کد خبر: 74883

امشب برنده توپ طلا 2022 مشخص می‌شود

بن‌زما بدون رقیب

مراسم توپ طلای 2022 امشب در پاریس برگزار می‌شود تا تکلیف جوایز این دوره که مهم‌ترین آنها انتخاب مرد سال فوتبال دنیاست، مشخص شود. از مدت‌ها پیش این گمانه‌زنی وجود داشت که در این دوره کسی به‌جز کریم بن‌زما شایسته فتح این جایزه نیست.

سیامک خاجی، خبرنگار:مراسم توپ طلای 2022 امشب در پاریس برگزار می‌شود تا تکلیف جوایز این دوره که مهم‌ترین آنها انتخاب مرد سال فوتبال دنیاست، مشخص شود. از مدت‌ها پیش این گمانه‌زنی وجود داشت که در این دوره کسی به‌جز کریم بن‌زما شایسته فتح این جایزه نیست و او در 34 سالگی می‌تواند اولین و احتمالا آخرین توپ طلای دوران فوتبالش را تصاحب کند. اتفاقی که دوسال پیش می‌توانست برای روبرت لواندوفسکی هم رخ دهد اما نشریه فرانس فوتبال در تصمیمی بی‌سابقه اعلام کرد که این مراسم را به‌دلیل شیوع کرونا لغو کرده است و به این ترتیب ستاره لهستانی که فصلی فوق‌العاده را در ترکیب بایرن‌مونیخ گذرانده بود در حسرت کسب این جایزه ماند و جالب اینکه سال قبل هم این عنوان برای هفتمین‌بار به لیونل مسی رسید تا لوا مانند بسیاری از ستاره‌هایی که در این سال‌ها پشت‌سر مسی و رونالدو ماندند و با وجود شایستگی که داشتند نتوانستند در مقایسه با این دو فوق ستاره سال‌های اخیر فوتبال دنیا رای زیادی کسب کنند. نکته جالب در این دوره غیبت لیونل مسی در بین کاندیداها نهایی این عنوان است که برای نخستین‌بار از سال 2005 است که این اتفاق رخ می‌دهد و با توجه به عملکرد نه‌چندان درخشان او در نخستین فصل حضورش در پاری‌سن ژرمن اتفاق چندان عجیبی نیست. کریس رونالدو هم اگرچه با درخشش و گلزنی‌هایش برای منچستریونایتد در فصل قبل توانسته امسال هم در بین 30 نفر نهایی جای داشته باشد اما با توجه به افتی که در ماه‌های اخیر داشته بعید است جایی حتی در بین 10 نفر اول داشته باشد.
درحالی‌که جایزه فرانس فوتبال امشب اهدا می‌شود، برندگان جوایز The Best فیفا قرار است پس از پایان رقابت‌های جام‌جهانی و عملا در روزهای آغازین سال 2023 مشخص شود و شاید عملکرد بازیکنان در این تورنمنت مهم تاثیر زیادی در نام نفرات برتر خواهد داشت. در ادامه به بررسی شانس‌های فتح این جایزه می‌پردازیم.

