کد خبر: 75033

«فرهیختگان» از دیدار دانشجویان با روسای دانشگاه‌های تهران و شریف گزارش می‌دهد

دانشجویان حرف‌هایشان را رودررو زدند

دانشگاه‌های کشور طی بیش از یک‌ماه اخیر به‌دلیل فوت مهسا امینی به محل اصلی برگزاری تجمعات اعتراضی تبدیل ‌شده است، تجمعاتی که در برخی دانشگاه‌ها به اغتشاش کشیده شد و حواشی مانند دانشگاه صنعتی‌شریف، فضا را در دانشگاه‌ها رادیکال کرد تا جایی که تقریبا در هر دانشگاهی اعتراضات از حالت مسالمت‌آمیز خارج می‌شد.

دانشگاه‌های کشور طی بیش از یک‌ماه اخیر به‌دلیل فوت مهسا امینی به محل اصلی برگزاری تجمعات اعتراضی تبدیل ‌شده است، تجمعاتی که در برخی دانشگاه‌ها به اغتشاش کشیده شد و حواشی مانند دانشگاه صنعتی‌شریف، فضا را در دانشگاه‌ها رادیکال کرد تا جایی که تقریبا در هر دانشگاهی اعتراضات از حالت مسالمت‌آمیز خارج می‌شد. بااین‌حال برخی دانشگاه‌ها مانند شیراز و فردوسی مشهد تشکل‌های دانشجویی با برگزاری تربیون‌های آزاد دانشجویانی که به موضوعات مختلف اعتراض داشته و هدف‌شان نیز طرح آن از طریق مسیرهای قانونی بود، با حضور در این تربیون‌ها زمینه گفت‌وگو بین طیف‌های مختلف دانشجویی را فراهم کردند. روشی که قطعا در وضعیت امروز حاکم بر دانشگاه‌ها می‌تواند هم باب گفت‌وگو را میان دانشجویان مختلف باز گذاشته و ‌هم صدای اعتراضات را به گوش مسئولان برساند، روز گذشته دو دانشگاه صنعتی‌شریف و تهران میزبان برگزاری تربیون آزاد با حضور روسای این دو دانشگاه بوده است.

  ما خودمونیم، طرفداران ایران
تالار فردوسی دانشگاه تهران، دیروز میزبان نشست پرسش و پاسخ با تشکل‌های دانشجویی با رئیس این دانشگاه بود که هرچند خبرهای خاصی از آن منتشرنشده، اما نمی‌توان از صحبت رودرروی دانشجویان با رئیس دانشگاه به‌راحتی گذشت. نیک‌نژاد، نماینده جنبش عدالتخواهی دانشجویی دانشگاه تهران در این نشست با انتقاد از برخورد حراست دانشگاه با دانشجویان، این کار را باعث ایجاد شکاف بین دانشگاه و دانشجو معرفی کرد. فاطمه مفیدی هم که به نمایندگی از بسیج دانشجویی با مقیمی صحبت کرد، از رفتار دوگانه نسبت به زنان گفت. او عنوان کرد: «حدود یک‌ماه است در کشور شاهد اتفاقاتی هستیم که از فوت خانم امینی شروع شد و به‌طرز عجیب به تحریم کلاس‌ها و عصبانیت نیروهای تجزیه‌طلب منجر شده است. شعار زن، زندگی و آزادی را درجایی شنیدم که یک بطری به سمت یک زن پرتاب می‌شد، درجایی شنیدم که یک مرد با خشم و نفرت به زنی فحاشی می‌کرد.» مفیدی از عدم وجود روایت صحیح از طرف دانشگاه نیز گلایه کرد و گفت: «ما خودمونیم، طرفداران ایران. مثل شما لباس‌های سعودی و ایران‌اینترنشنال و جیش‌العدل و آمریکا به تن نکرده‌ایم. ما در سالیان گذشته درکنار کارگران و اتباع و مردم مستضعف و کارگران هفت‌تپه و هپکو ایستاده‌ایم. چطور می‌شود زمانی که در جنگ روایت‌ها قرار داریم، هیچ روایتی صحیحی‌ از طرف دانشگاه وجود ندارد.»
عرفان غلامعلی‌زاده، به نمایندگی از جامعه اسلامی دانشجویان یکی دیگر از کسانی بود که روز گذشته صحبت کرد و با انتقاد از رئیس دانشگاه گفت: «پس از یک‌ماه برعکس باقی دانشگاه‌ها، دانشگاه تهران همچنان به شرایط عادی بازنگشته است، این نیز از مدیریت ضعیف نشأت می‌گیرد.»

