کد خبر: 74260

علی احمدی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فرهیختگان مطرح کرد

حاکمیت شرکت ها در گرو خصوصی سازی واقعی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بحث حاکمیت شرکتی تقریبا از دهه 1990میلادی به صورت جدی مطرح شد. شاید بتوانیم بگوییم بیشتر شرکت‌ها به سمت آن رفتند و سعی می‌کنند که آن را اجرایی کنند؛ تا جایی‌که حتی در حال حاضر بیشتر بورس‌های دنیا شاخصی را تحت عنوان شاخص حاکمیت‌ شرکتی دارند و تلاش می‌کنند شرکت‌ها در این شاخص قرار بگیرند.

علی احمدی در گفت و گو با «فرهیختگان» افزود: مطالعات نشان می‌دهد این شاخص در بازارهای سرمایه تقریبا عملکرد بهتری از شاخص عادی دارد و سهام شاخص حاکمیتی با قیمت بالاتری داد و ستد می‌شود. البته که سالیان سال است در ایران هم آرزوی داشتن شاخص حاکمیت ‌شرکتی مطرح شده ولی تا به الان اجرایی نشده است. این در حالی است که بورس تهران چندین سال هست که به صورت داوطلبانه تلاش می‌کند اصول حاکمیت ‌شرکتی را انجام دهد. امیدواریم که در این زمینه موفق باشد!
وی تاکید کرد: اگر یک سازمان یا ارگان خاصی بخواهد حاکمیت ‌شرکتی را اعمال کند به خودی‌خود امکانپذیر نیست. شاید بتوان گفت حاکمیت شرکتی برای اعمال به ویژه در بازار سرمایه، نیاز به عزم ملی دارد و اجرایی شدنش در حوزه قانونگذاری هم به یکسری مقررات نیاز دارد. همانطور که اشاره شد سازمان‌های مختلف هم باید دست به دست هم دهند و یک عزم ملی را رقم بزنند. 
احمدی با بیان اینکه در حاکمیت ‌شرکتی سازمان‌های مردم‌نهاد و ان‌جی‌اوها هم می‌توانند نقش اساسی داشته باشند تصریح کرد: حاکمیت شرکتی یک نظام است و فقط یک دستورالعمل نیست که یکسری عناصر داشته باشد. بنابرین وقتی صحبت از یک عزم ملی می‌شود هم دولتی‌‌ها، هم غیردولتی‌ها و هم عموم باید در راستای تبدیل این عزم ملی به اعمال و اجرای حاکمیت‌ شرکتی همه تلاش خود را به کار ببندند. 
این کارشناس بازار سرمایه گفت: حاکمیت ‌شرکتی در ابعاد مختلف زندگی‌ و اقتصاد خیلی اثرگذار بوده است. به عنوان مثال طی سال‌های گذشته مطالعه‌ای انجام شده و نشان داده بود کشورهایی که در آنها نظام حاکمیت شرکتی وجود دارد خصوصی‌سازی هم در آنها با سرعت بیشتری اتفاق افتاده و با کیفیت بهتری عملی شده است. به نوعی می‌توانیم بگوییم حاکمیت شرکتی می‌تواند به اجرای اصل 44 در کشورمان کمک کند.

مرتبط ها