کد خبر: 74701

سلطانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: نگرفتن 3 پنالتی در 20 دقیقه جای تعجب دارد

ناداوری نباشد اسب‌مان را برای دبل قهرمانی زین کرده‌ایم

 امیدوارم این 2 امتیاز در پایان فصل برای قهرمانی تعیین‌کننده نباشد/ تا جنگی نشود انگار از کمک‌داور ویدئویی خبری نخواهد بود/ اینکه کی‌روش 5 بازیکن ما را دعوت می‌کند بسیار امیدبخش است/  دربی هر زمانی باشد مهم نیست، ما 3 امتیاز را می‌خواهیم

تیم فوتبال استقلال درحالی مقابل فولاد در تهران در هفته هشتم رقابت‌های لیگ برتر به تساوی رسید که همه نکات فنی و حواشی این دیدار تحت‌الشعاع داوری آن قرارگرفت.

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:تیم فوتبال استقلال درحالی مقابل فولاد در تهران در هفته هشتم رقابت‌های لیگ برتر به تساوی رسید که همه نکات فنی و حواشی این دیدار تحت‌الشعاع داوری آن قرارگرفت؛ چراکه استقلالی‌ها اعتقاد داشتند داور این دیدار چندین پنالتی را برای آنها نگرفته است. در هر صورت این دیدار درحالی به ‌اتمام رسید که استقلالی‌ها از لحاظ فنی نمایش قابل قبولی را مقابل تیم جواد نکونام ارائه دادند و بدون توجه به نتیجه به‌دست آمده، با توجه به اظهارات معاونت باشگاه استقلال، هواداران این تیم به روزهای آینده امیدوارتر شدند. درخصوص اتفاقات این دیدار و پنالتی‌هایی که استقلالی‌ها معتقدند داور برای آنها نگرفت و سایر مسائل مرتبط دیگر دقایقی با امیر سلطانی معاون این باشگاه در «فرهیختگان» هم‌کلام شدیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

بازی با فولاد درحالی برگزار شد که استقلالی‌ها معتقدند در این دیدار داور بازی چند پنالتی را برای آنها نگرفته است. با این ‌حال کارشناسان داوری حداقل روی یک پنالتی برای استقلال به اجماع رسیده‌اند. 
این بازی را همه دیدند و همه بر این امر صحه گذاشتند که داور این دیدار آن‌طور که بایدوشاید قضاوت نکرده و نتوانست توقعات را برآورده کند. در هرصورت در سه چهار صحنه داور می‌توانست حق را به حقدار بدهد اما به هر دلیلی این‌کار را نکرد. تا جایی‌که می‌دانم کمیته حقوقی باشگاه به‌دنبال ریشه‌یابی این موضوع است تا بفهمد چرا این اتفاق در این دیدار حساس رخ داده است و چرا این‌طور شده است. اینکه در یک بازی و در فاصله حدود 20 تا 25 دقیقه به یکباره 3 پنالتی برای استقلال گرفته نمی‌شود یک‌مقدار جای شک‌وشبهه و تعجب دارد. 

این بازی را از نزدیک دیدید؟
بله اتفاقا در استادیوم بودم و از نزدیک این صحنه‌ها را دیدم. ساپینتو تیم بسیار خوبی را ساخته است؛ هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ بدنی استقلال این روزها یکی از بهترین‌های لیگ برتر است. در همین دیدار همان‌طور که دیدید به‌خصوص در نیمه دوم فولاد را به لاک دفاعی بردیم و حتی اجازه ندادیم این تیم به دروازه استقلال نزدیک شود. اگر این بازی را دیده باشید حتما متوجه شدید که در این نیمه فولاد جز دفاع کار دیگری نتوانست انجام بدهد، البته با احترام به جواد نکونام و تیم‌شان. در هرصورت ما میزبان بودیم و باید از امتیاز میزبانی استفاده می‌کردیم با این‌حال تنها معضل و چالش ما در بازی جمعه داوری بود و متاسفانه این داور ضربه جبران‌ناپذیری را به استقلال زد. این داور حتما این صحنه‌ها را دیده است و امیدوارم که به اشتباه خود پی‌برده باشدف هرچند اگر این امر هم اتفاق افتاده باشد دیگر برای باشگاه استقلال فرقی نمی‌کند و ما در هرصورت از کسب 3 امتیاز این دیدار محروم شدیم. این آب دیگر رفته و هرگز برنمی‌گردد و فقط امیدوارم 2 امتیاز این دیدار در پایان فصل در راه رسیدن به قهرمانی تعیین‌کننده نباشد چون در این‌صورت هواداران استقلال هرگز این داور را نخواهند بخشید همان‌طور که هرگز جمعه عصر و اتفاقات آن را فراموش نخواهند کرد. 

