کد خبر: 74442

روسای واحدهای دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

آماده استقبال از دانشجویان در سال جدید تحصیلی هستیم

علی افروس: کمیته شروع سال تحصیلی و کمیته استقبال از نودانشجویان را فعال و فضای دانشگاه را نیز از نظر بصری آماده‌سازی کردیم.

فرهیختگان: سال تحصیلی ۱۴۰2-۱۴۰1 به روز آغازین خود نزدیک می‌‌شود و وزارت علوم و دانشگاه‌‌ها براساس برنامه آموزشی خود بر برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری تاکید دارند. حالا دانشجویان بعد از دو سال کرونایی قرار است بار دیگر حضور در کلاس‌ها را تجربه کنند. به همین دلیل است که تمام دانشگاه‌ها تلاش دارند، تمام امکانات و تجهیزات خود را برای این حضور مهیا کنند. واحدهای دانشگاه آزاد نیز علاوه‌بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تلاش دارند امکانات خود اعم از خوابگاه‌ها، سلف‌سرویس، بوفه، وسایل گرمایشی، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و... را به‌روز کرده تا دانشجویان بدون مشکل در کلاس‌های درس حاضرشوند. واحدهای دانشگاه آزاد برای دانشجویان جدید‌الورود خود نیز برنامه‌هایی را دردست اجرا دارد و با برگزاری جلسات توجیهی و مشاوره، فضای دانشگاه را برای این دسته از دانشجویان ترسیم می‌کند. در این گزارش در گفت‌وگو با روسای چهار واحد دانشگاه آزاد اسلامی از برنامه‌ها و اقدامات آنها در سال تحصیلی جدید جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و واحد اهواز خبر داد
رشد 10 درصدی دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد

علی افروس رئیس دانشگاه آزاد استان خوزستان و واحد اهواز درباره برنامه‌های این واحد دانشگاهی برای آغاز سال تحصیلی جدید توضیح داد: «همگام با سایر دانشگاه‌های سراسر کشور، سال تحصیلی جدید را آغاز و در حال حاضر بحث ثبت‌نام‌ها را دنبال می‌کنیم و برخی از کلاس‌ها نیز شروع شده‌اند. کمیته شروع سال تحصیلی و کمیته استقبال از نودانشجویان را فعال و فضای دانشگاه را نیز از نظر بصری آماده‌سازی کردیم.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و واحد اهواز با بیان اینکه برنامه‌هایی را نیز برای استقبال از نودانشجویان در دست اجرا داریم ادامه داد: «یک جلسه توجیهی برای خیرمقدم به دانشجویان جدیدالورود در نظر گرفته شده تا هم با فضای دانشگاه و هم با مسئولان واحد دانشگاهی خود آشنا شوند. در این جلسه تمام معاونان دانشگاه حضور پیدا کرده و شرح حال حوزه‌های کاری خود را ارائه می‌دهند.»  او اظهار کرد: «در این جلسه معاون آموزشی واحد مهم‌ترین قوانین آموزشی را برای دانشجویان بازگو خواهد کرد. البته برنامه‌مان این است که جلسات دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان کارشناسی را به‌صورت جداگانه برگزار کنیم؛ چراکه قوانین آموزشی آنها متفاوت بوده بنابراین جلسات توجیهی برای آنها به‌صورت تفکیک‌شده خواهد بود.»  افروس تصریح کرد: «همچنین جلساتی با مدیران سمای دانشگاه برگزار شد و ضمن تبریک سال جدید نکاتی را برای مدرسه‌داری و کیفیت آموزشی و ارزش‌یابی‌ها برای آنها توضیح دادم. برای بازگشایی مدارس در یکی از مدارس استان، هم‌زمان با بازگشایی رسمی کلاس‌ها از ابتدای مهر این برنامه را برای مدارس خواهیم داشت که این برنامه با حضور والدین دانش‌آموزان برگزار می‌شود.»

 استقبال از کلاس‌ها در شروع سال تحصیلی بسیار خوب بود
او خاطرنشان کرد: «معمولا تا زمان حذف و اضافه که تا روز اول مهر ادامه دارد دانشجویان کمتر در کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند. با این حال امروز استقبال از کلاس‌ها بسیار خوب بود و می‌توانستیم شور و شوق را در رفتاروآمد دانشجویان به‌وضوح دید. البته معمولا بیشترین شلوغی‌ها در زمان حذف‌واضافه است که هنوز به آن زمان نرسیدیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و واحد اهواز با تاکید بر اینکه در مقطع کارشناسی‌ارشد شاهد افزایش 10 درصدی دانشجویان بودیم گفت: «60 رشته کاردانی در سطح استان به رشته‌های قبلی اضافه شد. از بهمن‌ماه نیز قرار است رشته پزشکی نیز به رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی اهواز اضافه  شود.»

