کد خبر: 74473

نگاهی به برخی از آثار سینمایی که برای جایزه بین‌المللی اسکار معرفی شده‌اند

جنگ جهانی اسکار

توضیحات مختصری درباره کارگردان، کشور تولیدکننده و موضوع یا خلاصه داستان فیلم‌های غیر انگلیسی زبان راه یافته به اسکارمطالعه می‌کنید.

میلاد جلیل زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:هنوز فهرست فیلم‌های غیر انگلیسی‌زبان ارسال‌شده به اسکار که چند سالی است بخش بین‌الملل نام گرفته کامل نشده اما لااقل بیش از ۳۰ کشور که عمدتا اروپایی هستند، تا این لحظه اسامی نمایندگان رسمی‌شان را اعلام کرده‌اند. این اسامی قابل تغییر نیستند و فقط قرار است تعدادی فیلم دیگر به آنها اضافه شود. در ادامه توضیحات مختصری از این فیلم‌ها را درباره کارگردان، کشور تولیدکننده و موضوع یا خلاصه داستان هر فیلم مطالعه می‌کنید.

کشور: ارمنستان
نام فیلم: طلوع شفق قطبی
کارگردان: اینا ساهاکیان
خلاصه داستان: آرورا، دختر نوجوانی که از نسل‌کشی ارامنه جان سالم به در می‌برد، به آمریکا می‌گریزد و به ستاره‌های هالیوود سوق داده می‌شود؛ جایی که او چهره یک کمپین عظیم بشردوستانه می‌شود. در همین حال، یک توطئه سیاسی فاسد سعی می‌کند صدای او را خاموش کند.

کشور: پاراگوئه
نام فیلم: EAMI
کارگردان: پاز انسینا
خلاصه داستان: فیلمی بین مستند و داستانی که در چاکو پاراگوئه اتفاق می‌افتد، سرزمینی که بالاترین نرخ جنگل‌زدایی در جهان را دارد. فیلم می‌خواهد داستان قوم آیورئو و داستان تمام تبعیدیان را روایت کند و هدف آن حفظ حافظه جمعی و حفظ یک مکان فیزیکی و معنوی است.

کشور: ژاپن
نام فیلم: طرح ۷۵
کارگردان: چی هایاکاوا
خلاصه داستان: ژاپن در آینده‌ای نزدیک برنامه دولت «طرح ۷۵» را برای شهروندان سالخورده تشویق می‌کند که داوطلبانه به منظور اصلاح جامعه فوق‌سالمند کشته شوند. یک زن مسن که امکانات زندگی مستقل را از دست می‌دهد، یک فروشنده عمل‌گرای طرح ۷۵ و یک مراقب جوان فیلیپینی با انتخاب‌های زندگی و مرگ روبه‌رو می‌شوند.

کشور: الجزایر
نام فیلم: برادران ما
کارگردان: رشید بوشارب
خلاصه داستان: براساس داستان ملک اوسکینیان ۲۲ ساله که پس از چند هفته اعتراضات دانشجویی علیه لایحه اصلاحات دانشگاهی، مرگ او بر اثر خشونت پلیس اتفاق افتاد.

کشور: اتریش
نام فیلم: کورساژ
کارگردان: ماری کروتزر
خلاصه داستان: ملکه الیزابت اتریش به‌خاطر زیبایی‌اش بت می‌شود و به دلیل الهام بخشیدن به روند مد مشهور است. در سال ۱۸۷۷ ملکه ۴۰ساله شد و رسماً یک پیرزن شناخته شد و شروع به تلاش برای حفظ وجهه عمومی خود کرد.

کشور: آلبانی
نام فیلم: یک فنجان قهوه و کفش جدید
کارگردان: جنتیان کوچی
خلاصه داستان: در خلاصه داستان مبهمی که از فیلم منتشر شده آمده است: ‌وقتی مردی ناپدید می‌شود، یک پرستار جوان کار جدیدی را در یک روستای زمستانی و دورافتاده آغاز می‌کند.

کشور: تونس
نام فیلم: زیر درختان انجیر
کارگردان: أریج السحیری
خلاصه داستان: یک فیلم جنسی غیرمستقیم که با حمایت فرانسه در تونس ساخته شده و زنان و مردان جوانی که در فصل تابستان در باغ  کار می‌کنند را نشان می‌دهد.

کشور: بلژیک
نام فیلم: بستن
کارگردان: لوکاس دونت
خلاصه داستان: دوستی شدید بین دو پسر 13ساله لئو و رمی به‌طور ناگهانی مختل می‌شود. لئو با تقلا برای درک آنچه اتفاق افتاده است به سوفی، مادر رمی نزدیک می شود. «نزدیک» فیلمی درباره دوستی و مسئولیت است.