کریم بن‌زما
ستاره فرانسوی رئال‌مادرید با بالا رفتن سنش انتظار می‌رفت که دچار افت شود اما او ظاهرا هرچه پیرتر می‌شود نمایش بهتری در زمین ارائه می‌کند و اوج درخشش او فصل قبل بود که نقشی اساسی و تعیین‌کننده در قهرمانی رئال در لالیگا و لیگ قهرمانان داشت. با جدایی کریس رونالدو از رئال مادرید بسیاری از هواداران این تیم نگران آینده باشگاه بودند و بحث بر سر اینکه چه بازیکنی باید برای پر کردن جای خالی این ستاره خریداری شود، داغ بود. ادن آزارد نخستین بازیکن مهمی بود که برای تقویت خط حمله تیم خریداری شد اما هرچقدر این ستاره بلژیکی بد بازی کرد و البته بیشتر دوران حضورش در برنابئو را مصدوم بوده بن‌زما جور همه عناصر هجومی را به‌دوش کشید و خیال همه را راحت کرد. این ستاره 34 ساله که سال‌ها پیش از لیون فرانسه خریداری شد در بیشتر دوران حضورش در رئال زیر سایه رونالدو قرار داشت و احتمالا اگر از همان ابتدا چنین توجهی به او می‌شد و رونالدو هم به این تیم نمی‌رفت حالا با اختلاف زیادی بهترین گلزن تاریخ باشگاه بود که البته درحال‌حاضر رتبه دوم این فهرست پس از رونالدو را در اختیار دارد.
بن‌زما فصل قبل و درتمامی رقابت‌ها 48 گل زد و 15 پاس گل هم داد تا مرد اول رئال در این فصل باشد. کارلو آنچلوتی که حساب ویژه‌ای روی درخشش این ستاره فرانسوی کرده بود به‌خوبی توانست از شم گلزنی بالای این بازیکن برای موفقیت تیمش کمک بگیرد و به این ترتیب علاوه‌بر لیگ و لیگ قهرمانان، فاتح سوپرجام اسپانیا و همچنین سوپر جام اروپا هم شدند. بن‌زما به‌قدری فصل را خوب سپری کرد که درنهایت دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فرانسه که به‌دلیل حواشی و اتفاقاتی که درباره پرونده‌اش با متئو والبوئنا و باج‌گیری از این بازیکن او را مدت‌ها بود به تیم ملی دعوت نمی‌کرد برای حضوری موفق در جام‌جهانی و دفاع از عنوان قهرمانی تیمش در سال 2018 مجبور شد دوباره از او دعوت کند. به این ترتیب بن‌زما دوباره پیراهن خروس‌ها را به تن کرد و البته در لیگ ملت‌های اروپا نیز نمایش خوبی در ترکیب تیم ملی کشورش داشت.
آنچلوتی این فصل هم بن‌زما را بازیکنی مهم و تاثیرگذار در تیمش می‌داند و در مصاحبه‌هایش بارها گفته که او بازیکنی بسیار مهم برای این باشگاه است و رهبر تیم درون زمین به‌شمار می‌رود. سرمربی ایتالیایی به‌خوبی می‌داند که اگر رئال توانسته برای چهاردهمین‌بار فاتح لیگ قهرمانان شود بخش عمده آن را مدیون گل‌های حساسی است که این بازیکن در مراحل حذفی لیگ قهرمانان به‌ثمر رساند. آنچلوتی درباره شانس بالای بن‌زما برای فتح توپ طلا می‌گوید: «هیچ‌تردیدی وجود ندارد که برنده توپ طلای امسال کسی جز بن‌زما نیست و این جایزه باید به او داده شود. او مهم‌ترین و بهترین بازیکن ما و دنیا در فصل قبل بود و عملکردی فوق‌العاده ارائه کرد.»
اگر بن‌زما امشب بتواند این جایزه را فتح کند پس از سر استنلی ماتیوس انگلیسی -که در سال 1956 و درحالی‌که 41 ساله بود این جایزه را به‌دست آورد- به دومین بازیکن مسن تاریخ تبدیل می‌شود که توانسته توپ طلا را به‌دست آورد. از طرف دیگر از سال 1998 و کسب این جایزه توسط زین‌الدین زیدان دیگر هیچ بازیکن فرانسوی نتوانسته بود این جایزه را به‌دست آورد. او سال قبل پس از لئو مسی، روبرت لواندوفسکی و جورجینیو در رده چهارم این جایزه قرار گرفت اما امسال اصلی‌ترین شانس برای فتح آن محسوب می‌شود. بن‌زما دیروز هم گل اول رئال را در ال‌کلاسیکو زد تا تیمش این بازی را سه بر یک ببرد و به صدر جدول صعود کند.

