کد خبر: 74162

در ۳ سال اخیر اتفاق افتاده است

افزایش ۴۵ درصدی رجوع به مقاله‌های علمی دانشگاه آزاد

اگر نگاهی به رتبه‌بندی‌های جهانی در سال‌های اخیر بیندازید، به‌‌طور قطع می‌‌توانید بر رشد بی‌بدیل دانشگاه آزاد در مقایسه با سال‌‌های گذشته صحه بگذارید.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه:هرساله نظام‌‌های رتبه‌‌بندی دنیا، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را معرفی می‌کنند؛ دراین میان عملکرد دانشگاه‌ها از اعتبار بیشتری برخوردارند؛ البته هرکدام از این نظام‌های رتبه‌بندی شاخص‌های خاص خود را دارند. اگر نگاهی به رتبه‌بندی‌های جهانی در سال‌های اخیر بیندازید، به‌‌طور قطع می‌‌توانید بر رشد بی‌بدیل دانشگاه آزاد در مقایسه با سال‌‌های گذشته صحه بگذارید. به‌طور مثال طبق آخرین رتبه‌بندی sential Science Indicators (تعداد استنادات به‌ازای هر مقاله در این دانشگاه در سه سال اخیر 45.5 درصد رشد داشته است. همچنین طبق آخرین به‌روزرسانی سال 1401 این دانشگاه 100791 مقاله در پایگاه استنادی (WOS) ISIو 134650 مقاله در پایگاه استنادی Scopus نمایه کرده است.

رشد 45درصدی استناد به مقالات

رصد و بررسی تولیدات علمی دانشگاه آزاد در پایگاه Essential Science Indicators (ESI)کلاریویت آنالاتیکس، نشان می‌دهد دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه 93 جهان قرار دارد. رتبه جهانی دانشگاه آزاد براساس تعداد مستندات علمی نمایه‌شده در وب‌آوساینس (WOS) بین 7883 دانشگاه در سطح بین‌المللی است. دانشگاه آزاد اسلامی با 67249 مقاله در 16 حوزه موضوعی و 748 مقاله برتر، برترین دانشگاه کشور در تولید علم است. همچنین تعداد تولیدات علمی دانشگاه طی سه سال اخیر 24.76 درصد رشد و تعداد استنادات 81.7 درصد رشد داشته است. تعداد استنادات به‌ازای هر مقاله در سه سال اخیر 45.5 درصد رشد داشته است. رشد کیفیت شاخص‌های علم‌سنجی دانشگاه آزاد اسلامی نشان‌دهنده رشد کیفیت تولید علم دانشگاه طی سه سال اخیر است. (جدول 1 و2)

نمایه 114986 مقاله علمی در وب‌آوساینس

دانشگاه آزاد اسلامی در نتیجه تمرکز بر فعالیت‌های پژوهشی درحال حاضر دارای 114986 مقاله علمی نمایه‌شده در مجموعه وب‌آوساینس است. تعداد مقالات پراستناد دانشگاه 744، تعداد مقالات یک درصد برتر موضوعی 1573 و تعداد مقالات 10 درصد برتر موضوعی 11018 است. همچنین تعداد مقالات این دانشگاه در Q1 برابر 17968 و در مجلات Q2 برابر با 19969 مقاله است.
 در نمودار شماره یک روند تعداد مقالات دانشگاه در سال‌های مختلف را مشاهده می‌کنید. 

دانشگاه آزاد چند مقاله ISI و ISC دارد؟

آمارهای علم‌سنجی حاکی از آن است که تعداد مقالات دانشگاه آزاد طی سه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است که این پیشرفت مرهون فعال‌شدن قوه ممیزه و عملکرد سیستم نظارتی دانشگاه آزاد در جهت‌دهی، رشد و کیفیت مقالات است. طبق به‌روزرسانی شهریور ماه سال1401 این دانشگاه 100791 مقاله در پایگاه استنادی (WOS) ISI، 134650 مقاله در پایگاه استنادی Scopus نمایه کرده است. همچنین تعداد نمایه مقالات این دانشگاه در PubMed برابر با 19243 مقاله و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام 115160 مقاله است.

