کد خبر: 74191

سیدمهدی موسوی‌تبار

این بازی، صحت ندارد

تعطیلی یک‌دفعه‌ای کتاب باز و حذف سروش صحت، یا خالی کردنش از هویت واقعی‌اش، حتما همین تعداد مخاطبان تلویزیون را هم کم می‌کند .

سیدمهدی موسوی‌تبار، خبرنگار: یکی از اصول و مراحل موثر در حوزه‌های نظامی و صنعت ماشین‌آلات و مکانیک، تعمیر و نگهداری است. این اصل ناظر به تسلط روی سلامت فعلی و آینده لوازم و ماشین‌آلات است. تعمیر و نگهداری درواقع از وقوع خسارت‌های احتمالی و از کارافتادگی دستگاه جلوگیری می‌کند و نشان می‌دهد که ابزار و سرمایه‌ها برای آن مجموعه مهم است. روش‌های پیش از وقوع، روش‌های بعد از وقوع و روش‌های مدرن را هم به‌عنوان روش‌های تعمیر و نگهداری معرفی کرده‌اند. نه، اشتباه نکرده‌اید، اینجا صفحه سیاسی یا اقتصادی نیست. شما همچنان در صفحه فرهنگی حضور دارید و می‌خواهیم درباره برنامه کتاب باز و مجری‌اش، سروش صحت- که هم بازیگر است و هم می‌نویسد و هم کارگردانی می‌کند- صحبت کنیم. ربطش به شروع مطلب چیست؟ یکی از وظایف هر سازمان یا نهادی مراقبت و تقویت سرمایه‌هایش است. درواقع این نیروها باید به‌شکل صحیح نگهداری شوند و برنامه‌های تلویزیون و سازندگانش هم در این چهارچوب قرار می‌گیرند. بدیهی است که سازمان صداوسیما و مدیرانش باید از سرمایه‌های انسانی و مادی خود مواظبت کنند و برندها نیز در همین تعریف قرار می‌گیرند.
از زمانی که بحث حذف سروش صحت از کتاب باز مطرح شد و واکنش‌های مدیر سازمان صداوسیما و شبکه نسیم را دیدیم و شنیدیم مطمئن شدیم که قرار است دیگر شاهد این برنامه با اجرای سروش صحت نباشیم. تکیه‌بر این نکته که سازندگان برنامه حق دارند افراد را تغییر دهند و مخاطبان نیاز به تنوع دارند و صحبت‌هایی شبیه به آن تاکنون نتوانسته افکار عمومی را قانع کند. حالا با دو قضیه مواجه هستیم؛ اول اینکه تکلیف برنامه‌ها و افرادی که درطول سال‌ها و با هزینه صداوسیما که از جیب بیت‌المال هم است، برند می‌شوند و به دلایل مختلف حذف می‌شوند، چیست؟ مساله دوم، شکل مقابله و مدیریت مدیران سازمان با حذف این افراد و برنامه‌هاست. حتما این عزیزان به این فکر کرده‌اند که چرا هر برنامه یا اسمی که در تلویزیون حذف می‌شوند بیشتر به چشم می‌آیند و محبوب‌تر می‌شوند. این را که هر نگاه و مدیر جدیدی حق دارد با افراد مورد اعتماد و مطلوب خودش کار کند، همگان اتفاق‌نظر دارند اما این به معنی بی‌توجهی به داشته‌ها و سرمایه‌های قبلی است؟
اهمیت توجه به کتاب و اولویت دادنش به کتاب‌ها و افرادی که کتاب‌ها را معرفی می‌کنند چقدر برای دوستان شبکه نسیم و مدیران بالاتر مهم است؟ تعطیلی یک‌دفعه‌ای کتاب باز و حذف سروش صحت، یا خالی کردنش از هویت واقعی‌اش، حتما همین تعداد مخاطبان تلویزیون را هم کم می‌کند اما آنچه باید به آن توجه داشت، نحوه برخورد با سرمایه‌های اینچنینی است. جاافتادن این واقعیت که اگر از کسی خوش‌مان نیامد یا باب میل ما نبود می‌توانیم حذفش کنیم برای هر مجموعه و به‌طور خاص برای سازمان صداوسیما خطرناک است. توجه به تعمیر و نگهداری سرمایه‌ها و همچنین اقناع افکار عمومی در شکل مواجهه با نیروها و برنامه‌ها برای این روزهای صداوسیما از نان شب واجب‌تر است. خالی کردن سبد کنداکتور از برنامه‌ها و چهره‌های محبوب و جایگزینی آنها با برنامه‌های متوسط و ضعیف و چهره‌های بی‌خطر و معمولی دوستان قابل‌اعتماد، در کوتاه‌مدت و بلندمدت به تلویزیون ضربه می‌زند. با آنچه پیش از این رخ‌داده فعلا کاری نداریم و دیگر اصلا نمی‌شود کاری برایش کرد اما لطفا به آنچه درحال‌حاضر رخ می‌دهد توجه کنیم تا تبدیل به افسوس برای آینده نشود.

در این رابطه بیشتر بخوانیم:

بازی دوسر باخت با «کتاب‌باز»(لینک)

حذف صحت به مردم و صداوسیما ضربه می‌زند(لینک)

سروش صحت رشتی نیست!(لینک)

مرتبط ها