سادیو مانه
ستاره سال‌های اخیر لیورپول که در این تابستان تصمیم به جدایی از این تیم گرفت و راهی بایرن‌مونیخ شد تا ماجراجویی تازه‌ای را در بوندس‌لیگا آغاز کند. مانه شاید در رده باشگاهی نتوانست چندان موفق باشد و با تیم انگلیسی تنها در جام حذفی و جام اتحادیه به قهرمانی رسید اما عملکردش در تیم ملی کشورش بسیار عالی بود و یک جام مهم را به ویترین افتخاراتش اضافه کرد. مانه به‌همراه سنگال ابتدا در جام ملت‌های آفریقا حاضر شد و با ارائه عملکردی بسیار خوب این تیم را به فینال رساند که در آنجا با غلبه بر مصر که کارلوس کی‌روش را روی نیمکت خود داشت، برای نخستین‌بار در تاریخ خود قهرمان این مسابقات شدند. این دو تیم در پلی‌آف صعود به جام‌جهانی نیز رقیب هم بودند که در آنجا هم یاران مانه توانستند باز هم مصر را شکست داده و به جام‌جهانی راه پیدا کنند. با توجه به اینکه آنها در گروه نخست با هلند، قطر و اکوادور هم‌گروه هستند از همین حالا این تیم به‌عنوان یکی از شانس‌های حضور در مراحل حذفی این رقابت‌ها و حتی رسیدن به مراحل پایانی مطرح است.
مانه با این عملکرد خوب می‌توانست یکی از مدعیان جدی کسب توپ طلا باشد تا پس از مدت‌ها این عنوان دوباره به یک بازیکن آفریقایی برسد اما در رقابت با بن‌زما بعید است او شانسی داشته باشد. جدایی او از لیورپول باعث افت این تیم هم شد و در این هفته‌ها شاگردان یورگن کلوپ افت زیادی را در لیگ برتر تجربه کرده‌اند که کارشناسان معتقدند جدایی مانه یکی از دلایل اصلی آن بوده است. مانه در بوندس‌لیگا فصل را نسبتا خوب شروع کرده و توانسته در ترکیب باواریایی‌ها جا بیفتد اما هنوز از دوران اوجش در لیورپول کمی فاصله دارد.

کیلیان امباپه
دیگر فرانسوی حاضر در این فهرست که اگر چه در این سال‌ها حواشی زیادی داشته اما هنوز نتوانسته در حد یک فاتح توپ طلا نامش را مطرح کند که مهم‌ترین علت آن هم بدون شک ناکامی‌اش در فتح لیگ قهرمانان است. امباپه با درخشش در موناکو با انتقالی نجومی راهی پاری‌سن‌ژرمن شد و با توجه به ستاره‌هایی که این تیم به خدمت می‌گیرد و سطح لیگ فرانسه، قهرمانی در این مسابقات نمی‌تواند اتفاقی مهم و باارزش برای این تیم تلقی شود. هرچند در این سال‌ها و در بعضی فصول حتی در رسیدن به این موفقیت هم ناکام مانده‌اند. در چنین شرایطی تمامی ستاره‌های نامدار این تیم هدف اصلی‌ خود را قهرمانی در اروپا قرار داده‌اند و امباپه که می‌خواهد نامش را به‌عنوان جانشین مسی و رونالدو در سال‌های آتی مطرح کند ‌انگیزه زیادی دارد تا در این رقابت‌ها به موفقیت برسد. به همین دلیل است که او برای تمدید قراردادش با پاری‌سن‌ژرمن بندهای نامتعارفی همچون خرید چند بازیکن خوب و حتی درخواست جدایی برخی نفرات تیم را مطرح کرده بود تا باشگاه به مدعی جدی قهرمانی در اروپا تبدیل شود. با این حال او هم مثل نیمار که با ترک بارسا می‌خواست در این تیم فرانسوی به بهترین بازیکن جهان تبدیل شود (که البته در این هدف ناکام بود) هنوز نتوانسته طعم قهرمانی در اروپا را بچشد و به همین دلیل است که امسال هم اگر چه عملکرد خوبی در لوشامپیونه داشته اما شانس اول فتح توپ طلا محسوب نمی‌شود. 
البته امباپه فصل قبل علاوه‌بر قهرمانی فرانسه، عنوان آقای گلی لیگ و همچنین بهترین بازیکن فصل را به دست آورد و در تیم منتخب فصل قبل لیگ قهرمانان نیز حضور داشت اما هیچ‌کدام از اینها برای رسیدن به جایزه امشب کافی نیست. او البته حالا این فرصت را دارد که با درخشش در جام جهانی و موفقیت احتمالی در لیگ قهرمانان شانس خود برای سال بعد را افزایش دهد. این در حالی است که با درخشش فوق‌العاده ارلینگ هالند در شروع این فصل با پیراهن منچسترسیتی او رقیبی جدی و مهم نه‌تنها در لیگ قهرمانان بلکه برای فتح توپ طلای 2023 پیش رو دارد. 