  تحریم کلاس‌ها خبر خوبی را به بیرون دانشگاه مخابره نمی‌کند!
دانشجویان حاضر در تالار فردوسی این دانشگاه، پای صحبت‌های مقیمی هم نشستند. مسئولی که صحبت‌هایش را با انتقاد از توقف علمی شروع کرد و گفت: «در کشورهای مختلف مثل فرانسه، آمریکا و... اعتصابات و اعتراضات مختلف اتفاق می‌افتد اما در کدام‌شان روند علمی آن را متوقف می‌کنند؟ تحریم کلاس‌ها خبر خوبی را به بیرون از دانشگاه مخابره نمی‌کند و تصویر علاقه دانشجو به تعطیلی کلاس‌ها را نشان می‌دهد که دانشجو بیاید دانشگاه چند فحش دهد بعد به خوابگاه برود تا استراحت کند.»
مقیمی با بیان اینکه ورود لباس شخصی‌ها در دانشگاه تهران در حداقل‌ترین میزان ممکن اتفاق افتاد، گفت: «اگر بخواهیم صادق باشیم نهادهای امنیتی نسبت به اتفاقات دانشگاه بی‌تفاوت نیستند.»

  عذرخواهی رئیس دانشگاه صنعتی‌شریف از دانشجویان به دلیل بی‌تدبیری
از دانشگاه تهران که بگذریم، باید گفت دانشگاه صنعتی‌شریف نیز که حتی در برهه‌ای به‌دلیل حواشی ایجادشده، به‌سمت آموزش مجازی هم حرکت کرد، روز گذشته مهم‌ترین اتفاق در آن رقم خورد، یعنی دیدار چهره‌به‌چهره دانشجویان با رئیس این دانشگاه. جلیلی روز گذشته به‌صراحت از دانشجویان به‌دلیل عدم مدیریت واقعه تلخ یکشنبه 10 مهر عذرخواهی کرد و گفت: «دانشگاه برای حفظ جامعه خود و ساختار و روند، قوانینی دارد و باید مطابق آن عمل کند. حضور دختر بی‌حجاب روی این سن خلاف قانون است و حضور مختلط در سلف برخی دانشجویان هم خلاف قانون است.»
به گفته او، قطبیت در دانشگاه باید از بین برود و دانشگاه صنعتی‌شریف باید به الگوی گفتمان تبدیل شود. 
درکنار صحبت‌های دانشجویان مختلف با رئیس دانشگاه، جامعه اسلامی دانشجویان این دانشگاه نیز با صدور بیانیه‌ای به این دیدار واکنش نشان داد که در بخشی از آن آمده بود: «نکته بعدی عدم پاسخگویی حراست دانشگاه است. حراست دانشگاه بالاخره به چه کسی پاسخگوست؟ نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌ها چگونه وارد دانشگاه شدند. امروز هم که مانند روزهای دیگر حاضر نشدند در جمع دانشجویان حضور یابند و با پاسخ‌هایی که به ما دادند قصد، یا درواقع اجازه چنین کاری در بعد را هم ندارند. به گفته دانشجویانی که کارشان به اوین کشید، راپورت‌های حراست روی میز بازجویان بوده است. چرا یک‌بار صریحا وابستگی حراست دانشگاه به نهادهای امنیتی کشور اعلام نمی‌شود؟ تا کی قرار است دانشجویان قضیه حراست را از ریاست دانشگاه پیگیری کنند و مدام جواب‌های سربالا دریافت کنند؟ حتی اکنون نیز با اینکه پیگیری پرونده دانشجویان به کمیته انضباطی سپرده شده است، هنوز تماس‌‌هایی از دفتر پیگیری وزارت اطلاعات با دانشجویان برقرار می‌شود. چرا این روندها شفاف نمی‌شود؟» 
در این بیانیه با انتقاد از بی‌تدبیری‌های موجود، تاکید شده بود: «با همه این بی‌تدبیری‌ها، آبرو و اعتبار شریف نهایتا خدشه‌دار شد. متاسفانه بر زبان آمد آنچه ربطی به شریف و شریفی نداشت. قطعا باید فرقی باشد میان اعتراضات نخبگانی‌ترین نهاد کشور با اعتراضات کف خیابان. اما نمی‌دانیم چه کسانی و با چه نیتی در شریف آن هتاکی‌ها را انجام دادند. همگی باید چنین رفتارهایی را محکوم کرده و دربرابر آن بایستیم.»

مرتبط ها