کد خبر: 74204

سرمربی سابق جهانبخش گزینه اصلی برای سرمربیگری چلسی شد

محرمی و رفقا، کابوس توخل

توماس توخل بعد از باخت تیمش مقابل صادق محرمی و همبازیانش در دیناموزاگرب از سمتش اخراج شد.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: شگفتی‌سازی صادق محرمی و همبازیانش در تیم دیناموزاگرب در نخستین هفته لیگ قهرمانان سبب شد تا توماس توخل در همین ابتدای فصل و پس از کسب نتایج ضعیف از سمتش برکنار شود. مربی آلمانی که همین دو فصل پیش پس از انتصابش در میانه‌های فصل موفق شد چلسی را قهرمان اروپا کند خیلی زودتر از حدتصور از سمتش اخراج شد تا دومین مربی اخراجی لیگ برتر انگلیس در همین هفته‌های ابتدایی لقب بگیرد. این تصمیم شوکه‌کننده درحالی اتفاق افتاد که تاد بولی، مالک جدید چلسی و تیمش تنها حدود 100 روز است که اختیار باشگاه را دردست گرفته‌اند و تیم را از رومن آبراموویچ روس خریده‌اند و حالا با این تصمیم دور از انتظار نشان دادند که حتی از میلیاردر روس که در طول دوران حضورش در لندن مربیان زیادی را تغییر داد هم صبوری کمتری دارد. توخل البته تنها قربانی ناکامی در هفته نخست لیگ قهرمانان نیست و چند ساعت قبل از انتشار خبر برکناری او، باشگاه لایپزیگ آلمان هم پس از شکست سنگین خانگی تیمش برابر شاختاردونتسک اوکراین تصمیم گرفت تا با دومنیکو تدسکو، سرمربی خود قطع‌همکاری کند. لایپزیگ همین 10 ماه پیش این مربی را استخدام کرده بود. لایپزیگ در نخستین دیدار خود در لیگ قهرمانان برابر شاختار که به‌نظر می‌رسید باتوجه به تعطیلی طولانی‌مدت لیگ اوکراین و جنگ در این کشور شرایط مساعدی ندارد، 4 بر یک شکست‌خورد و در بوندس‌لیگا هم با کسب تنها یک برد در 5 بازی ابتدایی خود یازدهم است.

هزینه‌های بی‌ثمر
آبراموویچ در طول 19 سالی که مالکیت چلسی را برعهده داشت مربیان زیادی را به‌دلیل نتایج ضعیفی که کسب کرده بودند از سمت‌شان کنار گذاشت اما بولی در‌حالی‌که تنها 6 هفته از شروع لیگ گذشته و چلسی هم در تابستان تغییرات زیادی به‌خصوص در خط دفاعی داشته تصمیم به کنارگذاشتن توخل گرفت که به عقیده بسیاری سخت‌گیرانه و کمی زود بود.
چلسی در این فصل شروع پرنوسانی در لیگ داشت اما کابوس زاگرب باعث شد تا توخل یکی از بدترین ناکامی‌هایش در این تیم را تجربه کند. شاگردان او برابر قهرمان فصل پیش کرواسی که صادق محرمی، مدافع ایرانی خود را نیز در ترکیب اصلی داشت با یک گل باختند و این شکست ضربه آخر را به مرد آلمانی زد. توخل با قهرمانی در اروپا، جام جهانی باشگاه‌ها و سوپرجام قاره آمار قابل قبولی در طول کمتر از دو سال حضورش در لندن از خود به‌جای گذاشت. او که در ژانویه 2021 جانشین فرانک لمپارد در این باشگاه شده بود حتی مذاکراتی برای تمدید قراردادش با باشگاه تا سال 2024 انجام داده بود اما درنهایت تنش‌هایی که بین او و تیم تحت مدیریت بولی اتفاق افتاد باعث شد با چند نتیجه ضعیف اخراج شود. چلسی در 6 بازی ابتدایی خود در لیگ سه برد، یک تساوی و دو شکست به‌دست آورده بود و باتوجه به اینکه این باشگاه بیش از 260 میلیون پوند برای خریدهای جدید در تابستان هزینه کرده بود این عملکرد ضعیف درنهایت به کنار گذاشتن او منجر شد. رحیم استرلینگ، وسلی فوفانا، کالیدو کولیبالی، مارک کوکورلا و پیرامریک اوبامیانگ مهم‌ترین خریدهای توخل برای چلسی بودند و بولی انتظار داشت باتوجه به اینکه دست توخل را برای به‌خدمت گرفتن ستاره‌های جدید باز گذاشته بود، باشگاه نتایج خوبی کسب کند. چلسی با از دست دادن نفراتی چون آنتونیو رودیگر، مارکوس آلونسو و آندریاس کریستنسن در خط دفاعی و اضافه شدن زوج جدید فوفانا و کولیبالی در این بخش از زمین بسیار آسیب‌پذیر نشان داده و توخل درنهایت نتوانست این معضل بزرگ را تا زمانی که روی نیمکت تیم حضور داشت برطرف کند.