البته داور این دیدار صددرصد از قضاوت خود اعلام رضایت کرده و به خبرنگاران در پایان بازی گفته بود صحنه‌ها را باید ببینید و فوتبالی قضاوت کنید. 
حتما از نظر خودشان این‌طور بوده است. باید ببینیم ناظر بازی چه‌چیزی نوشته و مردم و کارشناسان چه می‌گویند. «خود گویم و خود خندم؛ عجب مرد هنرمندم» این‌طور نیست که! باید ببینیم آنهایی که باید ایشان را قضاوت کنند چه قضاوتی درباره عملکرد این داور دارند. من مطئنم ناظر بازی و ناظر داوری بازی این صحنه‌ها را دیده‌اند و باید ببینیم ایشان چه نظراتی دارند و اینکه آیا آنها هم صددرصد از قضاوت انجام شده ابراز رضایت می‌کنند یا خیر. 

اعتقاد دارید بین صحنه‌های مشکوک خود شما به‌عنوان معاونت باشگاه استقلال چند پنالتی به سود این تیم گرفته نشد؟
من کارشناس داوری نیستم که عدد دقیق بگویم، هرچند قضاوت خیلی از صحنه‌ها نیاز به کارشناسی ندارد و هر هواداری می‌تواند تشخیص بدهد که چه اتفاقی در زمین افتاده است. اما به استقلال خیلی کم‌لطفی شد. همین جاهاست که آدم متوجه می‌شود چقدر به VAR در فوتبال کشور نیاز حیاتی وجود دارد. چقدر حق‌ها ناحق می‌شود فقط به‌خاطر اینکه ما این سیستم روز دنیا که در سطوح پایین‌تر فوتبال در همه کشورها مورد استفاده هست را نداریم. چقدر جنگ می‌شود به‌خاطر اینکه این تکنولوژی را در فوتبال‌مان نداریم. جالب است تلفظ هر دو کلمه کمک‌داور ویدئویی و جنگ به انگلیسی به یک معنا هستند. یعنی VAR و WAR هر دو یک‌جور تلفظ می‌شوند. یعنی به‌خاطر همین نداشتن کمک‌داور ویدیویی چقدر جنگ صورت می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد تا جنگ نشود قرار نیست کمک‌داور ویدئویی وارد فوتبال ایران شود این درحالی است که خیلی از این صحنه‌ها با بازبینی راحت برطرف می‌شوند و دیگر شک‌وشبهه‌ای باقی نمی‌ماند. امیدوارم با آمدن فدراسیون جدید و روی کار آمدن آقای تاج و نفوذی که ایشان در کنفدراسیون فوتبال آسیا دارند بتوانند این مشکل را هرچه سریع‌تر حل کنند. اینها یک چیزهای پایه‌ای و بیسیک در فوتبال روز دنیا هستند و همین مسائلی که ما درباره آنها بحث می‌کنیم در همه جای دنیا حل‌شده هستند اما اینجا هنوز یکی می‌گوید این صحنه پنالتی یا اخراج یا آفساید بود و دیگری می‌گوید نبود. درحالی‌که اگر سیستم کمک‌داور ویدئویی داشته باشیم می‌توان این صحنه‌های مشکوک را بررسی کرد و متوجه شد که تصمیم داور تایید می‌شود یا خیر. 

