کد خبر: 74834

جایزه بهترین جوان سال 2022 به کدام ستاره می‌رسد؟

بلینگام، گاوی و موسیالا به‌دنبال عنوان پسر طلایی

مراسم اهدای توپ طلای اروپا دوشنبه‌شب در پاریس برگزار خواهد شد تا تکلیف برنده این جایزه در سال 2022 مشخص شود. اگرچه مهم‌ترین جایزه این مراسم توپ طلایی است که از سوی نشریه فرانس‌فوتبال به بهترین بازیکن جهان درطول یک سال میلادی اهدا می‌شود اما در چندسال اخیر یک جایزه دیگر هم به این مراسم اضافه ‌شده که به‌تدریج اهمیت زیادی پیدا کرده و آن‌ هم انتخاب پسر طلایی فوتبال دنیاست. در این بخش بهترین بازیکن زیر 21 سال دنیا به‌عنوان ستاره‌ای مستعد و آینده‌دار معرفی و جایزه ویژه‌ای هم به او اهدا می‌شود.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: مراسم اهدای توپ طلای اروپا دوشنبه‌شب در پاریس برگزار خواهد شد تا تکلیف برنده این جایزه در سال 2022 مشخص شود. اگرچه مهم‌ترین جایزه این مراسم توپ طلایی است که از سوی نشریه فرانس‌فوتبال به بهترین بازیکن جهان درطول یک سال میلادی اهدا می‌شود اما در چندسال اخیر یک جایزه دیگر هم به این مراسم اضافه ‌شده که به‌تدریج اهمیت زیادی پیدا کرده و آن‌ هم انتخاب پسر طلایی فوتبال دنیاست. در این بخش بهترین بازیکن زیر 21 سال دنیا به‌عنوان ستاره‌ای مستعد و آینده‌دار معرفی و جایزه ویژه‌ای هم به او اهدا می‌شود. نخستین‌بار این جایزه در سال 2018 به جمع جوایز این مراسم اضافه شد و با توجه به عملکرد عالی کیلیان امباپه در آن سال و کسب عنوان قهرمانی جهان به‌همراه فرانسه رقیبی جدی در این رای‌گیری نداشت و با فاصله زیادی نسبت به کریستین پولشیچ و جاستین کلایورت که دوم و سوم شدند، این جایزه را فتح کرد. در سال 2019 هم ماتیس دلیخت، مدافع هلندی آن زمان یووه در رقابتی نزدیک با جیدون سانچو (دورتموند) و ژوائو فلیکس (اتلتیکومادرید) جایزه «گلدن بوی» را به‌دست آورد. در سال 2020 هم که این مراسم به‌دلیل شیوع کرونا لغو شد و سال قبل هم این پدری بود که بالاتر از جود بلینگام و جمال موسیالا توانست فاتح این عنوان شود. با توجه به اینکه ستاره‌های دورتموند و بایرن‌مونیخ همچنان کمتر از 21 سال دارند باز هم نام آنها در بین کاندیداهای نهایی قرار دارد و امسال هم شانس بالایی برای فتح این جایزه دارند. در ادامه به بررسی شانس‌های اصلی کسب این جایزه در سال 2022 می‌پردازیم.