کشور: فنلاند
نام فیلم: تصویر دختر
کارگردان: آلی هاپاسالو
خلاصه داستان: در ایرلند روستایی ۱۹۸۱ دختری ساکت و نادیده گرفته‌شده از خانواده ناکارآمد خود به بیرون فرستاده می‌شود تا در تابستان با والدینی که او را نزد خود خوانده‌اند زندگی کند. او در مراقبت آنها شکوفا می‌شود، اما در این خانه که در آن هیچ رازی وجود ندارد، او یک راز را کشف می‌کند.

کشور: جمهوری چک
نام فیلم: ال بوئمو
کارگردان: پتر واسلاو
خلاصه داستان: جوزف که به دنبال کار به‌عنوان ویولونیست است، وارد مدار زندگی یک زن جوان ثروتمند می‌شود. جوزف یک سفارش باورنکردنی دریافت می‌کند: نوشتن اپرا برای سن کارلو. این فیلم به عبارتی یک داستان طلوع و سقوط است.

کشور: کرواسی
نام فیلم: مکان امن
کارگردان: یورای لروتیچ
خلاصه داستان: یک رویداد آسیب‌زا (اقدام به خودکشی) شکافی را در زندگی روزمره یک خانواده ایجاد می‌کند. زندگی آنها اساسا تغییر می‌کند، گویی جنگی را به راه انداخته‌اند که برای دیگران قابل مشاهده نیست. منبع داستان زندگینامه‌ای است که در فیلم به آن پرداخته شده و با این واقعیت که نویسنده/کارگردان خودش را بازی می‌کند، این جنبه برجسته شده است.

کشور: سوئیس
نام فیلم: قطعه‌ای از آسمان
کارگردان: مایکل کخ
خلاصه داستان: در یک روستای دورافتاده آلپ که از دنیای بیرون جدا شده است، عشق جوانان مورد آزمایش قرار می‌گیرد. آنا از یک دهکده می‌آید و یک دختر از یک رابطه قبلی‌اش دارد، درحالی‌که مارکو یک خارجی از زمین‌های هموار است که توسط کشاورزان کوهستانی برای کار در زمین‌های ناهموار استخدام شده است. آنها با هم عشق جدید و خانواده را تجربه می‌کنند. اما زمانی که مارکو به طور ناگهانی شروع به ازدست‌دادن کنترل بر رفتارهایش می‌کند، تنش جدیدی ایجاد می‌شود. در طول تغییر فصول و سختی زندگی، آنا برای حفظ عشقی که معتقد است می‌تواند حتی مرگ را شکست بدهد، مبارزه می‌کند.

کشور: اسلوونی
نام فیلم: ارکستر
کارگردان: ناتیوز لازار
خلاصه داستان: اعضای شاد یک گروه موسیقی از اسلوونی با اتوبوس برای اجرای برنامه در یک شهر کوچک اتریش سفر می‌کنند. آنها در تمام طول مسیر آواز می‌خوانند. عضویت در یک گروه برای اکثر اعضای ارکستر یک سرگرمی شاد است. با این حال، همه‌چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود. یک راننده اتوبوس برای اولین بار درمورد تصادفش به همکار ارشد غیرقابل اعتماد خود اعتراف می‌کند. یک نوازنده گروه نمی‌تواند نوشیدن شرم‌آورش را برای میزبان مهربان اتریشی خود پنهان کند. یکی از اعضای گروه نوجوان در اولین سفرش با پدرش در تور، شاهد زنای پدرش است. نهایتا پنج داستان متمایز به ما می‌گویند که پنهان کردن اعمال و نیات خود بهترین راه است!

کشور: آلمان
نام فیلم: همه آرام در جبهه غربی
کارگردان: ادوارد برگر
خلاصه داستان: سال۱۹۱۷ و زمان جنگ جهانی در آلمان است. پل باومر درمورد سن خود دروغ می‌گوید تا بتواند در کنار دوستانش که همه مردان بسیار جوانی هستند مملو از عقاید رمانتیک و میهن‌پرستانه، نام‌نویسی کند. واقعیت جنگ تقریبا بلافاصله شور و نشاط آنها را از بین می‌برد. به‌زودی پل با تجهیزات کم، حداقل آموزش و یونیفورم سرباز دیگری که به‌سرعت تعمیر شده بود، به یک سنگر پرتاب می‌شود. فقط توصیه‌های سخت یک جانباز مسن‌تر مانع از تبدیل شدن او به یک عدد جدید در آمار ناگوار آن روز می‌شود.

