کد خبر: 74237

۵۰ درصد بازار نوشت‌افزار در دست تولیدکنندگان داخلی

۱۰ سال قبل ۱۵ درصد بازار نوشت‌افزار ایرانی بود

دردهه ۹۰ وضعیت بازار نوشت‌افزار۸۰ درصدوارداتی و تنها ۱۵ درصدداخلی بودنداما امروزو طی 10 سالی که گذشت،۵۰ درصد تولیدات داخلی‌اند.

کیانا تصدیق مقدم، خبرنگار: طی 10 سال گذشته رشد قابل‌توجهی در تولیدات داخلی بازار نوشت‌افزار ایران رقم خورده است. اگرچه این میزان رشد را می‌توان به عنوان یک دستاورد اقتصادی تحلیل کرد اما نقطه ابتدای این حرکت از مطالبات فرهنگی و تبلیغاتی آغاز شد. در سال‌هایی که شخصیت‌های انیمیشن‌های خارجی و قهرمان‌های سینمای هالیوود پایشان به جلد دفاتر، روی کیف‌های مدارس و لوازم‌التحریرها باز شده بود، جریان فرهنگی و رسانه‌ای با رویکردی مبتنی‌بر تولید نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی، وارد میدان شد. حرکتی که دیر آغاز شد اما وقتی با استقبال مردم از این حرکت همراه شد، امیدواری‌هایی را هم برای صنعت داخلی نوشت افزار ایجاد کرد. با این حال، تولید کنندگان داخلی برای ادامه این مسیر راه درازی در پیش دارند تا بتوانند با رقبای خارجی رقابت کنند. بررسی عملکرد بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید نوشت افزار نشان می‌دهد  اگر کشوری بخواهد در زمینه تولید نوشت‌افزار به خودکفایی برسد و از طرف دیگر در بازار جهانی سهمی داشته باشد، در مرحله اول باید در طراحی، عملکرد و حفظ کیفیت محصولات بالاترین استاندارد را پیدا کند و در مرحله بعد شعبه‌های رسمی‌اش را در کشورهای دیگر افزایش دهد و میزان صادراتش را بیشتر کند.

آینده روشن نوشت‌افزار ایرانی
در ابتدای دهه ۹۰ وضعیت بازار نوشت‌افزار به این صورت تقسیم شده بود که ۸۰ درصد ازمحصولات وارداتی  و تنها ۱۵ درصد تولید داخلی بودند. ضمن اینکه در ابتدای همین دهه میزان تولیدات ایرانی اسلامی برابر با صفر بود اما با گذشت نزدیک به 10 سال  بازار نوشت‌افزار تغییرات قابل توجهی در حوزه تولیدات داخلی را نشان می‌دهد. به گونه‌ای شده که در فاصله 10 سال گذشته  ۵۰ درصد نوشت افزارهای داخل بازار ایران، وارداتی و ۵۰ درصد تولید داخلی هستند. البته  بین این‌ تولیدات ۵ درصد هم  نوشت‌افزار ایرانی‌اسلامی هستند. یعنی در دهه‌ای که گذشت میزان واردات ۳۵ درصد کاهش یافته و تولید نوشت‌افزار ایرانی‌اسلامی ۵ درصد افزایش پیدا کرده است. 


منبع آمار: گزارش «تحلیل 10 ساله صنعت نوشت‌افزار» مجمع نوشت‌افزار ایرانی‌اسلامی «ایران‌نوشت»

در صنعت نوشت‌افزار ایران سهم تولیدات داخلی از کل بازار علی‌رغم وجود پتانسیل‌های قابل‌توجه، آن‌گونه که باید رشد نکرده است. طبق بررسی‌ها، درحال حاضر حدود ۵۵ درصد بازار دراختیار محصولات خارجی و ۴۵ درصد دراختیار محصولات داخلی است. درحال حاضر گردش مالی این صنعت در داخل کشور 10 هزار میلیارد تومان است. این صنعت بین ۵۰ تا ۶۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده و جامعه‌هدف محصولات نوشت‌افزار که شامل طیف وسیعی از دانش‌آموزان، دانشجویان، ادارات و مجموعه‌های مشابه است، بالغ بر ۱۴ میلیون نفر است. این نمودارها سهم گروه‌های مختلف مصرف‌کنندگان نوشت‌افزار و سهم واردات و تولید محصولات از بازار داخلی نوشت‌افزار را نشان می‌دهد. 

اهمیت صنعت نوشت‌افزار
محصولات نوشت‌افزار جزء جدایی‌ناپذیر از زندگی بشر است. عمدتا در میان انواع محصولات نوشت‌افزار، محصولات کاغذی بیشترین سهم را در اختیار دارند، دلیل این موضوع استفاده‌های متنوع از آن در صنایع متعدد و همچنین تامین نیاز دانش‌آموزان بوده است. مطابق با نمودار زیر، بازار محصولات نوشت‌افزار در دنیا در سال ۲۰۱۶ به حدود ۱۳۰ میلیارد دلار رسیده که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ به ۲۵۳ میلیارد دلار برسد. می‌توان گفت صنعت نوشت‌افزار یک صنعت سودآور و با آینده اقتصادی قابل‌توجه است. 

 

مرتبط ها