دانشگاه آزاد؛ سرآمد کشور در 8 رشته موضوعی

همچنین رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای نشان می‌دهد این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های موضوعی نیز سرآمد است تا جایی‌که حوزه علوم پایه در رشته ریاضی و علوم جوی رتبه اول در کشور و رتبه 201 تا 300 بین‌المللی و در فیزیک رتبه دوم در کشور و 401 تا 500 بین‌المللی را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در حوزه علوم مهندسی و رشته مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی شیمی و علوم و مهندسی انرژی نیز رتبه یک کشوری را از آن خود کرده است.

رشد چشمگیر رتبه علمی مجلات دانشگاه آزاد اسلامی

در آخرین به‌روزرسانی ها همچنین رشد چشمگیر رتبه علمی مجلات دانشگاه آزاد اسلامی را شاهد هستیم؛ چنان‌که بالاترین ضریب تاثیر در مجلات ایرانی نمایه‌شده در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی در دانشگاه آزاد اسلامی منتشر می‌شود. به طور مثال مجله ساختارهای نانویی در شیمی واحد شهرقدس Impact factor 8 را کسب کرده که در ایران چنین عددی وجود ندارد و طبق اعلام مسئولان مجله پیش‌بینی می‌شود برای سال آینده Impact factor مجله به بالای 10 برسد. مجله پیشرفت در مواد زیستی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی Impact factor 4.878 و مجله بین‌المللی فناوری و علوم محیط زیستی واحد علوم‌و‌تحقیقات نیز Impact factor 3.519 را کسب کرده است.

ارزیابی 39 واحد دانشگاه آزاد در رتبه‌بندی سایمگو

نظام رتبه‌بندی سایمگو (SCImago) با استفاده از الگوریتم Google PageRank™ اطلاعات شاخص‌های مختلف را از بانک اطلاعاتی Scopus استخراج و براساس آن نشریات را از لحاظ اعتبار علمی رتبه‌بندی می‌کند. این نظام رتبه‌بندی یکی از جدیدترین و جامع‌ترین روش‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی دنیاست. در رتبه‌بندی سایمگو (SCImago) هم تعداد استناداتی که به نشریه شده و هم اهمیت نشریه‌ای که استناد در آن منتشر شده در نظر گرفته می‌شود. براساس آخرین رتبه‌بندی سایمگو، رتبه بین‌المللی و ملی 39 واحد دانشگاه آزاد اسلامی مشخص شده است. بر این اساس واحد علوم‌وتحقیقات رتبه 647 دنیا و 18 کشور را از آن خود کرده است. واحد خمینی‌شهر نیز توانسته رتبه 662 جهان و 26 کشور را از آن خود کند.

علوم‌وتحقیقات و نجف‌آباد در میان سبزترین دانشگاه‌های جهان

رتبه‌بندی دانشگاه جهانی گرین متریک UI ابتکار دانشگاه اندونزی است که در سال 2010 راه‌اندازی شده است. این رتبه‌بندی در نظر دارد تاثیرات پایداری را برای دانشگاه‌های سراسر جهان به ارمغان آورد. براساس آخرین رتبه‌بندی در نظام رتبه‌بندی UI Green Metric-2021 واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و واحد اصفهان (خوراسگان) در میان سبزترین دانشگاه‌های دنیا هستند. در این رتبه‌بندی واحد علوم‌وتحقیقات توانسته رتبه 828 جهانی و 36 کشور را از آن خود کند. همچنین واحد اصفهان توانسته رتبه 861 جهان و 38 کشور را به دست آورد. 

رتبه دوم دانشگاه‌ها در نظام یواس‌نیوز

یکی‌دیگر از رتبه‌بندی‌هایی که مورد توجه است، رتبه‌بندی در نظام یواس‌نیوز است. طبق رتبه‌بندی یواس‌نیوز 2022، دانشگاه آزاد اسلامی توانسته رتبه 434 بین‌المللی، رتبه 74 آسیایی و رتبه 2 کشور را از آن خود کند.

در این رابطه بیشتر بخوانیم:

رشد 25درصدی تولیدات علمی دانشگاه آزاد در 3 سال اخیر(لینک)

مرتبط ها