کد خبر: 74197

فناوری‌های استارتاپی در مدیریت منابع آبی

در سال‌های اخیراستارتاپ‌هاوفناوری‌های نوظهورراهکارهایی ارائه کرده‌اندکه به‌طورقطع در درازمدت می‌تواند درتسهیل دسترسی مردم جهان به منابع آب شیرین تاثیرگذار باشد.

به گزارش trendingtopics، فناوری‌های نوظهور و استارتاپ‌هایی که در سال‌های اخیر شکل گرفته‌اند راه‌حل‌های موثری را ارائه کرده‌اند که اجرای آنها تا حد زیادی می‌تواند به حفظ منابع آبی و مدیریت آنها کمک کند. این راهکارها به‌طورقطع در درازمدت می‌تواند در تسهیل دسترسی مردم جهان به منابع آب شیرین تاثیرگذار باشد.

 تصفیه روزانه 10 هزار لیتر آب از هوا
با افزایش جمعیت جهان و طبیعتا افزایش مصرف آب، تقاضا و نیاز به مولدهای آب سیار در حال رشد است. آمارهای اجلاس اقتصاد جهانی نشان می‌دهد که بحران آب جهانی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای بشریت به شمار می‌رود که در دهه‌های اخیر تشدید خواهد شد. گرمایش جهانی، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و جریان‌های آبی آب شیرین را دچار تغییر و تحول کرده است. حتی آب‌های زیرزمینی هم مورد تهدید قرار دارند. در این میان، استارتاپ Imhotep. Industries در واکنش به افزایش تقاضا برای روش‌های جدید به‌منظور تولید آب شیرین با استفاده از تازه‌ترین یافته‌های علمی، یک مولد آب جوی تولید کرده است. مولد آب PHANTOR، آب گرفته‌شده از جو را تصفیه می‌کند. درصورت مساعد بودن شرایط می‌توان روزانه تا 10 هزار لیتر آب آشامیدنی خالص از این طریق تولید کرد. این سیستم در محیط‌های گرم با رطوبت بالا بهترین عملکرد را دارد. چندی پیش محققان این شرکت استارتاپی، آزمایشی طولانی مدت را با یک نمونه اولیه در دبی انجام دادند. این استارتاپ به دنبال آن است که خود را به‌عنوان برترین ارائه‌دهنده فناوری جایگزین برای دسترسی به آب آشامیدنی تمیز و ایمن معرفی کند. این شرکت به‌تازگی سرمایه‌گذاری یک میلیون یورویی را دریافت کرده است. مولد آب PHANTOR به‌عنوان یک مولد آب سیار، آب آشامیدنی را در اختیار میلیون‌ها نفر قرار می‌دهد که در آن از فناوری‌ها و انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده شده است.

 آب تمیز و بازیافتی با اشعه UV خورشید
استارتاپ Helioz از این اصل استفاده می‌کند که تشعشعات UV خورشید به‌طور طبیعی تصفیه‌کننده آب است. محققان بر این باورند که اشعه UV خورشید میکرواورگانیسم‌ها و عوامل بیماری‌زای آلوده‌کننده آب را نابود می‌کند. برای اثبات این فرضیه، به‌راحتی می‌توانید آب را در یک بطری پلاستیکی یا شیشه‌ای مقابل نور خورشید قرار داده و منتظر بمانید. محققان این استارتاپ موفق به تولید یک دستگاه خورشیدی به نام WADI شده‌اند که با دستگاه اندازه‌گیری اشعه UV کار می‌کند و زمانی را که آب آشامیدنی قابل استفاده و خوردن است، مشخص می‌کند. این استارتاپ با تمرکز روی نیمکره جنوبی کره‌زمین سعی می‌کند به شیوه‌ای موثر با کمبود آب آشامیدنی مقابله کند. روش دیگر برای استفاده کمتر از حد ممکن آب، بازیافت هرچه بیشتر این مایع حیات است. دو استارتاپ Alchemia-nova و Hydraloop دو سیستم استفاده از آب خاکستری ابداع کرده‌اند که از آنها می‌توان در مصارف خانگی استفاده کرد. Alchemia-nova در تولید دستگاه خود از فناوری vertECO بهره برده است که در آن، گیاهان مختلف به شکلی خاص به صورت عمودی چیده می‌شوند و آبیاری آنها با آب کثیف انجام می‌شود. فعالیت میکروبی در قسمت ریشه، آب را تصفیه کرده اما آن را استریل نمی‌کند. با وجود این، می‌توان از آب برای شست‌وشو یا آبیاری استفاده کرد. از سوی دیگر، استارتاپ Hydraloop نیز آب آلوده حمام و توالت را با فناوری‌هایی چون ته‌نشینی، شناورسازی، جداسازی کف، رآکتور زیستی و ضدعفونی با اشعه UV تصفیه می‌کند. از این آب برای شست‌وشو، استخر و آبیاری استفاده می‌شود. پروژه HypoWave دانشگاه فنی Braunschweig نیز از این روش برای ایجاد یک روش کشت استفاده می‌کند که در آن سبزیجات با آب بازیافتی تصفیه می‌شوند. در این روش، گیاهان در زمین کاشته نمی‌شوند، بلکه در لوله‌هایی با محلول تغذیه‌ای و ترکیب آب کشت می‌شوند.

 آبیاری هوشمند و صرفه‌جویی در آب
استارتاپ DigiDrip و ConstellR یک گام فراتر برداشته‌اند و به دنبال طراحی سیستم بوده‌اند که اطمینان داشته باشند در آن، آبیاری هوشمند در وهله اول از آب زیاد در کشاورزی استفاده نمی‌کند. DigiDrip سیستم‌های آبیاری را به حسگر مجهز می‌کند و به این ترتیب، میزان آب و زمان مناسب برای آبیاری را تعیین می‌کند. از این رو، از گیاهان مراقبت و در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند. نمونه اولیه این استارتاپ در حال حاضر برای کار باغبانان نیمه‌حرفه‌ای طراحی شده است. شرکت استارتاپی ConstellR از ماه فوریه ماهواره خود را عملیاتی کرده است، به‌طوری‌که این ماهواره با استفاده از فناوری مادون قرمز، گرمای ساطع‌شده از زمین‌های کشاورزی را ثبت می‌کند. هرچه گرمای زمین بیشتر باشد، زمین خشک‌تر است، بنابراین زمین‌های خشک مورد هدف برای آبیاری قرار می‌گیرند و از مصرف آب اضافی برای آبیاری جلوگیری می‌شود.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

دانش‌بنیان‌های آب با کمک بخش خصوصی زنده ماندند(لینک)

مرتبط ها