رئیس دانشگاه آزاد استان هرمزگان و واحد بندرعباس:
ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی دخترانه 40 درصد افزایش یافت

محمد حسین رنجبر رئیس دانشگاه آزاد استان هرمزگان و واحد بندرعباس نیز درخصوص برنامه‌های این واحد دانشگاهی گفت: «متاسفانه در استان هرمزگان در بخش‌های مختلف از جمله دانشجوی فرهنگی، آموزشی‌وپژوهشی برنامه‌های متفاوتی را برای شروع سال تحصیلی داریم. به‌طور مثال برای خوابگاه‌ها در استان هرمزگان، 40 درصد ظرفیت بیشتر از زمان پیش از کرونا ایجاد کرده و یک ساختمان جدید در واحد بندرعباس و هم واحد قشم تبدیل به خوابگاه شد. در واقع برای این دو واحد 40 درصد ظرفیت خوابگاه‌ دختران را افزایش دادیم.»
او با بیان اینکه راه‌اندازی یک خوابگاه در واحد کیش در دستورکارمان است، ادامه داد: «برنامه خوابگاه‌های متاهلی را نیز دنبال کرده و یک‌سری کارهای تعمیراتی برای ایجاد این خوابگاه در حال انجام است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی متقاضی استفاده از خوابگاه‌های متاهلی بتوانند از آن استفاده کنند.»  رئیس دانشگاه آزاد استان هرمزگان و واحد بندرعباس درخصوص سلف دانشجویی نیز توضیح داد: «سلف و بوفه‌های واحدهای استان طی 2 سال گذشته نیمه‌تعطیل بودند؛ با توجه به حضوری‌شدن دانشگاه‌ها در حال بازگشایی و تجهیز آنها هستیم که با شروع رسمی سال تحصیلی خدمات مورد نیاز دانشجویان را ارائه می‌دهند.»
او با تاکید بر اینکه تمام کلاس‌ها برای حضور دانشجویان آماده‌سازی و تجهیز شده‌اند خاطرنشان کرد: «نقایص عمرانی کلاس‌ها رفع شده و تمام کلاس‌ها به تجهیزات و امکانات مناسب برای حضور دانشجویان مجهز شد.»

 2 مدرسه سما در واحد بستک و حاجی‌آباد آماده افتتاح است
رنجبر در ادامه اضافه کرد: «راه‌اندازی مدارس جدید نیز در دستور کارمان است؛ ساختمان‌هایی در دوران کرونا علی‌رغم دشواری‌هایی آماده‌سازی شد. دو مدرسه سما در واحد بستک و حاجی‌آباد آماده افتتاح است. در حوزه پژوهشی نیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها تجهیز شده و رفع نقص‌های احتمالی نیز انجام شد. چند کارگاه جدید نیز برای رشته‌هایی که اخیرا اضافه شده مثل رشته مکانیک، متالوژی و حتی مجموعه رشته‌های پزشکی آماده شد تا سال تحصیلی جدید با شرایط مطلوبی آغاز شود.»
رئیس دانشگاه آزاد استان هرمزگان و واحد بندرعباس گفت: «از ابتدای این هفته تشکل‌ها خصوصا بسیج دانشجویی فرصت خوبی ایجاد کرده و موکبی را تشکیل داده که این موکب هم در ایام اربعین فعال بود و هم از ورود دانشجویان استقبال کرد و عملا شرایط پویایی خوبی حاکم است.»  او درخصوص دانشجویان جدیدالورود نیز گفت: «مراسم استقبال از دانشجویان جدیدالورود از هفته آینده خواهد بود چراکه عملا در حال حاضر دانشجویان در حال حذف‌واضافه هستند. دانشجویان کارشناسی‌ارشد دو دسته هستند؛ دسته اول منتظر اعلام نتیجه کنکور سراسری هستند که بعد از اعلام نتیجه می‌توانند ثبت‌نام کنند. دسته دوم دانشجویانی هستند که از طریق سوابق تحصیلی اقدام کرده و پذیرش در محل انجام می‌شود. مدیران گروه و کارشناسان برای دانشجویان دسته دوم بعد از ثبت‌نام در محل انتخاب‌واحد را انجام داده و از هفته آینده کلاس آنها آغاز می‌شود.»
او خاطرنشان کرد: «برنامه استقبال از نودانشجویان نیز به تفکیک دانشکده‌ها خواهد بود. جلسات توجیهی نیز توسط مدیران گروه و معاونان و همچنین جلسات مشاوره نیز  برای این دانشجویان برگزار می‌شود و مشاوران به‌عنوان مشاوره امین به دانشجویان مشاوره می‌دهند.»

