کد خبر: 74347

آزمایشگاه ملی خودرو در دانشگاه آزاد تاسیس می‌شود

آزمایشگاه ملی خودرو با همکاری تمامی واحدهای دانشگاه آزاد کشور با هدف یکپارچه‌سازی یافته‌ها و توانمندی‌های خودرو در واحدهای مختلف دانشگاهی تشکیل شده تا بتوان به تاسیس آزمایشگاه ملی پرداخت.

عبدالله محمدی، مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره آخرین اقدامات برای توسعه فناوری در واحدهای دانشگاه آزاد در سال تحصیلی 1402-1401 گفت: «برای توسعه فناوری در دانشگاه‌ها اقدامات مختلفی در اولویت برنامه‌های کاری قرار گرفته، چون سند تحول و تعالی دانشگاه در حوزه‌های مختلف تکلیف را مشخص کرده است.» وی با بیان اینکه شبکه‌سازی از اقدامات اصلی بخش پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد است، افزود: «شبکه‌های علمی مختلف تشکیل شده و شبکه‌ها یکدیگر را شناخته و توانمندی‌ها مشخص شده است.» محمدی با بیان اینکه در شبکه‌ها پروژه‌های مساله‌محور در اولویت اقدامات قرار می‌گیرد، ادامه داد: «برای سال تحصیلی جدید در زمینه اتوماسیون فعالیت‌های پژوهشی و برگزاری جشنواره‌های متعدد در دستورکار قرار گرفته است، چون فعالیت‌ها باید از حالت سنتی خارج شده و در حوزه مراکز تحقیقات هم به‌دنبال ایجاد بستر همکاری بین سازمان‌های مختلف و مراکز تحقیقات متعدد هستیم.» به‌گفته مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد در حوزه آزمایشگاه‌ها تجهیزات پیشرفته کدگذاری شده و دستگاه‌های پیشرفته را مشخص کرده تا هرگونه آنالیز از سوی یک دستگاه توسط کارشناس مسئول تعیین شده و دانشجویان تاییدیه و گزارش را در سامانه پژوهشیار به‌عنوان مدارک پیوست پایان‌نامه بارگذاری کرده و این اقدام کیفیت پایان‌نامه‌ها را ارتقا می‌دهد. محمدی ادامه داد: «آزمایشگاه ملی خودرو با همکاری تمامی واحدهای دانشگاه آزاد کشور با هدف یکپارچه‌سازی یافته‌ها و توانمندی‌های خودرو در واحدهای مختلف دانشگاهی تشکیل شده تا بتوان به تاسیس آزمایشگاه ملی پرداخت. همچنین درحال رایزنی با واحدهای دانشگاهی استان تهران هستیم تا آزمایشگاه ملی را در سطح این استان راه‌اندازی کنیم.» وی درباره ماحصل همکاری‌ها بین دانشگاه و صنعت تاکید کرد: «تمامی اقدامات در حوزه آزمایشگاه‌ها در راستای شعار حل مساله است و مسائل صنعت باید احصا شده و تجهیزات و اعضای هیات‌علمی را برای حل مسائل در حوزه‌های مختلف آماده کنیم. همچنین باید پایان‌نامه‌های دانشجویی در زمینه حل مشکلات مورد توجه قرار بگیرد.» مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد گفت: «برای توسعه صنعت و دانشگاه باید به حل مساله توجه کرد، در غیر این صورت با اقدامات جزیره‌ای کاری از پیش نمی‌رود. امیدواریم در سال تحصیلی جدید ارتباط صنعت با دانشگاه عمیق شده و صنعت به جایگاه حل مساله دانشگاه اطمینان کند.»

نتایج آزمون جامع علوم‌پایه و پیش‌کارورزی شهریورماه ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اعلام شد
نتایج آزمون جامع علوم پایه و پیش‌کارورزی شهریور 1401 دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد.داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سامانه این مرکز به نشانی www.azmoon.net نسبت به مشاهده نتایج خود اقدام کنند.آزمون جامع علوم پایه و پیش‌کارورزی دانشگاه آزاد اسلامی هر سال تحصیلی در دو نوبت شهریور و اسفندماه برگزار می‌شود.

اعلام نتایج آزمون EPT و فراگیر مهارت‌های عربی شهریورماه ۱۴۰۱
نتایج آزمون EPT و آزمون فراگیر مهارت‌های عربی شهریورماه سال 1401 دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد. کلیه داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سامانه مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی به نشانی English.iau.ac.ir/ept از نتیجه این آزمون‌ها آگاهی یابند.