برخی عقیده دارند اگر کمک‌داور ویدئویی هم بیاید، قرار است همین داوران پشت این سیستم‌ها مستقر شوند و بازهم تا حدودی همین روال ادامه دارد. 
بالاخره آن زمان هم شاهد اشتباهاتی خواهیم بود اما خیلی کمتر است. آن زمان دیگر داور نمی‌تواند مثلا زاویه‌دیدش را بهانه کند و خیلی حرف‌ها را بزند و حداقل، صحنه از چند زاویه پخش می‌شود تا داور بهترین تصمیم را بگیرد. الان به‌خاطر نبود این سیستم خیلی حرف‌ها زده می‌شود و داوران برخی بهانه‌ها را می‌آورند. بازهم تاکید می‌کنم حتی با VAR هم صد‌درصد شاهد اشتباهات داوری خواهیم بود اما مطمئنا بهانه‌گیری سخت‌تر شده و این اشتباهات به‌مراتب کمتر خواهد شد. 

معاون حقوقی باشگاه از مقامات قضایی خواسته تلفن داوران شنود شود!
این اقدامات دست یک‌سری از ارگان‌های خاص هستند و خیلی نباید به این فضا ورود کنیم بلکه باید در این فضا باشیم که چرا یک داور در طول یک بازی این تعداد پنالتی را برای استقلال نمی‌گیرد. اگر همه آنها هم اشتباه باشد در هرصورت کارشناسان یکی‌دو پنالتی را تایید کردند و چرا همان یک پنالتی را برای ما نگرفت. باید این موضوع را ریشه‌یابی کنیم. آقای سمیعی به‌عنوان رئیس کمیته‌حقوقی این باشگاه حتما نقطه‌نظراتی دارند که اساسی و مهم هم هستند اما سوال من این است که یک تیم در یک بازی مگر چند موقعیت می‌تواند داشته باشد که 5 تا مشکوک به پنالتی باشد؟ اگر یکی از این صحنه‌ها پنالتی اعلام می‌شد روند بازی برمی‌گشت و نتیجه عوض می‌شد. یک تیم در یک بازی چقدر می‌تواند ایجاد موقعیت کند؟ در بسیاری از بازی‌ها دو موقعیت هم گیرنمی‌آید اما ما 5 صحنه را به‌خاطر برخورد در محوطه جریمه حریف ازدست دادیم که همه آنها مشکوک و به گفته کارشناسان یکی‌دو تا از آنها مسلم بودند. چقدر به‌خاطر همین داستان‌ها وقفه در بازی افتاد. در هرصورت بازیکنان ما هربار بعد از این مسائل احساسی شده و زمان زیادی را با داور صحبت می‌کردند و همین باعث می‌شد تا در بازی وقفه ایجاد شود و همه اینها به ضرر ما بود. 

سمیعی در اظهارنظری تند اعلام کرده بود این اشتباهات قطعا عامدانه بود. 
امیدوارم عامدانه نباشد. البته وقتی یک چیزی هر هفته تکرار می‌شود شاید شک‌وشبهه ایجاد کند اما من می‌گویم که ان‌شاء‌الله عامدانه نباشد. امیدوارم این اشتباهات اتفاقی باشد اما این اتفاقات که هرهفته برای استقلال می‌افتد ناخوشایند است. از نزدیک که بازی‌ها و اشتباهات داوران را ببینیم واقعا نمی‌دانیم تیم باید چه‌کاری انجام دهد. 

نکونام هم بعد از بازی گفته بود بازیکنان استقلال می‌خواستند زرنگی کنند و پنالتی بگیرند اما حاج‌ملک قضاوت بسیار خوبی داشت و به او خسته نباشید گفت. 
من درباره این اظهارنظر نمی‌توانم حرف بزنم و بهتر است خودشان در این‌خصوص و صحبتی که مطرح شده است، اظهارنظر کنند اما با همه این تفاسیر بدون شک استقلال در این دیدار تیم برتر میدان بود. من تا به‌حال تیم جواد نکونام را این اندازه تحت فشار ندیده بودم. استقلال در این دیدار با فاصله از حریفش برتری داشت. درست است که پنالتی‌های ما دیده نشد اما از لحاظ آماری، این دیدار همه را امیدوار کرد و این امیدبخشی را به ما داد که ساپینتو تیم بسیار خوبی را درست کرده است. تیمی که فقط 5 صحنه مشکوک به پنالتی در یک بازی دارد آن هم مقابل تیمی که خودش مدعی قهرمانی است، واقعا لیاقت قهرمانی دارد. درست است که در این دیدار حق‌مان خورده شد اما به یک‌سری از حقایق پی‌بردیم. تیمی که بتواند 50 دقیقه تیمی مانند فولاد را در زمین خودش نگه‌دارد باید به چنین تیمی برای قهرمانی خیلی امیدوار بود. مطمئن باشید اگر این ناداوری‌ها و برخی مشکلات و معضلات وجود نداشته باشد اسب‌مان را برای دومین قهرمانی زین‌کرده‌ایم و توانایی این‌کار را هم داریم و امیدوارم در پایان فصل به این عنوان برسیم. این دیدار این نکته مثبت را هم با وجود اتفاقات تلخ داوری برای استقلالی‌ها به‌همراه داشت. 

