کد خبر: 74270

دستورالعمل استقبال از نودانشجویان دانشگاه آزاد ابلاغ شد

ضروری است واحدهای دانشگاهی تمهیدات لازم برای بازگشایی دانشگاه‌ها و استقبال پرشور از نودانشجویان و استفاده از ظرفیت‌های آنان را مدنظر قرار دهند.

فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد دستورالعمل استقبال از نودانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سال تحصیلی 1402-1401 را به روسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها و واحدهای ویژه ابلاغ کرد.
در دستورالعمل آمده است: «با توجه به بند 49 از راه کنش پنجم سند تحول‌وتعالی دانشگاه مبنی‌بر تهیه و پیاده‌سازی استانداردها و دستورالعمل‌های مناسب‌سازی و هویت‌بخشی فضاهای دانشگاهی، ضروری است واحدهای دانشگاهی تمهیدات لازم برای بازگشایی دانشگاه‌ها و استقبال پرشور از نودانشجویان و استفاده از ظرفیت‌های آنان را مدنظر قرار دهند.
براساس بندهایی از این دستورالعمل، ستاد استقبال از نودانشجویان زیرنظر شورای فرهنگی واحدهای دانشگاهی و به ریاست معاون فرهنگی و دانشجویی واحد و با حضور نمایندگان بسیج اساتید، بسیج دانشجویی، تشکل‌های دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و نشریات دانشجویی و هیات مذهبی در تمامی واحدهای دانشگاهی به‌منظور برنامه‌ریزی برای نحوه استقبال از دانشجویان تشکیل شود.»
مراسم استقبال از نودانشجویان، به همراه خانواده در هر واحد با توجه به کرامت و هویت دانشجو برگزار شود.
ضروری است تمام برنامه‌های فرهنگی با محوریت مولفه‌های کلیدی هشتگانه (عقلانیت، امیدواری، اعتمادبه‌نفس و...) از بدو ورود دانشجو برنامه‌ریزی شود، به‌گونه‌ای که همه برنامه‌ها نسبت روشن و دقیقی با نهادینه‌سازی مولفه‌های کلیدی در فرهنگ دانشگاه داشته باشند.
در این دستورالعمل تاکید شده است که از ظرفیت اساتید به‌ویژه اساتید دانش خانواده و مشاوره در انتقال پیام‌های لازم به نودانشجویان به‌صورت حداکثری بهره‌گیری شود.
زمان برگزاری مراسم استقبال از نودانشجویان، متناسب با برنامه‌ریزی شورای فرهنگی و ستاد استقبال از هفته دوم تا هفته آخر مهرماه با تاکید بر حضور نودانشجویان و خانواده آنها در نظر گرفته شود. غبارروبی و عطرافشانی مساجد و مزار شهدا در واحدهای دانشگاهی به‌عنوان اقدام نمادین برای آغاز سال تحصیلی جدید انجام شود.
در حاشیه برنامه، با محوریت نهادهای دانشجویی غرفه‌هایی تعبیه شود تا ضمن آشنایی دانشجویان با بخش‌های مختلف فرهنگی، زمینه ارتباط‌گیری و ثبت‌نام برای کانون‌ها، نشریات، بسیج دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی فراهم شود.
با توجه به لزوم توجه خاص به سلامت روانی درکنار بهداشت و سلامت جسمی، به‌منظور استفاده حداکثری از تمامی امکانات و ظرفیت‌های بالقوه دانشگاه ازجمله مراکز مشاوره و بهره‌گیری از اساتید متدین و متخصص، ضروری است اطلاع‌رسانی کامل درخصوص اهمیت فعالیت مراکز مشاوره و انواع خدمات مشاوره‌ای (ازجمله خدمات مشاوره‌ای در فضای مجازی)، ساعات حضور مشاوران جهت ارائه خدمات و... به عمل ‌آید.
به‌منظور سهولت دانشجویان در دریافت فرم‌ها و اطلاعات مربوط به قوانین و مقررات و برنامه‌های فرهنگی مانند آشنایی با فعالیت کانون‌های فرهنگی، نشریات دانشجویی و... سامانه معاونت فرهنگی و دانشجویی به آدرس farhangi.iau.ir در سامانه پیش‌ثبت‌نام درج شود.
همچنین به‌منظور تعامل و ارتباط مستمر دانشگاه با خانواده دانشجویان، ضمن تشکیل و معرفی کمیته تعامل دانشگاه و خانواده، کارگاه‌ها و جلسات آنلاین مشاوره خانواده و دانشگاه، بنا به ضرورت از سوی واحدهای دانشگاهی اطلاع‌رسانی و برگزار شود.

