کد خبر: 74679

۳۰ درصد تولیدات نانو کشور مربوط به دانشگاه آزاد است

این دانشگاه جزء ۲۰ موسسه برتر دنیا در حوزه نانو است و باید از لحاظ درآمدزایی نانو نیز بین ۲۰ مرکز اول دنیا قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «این دانشگاه جزء ۲۰ موسسه برتر دنیا در حوزه نانو است و باید از لحاظ درآمدزایی نانو نیز بین ۲۰ مرکز اول دنیا قرار گیرد.» 
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از سیزدهمین نمایشگاه فناوری نانو در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران بازدید کرد. دکتر طهرانچی در حاشیه این بازدید، در گفت‌وگو با اساتید و دانشجویان فناور واحدهای دانشگاه آزاد با تاکید بر اهمیت پژوهش، فناوری و دانش‌بنیان برای دانشگاه آزاد گفت: «فعالان دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی باید متناسب با ظرفیت‌های فراوان این دانشگاه، در یک مسیر ۵ ساله، محصولات خود را به‌صورت وسیع به تجاری‌سازی رسانده و درآمدهای خود در زمینه نانوفناوری را به‌طور قابل توجهی افزایش دهند.» 
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی جزء 20 موسسه برتر دنیا در حوزه نانو است، اظهار داشت: «باید با برنامه‌ریزی‌های لازم، تدابیری اتخاذ شود تا این دانشگاه از لحاظ درآمدزایی نانو نیز در میان 20 مرکز اول دنیا قرارگیرد. این مهم به‌صورت جدی و با حمایت حوزه پژوهش و فناوری و صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد دنبال می‌شود.» 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: «دانشگاه‌های ما درحال بازسازی مرجعیت علمی کشور هستند لذا دشمن از سال ۲۰۰۵ می‌خواهد با اغتشاشات سیاسی و تحریم‌، مانع حرکت روبه‌جلوی ما شود. جامعه علمی ما باید با هوشیاری، دوری از حاشیه و براساس فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری که پیشرفت کشور را از مسیر توسعه علمی می‌دانند، نسبت به تحقق اهداف خود تلاش کند. دانشگاه آزاد اسلامی موثرترین مجله علمی ایران را با ایمپکت حدود ۸ داراست و ۳۰ درصد تولیدات نانو کشور مربوط به این دانشگاه است.» 
دکتر طهرانچی تصریح کرد: «مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن 120 هزار دانش‌آموز، تنها مجموعه آموزشی یکپارچه کشور است. باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، معاونت سما و باشگاه دانش‌آموزی نانو می‌توانند با ترسیم یک نقشه‌راه در حوزه نانو فناوری، فعالیت‌های تاثیرگذاری در جامعه دانش‌آموزی داشته باشند.» 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جریان این بازدید، ضمن دیدار و گفت‌وگو با سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی و روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و ‌فناوری رئیس‌جمهور، خواستار حمایت جدی دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی شد. 
گفتنی است سیزدهمین دوره نمایشگاه فناوری نانو از ۹ تا ۱۲ مهرماه با حضور فناوران داخلی و خارجی برگزارشد. 

نشست کنفرانس بین‌المللی آسایهل (ASAIHL) برگزار شد
صدوپنجاه‌وپنجمین نشست کنفرانس بین‌المللی آسایهل (ASAIHL) به میزبانی دانشگاه ورشو در کشور لهستان برگزارشد. یکصدوپنجاه‌وپنجمین نشست کنفرانس بین‌المللی آسایهل (ASAIHL) از تاریخ 3 تا 6 مهرماه 1401 (25 تا 28 سپتامبر 2022) به میزبانی دانشگاه ورشو در کشور لهستان برگزارشد. 
جلال درخشه معاون امور بین‌الملل و دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست انجمن بین‌المللی موسسات آموزش عالی شرق آسیا (ASAIHL)که به میزبانی دانشگاه ورشو در لهستان برگزارشد، شرکت کرد. این اجلاس شامل دو بخش نشست هیات‌امنای آسایهل و کنفرانس علمی بود که با شعار «دانش و آموزش: همکاری، تعهد و خلاقیت در جهان جهانی‌شده» برگزارشد. دانشگاه آزاد به‌عنوان یکی از اعضای هیات‌امنا در جلسه هیات‌امنای نشست آسایهل که معمولا پیش از اجلاس علمی برای بررسی و تصویب مواردی چون تصویب بودجه، پذیرش اعضای جدید، تعیین خط مشی و مکان برگزاری اجلاس بعدی کنفرانس تشکیل می‌شود، مشارکت فعال داشت و به‌ویژه در مورد پذیرش اعضای جدید در انجمن آسایهل، دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاه معیار (با توجه به اینکه بزرگ‌ترین دانشگاه جهان از حیث تعداد دانشجو و تعداد واحدهای دانشگاهی است) مورد توجه واقع شد. بخش علمی کنفرانس نیز به ارائه مقالات و گزارش‌های علمی اختصاص یافت. در این اجلاس، تصویب شد که نشست‌های بعدی انجمن توسط هیات‌امنا در کشورهای تایلند، ژاپن، ویتنام و چین برگزار شود. همچنین نامزدی دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری اجلاس در جزیره کیش در بهار سال 2025 مورد تایید قرارگرفت. همچنین در حاشیه این کنفرانس، دکتر درخشه به‌عنوان نماینده دانشگاه آزاد اسلامی، با دبیرکل انجمن و برخی از اعضای هیات‌امنا و نیز رئیس موسسه مطالعات شرقی دانشگاه ورشو و معاون دانشگاه ورشو دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، مقررشد تفاهمنامه بین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه ورشو پس از طی شدن فرآیند قانونی، تمدید شود. همچنین در مورد موسسه مطالعات شرقی دانشگاه مذکور نیز مقررشد یکی از واحدهای دانشگاه آزاد  که در حوزه مطالعات تاریخ و تمدن ایرانی اسلامی و زبان و ادبیات فارسی ممحض است، انتخاب و نسبت به همکاری‌های فی‌مابین اقدام لازم به‌عمل ‌آید. درخشه همچنین با حسین غریبی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لهستان دیدار کرد. غریبی در ‌این دیدار، آمادگی سفارت برای مساعدت و همکاری در راستای گسترش فعالیت‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های لهستان را اعلام کرد. 

