کد خبر: 74714

رئیس‌جمهور برای مراسم بازگشایی سال تحصیلی به جمع دانشجویان دختر دانشگاه الزهرا رفت

دانشگاه زنده است

حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه الزهرا برای آغاز رسمی سال تحصیلی جدید را می‌توان یکی از اتفاقات مهم فضای آکادمیک کشور دانست.

فاطمه طاری بخش-زهرا رمضانی، خبرنگار:حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه الزهرا برای آغاز رسمی سال تحصیلی جدید را می‌توان یکی از اتفاقات مهم فضای آکادمیک کشور دانست، آن هم در روزهایی که به زعم برخی فضای دانشگاه آنچنان‌که باید آرام و بی‌حاشیه نیست اما نه‌تنها شخص اول اجرایی کشور در یکی از مراکز مهم دانشگاهی پایتخت حضور پیدا کرده، بلکه روال سال‌های گذشته را تغییر داده است. البته امسال اولین باری نبود که دانشجویان و به‌خصوص جدیدالورودها، پای صحبت‌های رئیس‌جمهور نشسته بودند؛ چراکه آغاز سال تحصیلی جدید با حضور شخص اول اجرایی کشور دیگر به رسمی نانوشته در آموزش عالی کشور تبدیل شده و در تمام سال‌های گذشته این رسم اجرا شده است. 

تغییر معنادار محل مراسم؛از خیابان انقلاب به ده‌ونک

مقصد اصلی روسای‌جمهور تقریبا در تمام سال‌ها دانشگاه تهران بوده که حواشی خاص به خودش را هم به همراه داشته است؛ مقصدی که امسال از خیابان انقلاب به ده‌ونک تغییر مکان داد و این بار دانشجویان دختر دانشگاه الزهرا بودند که پای صحبت‌های رئیس‌جمهور کشور نشستند. اتفاقی که با نگاهی به یک دهه گذشته سابقه نداشته است، هر چند دانشگاه‌هایی مانند صنعتی‌شریف و حتی مراکز استان‌ها گاهی میزبان رؤسای‌جمهور بوده‌اند، اما دلیل این حضور، شرکت در مراسم روز دانشجو بود نه آغاز سال تحصیلی جدید. اما اتفاق روز گذشته نشان می‌دهد دیگر قرار نیست حضور در جمع دانشجویان دانشگاه تهران به معنی آغاز رسمی سال تحصیلی در نظام آموزش عالی کشور باشد. 
ابراهیم رئیسی اولین حضور خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران تجربه کرد. در 19 مهرماه سال 1400، ابراهیم رئیسی در حالی به دانشگاه تهران رفت که اکثر دانشجویان دانشگاه امکان حضور در این مراسم را نداشتند و سازوکارهای مجازی نیز برای مشاهده مراسم برای دانشجویان وجود نداشت. این مراسم درنهایت با کمتر از 50 دانشجو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شد که اکثریت آنها از فعالان دانشجویی دانشگاه بودند. محور اصلی صحبت‌های رئیسی در اولین برنامه آغاز سال تحصیلی‌اش نیز حول مساله‌محور شدن دانشگاه‌ها و ارائه راهکارهای علمی و عملی از سوی آنها خلاصه می‌شد. 
از دوران ریاست‌جمهوری رئیسی که بگذریم، باید عنوان کرد طی یک دهه گذشته حسن روحانی به‌عنوان رئیس دو دولت یازدهم و دوازدهم با حضور در دانشگاه تهران، به نوعی زنگ آغاز سال تحصیلی را برای دانشجویان به صدا در آورده است. در این میان البته سال تحصیلی 1400-1399، دانشگاه تهران به دلیل آنچه رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان شده بود، از حضور فیزیکی در دانشگاه تهران سر باز زد و وزرای بهداشت و علوم در جمع دانشجویان حاضر شده و درنهایت رئیس‌جمهور وقت ارتباط تصویری با دانشجویان داشت. 
تالار علامه امینی دانشگاه تهران در 24 مهر ماه سال 1398 به مناسبت آغاز سال تحصیلی میزبان حسن روحانی بود. برنامه‌ای که صحبت‌های رئیس‌جمهور وقت در آن پیرامون برگزاری انتخابات اختصاص پیدا کرد. رئیس دولت دوازدهم 22 مهر ماه سال 97 هم به همین دانشگاه رفت تا به رسم هرساله در جشن آغاز سال تحصیلی برای دانشجویان و به‌خصوص جدیدالورودها شرکت کند. 
سال‌های 95، 94 و 93 نیز مهم‌ترین دانشگاه کشور میزبان حسن روحانی بود تا از این طریق در دوران ابتدایی دولت یازدهم به نوعی زمینه را برای ارتباط‌گیری با قشر نخبگانی فراهم کند. البته حسن روحانی برای اولین بار در سال تحصیلی 92 بود که پایش در 22 مهر ماه به‌عنوان رئیس‌جمهور به دانشگاه تهران باز شد؛ دانشگاهی که تا آخرین سال حضورش در پاستور به‌عنوان مقصد او باقی ماند.