 افزایش 10 درصدی پذیرش دانشجو نسبت به سال گذشته
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد بندرعباس با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که نسبت به سال گذشته 10 درصد نرخ رشد جذب دانشجو خواهیم داشت، گفت: «در مقطع کارشناسی‌ارشد تعداد پذیرفته‌شدگان نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. در مقطع کاردانی و کارشناسی حدود 65 رشته محل جدید ایجاد شد. در مجموعه رشته‌های پزشکی نیز کارهای خوبی انجام شده و رشته پرستاری به دانشکده پزشکی قشم اضافه شد که از مهرماه پذیرش دانشجو خواهد داشت. همچنین رشته اتاق عمل، بهداشت مدارس و مامایی نیز در مهرماه و نیمسال دوم اضافه می‌شود.»

رئیس دانشگاه آزاد واحد زنجان:
44 رشته مهارتی به رشته‌های قبلی واحد اضافه شدند

احمد نقیلو، رئیس دانشگاه آزاد واحد زنجان درخصوص چگونگی شروع سال جدید تحصیلی عنوان کرد: «تجهیز این امکانات در دستور کار قرار گرفت و تمام امکانات رفاه دانشجویان برای حضور دانشجویان آماده شده است. وقتی دوسال از امکانات زیرساختی مانند سیستم سرمایشی، گرمایشی، سرویس‌های بهداشتی و انتشارات استفاده نمی‌شود برای استفاده دوباره نیاز به زمان است.»
وی درباره شرایط خوابگاه‌های دانشگاه آزاد واحد زنجان بیان کرد: «زیرساخت‌های دانشگاه آزاد زنجان در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های این استان بهتر بوده و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد، حتی ظرفیت بالای خوابگاهی دانشگاه آزاد در اختیار دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نیز قرار خواهد گرفت و 250 نفر از دانشجویان این دانشگاه در یکی از ساختمان‌های دانشگاه آزاد اسکان داده می‌شوند.» رئیس دانشگاه آزاد استان زنجان درمورد اقداماتی که برای سال جدید تحصیلی در این واحد انجام‌شده، گفت: «اگر دانشگاه خدمات خوب و مناسبی را در اختیار دانشجو قرار دهد، او رضایت خواهد داشت و اگر این خدمات به‌درستی ارائه نشود، نظر مخالفی دارد. اولین فضایی که دانشجو در آن حاضر می‌شود نیز کلاس درس است و این فضا اگر امکانات مناسب نداشته باشد، بالطبع نارضایتی دانشجو را به‌همراه دارد. تابستان فرصتی را در اختیار دانشگاه قرار داد تا اشکالاتی را که وجود دارند برطرف کند، برای مثال اگر پرده پروژکتور کلاس خراب باشد دانشجو را ناراضی می‌کند، درحالی که شاید برای رفع اشکالات زیرساختی هزینه‌های لازم نیز شده باشد. سعی دانشگاه این است که اشکالات کوچک نیز برطرف شوند.» او درباره شروع کلاس‌های ورودی‌های جدید اظهار کرد: «ورودی جدید مقاطع کارشناسی و کاردانی 29 شهریور (امروز) اعلام خواهد شد ولی مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری ثبت‌نام کرده‌اند و از هفته دوم مهرماه کلاس‌های آنها برگزار می‌شود.»

