کد خبر: 74511

بررسی دو حریف تدارکاتی پیش روی تیم ملی ایران

آغاز دوباره با کی‌روش با طعم انتقام

تیم ملی ، دو مسابقه دوستانه و تدارکاتی برابر تیم‌های اروگوئه و سنگال برگزار خواهند کرد تا هم پس از مدت‌ها با دو حریف نامدار و پرستاره روبه‌رو شویم و هم کی‌روش پیش از جام‌جهانی شناخت بهتری از نفرات تیمش به دست بیاورد.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: تیم ملی فوتبال ایران در شروع دوباره راه خود با کارلوس کی‌روش فردا در اتریش به مصاف اروگوئه خواهد رفت تا در آخرین فیفادی پیش از آغاز رقابت‌های جام‌جهانی محکی جدی خورده باشد. در حالی که تا همین چند هفته پیش قرار بود این دیدار با مربیگری دراگان اسکوچیچ برگزار شود، تغییرات در راس فدراسیون فوتبال و به تبع آن در تیم ملی سبب شد تا مرد پرتغالی پس از حدود سه سال دوری از فوتبال ایران دوباره سکان‌دار هدایت یوزها شود. کی‌روش برای پیاده کردن تفکرات خود در تیم ایران فرصت چندانی ندارد و در کمتر از 2 ماه باید تیمی بسازد که بتواند برابر رقبایی چون انگلیس، آمریکا و ولز حرفی برای گفتن داشته باشد و حتی شاید از این گروه نه‌چندان آسان راهی مرحله بعد شود. او درست زمانی به ایران برگشت که تیم ملی ایران باید خود را برای آخرین دیدارهای تدارکاتی‌اش آماده می‌کرد و اگرچه گفته می‌شود از مدت‌ها قبل عملکرد بازیکنان ایرانی را در لیگ و همچنین باشگاه‌های خارجی زیر نظر داشته، باز هم فرصت زیادی برای شناخت نفرات جدید و تازه‌وارد نداشته است. شاگردان او در این فیفادی دو مسابقه دوستانه و تدارکاتی برابر تیم‌های اروگوئه و سنگال برگزار خواهند کرد تا هم پس از مدت‌ها با دو حریف نامدار و پرستاره روبه‌رو شویم و هم کی‌روش پیش از جام‌جهانی شناخت بهتری از نفرات تیمش به دست بیاورد. البته تیم ایران قرار است پس از این فیفادی یک دیدار دوستانه نیز برابر روسیه انجام دهد که به نظر می‌رسد آن مسابقه فرصت آخر او و شاگردانش برای آمادگی و هماهنگی پیش از مصاف روز 30 آبان با انگلیس باشد. در ادامه به بررسی شرایط دو حریف تدارکاتی پیش روی ایران می‌پردازیم.

فرصت رویارویی با سوارز و رفقا
قهرمان دو دوره جام‌جهانی، نخستین حریف خوب تیم ملی در این فیفادی خواهد بود. اگرچه در فیفادی قبلی که تیم ملی ما می‌توانست چهار بازی دوستانه داشته باشد، تنها برابر الجزایری که بسیاری از ستاره‌های خود را در اختیار نداشت و با تیم دوم خود به مصاف ایران آمده بود به میدان رفت و فرصت خوبی را برای برگزاری دیدارهای دوستانه از دست داد. البته در آن زمان قرار بود با کانادا هم یک بازی دوستانه برگزار کنیم که به دلایلی این مسابقه لغو شد. بازی با اروگوئه فرصت مناسبی برای برگزاری یک دیدار دوستانه خوب با تیمی پرستاره خواهد بود که به جام‌جهانی نیز صعود کرده است و البته کی‌روش‌ انگیزه‌ای برای انتقام نیز خواهد داشت؛چراکه یکی از دلایل برکناری او از هدایت تیم ملی کلمبیا شکست برابر همین تیم در مقدماتی جام‌جهانی بود. این مربی پرتغالی پس از کنار رفتن از هدایت تیم ملی ایران راهی کلمبیا شد تا چالشی جدید را در آمریکای جنوبی تجربه کند. او با کلمبیا در کوپا آمه‌ریکا عملکرد قابل قبولی داشت اما پس از آن در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی نتوانست انتظارات را برآورده کند و در دو دیدار آخر خود که به فاصله چند روز برگزار شد، ابتدا به همین اروگوئه با 3 گل باخت و سپس شکست 6 بر یک برابر اکوادور را تجربه کرد تا کارش با این تیم با این دو نتیجه عجیب و دور از انتظار به پایان برسد.
