریف در مسابقه رفت برای صعود آنها در مجموع دو بازی کافی بود. 
تونس در جام ملت‌های آفریقا هم یک‌بار قهرمان شده که به سال 2004 برمی‌گردد که میزبانی این مسابقات را برعهده داشتند و موفق شدند تنها قهرمانی خود را در خانه جشن بگیرند. آنها پس از این موفقیت تنها دو نایب قهرمانی در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. تونسی‌ها در دو فیفادی اخیر ابتدا در جام کایرین ژاپن شرکت کردند که دو برد برابر شیلی و میزبان حاصل آن بود و در شهریورماه هم دو بازی دوستانه با تیم‌های کومور و برزیل داشتند که اولی را با یک گل بردند اما برابر تیم پرقدرت آمریکای جنوبی 5 بر یک شکست خوردند. 

شروع خوب با مربی بومی
فدراسیون فوتبال تونس از اوایل سال 2022 هدایت تیم خود را به جلال‌القادری، مربی 50 ساله و بومی سپردند که پیش از آن به‌عنوان دستیار منذرالکبیر، دیگر مربی تونسی مشغول به‌کار بود. القادری در طول دوران مربیگری خود سابقه حضور در لیگ‌های تونس، عربستان سعودی و امارات را داشته و بیشتر دوران مربیگری خود را در این کشورها سپری کرده است. او پیش از حضور در تیم ملی کشورش مدتی در لیبی و عربستان حضور داشت و درنهایت از ابتدای سال جاری میلادی رسما هدایت تونس را برعهده گرفت. عملکرد او در 8 مسابقه‌ای که هدایت این تیم را برعهده داشته است بسیار خوب بود و تنها شکست تیمش به همان دیدار دوستانه با برزیل برمی‌گردد و 5 برد و 2 تساوی نیز حاصل دیگر دیدارهای این تیم بوده است. 
تونسی‌ها لژیونرهای زیادی در ترکیب تیم خود دارند و اکثر بازیکنان تیم ملی این کشور در کشورهای دیگر از جمله فرانسه، انگلیس، آلمان، هلند، سوئیس و دانمارک مشغول به بازی هستند. کاپیتان تیم ملی تونس درحال‌حاضر یوسف‌المساکنی است که سابقه بازی در تیم الدوحیل را در کارنامه دارد و بارها برابر تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا بازی کرده است. در ترکیب تیم ملی این کشور هانیبال مجبری 19 ساله نیز حضور دارد که از او به‌عنوان یکی از استعدادهای آینده‌دار فوتبال این کشور نام برده می‌شود و به همین دلیل پس از مدتی حضور در تیم‌های پایه منچستریونایتد در ابتدای این فصل به‌صورت قرضی راهی بیرمنگام‌سیتی شد تا تجربه بیشتری کسب کند. حاییم‌الجبالی دیگر پدیده فوتبال تونس است که در فرانسه رشد کرده و هم‌اکنون در تیم دوم لیون مشغول به بازی است. این بازیکن 18 ساله البته تنها یک بازی ملی در کارنامه دارد اما به‌نظر می‌رسد در سال‌های بعد نامش بیشتر مطرح خواهد شد.

مرتبط ها