آغاز انتخاب‌رشته داوطلبان آزمون کارشناسی ناپیوسته رشته‌های علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد
انتخاب‌رشته داوطلبان آزمون کارشناسی ناپیوسته رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از 20 شهریورماه آغاز شده و تا پایان روز چهارشنبه 23 شهریورماه ادامه خواهد داشت.
کلیه داوطلبان حاضر در جلسه رشته‌های تکنولوژی اتاق عمل، بهداشت عمومی، علوم آزمایشگاهی و مامایی می‌توانند با مراجعه به سامانه این مرکز به نشانی www. azmoon.org نسبت به انتخاب حداکثر 20 محل اقدام کنند.
نتایج انتخاب‌رشته کارشناسی ناپیوسته 1401 دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان شهریورماه اعلام خواهد شد.

اعلام برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس در دانشگاه آزاد
فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، دستورالعمل گرامیداشت هفته دفاع مقدس (سال 1402-1401) را به روسای استان‌ها و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد ابلاغ کرد.
جهان‌بین در این دستورالعمل تاکید کرد: «با توجه به پیش‌رو بودن هفته دفاع مقدس و فرارسیدن چهل‌ودومین سالگرد این حماسه بی‌نظیر و لزوم پاسداشت این سرمایه عظیم و با عنایت به بند 49 از راه کنش پنجم سند تحول و تعالی دانشگاه مبنی‌بر تهیه و پیاده‌سازی استانداردها و دستورالعمل‌های مناسب‌سازی و هویت‌بخشی فضاهای دانشگاهی، این دستورالعمل ابلاغ می‌شود.»
براساس بندهای این دستورالعمل جهت‌گیری و همسوسازی برنامه‌های هفته دفاع مقدس با شعار سال اعلام‌شده از سوی مقام‌معظم‌رهبری و تبیین شعار حماسی «ما مقاوم هستیم» است. همچنین از ظرفیت‌های معنوی همزمانی هفته دفاع‌مقدس با رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام‌رضا(ع) در اجرای برنامه‌های هفته دفاع مقدس و بهره‌گیری از ظرفیت سیره ایشان در تبیین دفاع مقدس و مقاومت بهره گرفته شود.
ازجمله برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی می‌توان به دیدار با خانواده معزز شهدا، جانبازان، ایثارگران خصوصا شهدای مدافع حرم و مدافع سلامت، تبیین نقش مقاومت، ایستادگی، ایثار و شهادت در ارتقای امنیت، عزت و اقتدار ملی، استفاده از ظرفیت اساتید گروه‌های آموزشی برای تبیین ابعاد علمی و انتقال مفاهیم مرتبط با دفاع مقدس به دانشجویان، نگاه ویژه و فعالانه به مقوله «جهاد تبیین» در تشریح دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت، تبیین دستاوردهای وحدت، ایثار و ولایت‌مداری رزمندگان، برگزاری مسابقات کتابخوانی، خاطره‌گویی، شعرخوانی، تشویق دانشجویان در بعضی از دروس عملی مرتبط به کار روی دفاع مقدس اشاره کرد.
همچنین تولید محتوای درخور اعم از فیلم، عکس، موشن‌گرافیک و برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با موضوعات مرتبط با دفاع مقدس، استفاده از ظرفیت‌های فعالان رسانه‌ای، فضای مجازی و نشریات برای تبیین مفاهیم دفاع مقدس، غبارروبی، عطرافشانی و نثارگل به مزار مطهر شهدای گرانقدر، تکریم دانشجویان، کارمندان و اساتید متعلق به خانواده شاهد و ایثارگر از دیگر برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی است.

مرتبط ها