کشور: کوزوو
نام فیلم: به دنبال وینرا
کارگردان: نوریکا صفا
خلاصه داستان: یک فیلم جنسی و پر از پرده‌دری. 
ونرای ترسو هنگام عبور از راه با یک دوست جدید، تحت فشار قرار می‌گیرد تا خانواده پدرسالار خود را زیر سوال ببرد و دورینا را دنبال کند که نگرش قوی او در برابر قراردادها، کنجکاوی ونرا برای کاوش بیشتر را نشان می‌دهد. درحالی‌که ونرا به معنای زندگی فکر می‌کند، فیلم حس پوچی زندگی را بیان می‌کند. در پشت نماهای خشن، مردم دنیایی از احساسات را پنهان می‌کنند.

کشور: پرتغال
نام فیلم: آلما ویوا
کارگردان: کریستل آلوز میرا
خلاصه داستان: این فیلم محصول مشترک پرتقال، فرانسه و بلژیک است. داستان دختری به نام سالومه که مانند هر تابستان به دهکده خانوادگی خود در یک کوهستان می‌رود. در این سفر ناگهان مادربزرگ محبوبش می‌میرد. در‌حالی‌که بزرگسالان در حال دعوا بر سر مراسم تشییع جنازه هستند، سالومه توسط روح کسی که ظاهرا جادوگر است، تسخیر می‌شود.

کشور: مونته‌گرو
نام فیلم: جورجیا: مرثیه لورل
کارگردان: دوشان کاسالیسا
خلاصه داستان: فیلیپ، یک استاد دانشگاه مرموز به همراه همسرش به یک چشمه آبگرم در ساحل می‌روند. پس از چند روز گذراندن در محیط راحت و یکنواخت هتل، همسر فیلیپ او را ترک می‌کند. به نظر می‌رسد همه‌چیز نشان می‌دهد که زندگی او در حال فروپاشی است، اما فیلیپ، تصفیه‌شده و مجهز به اعتمادبه‌نفس، با شرایط جدید خود با ‌راحتی‌ای غیرعادی روبه‌رو می‌شود. در اعماق جنگل، یک دنیای فانتزی جدید او را از بین می‌برد، اما به او فرصتی برای شروعی جدید هم می‌دهد.

کشور: گرجستان
نام فیلم: جورجیا: یک استراحت‌طولانی
کارگردان: داویت پیرتسخالاوا
خلاصه داستان: پس از ۱۵ سال، تسیسی ۳۱ ساله با یک دلیل به ظاهر بی‌ضرر شروع به ملاقات مجدد با همکلاسی‌های سابق خود می‌کند. آنها از زمان فارغ‌التحصیلی یکدیگر را ندیده‌اند و دلیل تجمع‌شان یادآوری مدرسه است. با این حال، تسیسی یک انگیزه پنهان دارد؛ او می‌خواهد همکلاسی سابق خود، گوگا، که زندگی را برای کل کلاس در مدرسه سخت می‌کرد، تنبیه کند.

کشور: کره جنوبی
نام فیلم: تصمیم به رفتن
کارگردان: پارک چان ووک
خلاصه داستان: این فیلم درباره‌ یک پلیس وظیفه‌شناس به نام هائه-جون است که عطش زیادی برای حل پرونده‌های تازه دارد. او جوان‌ترین افسری است که تا‌به‌حال در شهر بوسان به‌عنوان بازرس انتخاب شده است. وقتی جسد مردی در نزدیکی یک کوه پیدا می‌شود، پلیس بوسان وظیفه‌‌ حل پرونده را به هائه-جون می‌سپارد. او سپس با سئو رائه، همسر آن مرد، دیدار می‌کند و وارد یک رابطه‌‌ عجیب می‌شود. مشکل اینجاست که هائه-جون قبلا ازدواج کرده و سئو رائه هم مظنون به قتل همسرش است.

کشور: هلند
نام فیلم: نارکوزیس
کارگردان: مارتین دی یونگ
خلاصه داستان: نارکوزیس درباره خانواده جوانی است که دچار یک تراژدی خانوادگی می‌شوند و باید به روش منحصر به فرد خود با آن مقابله کنند.

کشور: لهستان
نام فیلم: EO
کارگردان: جرزی اسکولیموفسکی
خلاصه داستان: دنیا مکانی اسرارآمیز است که از چشم یک حیوان دیده شود. EO، الاغی خاکستری با چشمانی مالیخولیایی، در مسیر زندگی خود با افراد خوب و بد ملاقات می‌کند، شادی و درد را تجربه می‌کند، چرخ بخت را به طور تصادفی تحمل می‌کند، شانس خود را به فاجعه و ناامیدی او را به سعادت غیرمنتظره تبدیل می‌کند. اما حتی یک لحظه هم معصومیتش را از دست نمی‌دهد.