اروگوئه به‌عنوان یکی از پرافتخارترین تیم‌های آمریکای جنوبی سابقه دو قهرمانی در جام‌جهانی سال‌های 1930 و 1950 را دارد و سه بار در سال‌های 1954، 1970 و 2010 نیز بر سکوی چهارم این مسابقات قرار گرفته است. در کوپا آمه‌ریکا هم آنها تا پیش از همین دوره اخیر با 15 قهرمانی، بیشترین جام را در این رقابت‌ها کسب کرده بودند که آرژانتینی‌ها با شکستن طلسم چند ساله حالا با آنها برابری کرده‌اند.
اروگوئه در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی در منطقه آمریکای جنوبی با هدایت دیه‌گو آلونسو رقابت سختی برای کسب 4 سهمیه مستقیم این قاره داشت و البته درنهایت پشت سر برزیل و آرژانتین با 28 امتیاز سوم شد و به همراه اکوادور به‌عنوان 4 تیم برتر راهی جام‌جهانی شد. اروگوئه در این مسابقات علاوه‌بر شکست در هر دو دیدار رفت و برگشت برابر دو قدرت اول این قاره، برابر اکوادور و بولیوی نیز در دو مسابقه خارج از خانه شکست خورد اما در پایان 18 مسابقه خود در این منطقه با 8 برد، 4 تساوی و 6 شکست جواز حضور در قطر 2022 را به دست آورد.
قهرمان نخستین دوره جام‌جهانی در 11 دوره اخیر این رقابت‌ها 6 بار حضور داشته و در 5 مورد هم نتوانسته است از گروه خود صعود کند که آخرین مورد آن در سال 2006 بود. پس از آن، این تیم در هر سه دوره اخیر حاضر بوده که یک عنوان چهارمی بهترین عملکرد آنها در این مدت به شمار می‌رود و در دو دوره اخیر هم یک بار در یک‌هشتم نهایی و یک بار در یک‌چهارم نهایی از دور مسابقات کنار رفته‌اند.

رویارویی با تیم‌های آمریکایی
اروگوئه در جام‌جهانی پیش رو با تیم‌های کره‌جنوبی، پرتغال و غنا هم‌گروه است و در نخستین دیدار باید به مصاف نماینده آسیا برود و رویارویی با ایران می‌تواند دیدار تدارکاتی خوبی پیش از این مسابقه باشد. اروگوئه برای صعود از این گروه، رقابت سختی با پرتغال و غنا خواهد داشت و با توجه به اینکه یاران کریس رونالدو شانس اصلی صعود از این گروه هستند، برای رسیدن به دور بعد باید کره‌جنوبی را در بازی اول خود شکست دهند. آنها در فیفادی قبلی دیدارهای تدارکاتی خود را با تیم‌های شمال قاره آمریکا برگزار کردند و ترجیح دادند با توجه به اینکه تیم‌های اروپایی مشغول دیدارهای خود در لیگ ملت‌های اروپا هستند، سه بازی با مکزیک، آمریکا و پاناما برگزار کنند. شاگردان آلونسو بازی اول را با سه گل بردند، برابر هم‌گروه ایران به تساوی بدون گل رسیدند و پاناما را هم به‌راحتی و با 5 گل از پیش رو برداشتند. آنها حالا در این فیفادی ابتدا به مصاف ایران می‌روند و آخرین دیدار خود پیش از جام‌جهانی را نیز برابر کانادا انجام خواهند داد و جالب اینکه با وجود هم‌گروهی با یک تیم از قاره آفریقا دیداری با هیچ‌یک از تیم‌های این قاره انجام نخواهند داد.