برگزاری دوره «تحلیل علل آغاز جنگ تحمیلی و  پیامدهای دفاع مقدس» 
 دوره توانمندسازی کارکنان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی توسط معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد تحت عنوان «تحلیل علل آغاز جنگ تحمیلی و پیامدهای دفاع مقدس» توسط معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. در این دوره مسائلی ازجمله روند شکل‌گیری و پیشینه تاریخی منتج به صدور قطعنامه 1975 الجزایر، مهم‌ترین اهداف جنگ، چگونگی آغاز تجاوز و واکنش دولت‌ها به این تجاوز، استراتژی‌های ایران و عراق در جنگ و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

رایزنی با شرکت‌های صنعتی برای اشتغال دانشجویان
سرپرست دانشگاه آزاد استان سمنان با بیان اینکه اجرای طرح پویش در سال تحصیلی جاری به‌طور جد پیگیری می‌شود، گفت: «تاکنون با شهرک‌های صنعتی و تعداد قابل توجهی از صنایع استان رایزنی شده و امیدواریم به‌زودی طرح پویش تقویت شود.»
مهدی منصوری، سرپرست دانشگاه آزاد استان سمنان در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره اقدامات برای حضور دانشجویان در دانشگاه به مناسبت فرارسیدن سال تحصیلی 14۰۲-۱۴۰۱ و تمهیدات برای تجهیز خوابگاه‌ها گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان آمادگی کامل را برای برگزاری حضوری کلاس‌ها داشته و پذیرای دانشجویان است. در این شرایط خوابگاه‌ها و وسایل ایاب‌وذهاب برای واحدها مدنظر قرار گرفته است. دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان برای پسران و دختران خوابگاه اختصاص داده است.» 
 وی درباره کم‌وکیف ارائه خدمات در سلف افزود: «برای فعالیت در سلف با پیمانکارها مذاکره شده و از طریق مناقصه، مقررات و انجام کمیسیون در معاملات و انعقاد قرارداد انجام شده و با یک قیمت منطقی و حفظ کیفیت غذای مناسب دراختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. در این شرایط غذا با قیمت منطقی دراختیار دانشجویان قرار داده می‌شود. با این تفاسیر غذاهای ارائه‌شده با قیمت مناسب نسبت به اغذیه‌فروشی‌های بیرون از دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. برای مثال قیمت غذاها به مبلغ ۴۰-۳۹ هزارتومان است که در مقایسه با مبالغ بیرون برای دانشجویان به‌صرفه است.» 
سرپرست دانشگاه آزاد استان سمنان با بیان اینکه برخی از واحدهای عملی به‌دلیل شیوع کرونا با کیفیت مناسب به دانشجویان ارائه نشده و برای جبران کیفیت آموزشی برنامه‌های متعدد در دستور‌کار قرار گرفته است، افزود: «در این شرایط با اساتید، مدیران و معاونان آموزشی جلسات برگزارشده و از این افراد درخواست شده تا نواقص در طول ایام کرونا برطرف شود و در ترم آتی هرکارگاه به صلاحدید دانشجویان یا اساتید به‌شکل مجدد برگزار می‌شود.» 
منصوری در پاسخ به سوالی مبنی‌بر تفاوت در آموزش‌ها با توجه به کسب تجربه ناشی از شیوع کرونا و آموزش‌های برخط تاکید کرد: «در وضعیت کنونی آموزش‌ها به‌شکل حضوری است. هرچند ظرفیت آموزش‌های مجازی هم وجود دارد و در صورت نیاز می‌توان از ظرفیت‌های موجود بهره‌مند شد، اما ترجیحا این آموزش‌ها باید به‌شکل حضوری باشد و دانشجویان به روال آموزش‌های حضوری عادت کنند. اگر استادی تشخیص دهند که مبحثی از درس خود را به‌شکل مجازی تکمیل کنند، به این معنا نیست که از تعداد جلسات حضوری کاسته شود و می‌توان آموزش‌های برخط را روشی برای تفهیم بهتر دانشجویان به‌کار گرفت، اما برگزاری کلاس‌ها به‌شکل کاملا حضوری است.» 
وی درباره وضعیت روحی دانشجویان برای حضور در دانشگاه گفت: «دانشجویان بیش از کادر آموزش برای آموزش‌های حضوری مشتاق و آماده برگزاری کلاس‌های حضوری هستند. دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۱ کلاس‌ها را به‌شکل حضوری برگزار کرد و از همان روزهای نخست کلاس‌ها به‌شکل مجازی برگزار شد.» 
سرپرست دانشگاه آزاد استان سمنان با بیان اینکه اجرای طرح پویش در سال تحصیلی به‌طور جد پیگیری می‌شود، افزود: «با شهرک‌های صنعتی و تعداد قابل توجهی از صنایع استان و اداره کل صمت و شرکت‌های صنعتی رایزنی شده و امیدواریم به‌زودی طرح پویش در استان تقویت شود.» 

مرتبط ها