کد خبر: 74440

بازاریابی سرراست

در کتاب «بازاریابی سرراست»  نوشته دانلد میلر و جی. جی. پترسون قرار است مسیر سفر مشتری را ترسیم کنیم.

سیدسجاد قوامی، خبرنگار:چند سالی است که بحث بازاریابی دیجیتال به‌شدت مورد توجه دولت‌ها، شرکت‌ها و فعالان اقتصادی قرار گرفته است. این توجه دلایل متعددی دارد، اولین و مهم‌ترین دلیل دسترسی بیش از 5میلیارد نفر به اینترنت در سراسر جهان است. بازاریابی آنلاین از هوش مصنوعی و کلان داده‌ها برای جذب مخاطبان در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به نحو احسن استفاده کرده است. از کمپین‌های تبلیغاتی ریاست‌جمهوری کشورها تا اتفاقاتی مانند برگزیت توسط بهره‌گیری از این روش‌ها ساماندهی و اجرا شده و درنهایت به پیروزی رسیده‌اند. آمارها نشان می‌دهد هر کدام از ما روزانه حدود 7 ساعت از اینترنت استفاده می‌کنیم و در معرض بیش از 4000 پیام تبلیغاتی قرار داریم. هر شرکت یا گروهی که بتواند سهمی از این توجه مخاطب را به خود جلب کند برنده نبردهای تجاری است. در این روش تجربه مشتری از این سفر دیجیتال کلید موفقیت است. 
کتاب «بازاریابی سرراست»  نوشته دانلد میلر و جی. جی. پترسون و ترجمه مهرداد عباسی در 215 صفحه در تابستان 1401 به چاپ رسیده است. کتاب از 10فصل تشکیل شده است و با روش‌های هوشمندانه و عملی شما را برای طراحی یک سفر جذاب برای مشتری آماده می‌کند. سوالات چالش‌برانگیز متعددی در فصل‌های مختلف ذهن شما را با موضوع درگیر خواهد کرد. این کتاب قرار است شروع مناسبی برای افرادی باشد که می‌خواهند در مسیر درست بازاریابی دیجیتال قدم بردارند. به‌طور کلی محوریت این کتاب حول قیف فروش در بازاریابی دیجیتال می‌چرخد و ساختار کتاب نیز به این صورت است که در هر فصل، نکات و استراتژی‌های لازم برای طراحی هریک از اجزای قیف فروش در بازاریابی دیجیتال به‌صورت سرراست و گام‌به‌گام ارائه می‌شود. به بیان دیگر در این کتاب قرار است مسیر سفر مشتری را ترسیم کنیم. سفری که از لحظه آشنایی مخاطب با محصولات یا خدمات ما شروع می‌شود و تا خرید و تبدیل‌شدن به مشتری وفادار ادامه پیدا می‌کند. پس باید بدانیم که چطور باید مشتری را در طول این سفر قدم‌به‌قدم و ایستگاه‌به‌ایستگاه همراهی‌ کنیم تا سفری لذت‌بخش را تجربه کند. در قسمتی از مقدمه مفصل کتاب می‌خوانیم: 
«بازاریابی باید ساده باشد و جواب بدهد. چه مدیر کسب وکار بزرگی باشید و چه کوچک، درهرصورت برای داشتن یک طرح بازاریابی درست‌وحسابی در همان اول کار، قیف فروش لازمتان می‌شود. از طرفی مهم نیست چه چیزی می‌فروشید، اگر از کلمات برای فروش محصولاتتان استفاده می‌کنید قیف فروش برای شما هم جواب می‌دهد. قیف فروش اساس یک طرح بازاریابی دیجیتال کارآمد است. پس از طراحی قیف فروش، تبلیغات می‌تواند به بازده قیف فروشتان کمک کند. قبول داریم که بازاریابی چیزی بیش از بازاریابی دیجیتال است، اما استراتژی دیجیتال شما (که شامل وب‌سایت، آدرس‌جمع‌کن و کمپین ایمیلی‌تان است) اساس تمام کارهای جنبی بازاریابی است. اما مهم‌تر از همه، شما به قیف فروش نیاز دارید و این کتاب به شما یاد می‌دهد که چطور یکی از آنها را طراحی کنید. 
قیف فروش روشی برای جذب و تبدیل مشتریان راغب به خریدار است. باید هر کارآفرین، صاحب کسب وکار و متخصص بازاریابی‌ای از سازوکار قیف فروش سر در بیاورد. چه خودتان دست به کار شوید و قیف فروشی طراحی کنید و چه فرد دیگری آن را برای شما طراحی کند، چک‌لیست ارائه شده در این کتاب هرآنچه را که برای طراحی قیف فروش نیاز دارید، آموزش می‌دهد. در هر فصل از این کتاب نکات و استراتژی‌های لازم برای طراحی هریک از اجزای قیف فروش ارائه می‌شود. بوم قیف فروش را می‌توانید از وب‌سایت کتاب دانلود کنید. این بوم، در کنار این کتاب، وقت و انرژی بسیار زیادی برای شما ذخیره می‌کند. 
این کتاب قرار است به شما کمک کند تا استراتژی بازاریابی خود را با کمترین دنگ‌وفنگ اجرا کنید. می‌توانیم تمام روز را برایتان درباره بازاریابی روده‌درازی کنیم، اما تا ایده‌هایتان را اجرایی نکنید، پولی هم درنمی‌آورید. علت شکست اغلب برنامه‌های بازاریابی در هدف یا فلسفه ارتباطات بازاریابی نیست، بلکه در اجراست. افراد در به سرانجام رساندن کارها مشکل اساسی دارند.» 

