کد خبر: 74153

استقلال و پیکان؛ یادبود روزی که استرا آبی‌ها را ترک کرد

نبرد دارا و ندار لیگ برتر

پیکانی‌ها تیم جوان و ارزانی تدارک دیده‌انداما از استقلال به‌عنوان یکی از گران‌ترین تیم‌های فصل جاری یاد می‌شود و این تقابل از این لحاظ هم می‌تواندجالب‌توجه باشد.

تیم‌های فوتبال استقلال و پیکان در حالی امشب به‌مصاف هم می‌روند که هر دو با 7 امتیاز در پایان هفته چهارم در جدول رده‌بندی هم‌رده محسوب شده و در جایگاه‌های چهارم و پنجم قرار دارند.
پیکانی‌ها تیم جوان و ارزانی را برای فصل جاری تدارک دیده‌اند این در حالی است که از استقلال به‌عنوان یکی از گران‌ترین تیم‌های فصل جاری یاد می‌شود و این تقابل از این لحاظ هم می‌تواند جالب‌توجه باشد.
شاگردان حسینی در جدول ارزشیابی از لحاظ قیمت مجموع نفرات تیم در بین 4 تیم پایانی جدول قرار گرفته و طبق گزارش ترانسفر مارکت با 5,18 میلیون یورو در رده سیزدهم و بین تیم‌های ملوان و نفت‌مسجدسلیمان از این لحاظ قرار دارد. این درحالی است که استقلال که به روایتی تا قبل از خرید دیاباته توسط رقیب دیرینه‌اش، گران‌ترین تیم لیگ برتر به شمار می‌رفت حالا براساس اطلاعات این سایت مرجع با 14,55 میلیون یورو بعد از پرسپولیس در رده دوم جدول از لحاظ قیمت‌گذاری مجموع نفرات تیم به شمار می‌رود.
پس یکی از نکات برجسته این دیدار تقابل دو تیم دارا و ندار لیگ است هرچند که در زمین مسابقه این تیم‌های دارا نیستند که همیشه موفق عمل‌کرده و احتمالا اگر چنین تفکری نیز در سر شاگردان ساپینتو باشد مطمئنا امشب نتیجه عجیبی توسط شاگردان جوان مجتبی حسینی رقم خواهد خورد.
از سوی دیگر از لحاظ جوان‌گرایی نیز هر دو تیم از تیم‌های جوان لیگ برتر محسوب می‌شوند تا جایی‌که پیکان با اسکواد 29 نفره با میانگین سنی 23,6 سال جوان‌ترین تیم لیگ برتر محسوب می‌شود و این درحالی است که استقلال هم با اسکواد 28 نفره با 25,9 سال به صورت میانگین با ملوان در رده سوم تیم‌های جدول رده‌بندی از این لحاظ قرار دارد تا تقابل دو تیم تقابل تیم‌های جوان لیگ برتر باشد.
همچنین نکته جالب درباره تقابل‌های دو تیم، رکورد شکست‌ناپذیری و طولانی‌مدت استقلال در تقابل با پیکان در رقابت‌های لیگ برتر است. از آخرین پیروزی پیکان در برابر استقلال حدود 12 سال و 9 ماه سپری می‌شود و این یک آمار جالبی است که پیکانی‌ها امیدوارند بالاخره با مجتبی حسینی آن را بشکنند.
در ترکیب امروز استقلال به احتمال زیاد باز هم صالح حردانی در سمت راست این تیم به میدان خواهد رفت این درحالی است که آخرین‌باری که پیکان از استقلال سبقت گرفت و موفق به شکست این تیم شد، این بازیکن فقط 11 سال داشته است!
درواقع پیکانی‌ها آخرین‌بار شنبه هفتم آذرماه سال 1388 موفق شدند با گل‌های حمید هدایتی، مجید خدابنده لو و سعید دقیقی استقلال را در هفته هفدهم لیگ نهم شکست دهند. برای استقلال نیز امیرحسین صادقی و حسین کاظمی در این دیدار گلزنی کردند.
همچنین استقلال نیز تا قبل از دیدار رفت پارسال که با 3 گل پیکان را شکست داد در یک بازه‌زمانی حدود دو سال‌ونیم قبل از آن نتوانسته بود این تیم را شکست دهد این درحالی است که پرتکرارترین نتیجه بین دو تیم در سال‌های اخیر نتیجه مساوی محسوب می‌شود.
دو تیم تاکنون 34 بار در 21 دوره گذشته لیگ برتر به‌مصاف هم رفته‌اند که در این تعداد بازی سهم استقلال 18 و سهم پیکان 6 پیروزی است و 12 بار هم دیدارهای دو تیم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. آبی‌پوشان در این بازی‌ها 55 بار به گل رسیده و 31 بار هم دروازه‌شان باز شده است و جالب اینکه 3 بازی از 4 دیدار اخیر دو تیم با تساوی بدون گل به پایان رسیده است.
بهترین نتیجه استقلال مقابل پیکان دیداری بود که در فصل هجدهم با هدایت شفر برگزار شد که این دیدار با 4 گل به سود آبی‌ها به پایان رسید. در این دیدار آبی‌پوشان با گل‌های مرتضی تبریزی، میلاد زکی‌پور، اسماعیل گونکالوس و وریا غفوری حریف خود را شکست دادند.
همچنین بهترین نتیجه پیکان مقابل استقلال پیروزی با نتیجه 3 بر 2 بوده که این نتیجه در دو بازی تکرار شده است. پیکانی‌ها یک‌بار در نیم‌فصل دوم فصل هفتم با نتیجه 3 بر 2 استقلال را شکست دادند و یک‌بار هم در نیم‌فصل دوم فصل نهم این نتیجه را تکرار کردند.
اولین گل در دیدارهای بین دو تیم در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر را سیروس دین‌محمدی به ثمر رسانده است. در دیداری که در تاریخ 29 بهمن 80 و به میزبانی استقلال در ورزشگاه آزادی برگزار شد، آبی‌پوشان با نتیجه 3 بر یک پیکان را شکست دادند که دین‌محمدی اولین گل آن بازی را ثمر رساند.
استقلال و پیکان در فصل گذشته دو بار با هم دیدار کردند که بازی اول با نتیجه 3 بر صفر به سود استقلال به پایان رسید و در بازی برگشت دو تیم به تساوی بدون‌ گل رضایت دادند. همچنین در فصل هجدهم نیز هر دو بازی رفت و برگشت با نتیجه مساوی به پایان رسید. دو تیم ابتدا در هفته چهاردهم و در نیم‌فصل اول به مصاف هم رفتند و آبی‌پوشان در دیداری که سرمربی خود را روی نیمکت نداشتند، مقابل میهمان خود به نتیجه مساوی 2 به 2 رسیدند. در این بازی که وریا غفوری و مهدی قایدی برای استقلال گل زدند، سید‌حسین حسینی موفق به مهار یک ضربه پنالتی شد.
این دیدار یکی از تاریخی‌ترین دیدارهای این دو تیم بوده چراکه در این روز استراماچونی تهران را ترک کرده و این تیم بدون مربی در این دیدار به‌مصاف حریفش رفت. استقلالی‌ها که مدت‌ها با سرمربی ایتالیایی در صدر جدول بودند با گل لحظات پایانی که از پیکان دریافت کردند، با این تساوی آرام آرام از روزهای اوج خود دور شدند و درنهایت هم با نایب قهرمانی در این سال به کار خود پایان دادند.

مرتبط ها