کد خبر: 74401

به بهانه شروع خوب مجیدی با اتحاد کلبا در لیگ امارات

فرهاد در جمع مدعیان

مجیدی اتحاد را با این هدف بسته که در انتهای فصل حداقل بتواند سهیمه لیگ قهرمانان را کسب کند.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: بسیاری از فوتبال‌دوستان ایرانی منتظر شروع فصل جدید رقابت‌های لیگ امارات بودند تا عملکرد فرهاد مجیدی به‌عنوان یکی از معدود مربیان لژیونر فوتبال ایران در سال‌های اخیر را به‌تماشا بنشینند. اسطوره استقلال پس از شروع دوران مربیگری در سه مقطع هدایت این تیم را برعهده گرفت اما فصل قبل و پس از اینکه برای نخستین بار از ابتدای مسابقات با تیمی که خودش آن‌ را بسته بود لیگ را آغاز کرد موفق شد با روندی فوق‌العاده و بدون شکست استقلال را پس از چندین سال قهرمان لیگ برتر کند. در شرایطی که هواداران این تیم منتظر بودند تا با چنین شرایطی تا سال‌ها مجیدی را روی نیمکت خود ببینند اما او در تصمیمی غیرمنتظره از این باشگاه جدا و راهی امارات شد تا هدایت اتحاد کلبا را برعهده بگیرد. تیمی که حالا پنجمین فصل حضورش در لیگ حرفه‌ای امارات را سپری می‌کند و با مجیدی 2 برد و یک شکست در سه هفته ابتدایی داشته تا نشان دهد که در این کشور هم به دنبال قرارگرفتن تیمش در بین مدعیان قهرمانی است و اتحاد را با این هدف بسته که در انتهای فصل حداقل بتواند سهیمه لیگ قهرمانان را کسب کند. اتفاقی که البته با وجود رقبای سرسختی که در این لیگ حضور دارند رسیدن به آن بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد.

طلسمی که خیلی زود شکست
وقتی مجیدی تیمش را بدون شکست قهرمان لیگ ایران کرد به خوبی می‌دانست که در فصل جدید کار بسیار سختی پیش‌رو دارد و همه منتظر نخستین باخت او هستند حتی اگر در لیگ ایران و روی نیمکت استقلال حضور نداشته باشد. مجیدی با دریافت پیشنهاد از تیم اماراتی ترجیح داد تا مدتی را دور از فضای فوتبال ایران سپری کند و به همین دلیل این پیشنهاد وسوسه‌کننده را پذیرفت. او راهی امارات شد و البته دو عامل موفقیتش در استقلال یعنی گابریله‌پین ایتالیایی و صالح مصطفوی را هم با خود به اتحاد برد تا به کمک آنها بتواند تیمی خوب را برای فصل جدید آماده کند. مجیدی و تیمش در تمامی دیدارهای تدارکاتی پیش‌فصل به برتری رسیدند و این عملکرد عالی انتظارات هواداران اتحاد را بالا برده بود اما در نخستین بازی فصل برابر البطائح با وجود اینکه عملکرد بهتری نسبت به حریف داشتند اما درنهایت با دو گل شکست خوردند تا طلسم شکست‌ناپذیری مجیدی خیلی زود شکسته شود و البته شاید این اتفاق به نفع او هم تمام شد؛ چراکه دیگر فشار سنگین این رکورد را روی دوش خود حس نمی‌کند.
شکست برابر تیم تازه صعودکرده به لیگ امارات اتفاقی نبود که هواداران اتحاد آن‌ را به‌راحتی قبول کنند و به همین دلیل اعتراضاتی در فضای مجازی به نتیجه نخستین بازی رسمی مجیدی روی نیمکت اتحاد کلبا صورت گرفت. هواداران تیم معتقد بودند در حالی که تیم حریف تازه به لیگ برتر صعود کرده است تیم آنها نباید در دیداری خانگی اینچنین راحت سه امتیاز را به حریف تقدیم می‌کرد اما مجیدی ناامید نشد و یک هفته بعد در زمین الوحده به نخستین برد خود روی نیمکت اتحاد کلبا رسید. شاگردان او این دیدار را با یک گل بردند و با کسب این سه امتیاز خود را از زیر فشار انتقادات خارج کردند. برتری برابر تیم سوم فصل پیش لیگ امارات باعث شد تا ورق کاملا به سود سرمربی ایرانی برگردد و تیم او با روحیه خوبی برای ادامه مسابقات آماده شد. شاگردان مجیدی این هفته و در سومین دیدار خود در رقابت‌های فصل جدید لیگ این کشور رودرروی الظفره قرار گرفتند و این‌بار دو بر صفر حریف خود را بردند تا هم نخستین برد خود در ورزشگاه خانگی و مقابل دیدگان تماشاگران خودی را جشن بگیرند و هم با کسب ششمین امتیاز فصل، خود را به رتبه چهارم جدول برسانند. در جدول رده‌بندی شارجه تنها تیمی است که هر سه بازی ابتدایی خود را برده و در صدر قرار دارد و چهار تیم الجزیره، البطائح، اتحاد کلبا و شباب دوبی 6 امتیازی هستند و با تفاضل گل در رده‌های دوم تا پنجم قرار دارند. تیم مجیدی اگر چه در این دو هفته عملکرد خوبی در زمین داشته و نتایج خوبی کسب کرده است اما در دیدار حساس و مهم هفته آینده برابر العین، قهرمان فصل قبل لیگ بهتر می‌توان درباره وضعیت تیم مجیدی و تاثیرگذاری او در تیمش در طی این هفته‌ها اظهارنظر کرد. العین البته در فصل جدید هنوز نتوانسته خود را درحد یک مدعی جدی نشان دهد و با یک برد، یک تساوی و یک شکست فعلا رده هشتم را در اختیار دارد اما آنها با برتری 7 بر یک برابر الظفره نشان دادند که می‌توانند از شرایط کنونی خارج شده و خود را به رده‌های بالای جدول برسانند. مجیدی که در دوران بازی در فوتبال امارات برای تیم‌هایی چون الوصل، الاهلی و النصر به میدان رفته است با همین العین توانست قهرمانی در آسیا را تجربه کند و حالا رویارویی او با تیم سابقش می‌تواند بسیار تماشایی باشد.