دیه‌گو آلونسو سرمربی 47ساله این تیم سابقه بازی در تیم‌های والنسیا، اتلتیکو مادرید و مالاگا را در کارنامه دارد و در دوران مربیگری خود هم بیشتر در اروگوئه هدایت تیم‌هایی چون پنارول و مونتری را عهده‌دار بوده و البته پیش از قبول مربیگری در تیم ملی کشورش مدتی در اینترمیامی آمریکا حضور داشته است. در دسامبر سال 2021 اسکار تابارز پس از 15 سال حضور روی نیمکت این تیم از سمتش کنار رفت تا سکان هدایت تیم به آلونسو سپرده شود. او پس از 4 برد در 4 بازی نخست خود در مقدماتی جام‌جهانی، صعود اروگوئه را قطعی کرد و در جام‌جهانی نیز هدایت این تیم را برعهده خواهد داشت. او در اینترمیامی آمار خوبی از خود به جای نگذاشت و در 24 مسابقه که روی نیمکت این تیم نشست، 7 برد، 3 تساوی و 14 شکست کسب کرد اما از زمان حضورش به‌عنوان سرمربی اروگوئه با 7 برد، 6 تساوی و فقط یک باخت روند خوبی را سپری کرده است.
این جام‌جهانی آخرین فرصت برای درخشش نسل طلایی فوتبال این کشور است که شامل ستاره‌هایی چون لوئیس سوارز، ادینسون کاوانی، فرناندو موسلرا، دیه‌گو گودین و مارتین کاسرس خواهد بود که در سال‌های آخر فوتبال خود قرار دارند و به‌زودی بازنشسته می‌شوند. البته فوتبال اروگوئه در این سال‌ها ستاره‌های جدیدی را به دنیای فوتبال معرفی کرده است که در حال حاضر فدریکو والورده، رونالد آرائوخو، رودریگو بنتانکور و داروین نونیز مشهورترین آنها هستند که در رئال، بارسا، تاتنهام و لیورپول بازی می‌کنند.
یکی از غایبان فهرست اخیر آلونسو برای دو دیدار تدارکاتی برابر ایران و کانادا، دیه‌گو گودین باتجربه و 36ساله است که در ماه‌های اخیر با مصدومیت مواجه بوده و فرصت زیادی برای بازی در تیم باشگاهی‌اش، ولزسارزفیلد آرژانتین پیدا نکرده است. تجربه این مدافع که سابقه بازی در تیم‌های ویارئال، اتلتیکو مادرید و اینترمیلان را در کارنامه دارد، می‌تواند در جام‌جهانی به کمک آلونسو بیاید اما مصدومیت اخیرش باعث شده تا حضور او که با 159 بازی ملی، باسابقه‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ملی این کشور محسوب می‌شود در پرده ابهام قرار گیرد. او فعلا در اسپانیا مشغول درمان آسیب‌دیدگی خود است و امیدوار است بتواند یک جام‌جهانی دیگر را به همراه اروگوئه تجربه کند.