پول‌تان را برای بازاریابی بی‌ثمر دور نریزید
در بخشی از کتاب آمده است: «سال گذشته نویسنده همکار من در این کتاب، دکتر جی.جی.پترسون، از رساله دکترای خود با تمرکز بر چهارچوب پیام‌رسانی شرکت استوری برند دفاع کرد. جی.جی. اثبات کرد که این چهارچوب می‌تواند برای هر نوع کسب وکار اعم از بزرگ یا کوچک، کسب‌وکار به کسب‌وکار یا کسب‌وکار به مصرف‌کننده، قابل استفاده باشد. با این حال، جی.جی. به این نتیجه رسید که موفقیت در استفاده از این چهارچوب به یک امر ضروری و مهم بستگی دارد؛ نحوه اجرا. این کتاب نیز تماما درباره اجراست و کمک می‌کند کارها را به سرانجام برسانید و به سوددهی برسید. اگر پیام شفافی دارید اما قیف فروش ندارید قید رشد کسب‌وکارتان را بزنید. افرادی که به شما مراجعه می‌کنند فرض را بر این می‌گذارند که از پس حل مشکل آنها برنخواهید آمد و  دنبال شرکتی می‌روند که راه و رسم قانع‌کردن را بلد باشد. پولتان را برای بازاریابی بی‌ثمر دور نریزید اگر هنوز پول خود را صرف بازاریابی نکرده‌اید، این کتاب مانع هدررفت بودجه‌های هنگفت بازاریابی شما می‌شود و اگر درحال هدر دادن بودجه بازاریابی هستید، این کتاب قرار است جلوی آن را بگیرد. 
خبر خوب این است که شما نیاز نیست یک بار تمام پول‌تان را از دست بدهید تا یک شرکت موفق داشته باشید. اگر پنج مرحله معرفی شده در این کتاب را دنبال کنید، برندتان در همان بار اول رشد خواهد کرد. 
حتی اگر در شرکتی بزرگ هم کار می‌کنید همچنان استفاده از این طرح برای هر بخش یا یک محصول از هر بخش شرکت جواب خواهد داد. به کمک این کتاب می‌توانید قیف‌های فروش چندگانه طراحی کنید. اتفاقا پیشنهاد می‌کنم حتما این کار را بکنید. وقتی اولین قیف‌ فروش‌تان را طراحی کردید طراحی قیف‌های فروش بعدی را هم شروع کنید. درنهایت طرح بازاریابی‌تان شامل چندین قیف فروش خواهد بود که هرکدام از این قیف‌ها، محصولات و خدماتتان را به گروه‌های هدف متفاوتی می‌فروشند. صرف‌نظر از اینکه شرکتی کوچک با چند قیف فروش باشید یا شرکتی بزرگ با تعداد زیادی قیف فروش، این طرح جواب خواهد داد. دیگر لازم نیست در هچل بازاریابی بیفتید. دیگر می‌توانید با اطمینان و غرور بازگشت سرمایه‌تان را ببینید. مطمئن باشید که اگر طرح ارائه‌شده در این کتاب را اجرا کنید در بازاریابی موفق می‌شوید.» 

مرتبط ها