قولی که تا حدی محقق شد
مجیدی پیش از آغاز لیگ وعده داده بود که تیمش هر سه بازی ابتدایی خود را با برد پشت‌سر خواهد گذاشت و می‌تواند با 9 امتیاز شروعی رویایی در فصل جدید داشته باشد اما باخت در همان هفته ابتدایی باعث شد تا او مورد انتقاد قرار گیرد که چرا به‌عنوان مربی اینچنین سطح توقعات از تیمش را بالا برده است. با این‌حال وقتی شاگردان او دو بازی بعدی را بردند مشخص شد که تحلیل نسبتا درستی از رقبای تیمش داشته و البته تصور نمی‌کرده که اتحاد برابر تیمی که پس از مدت‌ها به لیگ برتر امارات صعود کرده بازنده باشد. مجیدی به خوبی می‌داند که تیمش این هفته برابر العین کار بسیار سختی پیش‌رو دارد و به همین دلیل بوده که فقط برای سه دیدار ابتدایی تیمش قول برد داده و به‌نظر می‌رسد در این دیدار خارج از خانه به یک نتیجه تساوی هم راضی باشد. عملکرد خوب این تیم در هفته‌های اخیر باعث شده تا علی‌کانو، رئیس باشگاه اتحاد کلبا به تمجید از نمایش این تیم پرداخته و از بازیکنان این تیم بابت روندی که داشته‌اند تشکر کند. مجیدی پس از دومین برد این فصل تیمش درباره این موفقیت تیمش می‌گوید: «بازی را به‌خوبی اداره کردیم و در هر دونیمه تیم برتر زمین بودیم. البته اگر از فرصت‌هایی که در نیمه‌نخست داشتیم بهتر استفاده می‌کردیم می‌توانستیم برد پرگلی را برای خود رقم بزنیم. ما در جریان بازی تغییراتی در زمین ایجاد کردیم و با تعویض‌هایی که انجام دادیم توانستیم روند بازی را به نفع خود تغییر داده و درنهایت سه امتیاز این بازی را کسب کنیم. بازیکنان ما با این نمایشی که داشتند شایسته تقدیر هستند و باید از همه آنها تشکر کنم.»
جالب اینکه نبویشا، سرمربی صربستانی الظفره هم معتقد است آنها می‌توانستند در این بازی به برتری برسند: «ما فرصت‌های زیادی را در نیمه‌اول ازدست دادیم تا درنهایت این بازی را ببازیم. در هر دو نیمه شاهد بازی متعادلی از هر دو تیم بودیم. تنها 5 دقیقه تمرکز خود را ازدست دادیم و در همین زمان تیم اتحاد کلبا موفق شد دو گل بزند و این بازی را به سود خود خاتمه دهد. پس از این دو گل هم نتوانستیم واکنش خوبی نسبت به آن نشان دهیم.» البته شاگردان او پس از شکست تحقیرآمیز هفته پیش که با 7 گل و برابر العین اتفاق افتاد روحیه خوبی نداشتند و با باخت در این مسابقه حالا این مربی صرب خطر اخراج در همین هفته‌های ابتدایی را به خوبی حس می‌کند.
تیم مجیدی در هفته‌های پیش رو دو مسابقه سخت و حساس برابر العین و شباب الاهلی خواهد داشت و پس از آن باید رودرروی تیم دبا‌الفجیره قرارگیرد که در پایین جدول قراردارد و کسب برد برابر آنها نمی‌تواند کار چندان دو از انتظاری باشد.