جود بلینگام
بدون‌شک این ستاره جوان انگلیسی شانس بسیار زیادی برای فتح این جایزه دارد. او فصلی فوق‌العاده را در دورتموند سپری کرده و یکی از امیدهای اصلی گرت ساوت‌گیت، سرمربی تیم ملی انگلیس برای درخشش در جام‌جهانی است. بلینگام از همان زمان بازی در بیرمنگام نامش را به‌عنوان یک هافبک آینده‌دار مطرح کرد و درحالی‌که تنها 16 سال داشت بسیاری از تیم‌های بزرگ دنیا به‌دنبال خرید او بودند. در این میان منچستریونایتد تلاش زیادی کرد او را به‌خدمت بگیرد و حتی گفته می‌شود او ملاقات‌هایی با سرالکس فرگوسن، سرمربی سابق این باشگاه و همچنین برایان رابسون و اریک کانتونا، دو اسطوره یونایتد داشت تا آنها او و خانواده‌اش را برای حضور در اولدترافورد متقاعد کنند اما درنهایت تصمیمش حضور در دورتموند بود. باشگاهی که در سال‌های اخیر با خرید ستا‌ره‌های جوان فوتبال دنیا به بهترین محل برای پرورش و پیشرفت آنها تبدیل شده است. شاید بلینگام در یونایتد با توجه به ترافیک بازیکنان بزرگ و همچنین فشاری که برای کسب موفقیت در چنین باشگاه‌هایی وجود دارد نمی‌توانست به‌اندازه دورتموند موفق باشد و در این مدت کم به چنین سطحی برسد. در دورتموند اما سیاست باشگاه میدان دادن به چنین بازیکنانی است تا هم از نظر ورزشی به تیم کمک کنند و هم در آینده با فروش آنها پول خوبی نصیب باشگاه شود. اتفاقی که در سال‌های اخیر برای بازیکنانی چون هالند و سانچو رخ داد. این هافبک میانی جوان خیلی زود در آلمان توانست جایگاه خوبی برای خود پیدا کند و به یکی از بازیکنان درخشان بوندس‌لیگا بدل شد. بازیکنی که توانایی بالایی در بازی‌سازی در میانه میدان دارد و درکنار آن خلاقیت و همچنین تکنیک بالایش برای عبور از بازیکنان حریف توجه باشگاه‌های بزرگ دنیا را به‌سمتش معطوف کرده است. 
بی‌دلیل نیست که حالا لیورپول هم به جمع مشتریان او اضافه ‌شده است و یورگن کلوپ پس از اینکه در این تابستان نتوانست برای خرید او -که حداقل 100 میلیون یورو باید برایش هزینه کند- اقدام کند، به خدمت گرفتن او در انتهای فصل را به‌عنوان یکی از اولویت‌های تیمش قرار داده است. البته آنها یک رقیب جدی به‌نام رئال‌مادرید را نیز دارند که آنها هم شرایط این هافبک انگلیسی را زیر نظر دارند و ممکن است در تابستان 2023 سراغ خرید او بروند. البته تیم اسپانیایی با وجود در اختیار داشتن سه هافبک جوان(کاماوینگا، والورده و شوامنی) شاید چندان برای خرید این بازیکن به آب‌وآتش نزند.
بلینگام فصل قبل در 44 بازی در تمامی رقابت‌های برای تیمش 6 گل زد و 14 پاس گل داد و امسال هم اگرچه در لیگ تنها یک پاس گل داده اما در لیگ قهرمانان با 4 گل و یک پاس پل در 4 بازی نمایشی فوق‌العاده داشته است. او در تیم ملی انگلیس نیز یکی از نفرات اصلی ساوت‌گیت به‌شمار می‌رود و حتی کارشناسان این کشور معتقدند سرمربی تیم ملی باید تیمش را حول‌ محور او تشکیل دهد و بلینگام 19 ساله می‌تواند تا سال‌ها میانه میدان سه‌شیرها را در اختیار داشته باشد.

جمال موسیالا
پدیده 19ساله بایرن‌مونیخ که در این سال‌ها او هم پیشرفت فوق‌العاده‌ای در تیمش داشته است و در پست هافبک تهاجمی یکی از ستاره‌های احتمالی جام‌جهانی پیش‌رو خواهد بود. موسیالا در آکادمی چلسی رشد کرد و درحالی‌که می‌توانست برای هر دو تیم ملی انگلیس و آلمان بازی کند، درنهایت با وجود اینکه در تیم‌های زیر 15 سال تا زیر 21 سال انگلیس بازی کرده بود، تصمیم گرفت در رده بزرگسالان برای ژرمن‌ها بازی کند و به این ترتیب سه‌شیرها مسلما حسرت از دست دادن او را خواهند خورد.
استعدادیاب‌های بایرن‌مونیخ خیلی زود متوجه توانایی‌های بالای او شدند و این بازیکن جوان را درحالی‌که 16 سال داشت تنها در ازای 200 هزار یورو به خدمت گرفتند. او به‌سرعت در تیم‌های پایه بایرن رشد کرد و از سال 2020 به تیم بزرگسالان پیوست و در این فصل هم به یکی از بازیکنان اصلی و تاثیرگذار تیمش بدل شده است.
موسیالا در همین دوسال اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته تا جایی‌که ارزش او در سایت ترانسفرمارکت از یک‌میلیون یورو در تابستان 2020 به 80 میلیون یورو رسیده و حالا به یکی از بازیکنان ارزشمند فوتبال دنیا تبدیل شده است. او در فصل جاری شروعی عالی با مونیخی‌ها داشته و در 8 بازی تیمش با 5 گل و 5 پاس گل در بوندس‌لیگا و 2 پاس گل در لیگ قهرمانان یکی از بهترین‌های باواریایی‌ها بوده است. موسیالا تاکنون 17 بار نیز پیراهن تیم ملی آلمان را به تن کرده است و انتظار می‌رود یکی از ستاره‌های جام‌جهانی قطر باشد.
جولیان ناگلزمن، سرمربی بایرن علاقه زیادی به بازی این هافبک جوان دارد و به همین دلیل او را به دیگر ستاره‌های نامدار تیمش ترجیح می‌دهد. او در 19 سالگی درک بسیار بالایی از فوتبال دارد و به‌خصوص در یک‌سوم تهاجمی رقبا قدرت بازیسازی و خلق موقعیت خوبی دارد.