محمد صلاح
آقای گل فصل پیش لیگ برتر جزیره در سال‌های اخیر یکی از ستاره‌های فوتبال دنیا بوده و بارها به‌عنوان یک مدعی جدی برای فتح توپ طلا نامش مطرح شده اما هر بار درنهایت بین سه بازیکن برتر قرار گرفته است و دستش از این جایزه کوتاه مانده است. ستاره مصری این بار هم شانس زیادی ندارد چراکه بیشتر افتخاراتش در فصل قبل فردی بوده است و به جز جام حذفی و اتحادیه، عنوان آقای گلی لیگ و بهترین بازیکن فصل لیگ برتر را به دست آورده است. از طرف دیگر شکست در فینال جام ملت‌های آفریقا و همچنین ناکامی در رسیدن به جام جهانی باعث شد تا در رده ملی هم سال خوبی را سپری نکند و به همین دلیل نمی‌توان شانس زیادی در مراسم امشب برای او قائل شد. اگر چه او با لیورپول به فینال لیگ قهرمانان نیز رسید و در لیگ برتر هم تا هفته‌های پایانی رقابت نزدیکی با سیتی داشتند اما درنهایت در این دور از رقابت ناکام شدند. 

روبرت لواندوفسکی
ستاره لهستانی که در بهترین روزهای فوتبالش نتوانست این جایزه را فتح کند امسال هم احتمالا رقابت را به یکی دیگر از ستاره‌های دنیای فوتبال می‌بازد و با وجود فصل خوبی که با بایرن مونیخ و در ادامه با بارسلونا داشته اما دو قهرمانی در بوندس‌لیگا و سوپرجام آلمان نمی‌تواند او را در رقابت با بن‌زما در موقعیت بهتری قرار دهد. انتقال لوا به بارسا هم همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد خوب پیش رفت و او در تیم جدیدش هم خیلی زود روند گلزنی‌هایش را آغاز کرد و برخی معتقدند یکی از دلایلی که او راهی لالیگا شده است رقابت با بن‌زما است تا ثابت کند که نسبت به این گلزن فرانسوی، بازیکن بهتری است. 

وینیسیوس جونیور
رئال مادرید علاوه‌بر بن‌زما یک ستاره درخشان دیگر هم در ترکیب خود دارد که او هم نقش مهمی در موفقیت‌های اخیر این تیم ایفا کرده است. وینیسیوس برزیلی با استفاده از تکنیک و سرعت خوبش توانسته روند رو به رشد خوبی در ترکیب رئال داشته باشد و حالا به یکی از ستاره‌های بدون جانشین تیم آنچلوتی تبدیل شده است. او با ادامه این روند می‌تواند رقیبی جدی برای امباپه و هالند در سال‌های آینده باشد و اگر شایعات سال‌های اخیر روزی به حقیقت پیوسته و این دو بازیکن بالاخره راهی رئال شوند تصور این مثلث تهاجمی در ترکیب یک تیم می‌تواند بسیار ترسناک باشد. 

ارلینگ هالند
این گلزن نروژی هم اگر چه فصل قبل در ترکیب دورتموند نمایش خوبی داشت اما اوج عملکردش در هفته‌های ابتدایی فصل جدید بوده و به همین دلیل امسال نباید انتظار داشت که جایی در بین نفرات برتر داشته باشد. با این حال هالند به‌قدری در لیگ برتر و لیگ قهرمانان خوب کار کرده که از همین حالا می‌توان او را یکی از شانس‌های دوره بعد دانست و اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد حداقل در بین سه بازیکن برتر حضور خواهد داشت.

مرتبط ها