اعلام زمان‌بندی تکمیلی انتخاب‌واحد و حذف و اضافه دانشگاه آزاد اسلامی
جزئیات برنامه زمان‌بندی تکمیلی انتخاب‌واحد و حذف و اضافه دانشجویان دانشگاه آزاد در نیمسال اول سال تحصیلی 1402-1401 اعلام شد. براساس برنامه زمان‌بندی شده، انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه آزاد در نیمسال اول توسط سامانه آموزشیار انجام می‌شود و از 27 شهریورماه تا اول مهرماه ادامه دارد. همچنین حذف و اضافه دانشجویان دانشگاه آزاد در نیمسال اول از دوم مهرماه تا هشتم مهرماه انجام خواهد شد. دانشجویان دانشگاه آزاد برای انتخاب‌واحد در نیمسال اول باید به سامانه آموزشیار به آدرس edu.iau.ac.ir مراجعه کنند.

زیرساخت‌های نقش‌آفرینی دانشگاه آزاد در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار گیرد
سیدمحمد بطحایی در گفت‌وگو با آنا با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام‌معظم‌رهبری درباره برنامه هفتم توسعه و تاکید ایشان بر واقعی کردن شاخص‌های مختلف اظهار کرد: «شأن سیاستگذاری از سوی مقام‌معظم‌رهبری شأن چشم‌اندازی است و نباید توقع داشته باشیم که مقهور شرایط موجود باشد.» وی ادامه داد: «سیاست‌های کلی نقاط دورتر را مدنظر قرار می‌دهند و قرار نیست مقهور شرایط موجود باشند.» معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد با اشاره به سخنان مقام‌معظم‌رهبری درباره علم نافع گفت:‌ «مقام‌معظم‌رهبری درباره علم نافع توضیح داده‌اند که منظور از علم نافع جنبه کاربردی علم در جامعه است، بنابراین علم نباید صرفا مفاهیم محصور در کتابخانه‌ها و نشریات باشد بلکه علم باید بتواند گره‌ها را باز و مشکلات جامعه را برطرف کند.» بطحایی اضافه کرد: «در این مسیر برنامه‌ها باید نافع باشند و گره مردم را باز کنند، بنابراین اطلاق واقعی‌بودن را مترادف با علم نافع می‌دانم و معتقدم می‌توان علم نافع را به برنامه نافع تسری داد. برنامه‌ای که به اولویت‌ها توجه نکند قطعا برنامه نافع نیست. ممکن است یکی از مشکلات را حل کند، اما مشکلاتی که اولویت دارند باید حل شوند.» وی بیان کرد: «امیدواریم با همت دولت محترم برنامه هفتم برخلاف برنامه‌هایی که پیش از این داشتیم به‌گونه‌ای تدوین شود که درصد بالای آن اجرا شود. متاسفانه آمار‌ها نشان می‌دهد زیر ۴۰ درصد برنامه‌ها تاکنون اجرا شده است امیدواریم برنامه هفتم به‌گونه‌ای باشد که درصد تحقق آن بالای ۸۰ درصد باشد.» معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد معتقد است که عدم اجرای برنامه‌ها به نافعیت برمی‌گردد و برنامه‌هایی که تدوین می‌شوند، نافع نیستند. وی ادامه داد: «متاسفانه در برنامه‌های توسعه‌ای گذشته اولویت‌ها مدنظر قرار نگرفته و به اولویت‌های دست‌چندم پرداخته شده است. اگر دولت بتواند فارغ از سیاسی‌کاری و براساس اولویت‌های اصلی برنامه هفتم را تدوین کند نافعیت برنامه محقق خواهد شد و درصد تحقق آن افزایش پیدا خواهد کرد.»
بطحایی سیاست‌های کلی برنامه هفتم را تکمیل‌کننده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دانست و گفت: «دانشگاه آزاد نیز از سال گذشته برنامه پنج‌ساله‌ای را منطبق بر گام دوم انقلاب اسلامی نگاشته و از سال تحصیلی جدید وارد سال دوم این برنامه خواهیم شد، در این زمینه باید شاخصه‌های برنامه تحول و تعالی دانشگاه آزاد با جدیت بیشتری دنبال شود تا نتایج مورد انتظار محقق شود.»
معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد بیان کرد: «هم‌اکنون دانشگاه آزاد ۴۰ درصد ظرفیت دانشجویان کشور را در خود جای داده است. امیدواریم در برنامه هفتم توسعه زیرساخت‌های لازم برای نقش‌آفرینی دانشگاه آزاد مدنظر قرار گیرد.»

مرتبط ها