گاوی
یکی دیگر از ستاره‌های بارسلونا که درکنار پدری خیلی زود به ترکیب اصلی رسید و این روزها به بازیکن فیکس تیم ژاوی تبدیل شده، گاوی است که فصل قبل و درحالی‌که فقط 17 سال داشت به ترکیب اصلی بارسا رسید و به‌خوبی توانست از این فرصت کمال بهره را ببرد و حالا تصور خط میانی بارسا بدون او کمی دشوار به نظر می‌رسد. او که محصول آکادمی باشگاه است، نه‌تنها در جمع آبی‌واناری‌ها نامش را مطرح کرد، بلکه به تیم ملی اسپانیا هم راه پیدا کرد و تاکنون 12 بار برای ماتادورها به میدان رفته است. گاوی هم در یک‌سال اخیر در ارزش‌گذاری ترانسفرمارکت پیشرفت بسیار خوبی داشته و از 25 میلیون یورو در سال قبل به 70 میلیون یورو رسیده و در 18 سالگی آینده‌ای درخشان را در پیش خواهد داشت. به همین دلیل بود که بارسا تلاش زیادی داشت تا قرارداد او را تمدید کند و همچنین بند فسخی نجومی را در آن بگنجاند تا مانع از جدایی او شوند.
حضور او و پدری در ترکیب بارسا یادآور روزهای ابتدایی حضور ژاوی و اینیستا در این تیم است و هواداران این تیم امیدوارند تا این دو بازیکن بتوانند روزهای درخشان این دو هافبک نسل طلایی فوتبال اسپانیا را تکرار کنند.

سایر مدعیان
در لیست منتشرشده از سوی فرانس فوتبال علاوه‌بر بلینگام، نام کریم آدیمی، دیگر بازیکن دورتموند نیز دیده می‌شود که البته فصل قبل را در ردبول سالزبورگ سپری کرد و یکی از مهاجمان اینده‌دار فوتبال اروپا محسوب می‌شود. او البته از زمان حضور در تیم آلمانی هنوز نتوانسته روزهای خوبش در فوتبال اتریش را تکرار کند اما شاید برای قضاوت درباره عملکردش در دورتموند کمی زود باشد.
باکویو ساکا دیگر ستاره انگلیسی حاضر در این فهرست است که در این سال‌ها در آرسنال به مهره‌ای تاثیرگذار بدل شده و در یورو 2020 هم یکی از بازیکنان محبوب گرت ساوت‌گیت در تیم ملی انگلیس بود که البته در فینال یکی از ضربات پنالتی را از دست داد. فلورین ویرتز آلمانی هم دیگر بازیکن حاضر در این فهرست است که البته با توجه به مصدومیتی که فصل قبل نصیبش شد و نتوانست لورکوزن را در بخش عمده نیم‌فصل دوم همراهی کند، شانس چندانی برای کسب این عنوان ندارد اما یکی از ستاره‌هایی است که با توجه به روند رو به رشدش در آینده بیش از این از او خواهیم شنید.
ادواردو کاماوینگا هم که دومین فصل حضورش در رئال‌مادرید را سپری می‌کند اگرچه هنوز نتوانسته جایگاه ثابتی در ترکیب تیم آنچلوتی پیدا کند اما از او به‌عنوان یکی از هافبک‌های درخشان فوتبال اروپا در سال‌های آینده نام برده می‌شود. رایان گراونبرگ از آژاکس، یوشکو گواردیول، مدافع لایپزیگ که گفته می‌شد دو تیم منچستریونایتد و چلسی به دنبال خرید او هستند و نونو مندس که اخیرا راهی پاری‌سن‌ژرمن شده است دیگر نفرات حاضر در بین کاندیداهای نهایی این جایزه هستند.

مرتبط ها