 مدارس سمای علوی و فاطمی برای سال تحصیلی جدید افتتاح شد
نقیلو درخصوص برنامه‌های شروع سال جدید تحصیلی توضیح داد: «دانشگاه آزاد اسلامی در راه‌اندازی مدارس نیز پیشرو شده و اقدامات مناسبی را در این حوزه داشته است. دانشگاه آزاد استان زنجان برای سال جدید مدارس علوی و فاطمی را افتتاح و برنامه خاصی برای آغاز سال تحصیلی جدید اجرا می‌کند و برنامه سال جدید تحصیلی دانشگاه با مشارکت دانشجویان سابق واحد انجام خواهد شد. واحد زنجان با شروع سال جدید در ورودی واحد غرفه‌هایی را حاضر کرده و دانشجویان اسبق در آنجا مستقر می‌شوند و اطلاعات مورد نیاز از قوانین و شرایط دانشگاه را در اختیار دانشجویان ورودی جدید قرار می‌دهند. به بیان دیگر دانشجویان اسبق شرایط و محیط و دانشگاه را با زبان خود دانشجو به تازه‌واردها یا ورودی‌های جدید معرفی می‌کنند.»
او درمورد افزایش ورودی‌های جدید در استان زنجان گفت: «طبق آمار سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، استان زنجان رتبه اول جذب دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را در سطح کشور دارد. همچنین 44 رشته مهارتی مانند مرمت و آرایشگری به رشته‌های قبلی واحد افزوده شده‌اند.»

رئیس دانشگاه آزاد استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد
30 رشته مهارتی به رشته‌های دانشگاه افزوده شد

رحیم اکرامی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و واحد یاسوج درخصوص چگونگی آغاز سال تحصیلی در این استان گفت: «تمام تلاش واحد برای حضوری شدن کلاس‌ها در راستای سیاست‌های سازمان مرکزی و ریاست دانشگاه آزاد به‌کار گرفته شده و این امر نیاز به تهیه مقدماتی از قبیل تجهیز خوابگاه دانشجویی داشته است. با آنکه واحد یاسوج خوابگاه ملکی در اختیار ندارد اما نیاز خوابگاهی از طریق خوابگاه‌های خودگردان تحت‌مدیریت دانشگاه برطرف شده است. همچنین برای ایاب‌وذهاب دانشجویان نیز با توجه به فرسوده بودن وسایل حمل‌ونقل عمومی فراخوان سراسری اعلام و منتظر نتایج بوده تا قرارداد بسته شود.»
او در ادامه اقدامات انجام شده برای ورود به سال تحصیلی جدید عنوان کرد: «برنامه‌ریزی برای اجرای کلاس‌های درس انجام و کلاس‌ها و استادها تعیین ‌شده‌اند. در مورد سلف دانشگاه اقدامات زیرساختی مهیا شده و در انتظار تقاضای دانشجویان برای مشخص تعداد متقاضی ‌آن استفاده از سلف و بوفه هستیم.» اکرامی درباره آغاز کلاس‌های درس در این استان توضیح داد: «به علت انتخاب واحد تنها به‌صورت محدود برخی کلاس‌ها برگزار شده اما شروع جدی کلاس‌های درس دانشگاه از شنبه 2 مهرماه در همه واحدهای استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و واحد یاسوج درباره اقداماتی که برای سال جدید تحصیلی در نظر گرفته‌اند، بیان کرد: «ترم گذشته دانشجویان به‌صورت صددرصد در کلاس‌ها حاضر شده‌اند. با توجه به کاهش مبتلایان کرونا در کشور برای ترم جدید نیز برنامه‌ریزی‌ برای حضور صددرصدی دانشجویان بوده و امکانات زیرساختی مهیا شده است.» او درخصوص اقدامات ورود دانشجویان جدید به محیط دانشگاه گفت: «واحدهای دانشگاه‌ آزاد استان کهگیلویه و بویراحمد موظف شده‌اند در محل ثبت‌نام، امکانات مناسب مانند استفاده از سلف و بوفه را برای ورودی‌های جدید تدارک ببینند حتی در برخی موارد برای افرادی که از استان‌های مجاور یا شهرهای دیگر به واحد آمده‌اند نوشیدنی گرم و سرد تهیه شده است. جلسات توجیهی نیز برای دانشجویان جدید به همراه خانواده‌ها آنها برگزار خواهد شد، همچنین ورودی‌های جدید از هفته دوم مهرماه در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.»
رحیم اکرامی عنوان کرد:«براساس آنچه مرکز سنجش سازمان مرکزی دانشگاه آزاد به ما اعلام کرده است، جمع کل دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشدی که واحدهای دانشگاه در استان ما را انتخاب کرده‌اند، هزار و 500 نفر بوده و تا امروز نیز 800 نفر از این داوطلبان، ثبت‌نام نهایی خود را انجام داده‌اند و به‌عنوان دانشجو شناخته می‌شوند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و واحد یاسوج درباره افزایش تعداد رشته‌های جدید اظهار کرد: «در مقطع کاردانی حدود 30 رشته مهارتی به رشته‌های دانشگاه افزوده شده است.»

مرتبط ها