کار سخت فرهاد برای پرکردن جای مربی اروگوئه‌ای
درست 50 سال از تاسیس اتحادکلبا می‌گذرد و این باشگاه در سال 1972 با ادغام تیم‌های الشباب، الروبا و الریاضیه تشکیل شد. از فصل 2009-2008 که لیگ حرفه‌ای امارات تشکیل شده است آنها 5 بار موفق به صعود به این رقابت‌ها شده‌اند که در چهار بار قبلی که در لیگ دسته‌دو قهرمان یا نایب‌قهرمان شده بودند پس از صعود به سطح اول فوتبال امارات تنها یک‌فصل در این مسابقات حاضر بودند و خیلی زود دوباره سقوط کردند اما این تیم از فصل 2018-2017 که با کسب عنوان دوم رقابت‌های لیگ دست‌دو موفق شد جواز صعود را کسب‌کند توانسته خود را در لیگ برتر امارات حفظ کند و امسال پنجمین سال حضورش در این مسابقات را سپری می‌کند.
جالب اینکه در 4 فصل گذشته آنها سه بار در رده سیزدهم قرار گرفتند و دو فصل قبل موفق شدند با حضور در رده هشتم جدول، بهترین رتبه خود در تاریخ این مسابقات را به‌دست آورند. در رقابت‌های جام ریاست‌جمهوری امارات هم آنها هیچ‌گاه موفق نشده‌اند از مرحله یک‌چهارم نهایی بالاتر بروند و در جام اتحادیه این کشور هم درحالی‌که در تمامی دوره‌‌ها در همان دور حذفی کنار رفته بودند اما دو فصل پیش تا نیمه‌نهایی پیش رفتند و بهترین نتیجه خود را به ثبت رساندند.
آنها با ژوروان‌ویرا، سرمربی شناخته‌شده برزیلی که عراق را قهرمان آسیا کرد و مدتی هم هدایت تیم سپاهان را برعهده داشت توانستند به لیگ حرفه‌ای صعود کنند اما پس از اینکه تیم خطر سقوط را دوباره حس‌کرد، سکان هدایت تیم به فابیو ویویانی ایتالیایی واگذار شد که توانست تیمش را در لیگ حفظ کند اما او هم فصل بعد در همان هفته‌های ابتدایی جایش را به خورخه داسیلوا اروگوئه‌ای داد. داسیلوا که سابقه حضور روی نیمکت تیم‌هایی چون النصر، بنی‌یاس و همچنین بنفیلد و پنارول کشورش را در کارنامه داشت توانست به‌خوبی تیمش را از بحران خارج کند و در دومین فصل حضورش در این تیم موفق شد بهترین نتیجه تاریخ باشگاه در لیگ را نیز رقم‌بزند. داسیلوا فصل قبل مسابقات را در رتبه یازدهم به پایان رساند و مدیران باشگاه به این نتیجه رسیدند که برای دوره جدید به سراغ یک مربی جوان بروند تا ایده‌های جدیدی را در تیم پیاده کند.
انتخاب آنها فرهاد مجیدی بود که فعلا در آغاز کارش توانسته به‌خوبی تیم را در مسیر روبه‌رشد قرار دهد اما بدون شک کار سختی برای جانشینی داسیلوایی خواهد داشت که روزهای خوبی را در این تیم اماراتی سپری کرده است و به همین دلیل انتظارات از او بسیار بالا خواهد بود.
مجیدی در بدو حضورش در این تیم به سرعت برای تقویت آن دست به‌کار شد و به سراغ پرکردن 4 جای خالی باقی‌مانده برای بازیکنان خارجی فهرست بالای 23 سال تیم رفت. او تصمیم گرفت پنیل املاپا، مهاجم توگویی و 31 ساله را که از سال 2019 در این تیم حضور دارد و در مجموع 74 بازی برای این تیم 40 گل به ثمر رسانده و آماری بسیار خوب دارد را در جمع بازیکنان این تیم حفظ کند. درحالی‌که گفته می‌شد مهدی قایدی یکی از بازیکنانی است که مجیدی اصرار زیادی به انتقال او دارد اما درنهایت این جابه‌جایی صورت نگرفت و او به سراغ گزینه‌های دیگر در لیستش رفت.