کشور: اسلواکی
نام فیلم: قربانی
کارگردان: میکال بلاشکو
خلاصه داستان: ایرینا با پسرش ایگور در یک شهر کوچک مرزی چک زندگی می‌کند. هنگامی که او متوجه می‌شود که ایگور توسط سه‌روما مورد حمله قرار گرفته است، تمام دنیای او خراب می شود. با گذشت زمان، ایرینا شروع به تشخیص ناسازگاری در داستان خود می‌کند.

کشور: بلغارستان
نام فیلم: مادر
کارگردان: زورنیتسا سوفیا پاپگانچوا
خلاصه داستان: النا که کارگردان تئاتر است، در ۳۲ سالگی امکان بارداری را از دست می‌دهد اما خیلی زود انرژی‌اش را به سمت یک برنامه تئاتر برای کودکان یتیم در بلغارستان هدایت می‌کند و بعدا از او دعوت می‌شود تا همان برنامه را در کنیا اجرا کند و متوجه می‌شود که به جای یک خانواده سه‌نفره، ممکن است یک خانواده خیلی بزرگ‌تر داشته باشد.

کشور: ایرلند
نام فیلم: دختر آرام
کارگردان: کالم بیرید
خلاصه داستان: میمی و رونکو دوستانی صمیمی هستند که در خوب و بد از یکدیگر حمایت می‌کنند. اما یک اسکیت‌باز است که قصد دارد حرفه‌ای بین‌المللی داشته باشد. وقتی این سه در یک مهمانی ملاقات می‌کنند، هیچ‌چیز به همان شکل قبل باقی نمی‌ماند.

کشور: اوکراین
نام فیلم: کلوندایک
کارگردان: مارینا ار گورباخ
خلاصه داستان: فیلم داستان زندگی یک خانواده اوکراینی در مرز روسیه و اوکراین در آغاز جنگ است. ایرکا از ترک خانه خود امتناع می‌کند. حتی زمانی که روستا توسط نیروهای مسلح تسخیر می‌شود. اندکی بعد، آنها خود را در مرکز یک فاجعه هوایی بین‌المللی در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ می‌بینند.

کشور: کانادا
نام فیلم: بهار ابدی
کارگردان: جیسون لوفتوس
خلاصه داستان: اولین فیلم ماندارین زبان، اولین انیمیشن بلند و اولین مستندی است که توسط کانادا برای اسکار ارسال شده است؛ یک فیلم ۸۶ دقیقه‌ای که با ترکیب لایو اکشن و انیمیشن‌های سه‌بعدی الهام‌گرفته از کتاب‌های کمیک چینی ساخته‌شده است و یک تم سیاسی ضددولت چین دارد.

کشور: رومانی
نام فیلم: معصوم
کارگردان: مونیکا استن، جورج چیپر لیلمارک
خلاصه داستان: این فیلم داستان دختر جوانی به نام داریا است که وارد مرکز توانبخشی بیماران اعصاب و روان می شود. او به‌دنبال محافظت از بیماران مرد این مرکز است اما به‌زودی متوجه می‌شود که این کار سختی زیادی دارد.

کشور: نپال
نام فیلم: پروانه روی پنجره
کارگردان: سوجیت بیداری
خلاصه داستان: این فیلم نوجوان درس‌خوانی به نام بیدیا و برادر جوانش باسانتا را روایت می‌کند. وقتی باسانتا متوجه می‌شود که خواهرش از رویاهایش دست می‌کشد، سعی می‌کند به بیدیا امیدی بدهد که به شدت به آن نیازمند است.

کشور: لتونی
نام فیلم: ژانویه
کارگردان: وییستروس کایریش
خلاصه داستان: یک فیلمساز مشتاق سعی می‌کند در داستان تاریک اما رویایی دوران بلوغ، در پس‌زمینه استقلال لتونی به‌دنبال شخصیت خود بگردد.

کشور: مجارستان
نام فیلم: محاصره
کارگردان: آدام توسر
خلاصه داستان: در سال ۱۹۹۰، یوزف آنتال شش ماه پس از انتخابش به‌عنوان نخست‌وزیر، با سخت‌ترین آزمون زندگی خود روبه‌رو می‌شود: رانندگان تاکسی در اعتراض به افزایش شدید قیمت بنزین، کل کشور را متشنج می‌کنند.

کشور: اروگوئه
نام فیلم: کارفرما و کارمند
کارگردان: مانوئل نیتو زاس
خلاصه داستان: تعامل پیچیده بین دو پسر جوان که با هم کار می‌کنند و تلاش دارند برای خانواده‌هایشان امرار معاش کنند.

مرتبط ها