روزنامه ال‌پاییس اروگوئه در گزارشی از دیدار فردای دو تیم می‌نویسد: «تیم ملی اروگوئه در روزهای اخیر با تمامی نفرات خود در اردوی اتریش حضور دارد و برای دیدار تدارکاتی با ایران مهیا می‌شود. نیکولاس دلاکروز آخرین بازیکنی بود که به اردوی تیم اضافه شد تا آلونسو با همه نفرات خود تمرینات تیمش را دنبال کند. تیم در کمپ تمرینی اتریش خود را برای مصاف با نماینده آسیا آماده می‌کند و پس از این مسابقه راهی اسلوواکی می‌شود تا به مصاف کانادا برود. تنها تغییر در فهرست اولیه تیم، حضور لئاندرو کابررا به جای سباستین کوتس است که در آخرین ساعات دچار آسیب‌دیدگی شد و نتوانست در این اردوی مهم تیمش را همراهی کند. این بازی قرار است پشت درهای بسته برگزار شود و بلیت‌فروشی برای حضور تماشاگران در آن انجام نخواهد شد. آندره‌ا لانفرانکو، یکی از اعضای سفارت اروگوئه در اتریش درباره علت این تصمیم می‌گوید: «این دیدار از سوی فدراسیون فوتبال اروگوئه برنامه‌ریزی نشده بود و این تصمیم میزبان است. بلیت ‌نفروختن در این مسابقه از اختیار فدراسیون یا برنامه‌ریزان بازی خارج بود اما احتمال دارد تعدادی بلیت در اختیار هوادارانی که راهی این شهر شده‌اند تا بازی را ببینند قرار داده شود. ما هم دوست داشتیم ورزشگاه پر از تماشاگر باشد اما امکان آن وجود ندارد.» تیم ملی اروگوئه تمرینات خود را در دو نوبت صبح و عصر در اتریش پیگیری می‌کند و با انجام این دو مسابقه، خود را برای دیدار نخست خویش برابر کره‌جنوبی در جام‌جهانی آماده خواهد کرد.»
آلونسو برای این اردو نام ادینسون کاوانی را در فهرست بازیکنان دعوت‌شده قرار نداده تا او در والنسیا بماند و خود را از نظر بدنی آماده کند. با این حال یکی از مهم‌ترین چالش‌های این مربی برای جام‌جهانی، چگونگی استفاده از سه مهاجم خوب این تیم در جام‌جهانی خواهد بود که با توجه به بالا رفتن سن سوارز و کاوانی احتمالا نونیز به همراه یکی از این دو بازیکن، خط حمله اروگوئه در جام‌جهانی را تشکیل خواهند داد.

حریف احتمالی در جام‌جهانی
سه‌شنبه آینده و در دیگر دیدار تدارکاتی ایران، شاگردان کی‌روش به مصاف سنگال خواهند رفت و جالب اینکه سرمربی پرتغالی در ماه‌های اخیر از این حریف نیز خاطرات خوبی ندارد و دو شکست تلخ برابر این تیم باعث شد تا نه‌تنها فرصت قهرمانی در آفریقا با مصر را از دست بدهد بلکه فراعنه با وجود در اختیار داشتن محمد صلاح، شانس حضور در جام‌جهانی را نیز از دست دادند. کی‌روش پس از ترک کلمبیا مدتی بعد هدایت تیم ملی مصر را برعهده گرفت و در این تیم نتایج به‌مراتب بهتری کسب کرد. او تیمش را در جام ملت‌های آفریقا به فینال رساند اما در دیدار نهایی، این سنگال بود که با ستاره‌های خود مانع از موفقیت کی‌روش و شاگردانش شد و برای نخستین بار این جام را فتح کرد.
دو تیم چند هفته بعد در مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی و در دیداری که حکم مرگ و زندگی را برایشان داشت مجددا رودرروی هم قرار گرفتند و اگرچه بازی رفت را مصر برد، در بازی برگشت سنگال نتیجه را جبران کرد و درنهایت در ضربات پنالتی باز هم این تیم کی‌روش بود که بازنده این مصاف لقب گرفت و فرصت حضور در جام‌جهانی را از دست داد.
سنگالی‌ها با آلیو سیسه، سرمربی خود در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته‌اند و البته به لطف در اختیار داشتن ستاره‌هایی چون سادیو مانه و کالیدو کولیبالی توانسته‌اند به یکی از قدرت‌های فوتبال آفریقا تبدیل شوند. سیسه که در تیم‌های لیل، پاری‌سن ژرمن و بیرمنگام بازی کرده است، از سال 2013 در تیم ملی زیر 23 ساله‌های این کشور مشغول به کار شد و دو سال بعد نیز هدایت تیم ملی کشورش را برعهده گرفت. او در این مدت در 141 بازی روی نیمکت تیمش حضور داشته و با 99 برد، 25 مساوی و 17 باخت عملکرد خوبی از خود نشان داده است. سنگال که پیش از حضور او به‌عنوان سرمربی، تنها یک بار در سال 2002 حضور در جام‌جهانی را تجربه کرده بود حالا توانسته دومین حضور پیاپی خود را در این رقابت‌ها تجربه کند و حتی امیدوار است به کمک ستاره‌هایش تا مراحل پایانی نیز پیش برود. سنگال در نخستین دوره حضورش در این رقابت‌ها شگفتی‌ساز شد و تا یک‌چهارم نهایی پیش رفت اما در 2018 روسیه در همان مرحله گروهی و در رقابت با کلمبیا، ژاپن و لهستان در گروه خود سوم شد و از صعود بازماند.