مجیدی که یکی از مهم‌ترین ایرادات تیمش را در خط میانی می‌دید سه خرید خارجی خود را برای تقویت این بخش از زمین اختصاص داد و دانیل بسا، فیلیپ کیس و الکساندرو چیکالدائو را به‌عنوان سه هافبک تیمش به‌خدمت گرفت و ایگور روسی برزیلی هم دیگر خرید او برای خط دفاعی بود. دنیل بسا 29 ساله سابقه بازی در تیم‌هایی همچون اینتر، ورونا، جنوا و گویاس برزیل را در کارنامه دارد و فصل قبل و پیش از پیوستن به‌عنوان بازیکن آزاد به اتحادکلبا در ورونا ایتالیا توپ می‌زد.
فیلیپ کیس اهل اسلواکی هم دیگر خرید این مربی ایرانی بود که در 31 سالگی و پس از حضور در تیم‌های کاردیف، روس‌کانتی، هاگسوند نروژ و همچنین الاتفاق عربستان تصمیم گرفت در 31 سالگی راهی فوتبال امارات شده و شاگرد مجیدی شود. الکساندرو چیکالدائو، هافبک 25 ساله رومانیایی هم دیگر بازیکنی بود که مجیدی برای تقویت تیمش تصمیم به اضافه‌کردن او به فهرست تیمش گرفت و البته گالاتاسرای ترکیه تنها با انتقالی قرضی با جدایی این بازیکن موافقت کرد. چیکالدائو تا پیش از حضور در فوتبال ترکیه در لیگ کشورش توپ می‌زد و حالا در دومین تجربه خارجی خود باید در لیگ امارات به‌دنبال درخشش و ثابت‌کردن توانایی‌هایش باشد. دیگر خرید خارجی اتحاد هم ایگور روسی، مدافع برزیلی و 33 ساله است که فصل قبل در الفیصلی عربستان توپ می‌زد و مجیدی پس از خرید داسیلوا برای استقلال این دومین مدافع برزیلی است که از این تیم عربستانی جذب می‌کند.
مجیدی در بازی نخست، تیمش را با روش 2-5-3 راهی زمین کرد و پس از آن در دو بازی بعدی تصمیم گرفت با روش 3-3-4 شاگردانش را راهی زمین کند که این تغییر سیستم و همچنین چند تغییر که در ترکیب اولیه تیمش ایجاد کرد باعث شد تا آنها دو برد خوب را در ادامه کسب کنند. او پس از شکست برابر البطائح تصمیم گرفت سه بازیکن تیمش را نیمکت‌نشین کند که این تغییر به‌خوبی جواب‌داد و در بازی حساس برابر الوحده باعث بهترشدن تیمش شد. او در بازی سوم هم فقط النقوی را در خط‌حمله جانشین املاپا کرد و تلاش کرد تا تغییرات زیادی در ترکیب تیم برنده ایجاد نکند. در این شرایط مجیدی احتمالا برای دیدار با العین نیز تقریبا با همین نفرات تیمش را راهی زمین خواهد کرد. با توجه به اینکه او در تابستان تقریبا تمامی اهداف خود را به خدمت گرفته است و تیمی تقریبا خوب را دراختیار دارد به همین دلیل هواداران این تیم انتظار دارند تا شاگردان او در انتهای فصل حداقل در نیمه بالایی جدول حضور داشته باشند و امسال دیگر خبری از استرس برای سقوط تیم در کار نباشد.

 

مرتبط ها