البته با این وضعیت داوری، شانس آوردید ساپینتو کنار زمین نبود در غیر این‌صورت شاید اتفاقات بدی رخ می‌داد. 
اتفاقا او روی سکوها خیلی حرص می‌خورد و حسابی هیجانی شده بود اما بالاخره فوتبال است و هزار اتفاق در هردیداری می‌تواند رخ بدهد. یک روز به نفع‌تان و یک روز هم به ضررتان، فقط نمی‌دانم چرا هرروز روی ناخوش آن و ضرر و زیان آن برای استقلال است. مطمئن باشید در همان نیمه اول توپ پیمان بابایی که به تیرک برخورد کرد اگر وارد دروازه می‌شد اصلا روند بازی تغییر کرده و اتفاقات و نتیجه دیگری به‌ثبت می‌رسید. با همه این تفاسیر اگرچه بازی زیر سایه ناداوری قرارگرفت اما با این نحوه بازی که استقلال انجام داد این نوید را دادیم که مسیر ما از سایر تیم‌های دیگر متفاوت است. خود بازی را اگر یک‌بار دیگر ببینید به استقلال این فصل امیدوار خواهید شد. تیمی که بتواند این همه خلق موقعیت کند برای قهرمانی خیلی جای امیدواری خواهد داشت. این نوید را به هواداران دادیم که این تیم امسال هم آمده است تا با مدیریت آقای آجورلو قهرمانی دوم را هم بگیرد. 

شایعه برکناری مدیریت استقلال از کجا مطرح شد؟
این هم مثل بقیه شایعات دیگر. شایعات دیگر از کجا می‌آیند؟ وقتی می‌بینند یک تیم موفق است و خوب کارمی‌کند و روند مطلوبی دارد، سعی می‌کنند چنین شایعاتی را راه بیندازند اما ایشان محکم به کارش در استقلال ادامه خواهد داد. او همچنان پیگیر مسائل باشگاه هست. من هم توصیه می‌کنم به چنین شایعاتی توجه نکنید چون امثال این حرف‌ها همیشه وجود دارد. 

 5 بازیکن استقلال هم به اردوی جدید تیم ملی که با نفرات داخلی برگزار می‌شود، دعوت شدند. 
این امر خیلی خوب است، هرچند بازیکنانی که لایق تیم ملی باشند زیاد داریم اما در هر صورت این تعداد هم از لحاظ آماری رقم قابل توجهی محسوب می‌شود. البته از این نظر قابل توجه است که این تعداد توسط کی‌روش دعوت شده‌اند. وقتی مربی‌ای مانند کی‌روش از یک تیم 5 بازیکن دعوت کند مشخص می‌شود که آن تیم از لحاظ فنی چه‌قدرتی دارد و این امر هم می‌تواند بسیار امیدوار‌کننده باشد. 

موضع باشگاه استقلال در قبال دربی چیست؟ شما می‌خواهید این دیدار قبل از جام‌جهانی باشد یا بعد از آن؟
از موضع باشگاه خبر ندارم اما دربی، دربی است و هر زمانی می‌خواهد باشد قبل یا بعد از جام‌جهانی بالاخره حساسیت‌های خاص خودش را دارد و هیچ فرقی برای ما نمی‌کند چون در این دیدار همیشه برای موفقیت و کسب 3 امتیاز ممکن به‌میدان می‌رویم و عملا زمان آن برای ما هیچ تفاوتی نمی‌کند. 

مرتبط ها