رئیسی در دانشگاه الزهرا:
درخشش بانوان ایرانی در عرصه‌های جهانی برای کشور قدرت آفریده است

رئیس‌جمهور در دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه امروز قریب به ۶۰ درصد از دانشجویان کشور را دانشجویان دختر تشکیل می‌دهند، برخورداری توأمان از روحیه تحقیق و پژوهش با علم و بردباری دختران دانشجو را در این زمینه موثر دانست و افزود: «در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی زنان زیادی در عرصه‌های دانشگاهی کشور خوش درخشیده و حتی توانسته‌اند توانایی‌های خود را در عرصه‌های جهانی نیز به رخ جهانیان بکشند.»  سیدابراهیم رئیسی تصریح کرد: «وقتی یک بانوی فرهیخته ایرانی در سطح جهانی دستاورد علمی مهمی را ارائه می‌کند، بر سکویی قرار می‌گیرد، پرچم جمهوری اسلامی برافراشته و سرود ملی ایران نواخته می‌شود، این برای کشور قدرت می‌آفریند.» 
او با بیان اینکه علم و دانش از مولفه‌های مهم قدرت و توانایی هستند، گفت: «امروز کشور با همت اساتید و دانشجویان به سطوح بالایی از قدرت و توانایی دست یافته است. در‌حالی‌که روزگاری در این کشور نیازمند واردات سیم خاردار بودیم و همان را نیز از ما دریغ می‌کردند، امروز در زمینه‌های مختلف علمی و صنعتی با وجود گسترده‌ترین تحریم‌ها به پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای دست یافته‌ایم و به مدد الهی این مسیر همچنان ادامه خواهد داشت.» 
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با تبریک به دانشجویان جدیدالورود تصریح کرد: «شما همه همت و تلاش خود را وقف تحقیق و پژوهش کنید، دولت نیز همه تلاش خود را برای تمهید لوازم و امکانات لازم برای شما به کار خواهد گرفت.» او رفع دغدغه اشتغال برای دختران و پسران دانشجو را از تکالیف دولت دانست و گفت: «دولت دانشگاه را اتاق اندیشه‌ورزی خود می‌داند و انتظار دارد دانشگاه‌ها و مراکز علمی با اندیشه‌ها و ابتکارات نو به یاری دولت بشتابند.» 
رئیسی در ادامه سخنان خود با اشاره به رد پای دشمن در اغتشاشات اخیر اظهار کرد: «دشمن تصور می‌کرد که می‌تواند در ظرف دانشگاه امیال خود را دنبال کند، غافل از اینکه دانشجویان و اساتید ما بیدار بوده و اجازه تحقق خیال‌های باطل دشمن را نخواهند داد و حتما در عرصه علم و دانش نیز مانند دیگر عرصه‌ها دشمن را ناکام خواهند گذاشت.» 
رئیس‌جمهور با تبیین منطق دولت در مذاکرات رفع تحریم و تلاش دشمن برای تحمیل شروط خود به ایران گفت: «از ابتدا اعلام کردیم میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد، اما به مذاکرات عزتمندانه پایبند خواهیم بود و امروز منطق جمهوری اسلامی ایران در دنیا مورد پذیرش است.» 

  وزیر علوم: 60 درصد جمعیت دانشجویی کشور را دختران تشکیل می‌دهند 
محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم نیز در این مراسم ضمن پاسداشت آغاز بهار علم و دانش گفت: «60 درصد دانشجویان کشور را دختران تشکیل می‌دهند و حضور قابل ملاحظه بانوان در آموزش عالی به‌خاطر شرایطی است که نظام مقدس جمهوری اسلامی فراهم کرده است.» 
وی تاکید کرد: «باید قدر نظام جمهوری اسلامی ایران که برخاسته از خون هزاران شهید است را بدانیم.» 
وزیر علوم با تاکید بر تلاش و پشتکار دختران دانشجو برای موفقیت در مسیر کسب علم گفت: «خداوند به هر انسانی استعدادهای خاصی عطا کرده است و هر کسی باید بکوشد استعداد و ظرفیت ویژه مختص خود را شناسایی کند و آن را برای دست یافتن به موفقیت‌های خود به‌ کار گیرد.» 
زلفی‌گل با اشاره به تنوع رشته‌های تحصیلی گفت: «هر رشته تحصیلی زیبایی خاصی دارد و متفاوت با رشته‌های دیگر است و اگر دانشجویان در مفاهیم و نظریات رشته تحصیلی خود به‌صورت عمیق مطالعه و پژوهش کنند می‌توانند در رشته و علم خود در دنیا و پیشرفت بشریت سهیم باشند.» 
وزیر علوم خطاب به دانشجویان نوورود به دانشگاه گفت: «بخشندگی خداوند بی‌نهایت است و اگر با توکل به ذات اقدسش، از خداوند چیزی را بخواهید قطعا با رحمانیت آن را خواهد داد، آرزوهای بلند داشته باشید؛ چراکه آرزوهای بلندتر باعث می‌شود تلاش بیشتری کنید.» 
او با اشاره به اینکه والدین و معلمان در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان و ورود به دانشگاه نقش مهم و اساسی داشته‌اند بر احترام به والدین و معلمان و اساتید تاکید کرد و گفت: «علم بدون اخلاق مفید نیست.» 

 

مرتبط ها