زیزو، پوچتینو یا پاتر؟
توخل پس از صدمین حضورش روی نیمکت آبی‌ها برکنار شد و رسانه‌های انگلیسی معتقدند عملکرد ضعیف تیمش در هفته‌های اخیر دلایل دیگری از جمله مشکلاتش با برخی ستاره‌های تیم داشت. همچنین بولی در پنجره‌تابستانی تصمیم گرفت مسئولیت خریدهای تیمش را بر دوش توخل قرار دهد و او نظر نهایی را در این زمینه اعلام کند که ظاهرا سرمربی آلمانی از این اتفاق چندان خوشحال نبود. یکی از مهم‌ترین اختلافات طرفین هم در همین بخش بود جایی‌که بولی دوست داشت کریس رونالدو را به ترکیب تیمش اضافه کند اما توخل با آن مخالفت کرد و جرقه اختلافات از همین‌جا زده شد. یکی دیگر از اختلافاتی که دو طرف داشتند درباره آنتونی گوردون بود که درحالی‌که توخل اعتقادی به خرید این وینگر اورتون نداشت اما آنالیزورهای بولی که اطلاعات بازیکنان را بررسی می‌کردند اصرار زیادی به خرید او داشتند. درنهایت هم این سرمربی تیم بود که نظر نهایی را در این باره داد و این انتقال صورت نگرفت. همچنین مالکان آمریکایی باشگاه معتقد بودند که توخل در 100 بازی ابتدایی خود نتوانسته استراتژی مدنظر آنها را پیاده کند و نیاز به کسی دارند که بتوانند برای دراز مدت روی او حساب کنند.
خریدهای پرسروصدای چلسی در تابستان به شروعی ضعیف در فصل جدید منتهی شد و همین موضوع باعث شد تا رابطه سرمربی تیم و برخی بازیکنان شکرآب شود. ترکیب‌های انتخابی او برای مسابقات بعضا با شگفتی‌هایی همراه بود و همین موضوع اعتراض برخی بازیکنان را به‌دنبال داشت و معتقد بودند ناعادلانه از ترکیب کنار گذاشته می‌شوند یا اینکه در پست‌های غیرتخصصی به بازی گرفته می‌شوند. در همین بازی سه‌شنبه‌شب برابر دینامو او سه تاکتیک مختلف را امتحان و در یکی از آنها از استرلینگ به‌عنوان هافبک وسط استفاده کرد.
وقتی چلسی تنها 6 ماه پس از استخدام توخل قهرمان اروپا شد انتظارات از مرد آلمانی به‌شدت بالا رفت اما تیم او در 50 بازی اخیر با دریافت 53 گل نشان داد که در کارهای دفاعی با مشکلات زیادی مواجه است و حتی خرید سه مدافع گران‌قیمت در این تابستان هم هنوز نتوانسته این مشکل را برطرف کند. چلسی فصل قبل البته به فینال هر دو جام حذفی و اتحادیه رسید که هر دو بازی را به لیورپول باخت و در لیگ هم رتبه‌ای بهتر از سومی کسب نکرد.
چلسی برای فسخ قرارداد توخل باید 13 میلیون پوند به او و 2 میلیون پوند هم به دستیارانش پرداخت کند که البته باتوجه به اینکه تابستان پرخرجی را پشت‌سر گذاشتند پرداخت این رقم‌ها چندان هم برایشان سنگین نخواهد بود. بولی حالا به سراغ انتخاب مربی جدید رفته و تا عصر دیروز سه گزینه مهم او برای جانشینی توخل، زین‌الدین زیدان، مائوریتسیو پوچتینو و گراهام پاتر بودند که گفته می‌شود شانس آخری از دو گزینه دیگر بیشتر است البته اگر بتوانند برایتون را برای جدایی سرمربی موفق‌شان متقاعد کنند.
زیدان از زمان کناررفتن از سرمربی‌گری رئال مادرید بدون تیم مانده و حتی پس از برکناری پوچتینو، یکی از گزینه‌های اصلی پاری‌سن‌ژرمن برای هدایت این تیم بود اما گفته می‌شود خودش ترجیح می‌دهد تا پس از جام جهانی هدایت تیم ملی فرانسه را برعهده بگیرد. پوچتینو هم که پس از جدایی از تاتنهام مدتی بیکار بود پس از جدایی توخل از جمع پاریسی‌ها جانشین او در این تیم فرانسوی شد اما در پایان فصل قبل و پس از ناکامی این تیم در لیگ قهرمانان از سمتش کنار رفت و جالب اینکه باز هم گزینه جانشینی مرد آلمانی است. گراهام پاتر از زمان حضورش به‌عنوان سرمربی برایتون عملکرد بسیار خوبی در این باشگاه داشته و به همین دلیل بولی او را در اولویت گزینه‌هایش قرار داده است. دیروز اعلام شد که برایتون اجازه مذاکره مدیران چلسی با این مربی را صادر کرده و آبی‌های لندنی نیز مشکلی با پرداخت بند فسخ 12 میلیون پوندی او ندارند.

مرتبط ها