کد خبر: 74607

حواشی نخستین روز سیزدهمین نمایشگاه نانو از نگاه «فرهیختگان»:

دانش بنیان‌های نانویی به دنبال راهی برای اعتمادسازی

در گفت‌وگو با شرکت‌های دانش‌بنیان، آنچه بیش از هرچیزی جلب توجه می‌کرد، عدم اعتماد شرکت‌های تولیدی کشور به تولیدات داخلی حتی به‌رغم کیفیت بالا و قیمت پایین‌تر در مقایسه با نمونه‌های خارجی یا حتی نمونه‌های بی‌کیفیت چینی بود.

ندا اظهری، خبرنگار:بعد از دو سال آرامشی که نمایشگاه بین‌المللی به‌دلیل کرونا تجربه کرده بود، برگزاری سیزدهمین نمایشگاه نانو شاید یکی از معدود نمایشگاه‌های جدی‌ای بود که دوباره با قدرت ظاهرشد و جانی دوباره به سالن‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی داد. امسال نمایشگاه سیزدهم با گستردگی بیشتری نسبت به دوازده دوره قبل کار خود را آغاز کرد و به‌جای دو سالنی که سال‌های پیش به نمایش محصولات می‌پرداخت، امسال در سه سالن کار خود را کلید زده است. امسال هم مانند هرسال استقبال خوبی از روز نخست نمایشگاه به‌عمل آمده و علاوه‌بر رشدی که تعداد بازدیدکنندگان داشتند، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی هم در مقایسه با سال‌های قبل رشد چشمگیری داشته است. 
سالن خلیج فارس که تقریبا در همه نمایشگاه‌های نانو، اصلی‌ترین سالن محسوب می‌شود بیشتر میزبان شرکت‌های سلامت و بهداشت است که دارویی‌ها در طبقه پایین و مراکز دانشگاهی و آموزشی، پژوهشی در طبقه دوم هستند. طبقه نخست سالن خلیج فارس مانند سال‌های گذشته میزبان بیشترین بازدیدکننده بود و در ورودی سالن، غرفه‌هایی چون خانه‌نانویی جاخوش کرده که بخشی از نگاه‌های بازدیدکنندگان را به‌خود معطوف کرده بود. در بدو ورود به سالن خلیج فارس، یک غرفه جذاب لوازم‌التحریر با دیواره‌های قرمز رنگی که دارد توجه بازدیدکنندگان را به‌خود جلب می‌کند و به‌دلیل تنوع محصولاتی که دارد، تقریبا هرکدام از بازدیدکنندگان چند ثانیه‌ای را در آن توقف می‌کنند. از خودکارهای آنتی باکتریال رنگارنگ تولید این شرکت دانش‌بنیان که بگذریم، در ورودی سمت چپ غرفه نمایش شن‌های بازی آنتی‌باکتریال با رنگ‌ها و عطرهای مختلف را می‌توانید مشاهده کنید که بازدیدکنندگان می‌توانند حس کار با شن‌های بازی را تجربه کنند و از لمس این شن‌ها آرامش خاصی را به‌دست آورند. 
از پله‌های طبقه اول سالن خلیج فارس که بالا بروید، درست در سمت چپ با غرفه دانشگاه آزاد اسلامی روبه‌رو می‌شوید که با محصولات متعددی از حدود 16 استان در نمایشگاه سیزدهم حاضر شده‌اند. روی میزهای جداگانه‌ای که در گیشه جلویی غرفه دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارند، اغلب ویال‌های کوچکی قرار گرفته‌اند که هرکدام از آنها تولید یکی از محققان و دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد است. بعد از گشتی کوتاه در سالن خلیج فارس و تهیه چند گفت‌وگو و نزدیک شدن به ساعت 11 صبح، به‌همراه خبرنگاران دیگر راهی سالن 5 نمایشگاه بین‌المللی می‌شویم که قرار بود افتتاحیه در آنجا برگزار شود. در کنار حضور دهقانی فیروزآبادی، سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری که به‌تازگی بعد از استعفای سورنا ستاری، سکان این معاونت را برعهده گرفته، دکتر سعید سرکار دبیر ستاد فناوری نانو، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، سیدمحسن دهنوی رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس در مراسم افتتاحیه حضور داشتند. از نکات جالب توجه مراسم افتتاحیه که در ورودی سالن 5 با پخش سرود جمهوری اسلامی برگزار شد، حضور میهمانان خارجی از مکزیک، برونئی و برزیل بود. سالن 5 در کنار حضور شرکت‌های مختلف دانش‌بنیان که در حوزه‌های مختلف نانومواد، کشاورزی و... ارائه شده بود، میزبان حضور نانواستارتاپ‌ها و طرح‌های فناورانه‌ای بودند که برای نخستین‌بار در نمایشگاه نانوی امسال حضور پیدا کرده‌اند. 

در گفت‌وگو با شرکت‌های دانش‌بنیان، آنچه بیش از هرچیزی جلب توجه می‌کرد، عدم اعتماد شرکت‌های تولیدی کشور به تولیدات داخلی حتی به‌رغم کیفیت بالا و قیمت پایین‌تر در مقایسه با نمونه‌های خارجی یا حتی نمونه‌های بی‌کیفیت چینی بود. این شرکت‌ها، عدم معرفی کافی و صحیح محصولات تولید داخل را دلیل اصلی عدم اعتماد شرکت‌های داخلی به محصولات عنوان می‌کنند و امیدوارند برگزاری و تداوم چنین نمایشگاه‌هایی بتواند اعتماد ازدست‌رفته را به شرکت‌ها برگرداند تا از این طریق، اقتصاد شرکت‌های داخلی و اقتصاد کشور رونق بگیرد. 
در ادامه نمایشگاه‌گردی و در دقایق پایان نخستین روز نمایشگاه نانو راهی سالن 6 شدم که از قرار معلوم میزبان بازدیدکنندگان کم‌تری در مقایسه با دو سالن دیگر بود. در این سالن غرفه‌های شرکت‌کننده بیشتر در حوزه‌های تجهیزات خانه و آشپزخانه، نانوپوشش‌ها و عایق‌های نانویی و... به عرضه جدیدترین محصولات خود پرداخته‌اند. از حاشیه‌های نمایشگاه سیزدهم می‌توان به بازدید دانش‌آموزان و دانشجویان از نمایشگاه و برگزاری سخنرانی‌هایی توسط شرکت‌های مختلف حاضر، در طبقه اول سالن خلیج فارس اشاره کرد. 
 

مرتبط ها