در این دوره آنها باز هم یک حریف آسیایی در گروه خود دارند و به نظر می‌رسد در رقابت با قطر میزبان و همچنین هلند و اکوادور شانس خوبی برای صعود از این گروه خواهند داشت. البته آنها در صورت صعود از گروه خود، با یکی از دو تیم برتر گروه B که ایران در آن حضور دارد روبه‌رو خواهند شد که احتمال رویارویی آنها با شاگردان کی‌روش در این تورنمنت وجود دارد.
سنگال در این فیفادی دو دیدار تدارکاتی برگزار خواهد کرد که هر دو مسابقه به نوعی شبیه‌سازی دیدارهای این تیم در جام‌جهانی خواهد بود. آنها ابتدا به مصاف بولیوی خواهند رفت که فوتبالی شبیه اکوادور دارد و سپس با ایران دیدار خواهند کرد. شاگردان سیسه در فیفادی قبلی ابتدا دو دیدار در مقدماتی جام ملت‌های آفریقا برابر بنین و رواندا برگزار کردند که هر دو مسابقه را بردند و سپس در رقابت‌های جام کاسافا با تیم دوم خود شرکت کردند که برابر اسواتینی در ضربات پنالتی پیروز شدند و با شکست برابر زامبیا به دیدار رده‌بندی رفتند که در آن مسابقه موزامبیک را شکست دادند. این مربی 46ساله برای دیدارهای پیش روی خود چند غایب خواهد داشت. کیتا بالده، مهاجم این تیم که در اسپارتاک مسکو بازی می‌کند، به دلیل امتناع از تست دوپینگ سه ماه محروم شده و در این مسابقه حضور نخواهد داشت. ادوارد مندی، گلر اول این تیم نیز که در چلسی توپ می‌زند به همراه نواه فادیگا مصدوم شده‌اند و فرصت حضور در این دو بازی را از دست داده‌اند اما سایر نفرات این تیم در اردوی تدارکاتی حضور دارند. آنها در خط دفاعی با کالیدو کولیبالی و عبدو دیالو (که در لایپزیگ توپ می‌زند) تیمی پرقدرت را تشکیل می‌دهند و در خط میانی هم ادریسا گویه را دارند که در پاری‌سن ژرمن بازی می‌کند و نامپالیس مندی (لسترسیتی) و شیخو کویاته (ناتینگهام فارست) دیگر نام‌های شناخته‌شده این تیم در مرکز زمین هستند. در خط حمله اما معروف‌ترین بازیکن این کشور یعنی سادیو مانه حضور دارد که با زدن 33 گل در 91 بازی ملی، بهترین گلزن تاریخ تیم ملی این کشور محسوب می‌شود. اسماعیلا سار هم که در واتفورد توپ می‌زند، دیگر مهاجم خطرناک سنگالی‌ها به شمار می‌آید. مامه تیام یکی از بازیکنان شناخته‌شده سنگال برای هواداران فوتبال در ایران است که سابقه بازی و درخشش در تیم استقلال را در کارنامه دارد و این روزها در کایسری اسپور توپ می‌زند. تیام اگرچه در تیم باشگاهی خود عملکرد خوبی در گلزنی داشته، تنها 4 بازی ملی در کارنامه دارد و آخرین بار در اوایل سال جاری میلادی به تیم ملی دعوت شد. با توجه به ترافیکی که در خط حمله این تیم وجود دارد، به نظر نمی‌رسد این مهاجم 29ساله شانسی برای حضور در جام‌جهانی داشته باشد.

 

مرتبط ها